en das wat mij zorgen baart
iemand die nog geen 18 is, nog geen rijbewijs of ervaring heeft met het verkeer en die auto's kiest op basis van , "als het maar niet saai is"
toen ik 18 werd, en mijn rijbewijs haalde, vond ik het al zat spannend dat ik alleen de weg op mocht, en dat ik ergens naar toe kon zonder iemand erbij
en dat was met een "saaie" golf mk2 diesel
ondertussen heb ik al een goeie 750 000 km op mijn aktief, en geen enkel ongeval... en ja, ik rij hard, maar ik heb er tenminste de ervaring voor, er kan altijd iets onverwachts gebeuren, maar ik kan instinctief reageren, ik moet niet denken over hoe ik moet remmen, hoe ik moet uitkijken naar de uitweg, hoe ik moet tegensturen, en bovendien, weet ik hoe ik defensief moet rijden, om zoeen onverwachtse situaties tot een minimum te beperken
als je spannend wil, zonder ervaring, dan misschien beter gaan karten
er is een reden waarom jonge chauffeurs het best vertegenwoordigd zijn in de ongevals statistieken... A omdat er geen ervaring is B omdat het spannend moet zijn.
http://www.swov.nl/rapport/R-2005-03.pdf
"
Jonge beginnende automobilisten hebben per gereden kilometer een relatief hoge kans op een verkeersongeval. Dit hoge ongevalsrisico is niet een uniek Nederlands probleem, maar komt overal ter wereld voor. Jonge beginnende automobilisten hebben in vergelijking met ervaren automobilisten vaker enkelzijdige ongevallen, ze verliezen vaker de controle over de auto en ze rijden voorafgaand aan het ongeval vaker te hard voor de omstandigheden."
"De leeftijdsspecifieke factoren hebben te maken met de ontwikkelingsfase waarin jongeren verkeren. De ontwikkeling op moreel, emotioneel en cognitief gebied verloopt voor jonge vrouwen enigszins anders dan voor jonge mannen. Adolescenten en met name mannelijke adolescenten zetten zich vaak af tegen bestaande normen, willen niet als een watje overkomen bij hun vrienden,
houden van sensatie, onderschatten risico's en hebben het gevoel dat ze min of meer onkwetsbaar zijn."
Het gebrek aan vaardigheden (het tweede cluster) heeft niet zozeer te maken met een gebrek aan voertuigbeheersing, maar met
een gebrek aan 1) het goed kunnen waarnemen, 2) het adequaat kunnen beoordelen van de verkeerssituatie (dat wil zeggen de aandacht kunnen richten op elementen in de verkeersomgeving die potentieel gevaarlijk kunnen zijn), en
3) het kunnen maken van goede voorspellingen over hoe een bepaalde verkeers-situatie zich verder zal ontwikkelen. Deze zaken worden meestal aangeduid met het begrip hogereordevaardigheden