Auteur |
Bericht |
HV
3.2 cabrio 1987 marineblauwNijmegen
|
Vierbak (Turbo) in een SC
Ik ben nieuw op dit forum (hoewel, ik ben al driekwart jaar met veel interesse zeer regelmatig als bezoeker aanwezig) mij aan het orienteren op de aanschaf van een 911. Daarbij kijk ik naar de 3.0sc en de 3.2 (coupe). Tijdens mijn zoektocht stuitte ik gisteren op een sc uit 81. Hierbij werd aangegeven dat deze auto was voorzien van een 4bak, afkomstig uit een Turbo. Ik vraag mij af of dit voor/nadelen heeft, zoals:
- is deze versnellingsbak even duurzaam als een standaardbak (i.c.m. de 3.0sc motor; een 204pk meen ik, want deze sc is van 07/81)
- comfort en snelheid (ik verwacht meer nerveusiteit/hogere toeren en wellicht lagere trekkracht a.g.v. groter bereik per vernelling.
Heeft iemand ervaring of ideeën hierover?
|
25 jul 2007 14:38 |
|
|
funnyname
Porsche 944 Turbo sDen Haag
|
Puur theoretisch ..
- De bak is duurzamer dan de standaard bak omdat deze veel meer Nm's moet kunnen verwerken
- De versnellingen zijn langer, je acceleratie zal dus langzamer worden, de top eventueel iets hoger
- Het verbruik zal licht afnemen, aangezien je vaker in lagere toeren rijdt
- Je krijgt meer een GT karakter dan een sportauto
|
25 jul 2007 15:01 |
|
|
HV
3.2 cabrio 1987 marineblauwNijmegen
|
Funnyname,
bedankt voor jouw antwoord. Klinkt inderdaad redelijk plausibel. Qua duurzaamheid spreekt dat natuurlijk wel aan, dat GT karakter weer minder Ben benieuwd of iemand zelf ervaring heeft hiermee, maar wellicht ishet een weinig voorkomende combinatie.
|
25 jul 2007 15:15 |
|
|
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
[*]De versnellingen zijn langer, je acceleratie zal dus langzamer worden, de top eventueel iets hoger
=> volgens mij ga je enkel meer verbruiken in praktijk...de motor heeft meer moeite om de lange versnellingen te trekken
_________________________________________ Respekt für die Eltern
|
25 jul 2007 15:16 |
|
|
funnyname
Porsche 944 Turbo sDen Haag
|
Als je met dermate weinig toeren optrekt is het slecht voor de motor.
Ook al zijn de versnellingen langer, je kan natuurlijk nog steeds door trekken tot de juiste (nu dus hoger) toerentallen.
Vooral op de snelweg zou theoretisch een beter verbruik kunnen ontstaan. omdat er dan met een constant lager toerental (hogere snelheden) gereden wordt.
|
25 jul 2007 15:42 |
|
|
HV
3.2 cabrio 1987 marineblauwNijmegen
|
Een ander mogelijk gevolg zou nog kunnen zijn, dat de koppeling meer te verduren krijgt? De toeren-val zal in elk geval hoger zijn. Acceleratie hangt overigens ook nog van de overbrengingen van die Turbo-bak af, maar naar ik vermoed is bereik van de 1e al behoorlijk lang, dus zal een SC (zoals Funnyname suggereert) waarschijnlijk wat tammer zijn in acceleratie. Maar dit blijven aannames, iemand met ervaring met deze bak heeft wellicht toch een andere conclusie...
Henk
|
25 jul 2007 16:16 |
|
|
michael
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replikaReuver
|
Mijn 930 turbo haalt 85 km/u in z'n 1.
_________________________________________ 911 turbo, the boosted beast.
mhaschreurs.hyves.nl
|
25 jul 2007 16:28 |
|
|
funnyname
Porsche 944 Turbo sDen Haag
|
Voor zover ik weet hebben alle turbo Porsches bakken met langere versnellingen t.o.v. de NA modellen. Bij mijn turbo is dit ook zo. Daarom ben ik behoorlijk zeker van mijn aannames
|
25 jul 2007 17:04 |
|
|
cabrio wim
|
Heb ik even een vraagje, is dat de standaardbak. Heb overlaatst in een ander draadje geschreven dat ik ook eens in een turbo gereden had, en deze ging in 1 vesnelling ook over de 100.
Heeft hij hem toen aangepast, ik dacht dat het normaal was met de 4 bak.
|
25 jul 2007 22:30 |
|
|
michael
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replikaReuver
|
Standaard bak, over de 100 in de 1 is niet normaal in ieder geval.
_________________________________________ 911 turbo, the boosted beast.
mhaschreurs.hyves.nl
|
25 jul 2007 22:43 |
|
|
Paul Broere
Automotive professionalEde
|
hier ook, rond de 80 in zijn 1 (kan ook 85 zijn, 't gaat een beetje snel allemaal om dat goed te zien )
140 in zijn 2
200 in zijn 3
en die van mij 275 top in zijn 4 (met nog een heel klein beetje toeren over)
_________________________________________ Porsche's: Porsche Taycan Sport Turismo (2023)
|
26 jul 2007 20:13 |
|
|
RufBTR
|
100 in z'n 1
160 in z'n 2
230 in z'n 3
300+ in z'n 4
volgens de teller
|
26 jul 2007 21:35 |
|
|
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
kan nu niet direct op de formule komen hoe je de max. snelheid in elke versnelling kan berekenen voor 911SC 1981, maar de gegevens voor de overbrengingsverhoudingen die ik in de Prisma Autogids 1981 vind zijn als volgt :
1ste : 3,181:1
2de : 1,833:1
3de : 1,261:1
4de : 1,0:1
5de : 0,786:1
A : 3,325:1
differentieel 3,875:1
toerental max. vermogen = 5.900
_________________________________________ MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster Honda VFR800FI
|
26 jul 2007 22:31 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Heb zelf vele jaren een 911 coupé gehad met een 4 bak
Dit was standaard voor Nederland, maar iedereen nam een 5 bak
Het was een nadeel met slalom wedstrijden, de stappen tussen de versnellingen waren gewoon hoger
Wat ik wel mooi vond was de drie, enorm je kon van 50 tot over de 200 er mee doortrekken
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
26 jul 2007 22:43 |
|
|
HV
3.2 cabrio 1987 marineblauwNijmegen
|
Leuk om te horen dat er dus inderdad meerdere NA coupes met 4 bak zijn gelederd; dat dit voor de Nederlandse markt de standaard was wist ik zeker nog niet . Molen934, was dat volgens jou dan inderdaad een turbo 4bak, of was er naast de 5bak een voor de 911 ontwikkelde 4bak. Ben ook wel benieuwd welke 911 (jaar/type) je destijds reed.
|
26 jul 2007 22:51 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Kijk maar im mijn album, het is de blauwe 911 van 1976.
Was gewoon een standaard 4 bak, zag je toen wel meer,
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
27 jul 2007 0:03 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Mijn eerdere post is op vreemde wijze verdwenen dus nog maar eens .
Er zijn standaardwagens die zelfs met een zesbak vlot over de 100 in eerste trekken.
Voorbeeldje Lotus Omega . In eerste bijna 120 KM/U
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
27 jul 2007 11:15 |
|
|
funnyname
Porsche 944 Turbo sDen Haag
|
Ik denk dat met standaard bedoeld werd standaard voor deze bak (de vier bak die in de turbo hangt)
120 in zijn één is wel erg veel, lijkt me niet lekker rijden met zo een lange eerste versnelling. Zeker in combinatie met een turbo motor ..
|
27 jul 2007 11:44 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Bi turbo (377pk standaard)
De bak die voor deze wagen gebruikt werd was die van de Corvette
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
27 jul 2007 11:53 |
|
|
funnyname
Porsche 944 Turbo sDen Haag
|
I know (2x)
|
27 jul 2007 12:23 |
|
|
Retep
2e prijs Jubileumrit 2013
|
Hoe is de eindoverbrenging in het differentieel?
Standaard of aangepast?
Naast de versnellingsbak-overbrengingen is dit wel van belang!
|
27 jul 2007 15:43 |
|
|