Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 15:45



Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
BPM/RDW obv catalogusprijs of obv Taxatie/koerslijst 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911/996 C4 Cabrio, Automaat 3,6 ltr
Soest
Bericht BPM/RDW obv catalogusprijs of obv Taxatie/koerslijst
Ik ga in duitsland een "volle" 911/996 Carrera 4-automaat kopen uit 10/2001 met 98K op de teller. Alle accesoires zitten er wel zo'n beetje op.

Als ik de formulieren van de RDW probeer in te vullen zie ik dat ik zowel obv netto catalogus als obv taxatie/koerslijst kan laten berekenen.

Iemand ervaring of suggestie wat het beste is en hoe ik hier nog wat centjes in de zak zou kunnen houden?


01 aug 2007 0:28
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Als je beiden kunt opgeven zullen ze wel berekenen vanuit de hoogste van de 2 .....
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


01 aug 2007 1:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht 
Nee hoor je mag zelf kiezen welke optie je volgt. Als je even geduld hebt zal ik je mijn ervaringen mededelen. Ik heb namelijk een Audi A6 3.0 tdi quattro avant gekocht in Duitsland en deze wordt vrijdag as getaxeerd voor invoering op basis van de tegenbewijsregeling. De taxateur heeft mij vooraf reeds toegezegd, indien ik geen besparingen maak ik te taxatiekosten niet hoef te betalen. Op de website van de douane staat een toelichting. Je kan zelf ook redelijk simpel uitrekenen onder welk taxatiebedrag je moet uitkomen om voordeel te behalen.

Een kennis van mij heeft dit ook reeds gedaan, ik heb het taxatierapport gezien en met de tegenbewijsregeling worden alle waarde verminderende factoren meegenomen, tegen officiele werkplaatstarieven. Dus als er een kras op zit dan wordt dit in mindering gebracht op dagwaarde van de auto, geen onderhoudshistorie --> minder waard.

De handige lezer zal begrijpen dat een aantal waarde verminderende factoren eenvoudig zelf te creeren zijn.

Ik ken ook voorbeelden waarbij auto's kunstmatig tot schade auto worden bewerkt teneinde de "werkelijke" dagwaarde te verlagen....

Deze tegenbewijsregeling is dit jaar in het leven geroepen als antwoord van de NL regering/douane op de EU onwettelijke BPM regeling. Blijkbaar is het nog steeds niet afdoende maar blijkt de NL staat zich daar tot nu toe weinig van aan te trekken.

http://www.douane.nl/variabel/bpm/bpm-22.html

of google maar eens op tegenbewijsregeling BPM
_________________________________________
Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present


01 aug 2007 7:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2S
010
Bericht 
Er zijn gespecialiseerde bedrijfjes om dit snel en goedkoop uit te laten voeren. De auto wordt gestript, waarmee jij 20-30% op de BPM bespaart. Stuur maar een PB als je een CP + telnr wil hebben.
_________________________________________
That's thirty minutes away. I'll be there in ten.


01 aug 2007 9:54
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
En vandaag hoofdartikel op de voorpagina van de krant van Wakker Nederland... stelletje oplichters :twisted:

Hiero
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


02 aug 2007 8:33
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Nissan 350Z
Bericht 
en opt journaal (radio)...haha
zal maar snel zijn met invoeren nu het nog zo kan!


02 aug 2007 8:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht 
Laten we wel zijn, de NL BPM regel is niet conform de EU wetgeving. Als een soort goedmakertje heeft de NL regering/belasting de tegenbewijsregeling ingevoerd. Ook deze is niet EU conform. Dus wie zijn nu eigenlijk al jaren de echte oplichters, juist ja.....

Desalniettemin hoop ik dat mijn Audi er vlug doorheen komt, echte rde taxatie rapporten die ik gezien heb hebben wel een degelijke onderbouwing.....
_________________________________________
Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present


02 aug 2007 10:54
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2S
010
Bericht 
horn schreef:
stelletje oplichters :twisted:

@Horn: Het gaat hier om de gaten in de wet. Dit is volkomen legaal. En ja dit moet zo snel mogelijk op EU niveau geregeld worden. Het is toch van de zotte dat onze Zuiderburen voor (bijna) noppa auto's uit DL kunnen halen en wij er de hoofdprijs voor moeten betalen. :wink:
_________________________________________
That's thirty minutes away. I'll be there in ten.


02 aug 2007 13:41
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
En daarentegen moeten jullie zuiderburen bij inschrijving van een wagen BIV betalen.
En dat gebeurd telkens opnieuw. Dus één wagen die 5 keer verkocht wordt is 5 keer BIV. Kassa kassa
Eerste eigenaar 5000€ en zo naar beneden.
Ikmoets bvb op een bijna 12 jaar oude 968CS nog +1600€ betalen.
Ook niet volgens de EU rechten , ook aangeklaagd en het zou ook afgeschaft worden.
Jaja, het is nog steeds van toepassing en een paar jaar geleden hebben ze even de grens van 10 naar 15 jaar oude wagens opgetrokken
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


02 aug 2007 14:54
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Nissan 350Z
Bericht 
Ach wat kunnen die Belgen toch altijd klagen......ze rijden 12 auto's, maar alles is duur....gna gna gna... :lol: :wink:


02 aug 2007 15:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Nissan 350Z
Bericht 
‘Occasionfraude’ is geen fraude 2-8-2007
Gesjoemel met occasions, kopte de Telegraaf vanochtend. Volgens de krant zouden er zo’n vierduizend taxatierapporten vervalst zijn; er zou bewust een te lage waarde zijn opgegeven bij het importeren. “Belastingfraude”, zegt de krant. “Klopt niet”, zegt een woordvoerder van de douane. “Die vierduizend heeft betrekking op het aantal keren dat de tegenbewijsregeling is gebruikt sinds de invoering van de nieuwe bpm-wetgeving in februari dit jaar. Daarbij kan gebruik gemaakt worden van een officiële koerslijst in plaats van de bpm-tabel, of van een eigen taxatie. Bij die laatste loop je het risico dat de douane een tegen-taxatie uitvoert, maar er is niets illegaals aan. Wel willen we om eventueel misbruik te voorkomen de regels aanscherpen en vaker contra-expertises uitvoeren.”

Taxateur Frank Bolsenbroek is niet te spreken over het artikel. “De Telegraaf heeft zich enkel gebaseerd op geluiden van de RAI en de douane en heeft verzuimd taxateurs of de belangenvereniging van parallelimporteurs te bellen”, zegt hij. “Er is niets frauduleus aan om een auto lager te taxeren dan de tabel als deze zeer snel in waarde daalt. Een Audi Q7 V8 4.2 met massa’s dure opties kan binnen een week nadat hij in het buitenland op kenteken is gezet behoorlijk in waarde afnemen, waardoor import op bpm-gebied aantrekkelijk wordt. Dat de belastingdienst en Nederlandse auto-importeurs dat niet leuk vinden snap ik, maar dat maakt het nog niet illegaal. De rechter heeft dat in enkele gevallen duidelijk aangegeven.”

De Rai Vereniging is uiteraard niet blij met deze vorm van import. De vereniging ergert zich echter vooral aan de vele trucs die worden toegepast. “Auto’s worden bijvoorbeeld voordat ze worden aangeboden voorzien van kapotte bumpers. Ook worden luxe opties zoals leer en navigatiesystemen eraf gehaald”, aldus Peter Janssen, directeur van de RAI Vereniging. “Daardoor daalt de waarde van de auto en hoeft er minder bpm te worden betaald. Als de auto eenmaal geïmporteerd is, gaan de goede bumper en de opties er weer op en heb je in feite een auto die voor een te lage handelswaarde Nederland is binnengekomen.”
Fraude wil Janssen het echter niet noemen, omdat er wettelijk weinig tegen deze manier van handelen te doen is. “Maar iedereen kan zien dat het niet deugt, en wat niet deugt moet je aanpakken”, vindt de directeur.


Bron: automotive


02 aug 2007 16:06
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2S
010
Bericht 
Het bedrijf voor de goedkopere import heet Roadster support gevestigd te Loosdrecht, CP = Danny Beekvelt. Mailto: roadster@live.nl. Goede ervaring mee.
_________________________________________
That's thirty minutes away. I'll be there in ten.


02 aug 2007 18:58
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
barolo schreef:
horn schreef:
stelletje oplichters :twisted:

@Horn: Het gaat hier om de gaten in de wet. Dit is volkomen legaal. En ja dit moet zo snel mogelijk op EU niveau geregeld worden. Het is toch van de zotte dat onze Zuiderburen voor (bijna) noppa auto's uit DL kunnen halen en wij er de hoofdprijs voor moeten betalen. :wink:


je zag de :twisted: erachter hè? Als het kan moet je het doen, wat mij betreft... (andere velgjes, boekjes thuis houden etc).
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


02 aug 2007 19:06
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht 
Bij gebruikmaken van de tegenbewijsregeling heeft de het kunstmatig verlagen van de nieuwwaarde weinig invloed op de betalen BPM daar met het verlagen van de nieuwwaard (ie andere velgjes) ook de nieuwe BPM verlaagt en je pro rata dezelfde BPM betaalt.

Wat wel nut heeft is het kunstmatig verlagen van de restwaarde zodat je dus aantoont dat het afschrijvingspercentage hoger is dan de stnadaard tabel die de douane hanteert.

Ik heb een paar scenario's gemaakt en daar blijkt het heel duidelijk uit.
Dus niet zo zeer andere velgjes, maar beschadigde velgjes, en idd geen boekjes, andere schermen met deuken helpen ook heel goed...
_________________________________________
Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present


02 aug 2007 21:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex Boxster S 3.2 2004 Audi A4 3.0 V6 TDI
Rotterdam
Bericht 
Ik heb bij de invoer van mijn relatief nieuwe auto (jonger dan 3 jaar) geen gebruik gemaakt van de restwaarde-regeling.

Behalve dat mij dit wat "gedoe" met een taxatie en eventuele discussies hierover heeft bespaard was mijn idee ook dat de afschrijving op een Porsche waarschijnlijk minder is dan de tabel die de douane gebruikt. Deze is immers (tenminste daar ga ik van uit), gebaseerd op de afschrijving van een "gemiddelde" auto.

In mijn geval kwam dat neer op het betalen van een rest-BPM van 53%. Leek mij een redelijke (voor zover je daar bij BPM over kunt spreken...) waarde. Wat ik overigens wel slecht van de regeling vindt is dat de afschrijving per kalenderjaar gaat, stapsgewijs, en niet per lineair per maand. Als ik bijv. nog 3 maanden had gewacht was de rest-BPM nog maar 47% geweest :(

Overigens is het niet alleen bij de tegenbewijs regeling handig als de auto wordt ingevoerd met zo weinig mogelijk mogelijk opties. Het gaat daar immers om de nieuwprijs van de auto die hij zou hebben gehad in de uitvoering zoals deze bij de douane wordt aangeboden. En het is natuurlijk best mogelijk dat er opties in de loop der tijd zijn "afgevallen". :twisted:

Restwaarde-regeling lijkt mij dus met name interessant als je vrij oude en/of auto's in behoorlijk (evt. kunstmatig) slechte conditie invoert.


02 aug 2007 23:11
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
ooit gehoord van iemand die een vw phaeton invoerde en aangegeven heeft dat de auto in duitsland helemaal in elkaar had gezeten. rdw meneer tilde deed een deur open en zag daar stopverf, wat hem bevestigde dat het een ex schade auto was. stopverf was daar echter nog geen 4 dagen eerder op gesmeerd... :twisted:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


03 aug 2007 1:06
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht 
Boxstermouse schreef:
Overigens is het niet alleen bij de tegenbewijs regeling handig als de auto wordt ingevoerd met zo weinig mogelijk mogelijk opties. Het gaat daar immers om de nieuwprijs van de auto die hij zou hebben gehad in de uitvoering zoals deze bij de douane wordt aangeboden. En het is natuurlijk best mogelijk dat er opties in de loop der tijd zijn "afgevallen". :twisted:

Restwaarde-regeling lijkt mij dus met name interessant als je vrij oude en/of auto's in behoorlijk (evt. kunstmatig) slechte conditie invoert.


Nee hoor, je moet maar eens een paar berekeningen maken op basis van de calculatie op www.douane.nl (tegenbewijsregeling) en de tabellen op vwe.nl

Bij de TBR (tegenbewijsregeling) betaal je als volgt:

BPM = (taxatiewaarde)/(nieuwprijs) x BPM nieuw

dus heels implel gesteld wordt het "daadwerkelijke" afschrijvingspercentage toegepast op de BPM bij nieuwprijs.

Nu is het zo dat als de nieuwprijs lager is, ook de BPM lager is dus geen echte invloed heeft, dus het kunstmatig verlagen van de niuewprijs door er opties af te halen heeft weinig zin. Wel heeft het zin de taxatiewaade te verlagen door "schade" bedrag te verhogen en dit kan op vele manieren uiteraard :wink: (geen boekjes helpt al een heel stuk om de dagwaarde te verlagen)....

Bij het gebruik maken van de "normale" regeling heeft het wel zin omdat dan de BPM bepaald wordt op basis van nieuwprijs x correctie op BPM voor afschrijving.
_________________________________________
Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present


03 aug 2007 7:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex Boxster S 3.2 2004 Audi A4 3.0 V6 TDI
Rotterdam
Bericht 
Volgens mij heeft het wel zin om ook bij de restwaarderegeling opties weg te laten want dat verlaagt i.i.g. de taxatiewaarde (in de formule). En dat heeft effect, afhankelijk van wat je als basis voor het absolute BPM-bedrag (voor korting) moet nemen:

    Als het bruto BPM-bedrag moet worden berekend op basis van de prijs zoals de auto destijds de fabriek heeft verlaten zou je kunnen aantonen (aan de hand van de optiecodes op de kofferbak c.q. de af-fabriek optielijst zoals die bij PON is op te vragen) dat die opties er eerst wel op zaten; dan blijft de nieuwprijs dus het hoge bedrag en kom je op een hoger afschrijvingspercentage. Moet je echter allicht wel kunnen uitleggen waarom de vorige eigenaar zijn navigatie er uit heeft gehaald en metalen velgen toch mooier vondt dan het lichtmetaal....

    Als er voor het bruto BPM-bedrag uitgegaan mag worden van de auto zoals deze bij de douane wordt aangeboden, en niet zoals die de fabriek heeft verlaten, verlaag je door opties te "vergeten"niet alleen taxatiewaarde maar ook de nieuwprijs in de formule. Je hebt dan inderdaad hetzelfde afschrijvingspercentage, maar het absolute BPM-bedrag gaat wel naar beneden: dat is immers een vast percentage over de "kale" nieuwprijs (ex. de vergeten opties dus). In dit geval is het dus handig om originele optielijsten zo min mogelijk in de discussie te betrekken (...)

Met name optie 2 lijkt me de te bewandelen route, of zie ik iets het nu te simpel :?


03 aug 2007 10:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht 
dat is in principe wat ik ook zeg. Ik heb net de taxateur gehad en die bevestigde mijn verhaal. IK denk echter dat een plausible verklaring zoals jij het weergeeft wel op at problemen stuit zowel bij taxateur als mogelijk bij de douane. Ook de taxateur heeft er belang bij een redelijk rapport af te geven ten einde zijn naam bij de douane hoog te houden.

Je moet het dus een beetje handig en schappelijk doen.
_________________________________________
Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present


03 aug 2007 13:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex Boxster S 3.2 2004 Audi A4 3.0 V6 TDI
Rotterdam
Bericht 
Ok, je moet voor het bruto BPM bedrag dus (wat ook logisch is) uitgaan van de nieuwwaarde van de auto zoals die was als je hem had gekocht in de configuratie en staat zoals je die bij de douane gaat aanbieden.

Dat is dus voor zowel restwaarderegeling als hanteren van de standaard afschrijvingstabel hetzelfde. Het meeste bespaar je dus als bepaalde opties in het geheel niet aanwezig zijn (want dan bespaar je dus het volledige BPM bedrag daarover).

Goede tweede is dus om de afschrijving hoger te krijgen dan de "standaard-tabel". Dat lukt dus inderdaad alleen als de auto duidelijk in een slechtere conditie is: door schades, ontbrekende boekjes of hoge kilometerstanden. Ben echter benieuwd hoe dat bij een Porsche uitpakt gezien mijn (terrecht?) gedachte dat een Porsche normaalgesproken minder afschrijft dan de gemiddelde Skoda/Golf/Opel.

Ben benieuwd hoe dat bij jou uitpakt met je Audi (nette regeling trouwens die "no cure no pay"...) of PeterDorr met zijn Porsche.


03 aug 2007 14:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht 
Dat is niet zo moeilijk daar je van te voren kunt bepalen hoeveel de nieuwwaarde is en dus BPM rest bedrag volgens standaard tabel, je weet taxatie waarde en dus voorgestelde restwaarde BPM. Taxateur geeft rapport inclusief ingevuld BPM formulier. In principe accepteert de douane dit op de goede naam van de taxateur maar kan ten alle tijde tegen taxatie doen bij twijfel. Van daar dat taxateur ook gebaat is bij een rapport naar alle redelijkheid.

Bij POrsche heb je inderdaad een punt daar afschrijving vaak lager is dan standaad tabel en dus bij TBR wel eens nadeliger kan uitvallen.

Staat voorbeeld van op web: http://www.o-t-o.nl/voorbeeld.htm onderaan
_________________________________________
Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present


03 aug 2007 14:32
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
stond op pagina 3 weer een stuk over in de telegraaf - o.a. dat de douane een bepaalde gedeukte deur meerdere malen tegenkwam bij importauto's :shock:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


03 aug 2007 22:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
De regels zullen binnenkort vast aangescherpt worden. Ik vernam vandaag dat er geruchten gaan of het mogelijk is de optietabel 'af fabriek' te gaan gebruiken als standaard voor de waardebepaling. Bij bijna alle automerken is dat inmiddels ingevoerd. Even een auto strippen, keuren en weer opbouwen is er dan niet meer bij. Langs deze weg wil men tevens de vanaf 1 feb 2007 ingevoerde auto's alsnog natrekken.

Zoals zo vaak schrikt de regering hier altijd van de maatregelen waarmee ze de burger tegemoed willen komen en weet men niet hoe snel het weer ongedaan kan worden gemaakt omdat de staatskas teveel geld mis loopt.
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


06 aug 2007 22:09
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
grappig. ik had al eerder gehoord dat de rdw gewoon een geboortebewijs van je auto op kan vragen en zo kan zien wat er af fabriek op zat en dat ze je daarover zouden aanslaan. sindsdien hier veel gelezen over andere velgen, dure radio / navi uitbouwen etc etc.

ben benieuwd wat hier uiteindelijk mee gaat gebeuren. je kan de wet toch niet met terugwerkende kracht aanpassen? "maximum snelheid gaat naar 110 km/u. Iedereen die het afgelopen jaar 120 km/u deed, krijgt alsnog een bekeuring..."
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


06 aug 2007 22:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991 GT3 Clubsport Riviera Blau, , 993 Turbo, 996 GT3 MKI Clubsport 2001 Speedgelb, 996 GT3 MKI 2001Speedgelb, Porsche 109 Junior 1959,
Bericht 
Je hebt gelijk. Ik heb het onlangs zelf meegemaakt bij invoer van mijn 993S. De douane belde even met PON en binnen een kwartier kreeg men de complete uitdraai via de fax met prijs incl. BTW/BPM wat mijn auto in '97 met de geleverde opties gekost zou hebben in Nederland. En afrekenen maar.....Let op: Niet in contanten, dat accepteert men niet, je kunt alleen maar pinnen.....


06 aug 2007 22:52
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bruno935dpm, CJ, Paulus911


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.