Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 22 apr 2025 21:40

Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
18 jaar en verzekering van 924/944 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Eerst een rijbewijs (volgend jaar)
woudenberg
Bericht 
Olaf schreef:
mayonaise schreef:
en blijft achterwiel aangedreven, dat toch echt iets minder gemakkelijk is in de omgang is ...

Hij wil auto (leren) rijden - of niet :?:

Klopt, ik heb wel eens in een bmw gereden en een golfje. Maar zo'n BMW rijd zo veel leuker. Daar meot je tenminste in rijden. Zo'n voorwielaangedreven auto is gewoonweg saai in vergelijking tot achterwielaandrijving.

22 jul 2007 14:54
Profiel WWW Facebook 
Bericht 
en das wat mij zorgen baart
iemand die nog geen 18 is, nog geen rijbewijs of ervaring heeft met het verkeer en die auto's kiest op basis van , "als het maar niet saai is"

toen ik 18 werd, en mijn rijbewijs haalde, vond ik het al zat spannend dat ik alleen de weg op mocht, en dat ik ergens naar toe kon zonder iemand erbij

en dat was met een "saaie" golf mk2 diesel

ondertussen heb ik al een goeie 750 000 km op mijn aktief, en geen enkel ongeval... en ja, ik rij hard, maar ik heb er tenminste de ervaring voor, er kan altijd iets onverwachts gebeuren, maar ik kan instinctief reageren, ik moet niet denken over hoe ik moet remmen, hoe ik moet uitkijken naar de uitweg, hoe ik moet tegensturen, en bovendien, weet ik hoe ik defensief moet rijden, om zoeen onverwachtse situaties tot een minimum te beperken

als je spannend wil, zonder ervaring, dan misschien beter gaan karten

er is een reden waarom jonge chauffeurs het best vertegenwoordigd zijn in de ongevals statistieken... A omdat er geen ervaring is B omdat het spannend moet zijn.

http://www.swov.nl/rapport/R-2005-03.pdf

"Jonge beginnende automobilisten hebben per gereden kilometer een relatief hoge kans op een verkeersongeval. Dit hoge ongevalsrisico is niet een uniek Nederlands probleem, maar komt overal ter wereld voor. Jonge beginnende automobilisten hebben in vergelijking met ervaren automobilisten vaker enkelzijdige ongevallen, ze verliezen vaker de controle over de auto en ze rijden voorafgaand aan het ongeval vaker te hard voor de omstandigheden."

"De leeftijdsspecifieke factoren hebben te maken met de ontwikkelingsfase waarin jongeren verkeren. De ontwikkeling op moreel, emotioneel en cognitief gebied verloopt voor jonge vrouwen enigszins anders dan voor jonge mannen. Adolescenten en met name mannelijke adolescenten zetten zich vaak af tegen bestaande normen, willen niet als een watje overkomen bij hun vrienden, houden van sensatie, onderschatten risico's en hebben het gevoel dat ze min of meer onkwetsbaar zijn."

Het gebrek aan vaardigheden (het tweede cluster) heeft niet zozeer te maken met een gebrek aan voertuigbeheersing, maar met een gebrek aan 1) het goed kunnen waarnemen, 2) het adequaat kunnen beoordelen van de verkeerssituatie (dat wil zeggen de aandacht kunnen richten op elementen in de verkeersomgeving die potentieel gevaarlijk kunnen zijn), en 3) het kunnen maken van goede voorspellingen over hoe een bepaalde verkeers-situatie zich verder zal ontwikkelen. Deze zaken worden meestal aangeduid met het begrip hogereordevaardigheden

22 jul 2007 15:08
PorscheForum Rakker
woudenberg
Bericht 
Klopt ook helemaal wat je zegt. Maar het punt is ook, een Golf bijvoorbeeld heeft iedereen. En een 924 s niet zo'n auto waar je iedereen in ziet rijden. En het is een Porsche, voor mij gewoon hét automerk. Het is een auto met een passie.

Het is ook niet mijn bedoeling om op de openbare weg zonder ervaring te gaan spuiten met die auto. Dat is simpelweg veel te link. Ik heb laatst een Peugeot 205 GTI over een weg waar je 80 mag zien scheuren met 180. En vervolgens om een lantaarnpaal heen zien vouwen. Dat is wel iets wat enorme indruk maakt. De lantaarnpaal was van de passgierszijde tot aan het midden van de bestuurdersstoel gekomen...

Als ik een keer het gas in wil trappen doe ik dat wel met een porscheclub meeting op Zandvoort ofzo.

22 jul 2007 15:15
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
993_4S
Bericht 
FROST schreef:
Toen ik die 924 kocht had ik helemaal GEEN problemen met de verzekering.

Jij had toch nog niet eens een rijbewijs toen je die 924 kocht? En dan GEEN problemen met verzekeren? :? :shock:

22 jul 2007 16:32
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Bericht 
993_4S schreef:
Jij had toch nog niet eens een rijbewijs toen je die 924 kocht? En dan GEEN problemen met verzekeren? :? :shock:

Daarom waarschijnlijk .... verzekering met de NUL kilometer per jaar limiet :twisted: :wink:

:@: Mayonaise :arrow: wist je dat de jongste rijder in de 944 Basics nog geen 18 is :idea:

Je hebt volkomen gelijk dat het jongeren ontbreekt aan ervaring of inzicht t.a.v. deelname aan het (auto)verkeer - maar ben bang dat porsche_rc bijvoorbeeld wel 'n BMW 323i op zijn naam kan verzekeren & bv geen trage 5 serie (deze ervaring had ik zelf 'n fiks aantal jaren geleden)

22 jul 2007 16:39
Profiel WWW Facebook 
Bericht 
Olaf schreef:
:@: Mayonaise :arrow: wist je dat de jongste rijder in de 944 Basics nog geen 18 is :idea:
[/i]

tuurlijk, het gaat nu eenmaal niet puur over wagenbeheersing, maar ook over verkeers inzicht... wagenbeheersing zonder inzicht is nog altijd een probleem, staat ook zo in dat rappport hierboven

puur wagenbeheersing zou je gemakkelijk kunnen aanleren, van kinds af aan, 5 jaar oud, kart in schoppen, dan progressief sneller voertuigen, en voor je't zit je te kijken voor de superlicentie in de F1... want zo werkt het

maar iemand die aan 18 begint, en het allemaal in 1 keer moet doen, van nul beginnen, en meteen de Porsche op de openbare weg wil, zal ik voor mijn eigen kinderen veto-en (als ik er ooit toch een of meerdere kleine zou willen produceren)... ik vind het niet verantwoord, en ook nergens voor nodig... rijbewijs halen, goed, das handig, maar dan maar es tijdje rustig rondrijden, met iets traags... dan apprecieer je later de Porsche zoveel meer...

22 jul 2007 17:03
PorscheForum Super Junkie
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
met alle respect, maar menig moderne auto of bijvoorbeeld oud bmwtje heeft meer peekaa's op de achterwielen dan een 944; lijkt mij geen enkel probleem

22 jul 2007 17:12
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Porsche 964 C2 1991
Bericht 
Precies, maar maakl dat de verzkeringsmaatschappij maar eens duidelijk...; "Ja, het is wel een Porsche meneer en dat zijn sportwagens". Zoals Wim eerder al zei; een Clio Williams is een probleem, maar een Clio die zo ongeveer even hard gaat is geen probleem :?

22 jul 2007 17:26
Profiel
PorscheForum Junkie
KIA/ex-924 driver
DEN(k) HELDER
Bericht 
1e auto als oldtimer, zonder gezeik over wat voor auto het is
lukt pas vanaf 24 jaar

Als DAT zo was dan had ik die auto nu niet verzekerd :? Tis wel degelijk mijn eerste auto en zal hoop ik ook mijn enigste auto blijven!
Ik ben nu trouwens 22 dus leeftijd zegt dan ook helemaal niets.
En neen Olaf: ik mag gewoon 5000 kilometer in het jaar rijden :twisted:

23 jul 2007 11:17
Profiel Facebook 
Bericht 
dan zal dat aan de verzekeraar liggen
toen ik destijds keek voor mezelf, waar ik ook keek stond het er zo bij
dat was wel 3 jaar geleden, misschien is het nu gemakkelijker

23 jul 2007 11:25
Moderator
911 Carrera S
Bericht 
FROST schreef:
ik mag gewoon 5000 kilometer in het jaar rijden :twisted:

En je weet inmiddels hoe je de tellerkabel los moet maken :?: :twisted:

23 jul 2007 12:26
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Groningen
Bericht 
Als je aangeeft geïnteresseerd te zijn in een een pakketje inboedelverzekering + autoverzekering bij dezelfde verzekeraar, willen ze nog wel eens overstag gaan.

23 jul 2007 12:28
Profiel
PorscheForum Rakker
woudenberg
Bericht 
Gisteren antwoord van multisafe gehad. En die verzekeren pas mensen vanaf 30 jaar. Of met 8 schadevrije jaren...

27 jul 2007 7:44
Profiel WWW Facebook 
Antwoord op onderwerp   [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2