Auteur |
Bericht |
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
TUNAP reiniger: iemand anders hier ervaring mee?
Vorige week bij Car-Care geweest om m'n nieuwe velgen te monteren en om te kijken waarom mijn auto twee keer niet warm wilde starten.
Het bleek mijn manier van starten te zijn , en niet de auto zelf, maar
Paul heeft wel nog een busje 'TUNAP Micro Logic brandstofsysteem reiniger - 173' bij m'n euro98 gedaan.
Hij loopt sindsdien nog veel lekkerder en gelijkmatiger en het lijkt zelfs of ie nog direkter op het gas reageert
Volgens het foldertje zou dit 'fuel tune up' middel verontreinigingen verwijderen en storingen kunnen voorkomen door de toevoegingen die 't bevat die schijnbaar niet (meer) in de brandstoffen (Shell, BP) aanwezig zijn.
Ik kan niet zeggen dat ie nu ook zuiniger rijdt (want nog te weinig mee gereden), maar heeft iemand anders misschien ervaring met dit 'wonderspul'?
|
23 jul 2007 11:28 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Oh, en belangrijker, (o.a. na doorlezen van dit topicje), kan het kwaad?
|
23 jul 2007 11:34 |
|
|
Tom80
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0
nu: fiets, ovUtrecht
|
Mijn Audi-dealer levert ook Tunap, topspul. Die reiniger heb ik er ook wel eens doorgegooid, werkt prima.
_________________________________________ Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...
|
23 jul 2007 11:36 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Als je dat topicje gelezen hebt, zou ik ook niets meer toe durven te voegen.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
23 jul 2007 11:41 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Ja, en als je dit interessante stukje leest juist weer wel.....
Daar zegt men juist dat de grote benzineproducenten bepaalde toevoegingen uit hun brandstof hebben gehaald of hebben vervangen door andere additieven.
Vandaar dat ik graag ervaringen hoor van collega-Porsche rijders; de waarheid op het internet namelijk.....
|
23 jul 2007 12:41 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
Car Care staat hoog aangeschreven, kan me niet voorstellen dat die zo iets toevoegen als ze er niet achterstaan
_________________________________________ Got coffee?
|
23 jul 2007 12:52 |
|
|
André
KozijnenboerBerkelland (Achterhoek) PF #345
|
Ben vorig jaar 2 x bij Paul geweest en ook 2x de tuneap in m'n tank gekregen.
Was volgens hem goed om de injectoren en leidingen te reinigen. Kon niet veel verschil merken,m'n Carrera loopt altijd als de brandweer
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
|
23 jul 2007 13:25 |
|
|
Ome Sander
|
Meningen verschillen lees ik... (of ervaringen verschillen, kan ik beter schrijven).
|
23 jul 2007 18:05 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
heb zelf geen ervaringen, alleen van horen zeggen dus...
wat ik hoor is dat ze duur zijn, maar goed werk afleveren
_________________________________________ Got coffee?
|
23 jul 2007 18:10 |
|
|
Ome Sander
|
Sorry
|
23 jul 2007 20:42 |
|
|
Retep
2e prijs Jubileumrit 2013
|
Volgens mij gebruikt Motron ook Tunap. Dan moet het goed zijn...
|
27 jul 2007 12:38 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
het zal wel aan mij liggen maar het zou aan jou manier van starten liggen?
bij mijn weten is starten instappen en de sleutel omdraaien?
al zou je het fout willen doen dan gaat het nog niet!
hoe start jij?
anton964
|
27 jul 2007 13:17 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Injectorreiniger af en toe er in, wordt mij ook aanbevolen door de garage.
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
27 jul 2007 13:24 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Koud (dus na relatief lange tijd stilstaan):
- Sleutel op I (op 'contact', hoor de benzinepomp dan werken en tikken)
- paar keer gaspedaal pompen
- sleutel omdraaien en een korte stoot gas tijdens starten
- daarna voor stationair lekker te laten draaien handgas iets open.
Bij warm starten deed ik altijd hetzelfde, terwijl volgens Paul je dan de auto kan verzuipen. Volgens hem was dit dan de juiste methode:
Bij warm:
- Sleutel op I (op 'contact', hoor de benzinepomp dan niet )
- gaspedaal half ingedrukt houden
- sleutel omdraaien en een voet op halfgas houden tijdens starten
(en dan aanvoelen of je iets meer moet geven of niet)
Verder zou het ook gewoon vapour lock kunnen zijn geweest, want het was relatief warm dat weekend dat het twee keer gebeurde. Normaal start ie nl altijd meteen, warm of koud.
|
27 jul 2007 13:33 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
waar kan je dat tunap krijgen?
_________________________________________ Got coffee?
|
27 jul 2007 13:41 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Eh, bij Car-Care Porsche in Soest dus....
Bij tunap.nl staat ook niet bij wie er distributeur is. geen idee eigenlijk.
Staat wel telefoon en email bij.
|
27 jul 2007 13:46 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
@Marco: gewoon bij Hoogenboom...
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
27 jul 2007 13:50 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Eens met mijn naamgenoot
De juiste manier van starten scheelt overigens nogal tussen motoren met carburateurs - neem aan in de 2.4 van Patrick? - en de generaties met injectie.
In de laatste gevallen zoals Anton schrijft het overlaten aan de electronica.
Overigens heb ik in speciale gevallen, bij herstarten, wel eens een hele enkele keer iets van 'verzuipen' waarbij de motor niet wil aanslaan en gasgeven - gasklep openen want nog mechanisch bediend en dus meer lucht - de oplossing brengt.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
27 jul 2007 13:57 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Als je je injectoren wilt reinigen - zou ik dat ultrasoon laten doen
|
27 jul 2007 14:08 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Zin/onzin/kosten/...
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
27 jul 2007 14:25 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Ultrasoon reinigen is een hoop moeite en kost redelijk wat.
Ik geef de voorkeur aan een flesje injectorreiniger elk jaar of half jaar...
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
27 jul 2007 14:34 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Ieder z'n ding .... ik laat liever ultrasoon reinigen als ik niet weet wat zo'n vloeibare reiniger nog meer op kan lossen
|
27 jul 2007 14:57 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Mijn idee
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
27 jul 2007 15:00 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Je weet nooit zeker wat er allemaal oplost...
Dat lees ik hier steeds. Hebben jullie zelf ervaring met oplossende zaken of praten jullie elkaar maar wat na?
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
27 jul 2007 15:23 |
|
|
André
KozijnenboerBerkelland (Achterhoek) PF #345
|
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
|
27 jul 2007 15:43 |
|
|