Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 nov 2024 5:29



Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Porschedagen op Zandvoort vs. Driver's Ed op Watkins Glen 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
1995 911 Carrera
Cherry Hill, New Jersey
Bericht Porschedagen op Zandvoort vs. Driver's Ed op Watkins Glen
Ik ben de afgelopen paar jaar 3 keer naar de Porschedag op Zandvoort geweest en 2 keer naar Spa. Natuurlijk zijn er altijd wel dingen aan te merken op de organisatie en zo maar ik heb nu een alternatief mogen meemaken in de VS. Ben een jaar geleden verhuisd, heb hier een 993 gekocht, ben lid geworden van de PCA en tenslotte een paar weken geleden naar de Driver's Ed op Watkins Glen geweest. Dat gaat daar echt heel anders toe dan op Zandvoort en Spa. Een paar verschilletjes op rij:

- In de VS zijn de ramen verplicht open, terwijl in de Benelux de ramen verplicht dicht zijn. Allebei uiteraard voor de veiligheid :)

- Het niveau van de rijders in de VS is veel hoger dan in de Benelux. Voor jullie beginnen te protesteren, laat me het even uitleggen. Er waren hier heel veel instructeurs aanwezig (andere, gevorderde clubleden) die kosteloos mee rijden. Er zijn regelmatig theoriesessies waar ervaren rijders tips geven en discussies aan gaan. De gemiddelde, beginnende rijder leert dan ook veel meer op zo'n dag .

- Inhalen in de VS mag alleen als de persoon die je wilt inhalen daartoe een signaal geeft (arm uit het raam in de richting waar ingehaald moet worden). Het klinkt overdreven, maar dit maakt de boel wel heel veel veiliger. Veel minder onbezonnen acties en ongelukken. Voor de duidelijkheid, in de Benelux wordt het aan de rijders overgelaten. Zo ben ik wel eens 4 bochten zij aan zij met een andere 911 door gegaan. Niet echt een fijne actie van die andere rijder.

- Veiligheidsinspectie binnen 30 dagen door erkende garage is verplicht in de VS. In de Benelux is een sleepoog achter verplicht. Dat wordt in de VS aangeraden maar niet verplicht.

- Helm is bij allebei verplicht maar moet in de VS aan een veligheidskenmerk voldoen.

Ik moet er wel bij zeggen dat er bij dit evenement een stuk minder mensen aanwezig waren dan gemiddeld op Zandvoort of Spa. Minder dan 100 auto's. Ik heb geen flauw benul of dat een doorsnee aantal is of niet, maar het maakt de inhaalregels in ieder geval makkelijker te hanteren.

Nah, ben benieuwd wat jullie van de verschillen vinden. Ik vind voor de veiligheidsaspecten wel wat te zeggen, maar of ramen open nou beter zijn dan ramen dicht...... ik heb geen idee.


30 jul 2007 22:54
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
leuke vergelijking. met regen ook ramen open? hoezo veiliger? wat is de theorie erachter? voor, zij en achterruit zitten er toch ook in?
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


30 jul 2007 22:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C2; 944 racer
Bericht Re: Porschedagen op Zandvoort vs. Driver's Ed op Watkins Gle
Hillclimb2.7 schreef:
- Inhalen in de VS mag alleen als de persoon die je wilt inhalen daartoe een signaal geeft (arm uit het raam in de richting waar ingehaald moet worden). Het klinkt overdreven, maar dit maakt de boel wel heel veel veiliger. Veel minder onbezonnen acties en ongelukken. Voor de duidelijkheid, in de Benelux wordt het aan de rijders overgelaten. Zo ben ik wel eens 4 bochten zij aan zij met een andere 911 door gegaan. Niet echt een fijne actie van die andere rijder.


Ligt er aan in welke klasse je je hebt ingeschreven...
In fun ok, maar in sport en zeker in race mag er toch aardig gevochten worden vind ik ( zonder schade te maken)...


31 jul 2007 0:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Hillclimb2.7 schreef:
- Inhalen in de VS mag alleen als de persoon die je wilt inhalen daartoe een signaal geeft (arm uit het raam in de richting waar ingehaald moet worden). Het klinkt overdreven, maar dit maakt de boel wel heel veel veiliger.


Dan moeten die amerikanen wel een vreselijke rechterarm hebben als ze willen dat je rechts inhaalt (of niet de gordel aanhebben en rare maneuvers moeten maken) :roll: :twisted: :lol:

horn schreef:
leuke vergelijking. met regen ook ramen open? hoezo veiliger? wat is de theorie erachter? voor, zij en achterruit zitten er toch ook in?


Veiliger waarschijnlijk daar bij een aanrijding er geen glassplinters van de zijkant naar de bestuurder of bijzitter kunnen komen (ik denk aan gezicht , ogen etc) Een voorraamis steeds gelaagd dus heeft dit niet en de kans opletsels van de achterramen is minimaal.
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


31 jul 2007 0:30
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
Het circuit rijden is in de VS idd een stuk beter georganiseerd dan hier

In de meeste gevallen is het zo dat je een instructeur toegewezen krijgt die de hele dag bij je is
Pas als je een aantal evenementen hebt gereden mag je (met instemming van je instructeur) naar een volgend niveau (meer alleen rijden en meer inhaal vrijheid)
Instructeur wordt je trouwens ook niet zomaar

Daarbij vergeleken is het hier eigenlijk maar een wild-west-show...
Je doet je best maar, en dan hopen dat er geen ongelukken van komen
Kans is dus heel groot dat je hier een hele dag gereden hebt en geen ruk geleerd (of jezelf iets verkeerd hebt aangeleerd)

De open ramen hebben ze ingesteld zodat in geval van nood het veiligheidspersoneel makkelijk bij je kan komen.
Hier is het verboden omdat je handen/armen in geval van een koprol buiten de auto kunnen raken.

Als je (in de VS) gaat racen is een raamnet verplicht en/of een armband
(hier trouwens ook als je met open ramen wilt racen)
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


31 jul 2007 2:39
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
Hillclimb... je moet maar eens kijken of je Bill of Tim van http://www.rudtnersracing.com/ tegen komt daar
(die 935 is schrikbarend snel :shock: ) en doe ze de groeten ;)
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


31 jul 2007 2:41
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht Re: Porschedagen op Zandvoort vs. Driver's Ed op Watkins Gle
Hillclimb2.7 schreef:
lang verhaal


Ga eens buiten de PCA om op zoek naar circuitdagen, je haalt dan het drievoudige uit je geld, dat hebben wij in houston wel gemerkt (texas world speedway).
Vaak houden de circuits zelf ook zulke dagen, je zit dan alleen niet exclusief met porsches, maar dat maakt het m.i. juist ook leuker. Mn broer heeft toen zelfs ooit een pickup het circuit rond zien gaan :D (je woont in texas of niet!)


31 jul 2007 10:43
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 944 Turbo s
Den Haag
Bericht 
Ik vind de gang van zaken op de Europese Porsche dagen op het circuit ook verre van ideaal. Zeker in de RACE klasse weet ik dat er veel schade is gereden door onsprortief gedrag. (vraag maar aan Ron)
Gelukkig rijdt ik zelf nog in de FUN klasse, hier verliep de dag prima.

Eran in België heeft een betere aanpak, daar krijg je begeleiding en wordt onsprtief gedrag direct aan de kaart gesteld.


Laatst bijgewerkt door funnyname op 31 jul 2007 22:20, in totaal 1 keer bewerkt.



31 jul 2007 10:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Helemaal gelijk.
Daarom dat we zeer dikwijls op de Erandagen aanwezig zijn
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


31 jul 2007 11:12
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C2; 944 racer
Bericht 
Ik vond het op Zandvoort nochtans allemaal correct! Weinig vreemde manouvres gezien...wel opvallend dat bij de start van de stints er toch altijd zijn die onmiddellijk wegblazen zonder hun banden ( en motor) op te warmen...komen dan tegen, wat zal het zijn, 250km/u richting tarzan jou uitremmen...daar was soms wel enige anticipatie nodig...
Dit in schril contrast met Spa-Francorchamps...daar was menig GT3 rijder die niet inzag/kon verkroppen dat hun bolide van 350.000 euro koud gepakt werd door een 20-jarige 944 van 15.000 euro :D Ook weinigen die daar inzagen dat dat een circuit is dat met het nodige respect moet bereden worden...waren er in totaal geen 62 auto's qua vormgeving ernstig veranderd?
Enige begeleiding zou idd mooi zijn, doch wat zou dat betekenen aan de kostprijs? Een dikke 800 euro om op het circuit voor 3 dagen te mogen, vond ik al meer dan voldoende...


31 jul 2007 20:31
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
gantor schreef:
Dit in schril contrast met Spa-Francorchamps...daar was menig GT3 rijder die niet inzag/kon verkroppen dat hun bolide van 350.000 euro koud gepakt werd door een 20-jarige 944 van 15.000 euro :D

En dat terwijl die 944-rijders zich juist weer zaten te ergeren aan de dikke nekken van GT3 rijder, die niks kon en alleen maar teveel geld had...

perceptie en minderwaardigheidscomplexen - slechte combi...
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


31 jul 2007 20:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
1995 911 Carrera
Cherry Hill, New Jersey
Bericht 
De ramen open is inderdaad om in geval van een ongeluk de berijder makkelijker te kunnen bereiken. Ook bij regen rijd je met de ramen open kan ik uit eigen ervaring melden :) Hee, een beetje cabrio rijder doet het dak er ook niet op als het een beetje regent. Gewoon doorrijden en niet stil staan.

Ik had me ingeschreven met de opmerking dat ik 5 circuitdagen in Europa had gedaan en ik mocht gewoon zonder instructeur rijden, maar ik heb inderdaad wel van anderen gehoord dat ze ingedeeld waren in hun klasse. Bij mijn derde sessie ben ik eens gaan vragen of ik een sessie een instructeur mee kon krijgen. Met een nieuwe auto op een nieuw circuit kan je je inderdaad heel veel foute dingen aanleren. Het was een hele waardevolle sessie. Overigens kost 2 dagen op het circuit voor leden $230 of het nou met of zonder instructeur is dus vergeleken met de prijzen van Zandvoort en Spa is dat een koopje. Ik heb wel het idee dat circuithuur hier een flink stuk goedkoper is. Ik heb de prijzen in NL wel eens gehoord en daar wordt je niet blij van.

De reden dat het volgens mij op Spa en Zandvoort nog wel redelijk met inhalen gaat is dat iedereen toch met Porsches rijdt en daar voorzichtig mee is. Alleen zitten er af en toe mensen tussen die dat respect niet hebben voor het materiaal of de talenten van een ander. Ik vond 964 RS rijders over het algemeen erg asociaal.

Jeroen, ik zal eens kijken of ze er tussen zie. Volgens mij waren ze er deze keer niet bij.

Oh ja, nog een geinig puntje. In principe is de huur van de garages op het circuit inbegrepen in de prijs. 3 auto's per garage, klinkt perfect. Het enige probleem was dat er een wijnfestival in de voorgaande dagen op het circuit was en na twee dagen waren ze nog niet klaar met afbreken en opruimen. Gevolg: geen garages voor ons. Erg zuur.


31 jul 2007 21:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C2; 944 racer
Bericht 
horn schreef:
gantor schreef:
Dit in schril contrast met Spa-Francorchamps...daar was menig GT3 rijder die niet inzag/kon verkroppen dat hun bolide van 350.000 euro koud gepakt werd door een 20-jarige 944 van 15.000 euro :D

En dat terwijl die 944-rijders zich juist weer zaten te ergeren aan de dikke nekken van GT3 rijder, die niks kon en alleen maar teveel geld had...

perceptie en minderwaardigheidscomplexen - slechte combi...



Klopt, maar het is een feit dat ongeveer iedereen een 944 snel een bocht kan laten nemen...een GT3 echter vereist toch wat meer kunde...aangezien het grootste deel vergelijkbaar is in rijkunde geeft al snel dat de GT3's op de rechte stukken wegblazen en de 944's de bochten veel sneller namen...


31 jul 2007 22:21
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
horn schreef:
En dat terwijl die 944-rijders zich juist weer zaten te ergeren aan de dikke nekken van GT3 rijder, die niks kon en alleen maar teveel geld had...

perceptie en minderwaardigheidscomplexen - slechte combi...


En overdrijven en veralgemenen (het was maar één persoon die zich zo uitgelaten heeft die btw een 993 TT rijder is maar met een 951 op het circuit rijdt) is natuurlijk ook een gave :roll: :!: :wink:
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


01 aug 2007 14:17
Profiel WWW Facebook 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 14 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.