Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 16:24

Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Startprobleem na vakantie 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Ex Boxster S 3.2 2004 Audi A4 3.0 V6 TDI
Rotterdam
Bericht Startprobleem na vakantie
Nadat ik twee weken op vakantie was geweest heb ik - conform de procedure hiervoor - mijn Boxster S weer gereactiveerd door eerst met de sleutel de deur te openen en vervolgens met de afstandsbediening het alarm er af te zetten.

De auto startte vervolgens perfect en ik heb er een stukje mee gereden. Toen ik daarna na 10 minuten terug kwam de auto op de gebruikelijke manier met de AB geopend, sleutel in contact en starten, echter er gebeurde niets.....

Tenminste: de controlelichtjes gingen aan, radio/PCM etc begon te werken maar bij het vervolgens doordraaien van de sleutel alleen een licht gezoem achterin maar geen draaiende startmotor. Ook geen klik (van relais). Accu verder prima (< 1 jaar oud), wat op zich bleek uit het feit dat ook electrische ramen of cabriodak gewoon bediend konden worden.

Heb vervolgens verschillende malen deur open/dicht gedaan met sleutel en AB-aan/uit gezet maar geen resultaat. Ook achterklep en voorklep open en dicht gedaan (met het idee dat het misschien de startblokkering/alarm was die niet helemaal OK is) en plotseling hoppa, hij deed het weer.

Nu weer een paar keer gestart/gestopt en alles lijkt goed te zijn. Toch vervelend en ik zou graag willen weten of dit terug kan komen c.q. een bekend "probleem" is.

Iemand suggesties?

17 jul 2007 15:34
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Lijkt mij inderdaad ook de startonderbreking, maar de oorzaak en de oplossing :?:

17 jul 2007 15:45
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Rotterdam
Bericht 
Als dit inderdaad de symptomen zijn van de startblokkering, zou het dan de transponder in de sleutel kunnen zijn? (hij startte wederom een keer niet). Zal voorlopig de reserve sleutel bij de hand houden....

17 jul 2007 18:24
Profiel
PorscheForum Rakker
911T coupe 1972
Bericht 
Weet je zeker dat het niet de accu is?

Ik had laatst het zelfde met mijn dagelijkse peugeot alles werkte ramen radio enz. maar niet de startmotor. Dus ANWB gebeld, de beste man kwam al gelijk met zijn startkabels aanzetten.
Ik zeg nog tegen hem dat de rest nog normaal werkt.
Volgens hem meten moderne auto's de spanning op de accu en starten niet als die te laag is.....
Hij had gelijk startkabels erop en toen werkte de start motor ook.
De auto startte na enkele uren stilgestaan te hebben na een flinke rit weer niet. Accu daarna vervangen en geen problemen meer gehad.

17 jul 2007 21:08
Profiel
PorscheForum Junkie
Bericht 
Tis niet omdat de accu maar een jaar oud is dat hij niet defect kan zijn,
de ene doet het jaren , de andere maanden,
ff laten uitmeten en heropladen .

17 jul 2007 21:13
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Dikke kans dat het inderdaad de accu is. Lampjes, radio en zelfs de raambediening en cabriodak hebben maar een beperkte stroom van de accu nodig (zo'n 25A). Dat terwijl de startmotor rustig 120A nodig heeft om de motor rond te trekken.
Zoals gezegd. Even laten nameten en je weet het gelijk.

17 jul 2007 21:37
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
aircraft engineer
gemeente zuidplas
Bericht boxstermouse
ik zou hem een nachtje aan de acculader gooien , start de auto dan goed en doet het probleem zich weer voor denk ik een nieuwe accu. ik had hetzelfde met mijn vorige auto ( audi tt ) na 3 weken vakantie . accu,s die bijna geheel ontladen worden vinden dit over het algemeen niet fijn, en houden er meestal een tik aan over dit komt de levensduur niet ten goede :(

17 jul 2007 21:53
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: Startprobleem na vakantie
Boxstermouse schreef:
Nadat ik twee weken op vakantie was geweest heb ik - conform de procedure hiervoor - mijn Boxster S weer gereactiveerd door eerst met de sleutel de deur te openen en vervolgens met de afstandsbediening het alarm er af te zetten.

De auto startte vervolgens perfect en ik heb er een stukje mee gereden. Toen ik daarna na 10 minuten terug kwam de auto op de gebruikelijke manier met de AB geopend, sleutel in contact en starten, echter er gebeurde niets.....

Tenminste: de controlelichtjes gingen aan, radio/PCM etc begon te werken maar bij het vervolgens doordraaien van de sleutel alleen een licht gezoem achterin maar geen draaiende startmotor. Ook geen klik (van relais). Accu verder prima (< 1 jaar oud), wat op zich bleek uit het feit dat ook electrische ramen of cabriodak gewoon bediend konden worden.

Is dit echt de procedure :?: :shock:
Moet je deze dan toepassen na een vakantie...., van hoe lang :?:
Snap er niets van :!:
Normaal openen/starten ook na vakantie :idea:

Toen je de 2e keer probeerde te starten, was toen niet een startblokkeringslampje aan? Of is dat er niet?

Na met succes starten en 10 minuten rijden en dan de accu leeg lijkt HEEL vreemd.

17 jul 2007 22:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Rotterdam
Paul van Engelen schreef:
Is dit echt de procedure :?: :shock:
Moet je deze dan toepassen na een vakantie...., van hoe lang :?:
Snap er niets van :!:
Normaal openen/starten ook na vakantie :idea:

Toen je de 2e keer probeerde te starten, was toen niet een startblokkeringslampje aan? Of is dat er niet?

Na met succes starten en 10 minuten rijden en dan de accu leeg lijkt HEEL vreemd.

Ja is inderdaad de procedure. Na c.a. 120 uur (5 dagen) gaat de auto in "spaarstand" om de accu te sparen. De ontvanger voor de AB wordt dan uitgeschakeld. Via het deurslot kun je hem dan dus weer "wakker" maken.

Misschien is dit alleen bij de wat nieuwere modellen (> 996/986)?

Een startblokkeerlampje heb ik nog niet kunnen ontdekken, dus ik kan dus niet zonder meer beoordelen of die actief is.

Het lijkt mij niet aannemelijk dat het de accu is: dan zou de auto volgens mij helemaal niet meer starten. Bovendien deed hij het vanmiddag weer (even) niet na een rit van een uur en toen 10 minuten stilstaan. Accu moet dan dus vol zijn geweest. (Zoniet was er vast wel een laadcontrole lampje gaan branden tijdens het rijden).

Na enig "pielen" met AB, contactsleutel en deuren doet hij het n.l. (tot nu toe) op een gegeven moment alsnog alsof er niets aan de hand is. Startmotor draait als een "lier" en hij start dan ook binnen een seconde.

Kan iemand vertellen of het zo is dat als de startblokkering actief is, dat de startmotor dan ook niet ronddraait? Ik dacht altijd dat alleen de ontsteking en/of inspuiting werd afgeschakeld :?:

17 jul 2007 23:15
Profiel
PorscheForum Rakker
aircraft engineer
gemeente zuidplas
Bericht spaarstand a.b
bij mijn 987 en de 997 geloof ik ook gaat al na 7 dagen deze in spaar stand . kan het ook niet het contact slot zijn bij mijn vrouw haar auto ook zoiets alle lampjes goed spanning goed maar start motor niet draaien accu doorgemeten goed af en toe normaal starten en dan weer niet. bij garage natuurlijk geen klachten bleek later het probleem in het electri. gedeelte van het contactslot te zitten nieuwe erin en nooit meer voorgekomen door een beetje te rommelen met de sleutel in het contactslot toen deze niet wilde starten kwamen we erachter succes

17 jul 2007 23:54
Profiel
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Ook de startmotor kan niet draaien als de blokkering actief is.

18 jul 2007 9:58
Profiel WWW
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Weer wat geleerd over de nieuwste P.'s :)

Boxstermouse schreef:
Kan iemand vertellen of het zo is dat als de startblokkering actief is, dat de startmotor dan ook niet ronddraait? Ik dacht altijd dat alleen de ontsteking en/of inspuiting werd afgeschakeld :?:

Dus wel, zoals ook al door WdeP bevestigd: startmotor en motormanagement, dus incl. onsteking en inspuiting, geblokkeerd :!:

18 jul 2007 14:38
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 12 berichten ]