Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 6:53



Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Bandenslijtage op Zandvoort 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 SC 1980 Boxster S 2006
Muiderberg
Bericht 
Devils son schreef:
Devils son schreef:
Nog iets speelt mee. Op 15" heb je aanmerkelijk hogere wanghoogte dan op 17". Dan speelt vervorming een grotere rol.


Daar heb je gelijk in. Dat zou wel eens de kloe kunnen zijn mbt de verhogen/verlagen discussie!!

Nu ik eraan denk heb ik ook eens met 16" straatbanden geexperimenteerd. Omdat het toen heel koud en vochtig was heb ik de druk verlaagd om de banden wat warmer te krijgen en van rollen had ik toen weinig last.

De michelin Cup banden rijdt ik bij normaal weer trouwens met 1,8 tot 1,9 koud rondom!


06 jul 2007 9:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 GT3
Kempen, Belgie
Bericht 
Vandaag op Zandvoort rondgereden...

Banden op 2 bar koud gezet en eigenlijk verder niet meer naar gekeken, ging erg goed en de banden hebben geen enkele keer in brand gestaan. Ik had beduidend beter gevoel erbij dan de vorige keren dat ik op circuit heb gereden.

De banden zien er ook rondom mooi afgesleten uit, er zijn alleen wat stukjes rubber erop vastgereden die voor een erg hobbelige rit huiswaarts hebben gezorgd.

Voor mij is de moraal van het verhaal dat ik met te hoge druk reed tijdens mijn vorige circuituitjes, en nu dus een betere setup heb gevonden.


07 jul 2007 20:28
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991 GT3
Rotterdam
Bericht 
Vandaag ben ik tijdens de Porsche Zandvoort Days (ik heb in de Fun klasse gereden, totaal waren er, incl de classics, niet meer dan 15 auto's in deze klasse, kortom een circuit voor ons zelf...) in de paddock langs Prins-Techniek uit Wassenaar gelopen. Bij deze firma kon je goedkoop nieuwe banden (waaronder Michelin Pilot Sport Cup) laten monteren tijdens de PDZ. Ik heb gevraagd of je bandenspanning tijdens het rijden op het circuit moet verhogen of juist verlagen. Het antwoord was klip en klaar: de bandenspanning koud zodanig verlagen dat ze warm precies de voorgeschreven bandenspanning hebben. Voor mijn 997S betekent dat 1.9 voor koud en 2.2 koud achter, zodat ze warm 2.3 en 2.7 zijn.
Kortom, de Porsche rijders die hun bandenspanning juist verhogen als ze op het circuit rijden hebben het echt niet bij het rechte eind. :lol:


08 jul 2007 19:32
Profiel
PorscheForum Rakker
911 sc,964/2 en weer op zoek...
Bericht 
Strada,

je zit mijn inziens op de goede weg om een antwoord te vinden,
De happen uit je banden hebben inderdaad ook met je rijstijl op het circuit te maken,hoe je instuurt en diverse bochten aansnijdt.../aanremt
als je de auto veel laat "wringen " om een bocht in te komen ipv tijdig met de juiste snelheid insturen (stel als je je rempunt mist)dan krijg je volgens mij sneller het effect wat je meegemaakt hebt.Probeer je voor te stellen dat je de pk's van je auto meer op een fluwelen manier tot hun recht laat komen dan met de loden voet omdat je toch weer tijd goed probeert te maken(is wel leuk natuurlijk bruut tekeer gaan 8)

een ander punt is idd de bandenspanning,we hebben het tenslotte over straatbanden die wel eens op het circuit gebruikt worden.
ik heb beide geprobeerd op circuitdagen,voor mij persoonlijk,let op voor mij persoonlijk is het rijden met een iets hogere spanning wat mij het beste bevalt,naar mijn gevoel glijdt/rolt de auto minder over de zijwangen van de band.Ik moet er wel bij vermelden dat ik met aangepast camber rijd,niet zo extreem als een race auto maar een compromis tussen openbare weg en circuit.
de hogere bandenspanning ,vooral achter geeft me het gevoel de auto meer met het gaspedaal te besturen....
s'ochtends begin ik met ongeveer 0,3 bar hogere spanning en houd die gedurende de dag in de gaten,uitieindelijk probeer ik met mijn straatbanden rond de 0,2 bar hogere spanning rond te rijden.

tenslotte bandenmerken:tsja de yokohama's vond ik op warme dagen super,en . in de regen moest ik zeer voorzichtig zijn
de SO'2 en SO'3 ben ik zeer over te spreken.droog top en nat in ieder geval beter dan de yokohama's
Let wel ik heb het puur over mijn persoonlijke ervaringen met straatbanden op circuitdagen...ik heb ook wel eens een setje marshall's in een middagje opgerookt omdat ik wilde ontdekken of het wat uitmaakte om een goede kwaliteit banden te gebruiken,dat was dolle pret!! :P :P

qua slijtage: als ik 4 tot 6 circuitdagen rijd met in totaal 2 uur op de baan per dag dan zijn me banden wel redelijk op...

als ik naar de "pro's" kijk op de baan die met straatlegale semislicks rondrijden dan zie ik wel dat ze hun spanning naar beneden aanpassen na een sessie ,maar dit zijn dan wel gasten die een stuk extremer/harder tekeer aan het gaan zijn op de baan...en daardoor mischien hogere temperaturen bereiken in de band...


gewoon lekker uitproberen wat voor jou persoonlijk het fijnste compromis geeft qua wegligging,remmen,insturen,levensduur en ga zo maar door!!

gman


10 jul 2007 21:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
TT 3.2 V6 quattro DSG 2004
Deventer
Bericht 
@Gman :salut:
Daar heb ik wat aan!

Laat overigens morgen Bridgestones monteren bij Renntech (alleen voor).
Ben benieuwd hoe dat bevalt.

Was ik nog vergeten: ik rij met de RS afstelling, reageert nog wat directer in het stuur, maar blijkbaar moet ik inderdaad netter rijden, althans: rustiger insturen.
Heb ik weer iets om naar toe te werken!


11 jul 2007 20:21
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
911 sc,964/2 en weer op zoek...
Bericht 
Strada,je hebt gewoon het trackvirus te pakken :lol: ....lekker he!

gman


11 jul 2007 21:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
TT 3.2 V6 quattro DSG 2004
Deventer
Bericht 
Mij hoor je niet klagen :D

Vrijdag de Bridgestones laten monteren bij Renntech en de ABS is nu ook gefikst.
Gaan we eens uittesten op de Ring volgende week. De banden dan...

Erwin heeft me ook nog een rondje meegenomen in een 914/6. Gaaf!!


15 jul 2007 13:24
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 2.5
Utrecht
Bericht 
Devils son schreef:
Strada schreef:
de SC2 hoeven we hiervoor niet zwart te maken


Ik dacht dat Continental dat standaard al deed... :shock:


Een half uurtje Zandvoort rijden tijdens de VCM rit heeft mijn vrijwel nieuwe Conti's (SC2) in ieder geval gemold! De bandenspanning tevoren was nominaal dwz. volgens het boekje (zullen ze wel over nagedacht hebben bij Porsche mag ik aannemen). Ik heb niet geslipt en ideale lijn gevolgd met bochten inrijden/uitrijden.

Nadien trillen van achter, en met balanceren niet meer stil te krijgen tgv overhittingsplekken op het loopvlak= ongelijkmatige afslijting. Betekent dus opnieuw $$$$$$ voor nieuwe banden voordat we op vakantie kunnen met de Boxster.

Misschien vinden een aantal hier dat dit hoort bij het risico van een 1/2 uurtje (!) circuit maar voor mij is de lol eraf. Ook niet goed te begrijpen is dat Conti's (of geldt dit voor alle merken?) hier zo gevoelig voor zijn. In ieder geval had ik dit niet met mijn 914 en Pirelli P6000.

Dus wat te doen: geen Zandvoort meer of geen Conti meer?
_________________________________________
De motor van een sportwagen hoort in het midden te zitten


20 jul 2007 12:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Anton schreef:

Dus wat te doen: geen Zandvoort meer of geen Conti meer?


Dan geen Conti natuurlijk...

Ikzelf heb dus goede ervaringen met Bridgestone Potenza's.


20 jul 2007 12:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Ik heb dat elders nogal gemeld.
Ik vind die extreme slijtage op z'n minst bizar.
Ook wij rijden zeer regelmatig met straatbanden over het circuit en kunnen een heel seizoen met één setje rijden.
En dat zijn vele uurtjes en rondjes zowel over Zandvoort alsook Francorchamps of Zolder
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


20 jul 2007 12:23
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991 GT3
Rotterdam
Bericht 
Anton schreef:
Devils son schreef:
Strada schreef:
de SC2 hoeven we hiervoor niet zwart te maken


Ik dacht dat Continental dat standaard al deed... :shock:


Een half uurtje Zandvoort rijden tijdens de VCM rit heeft mijn vrijwel nieuwe Conti's (SC2) in ieder geval gemold! De bandenspanning tevoren was nominaal dwz. volgens het boekje (zullen ze wel over nagedacht hebben bij Porsche mag ik aannemen). Ik heb niet geslipt en ideale lijn gevolgd met bochten inrijden/uitrijden.

Nadien trillen van achter, en met balanceren niet meer stil te krijgen tgv overhittingsplekken op het loopvlak= ongelijkmatige afslijting. Betekent dus opnieuw $$$$$$ voor nieuwe banden voordat we op vakantie kunnen met de Boxster.

Misschien vinden een aantal hier dat dit hoort bij het risico van een 1/2 uurtje (!) circuit maar voor mij is de lol eraf. Ook niet goed te begrijpen is dat Conti's (of geldt dit voor alle merken?) hier zo gevoelig voor zijn. In ieder geval had ik dit niet met mijn 914 en Pirelli P6000.

Dus wat te doen: geen Zandvoort meer of geen Conti meer?


Op 13 mei 2007 heb ik met mijn 997 S met Michelin Pilot Sport eronder deelgenomen aan de Porsche Drivers Cup op Hockenheim.
Geen probleem met de banden, geen overmatige slijtage, wel waren ze wat opgeruwd.
Hetzelfde verhaal na deelname aan de Porsche Days Zandvoort van een paar weken geleden.
Gisteren, zondag 22 juli 2007, heb ik deelgenomen aan de Porsche Drivers Cup op Spa-Francorchamps. Zoals gebruikelijk voor het rijden de bandenspanning wat vermindert. Er lag veel los rubber op het circuit. Tijdens het rijden merkte ik al dat er wat meer trillingen in de banden kwamen en zeker bij het nemen van de bochten op het circuit vond ik ze wat instabieler worden. In de rit naar huis merkte ik dat de banden bonkten en trilden.
Vandaag moest mijn 997 S naar het Porsche Centrum Rotterdam voor een kleine reparatie aan het koppelingspedaal en ik heb de banden op de brug gelijk even kunnen bekijken (wat krijg je trouwen een vriendelijke en uitstekende service in Rotterdam!).
De banden hadden nogal wat rubber opgepikt tijdens het rijden op het circuit van Spa-Francorchamps, de dwarsgroeven van de banden zijn nu gevuld met 'opgepikt' rubber en op het loopvlak zit ook veel aangeplakt rubber. Dat laatste zal ik er wel weer vanaf rijden, de opgevulde dwarsgroeven is een ander verhaal. Lastig en gevaarlijk bij regen!.
De banden zijn niet overmatig afgesleten, wel zie je duidelijk dat het rubber wat 'opgerold' is bij de grote langsgroeven.
Kortom, het worden 4 nieuwe banden! :(
Voor volgend jaar toch maar een apart setje aanschaffen met Pilot Sport Cup eronder ! :lol:


23 jul 2007 18:54
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
Om ook maar weer eens een zinvolle bijdrage te leveren heb ik wat research gedaan. :shock:

Kortgeleden bij de DSC races geweest in Oschersleben (ergens in the middle of nowhere in voormalig O-Duitsland). Daar eens gevraagd naar bandenspanning, let wel dit zijn allemaal volwaardige circuitauto's van een volledig omgebouwde Mini Cooper tot een ex DTM Audi en alles wat daar tussenzit zoals gt3's, Ferrari's etc. etc.

Afbeelding
Afbeelding

De meesten starten 1 bar of meer onder de gewenste spanning, de BMW hierboven wordt koud op 1,5 bar gezet. In de race (na de opwarmronde) loopt de temperatuur op tot zo'n 80 graden en is de spanning zo'n 2,5 bar. Dit verklaart ook de bandenwarmers die je vaak ziet. Een band warm krijgen in 1 ronde, zeker bij hoge temperaturen (het was daar ruim 35 graden) is geen probleem. Echter als je op zo'n lage spanning start heb je grote kans het karkas kapot te rijden.
_________________________________________
Got coffee?


27 jul 2007 10:14
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 944 Turbo s
Den Haag
Bericht 
Ik heb zelf tot nu toe met behoorlijke hoge banden spanning rond gereden (3 bar) en was tot nu toe niet echt te spreken over de hoeveelheid grip. Vooral veel onderstuur is me opgevallen, volgende keer ga ik het met 2.2 bar proberen.


27 jul 2007 10:51
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 cabrio
Haarlem PF # 2694
Bericht 
Anton schreef:
Een half uurtje Zandvoort rijden tijdens de VCM rit heeft mijn vrijwel nieuwe Conti's (SC2) in ieder geval gemold! De bandenspanning tevoren was nominaal dwz. volgens het boekje (zullen ze wel over nagedacht hebben bij Porsche mag ik aannemen). Ik heb niet geslipt en ideale lijn gevolgd met bochten inrijden/uitrijden.

Nadien trillen van achter, en met balanceren niet meer stil te krijgen tgv overhittingsplekken op het loopvlak= ongelijkmatige afslijting. Betekent dus opnieuw $$$$$$ voor nieuwe banden voordat we op vakantie kunnen met de Boxster.

Misschien vinden een aantal hier dat dit hoort bij het risico van een 1/2 uurtje (!) circuit maar voor mij is de lol eraf. Ook niet goed te begrijpen is dat Conti's (of geldt dit voor alle merken?) hier zo gevoelig voor zijn. In ieder geval had ik dit niet met mijn 914 en Pirelli P6000.

Dus wat te doen: geen Zandvoort meer of geen Conti meer?


Hoi Anton,

Ik heb zelf ook met de VCM meegereden dit jaar en heb flink wat ervaring op Zandvoort maar het is IMHO onmogelijk om je banden tijdens de VCM kapot te hebben gereden. De momenten dat je wél ff op het gas kon waren gewoon te kort om wat voor schade dan ook aan je banden op te lopen. Wat wel kan is dat je door onervarenheid teveel naast de ideale lijn hebt gereden en veel rubber hebt op gepikt. Dat losse rubber is net kauwgom en vormt zich zo naar je band dat het lijkt of het van je eigen profiel afkomt maar in werkelijkheid ligt het er gewoon op. Enige remedie is zoals al vaker hier gezegd, verfstripper in combinatie met plamuurmes en steken maar. Al dat rubber op je banden geven overigens een flink onbalans/hoogteslag gevoel.
_________________________________________
Relax! Het is maar blik............


30 jul 2007 21:28
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 2.5
Utrecht
Bericht 
Inmiddels ben ik met nieuwe achterbanden op pad naar Italie geweest en de trillerij was gelukkig weg. De dealer heeft er overigens gewoon weer Conti opgezet... Allemaal keurig geregeld nog net een paar dagen voor dat we met vakantie gingen.

Tja, wat is de ideale lijn? Ik heb hem dus niet gevolgd tijdens de VCM rit zullen we achteraf dan maar zeggen...

Inderdaad had ik wat rubber stukjes opgepakt, maar die waren er met een paar dagen weer vanaf gereden. En dat was dus niet het probleem.

Het zou met de rubber compound te maken hebben die "hard" is en daarom slijtvast. De levensduur van de banden zou dit ten goede moeten komen. Maar het omgekeerde was het geval, de banden waren nog geen jaar oud en hadden nog veel profiel. Verder snap ik het niet zo goed van sportbanden want die zouden juist tegen een wat forsere rijstijl moeten kunnen.

Ik ga zien hoe de nieuwe Conti's zich houden, de vorige vertoonden ook "cuppen" naast de genoemde schade. Ik overweeg sterk om de volgende keer Pirelli of Bridgestone te nemen, al gaan die dan misschien niet zo lang mee.
_________________________________________
De motor van een sportwagen hoort in het midden te zitten


15 aug 2007 17:40
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.