Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 19:52

Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Total loss en nu opgelapt????? 
Auteur Bericht
Bericht Total loss en nu opgelapt?????
Ik heb voor de lol op de RDW-site een kenteken ingevoerd van een van mijn auto's die in 1998 total-loss werd gereden door een ander. De wagen was destijds bijna in tweeen gebroken, het chassis was door de kop-staartbotsing zodanig ingeknikt (ook te zien aan de daklijn) en de voor - en achterzijde waren zodanig geplet dat het total-loss werd verklaard en rijp voor de sloop. Nu zie ik tot mijn grote schrik en verbazing dat deze wagen weer op de weg rijd :shock: :shock: Ik vind dit niet meer normaal. Het wordt tijd dat er een database-systeem en nieuwe wetgeving komt dat auto's die total-loss werden verklaard op geen enkele wijze meer op de weg mogen komen. Ik zal een mailtje sturen naar Ministerie van Verkeer en Waterstaat met mijn bevindingen.

Laatst bijgewerkt door ECT op 22 jul 2007 16:31, in totaal 2 keer bewerkt.

22 jul 2007 16:24
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Total loss en nu opgelapt?????
ECT schreef:
Ik vind dit niet meer normaal.

't kan zijn dat er door de fabriek 'n nieuwe koets met hetzelfde nummer is geleverd :idea:

..... iets wat ik overigens betwijfel, zelfs nu ik niet weet om wat voor soort auto het gaat :shock:

22 jul 2007 16:26
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
993_4S
Bericht 
total loss, kenteken ingetrokken. door de verzekering verkocht aan een schadebedrijf. auto gerepareerd, opnieuw (goed)gekeurd door RDW, kenteken weer vrijgegeven. auto rijdt weer opgelapt rond. klopt gewoon. zou goed gedaan moeten zijn, is gekeurd.

of ik die auto graag zou kopen en of het schadeverleden dan erbij verteld wordt, lijkt me een ander verhaal.

22 jul 2007 16:27
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Volkswagen 356 Kever Cabrio
Brecht Antwerpen België
Bericht 
Enkele weken geleden was men in een officiële Porsche garage ook een total loss GT3 aan het maken.

Zoals Olaf aangaf, volledig nieuwe body die men dan volledig overbouwd. Ging trouwens om een Nieuwe 997 GT3 met 200km op de teller.

Als de controle op de herstelling goed is, heb ik daar geen probleem mee, of ik zo'n wagen zou willen is dan weer een andere zaak.

Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.

22 jul 2007 16:34
Profiel WWW
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Total-loss is zeker niet alleen een technische kwestie :idea:

Vaak eerder en alleen een verzekeringstechnische/financiele beslissing :!:

22 jul 2007 17:15
Profiel
PorscheForum Junkie
Freelance Copywriter - ex-911 2.2S 1969 - PF #369
amsterdam
Bericht 
Paul van Engelen schreef:

klopt. mijn eerste autootje (een kadett) was gestolen en teruggevonden met een kapotte stuurkolom. Total-loss omdat reparatie duurder was dan wat de auto waard was.
Maar een nieuwe GT3 met 200 km op de teller... reparatie duurder dan waarde... dan moettie toch wel behoorlijk in de kreuk hebben gelegen... :roll:

22 jul 2007 17:27
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
993_4S
Bericht 
je hebt idd technisch total loss en economisch total loss (restwaarde lager dan dagwaarde) maar als ik het verhaal van de topicstarter lees was het hier geen economische maar een echte technische total loss.

22 jul 2007 17:30
Profiel
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Misschien omgekat; kan ook ...
Al zijn verzekeringsmaatschappijen niet meer zo makkelijk met het verkopen van wrak + papieren, juist omdat dat weer diefstal van een identieke andere auto uitlokt en weer tot diefstalschade leidt.

Wel interessant vraagstuk; zou heel goed nieuw opgebouwd kunnen zijn rond een nieuw chassis. Daar zou de RDW dan een registratie (inslag chassissnummer) van moeten hebben; ik heb in het verleden ondervonden dat het erg lastig is om daar details over te krijgen; wat me altijd erg verbaasd heeft overigens. Openheid zou opsporing van fraude alleen maar vergemakkelijken.

Je zou de RDW eens kunnen opbellen ....

22 jul 2007 17:50
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2 1991
Bericht 
Ik zie het probleem niet zo. Als de auto professioneel is gerepareerd kan het best weer een veilige auto zijn. Er rijden zoveel auto's rond die volledig in de prak hebben gelegen en weer rechtgetrokken zijn. Deze auto's moeten bij de RDW gekeurd worden die vooral kijken naar zaken als het laswerk en de plekken waar het carrosserie geknikt is geweest. Ik zelf zou zo'n 'kromme hond' trouwens niet moeten hebben.

22 jul 2007 19:14
Profiel
Volkswagen 356 Kever Cabrio
Brecht Antwerpen België
Bericht 
ingo schreef:

Maar een nieuwe GT3 met 200 km op de teller... reparatie duurder dan waarde... dan moettie toch wel behoorlijk in de kreuk hebben gelegen... :roll:

Boompje op de verkeerde plaats.

Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.

22 jul 2007 19:31
Profiel WWW
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht 
Hoe couranter de auto is (erg gewild) hoe sneller hij total loss is :!:
Als je ziet wat ze bieden voor een Porsche, BMW, Audi etc. met een redelijke schade dan is het snel over :idea:
Maar als je een auto hebt die niet gewild is (ik duf geen merken te noemen :oops: ) bieden ze zéér weinig en worden vaak weer opgeknapt :shock:

22 jul 2007 21:12
Profiel
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
ppp 356 schreef:
Boompje op de verkeerde plaats.

heb je ook weleens met overstekende paaltjes :lol:

22 jul 2007 21:29
Profiel WWW Facebook 
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Marco schreef:
heb je ook weleens met overstekende paaltjes :lol:

Kan ik over meepraten :lol:
Overigens is ook die auto total loss verklaard en rijdt nu weer gewoon rond.

Een zeer goede kennis van mij zit in het schade herstel werk en die kan je menig staaltje vertellen van wat er in die wereld gebeurd.
Veelal is het overigens puur een verzekeringskwestie of een auto total loss wordt verklaard. Wanneer een schade bedrijf van twee van die wrakken er weer één weet te maken (zo gaat het vaak echt) en hij komt door de RDW keuring mag zo'n auto gewoon de weg weer op.

22 jul 2007 22:47
Profiel WWW
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht 
Eigenlijk zou je naar een Engels systeem moeten. Gradaties die een aparte code krijgen. Total loss? Auto mag alleen nog maar gesloopt worden. Maar goed de Nederlandse wetgever houdt zich liever met belangrijker zaken bezig

22 jul 2007 22:55
Profiel
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0 nu: fiets, ov
Utrecht
Bericht 
In sommige gevallen lijkt me omkatten de enige logische conclusie... maar ik heb ook wel eens achter een auto gereden die zo krom was (na een blijkbaar zware schade) dat je recht erachter allebei de zijkanten kon zien en vier wielen, die auto ging als een krab over de weg.

Mijn ouders hadden in de jaren '80 een Golf II, die werd als 2 jaar oude auto gegrepen door een truck die door rood reed en de auto met mijn moeder erin een paar honderd meter meesleurde tegen de geleiderail aan. Veilige auto, mijn moeder had niets maar ik schrok van het uiterlijk van de auto: er zat geen bruikbaar paneel meer op.
Jaren later kwam ik diezelfde auto weer tegen, ergens in de buurt. Hij roestte toen op plaatsen die ik van de Golf II niet kende en die erop wezen dat-ie behoorlijk ruig was opgeknapt.

22 jul 2007 23:09
Profiel
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Gebeurd idd meer.
Is ook met een wagen van mij gebeurd.
15 dagen oud en total los.
Een heeltijdje later ben ik deze wagen (er reden er niet echt veel van rond) waar tegen gekomen. Een gesprekje met de nieuwe eigenaar gemaakt. Deze wist van een lichte aanrijding rechtsvoor en werd bleek toen ik vertelde wat er aan was en aantoonde waar de herstellingen gebeurd waren

Laatste update 22/10/2013

23 jul 2007 0:27
Profiel WWW Facebook 
foxtrot / oscar
Bericht 
mijn SH-38-DK rijdt ook weer "vrolijk" rond
en die was echt goed krom en behoorlijk "nat achter de oren"

23 jul 2007 2:19
Profiel WWW
Bericht 
Paul van Engelen schreef:

In mijn geval was mijn auto compleet in de kreukels van voor en achter en er zat een vouw in het dak en chassisbodem. Ook de motor was zwaar beschadigd; er was niks meer heel :!: Repareren loont dus ook niet de moeite. En daarna toch oplappen en de weg opsturen. Ik vermoed ook dat de nieuwe eigenaar niet eens weet wat er met mijn auto gebeurd was en dat hij / zij wellicht meer betaald heeft dan eigenlijk hoort. Vorm van oplichting.

Auto zal wel omgekat zijn... Maar dan nog had men dat kunnen ontdekken aan het chassis-nr. Vindt het vooralsnog een vreemde zaak.

23 jul 2007 2:27
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
Jeroen914 schreef:
mijn SH-38-DK rijdt ook weer "vrolijk" rond
en die was echt goed krom en behoorlijk "nat achter de oren"

Die moet wel komende maand weer APK gekeurd worden...... :wink:

23 jul 2007 10:05
Profiel WWW
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
ECT schreef:
Auto zal wel omgekat zijn... Maar dan nog had men dat kunnen ontdekken aan het chassis-nr.

Volgens mij zie je dat nou juist niet aan het chassisnummer :idea: :wink:

23 jul 2007 10:15
Profiel WWW Facebook 
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0 nu: fiets, ov
Utrecht
Bericht 
Ik heb wel eens een omgekatte auto gezien, dat was dus echt onzichtbaar. Het viel alleen op dat-ie onder de motorkap ook was overgespoten, dat zou bij een controle wel wat alarmbellen kunnen laten rinkelen.

23 jul 2007 12:04
Profiel
PorscheForum Rakker
911 SC
Alkmaar
Bericht 
Een chassisnummer wordt bij apk-gecheckt met de papieren. NIET of het erin is geslagen, stukken plaatwerk overgezet zijn.

23 jul 2007 21:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster 3.4 S
Twente
Bericht 
Datlaatste klopt,

Ik heb bij mijn speurtocht naar mijn 1e 911 zo ergens 1997 ook een eens hele fraaie 911SC gezien, voor een matsprijs, bij een bedrijf, waarvan ik wist, dat ze schadegebakjes etc etc verkochten.

Ook ik zag direct dat er iets mis was met het chasisnummr en de manier waarop het in het kofferruim was aangebracht. toen ik er vragen over steldde werd ik de zaak uit gebonjourd....say no more.....

Als zulke zaken enigszins verdacht zijn, mijlenver bij de auto vandaan blijven :wink:

23 jul 2007 22:11
Profiel
Bericht 
Martin K. schreef:

Ook ik zag direct dat er iets mis was met het chasisnummr en de manier waarop het in het kofferruim was aangebracht. toen ik er vragen over steldde werd ik de zaak uit gebonjourd....say no more.....

Als zulke zaken enigszins verdacht zijn, mijlenver bij de auto vandaan blijven :wink:

Tijd dus om dergelijke praktijken hard aan te pakken :twisted:

Kenteken is gekoppeld aan chassis-nr. Echter, er wordt alleen op papier gechecked en dus niet onder de motorkap???? :?

25 jul 2007 3:55
foxtrot / oscar
Bericht 
och... je hebt omkatten en omkatten...

zolang de nieuwe delen legaal zijn verkregen en de reparatie goed en vakkundig gedaan is, zie ik het probleem niet

en hoe wou je het gaan controleren dan?
als ze een nieuw chassisnr. in een auto zetten, zie je daar met het blote oog niks van...

25 jul 2007 5:44
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende