Auteur |
Bericht |
PeterDorr
911/996 C4 Cabrio, Automaat 3,6 ltrSoest
|
Mag ik nu rijden of niet???
Ik heb mijn 911 in Duitsland gekocht en de handelaar heeft een tijdelijk kenteken verzorgd t/m 5/8/2007 (as zondag dus). Ned kenteken verwacht ik pas midden volgende week.
Hij beweert nu dat ik er dan ook in Nederland mee mag rijden en dat ie ook in deze periode ook WA verzekerd is. Mijn (-toegegeven eigenwijze-) buurman beweert bij hoog en bij laag dat dat niet zo is.
En ik wil dit weekend natuurlijk lekker gaan toeren. Maar als ie niet WA verzekerd is ga ik niet.
Dus de vraag is.....ben ik nu wel of niet WA verzekerd en mag ik ermee de weg op.
Graag alleen antwoorden als je t echt weet..
thnx Peter
|
03 aug 2007 11:14 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
03 aug 2007 11:20 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Kenteken is geldig tot 5/8. Moest je deze niet inleveren bij de RDW?
Overigens ben je nu alleen WA verzekerd....
|
03 aug 2007 11:20 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
je kan wel degelijk 2 weken vrijstelling van BPM krijgen in NL met een buitnelandse auto: http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... lling.html
Ik vraag me alleen af hoe het dangesteld is met tijdelijke buitnelandse kentekens als die verlopen (en dus niet meer geldig zijn). Verzekeren kan je dan op chassinr.
Echter dit is allemaal prima, BPM weing risiko, verzekering technisch altijd een verhoogd risiko simpelweg omdat er zoveel non standaard factoren zijn die discussies te weeg brengen bij schade en/of diefstal dat het mij beter lijkt wat geduld te betrachten en alles in orde te maken alvorens te rijden.
Het gaat allemaal goed zolang het goed gaat.....
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
03 aug 2007 13:00 |
|
|
Dimas
'04 Boxster 2.7
|
wat jij hebt is een Kurzzeitkennzeichen
daar is inderdaad verzekering inbegrepen
beter is eigenlijk een Ausfuhrkennzeichen
dat van mij was 30 dagen geldig en verzekering ervan kostte 65 EUR
overigens nooit kopen bij die gele ADAC-mannetjes die hun waar trachten te verkopen bij elke Strassenverkehramt in D.
Het mijne heb ik online gekocht via AXA voor een derde van de prijs.
Laat je overigens niks wijsmaken. Je bent met alles in orde, wagen is nog niet ingevoerd dus ben je in NL nog niks schuldig
conclusie: rijden maar!
|
03 aug 2007 13:53 |
|
|
boxi
997 GT3 Mk1
|
Volgens mij mag je als Nederlands staatsburger nog steeds niet rijden in een auto met buitenlandskenteken op Nederlands grondgebied.
_________________________________________ Fahrspass Pur
|
03 aug 2007 14:02 |
|
|
Dimas
'04 Boxster 2.7
|
Het betreft een tijdelijke situatie (namelijk tot alle documenten in orde zijn) en dan is het wel toegestaan.
Ik heb er 30 dagen mee rondgereden, 3000km afgemaald en bij diverse gelegenheden het pad van de bromsnorren gekruist die me geen enkele keer aan de kant hebben gezet.
Overigens ook van de verzekering te horen gekregen dat alles in orde was met internationale groene verzekeringskaart
|
03 aug 2007 14:35 |
|
|
ER
Boxster S 3.4 zwart 2007 993 TT Arenarood 1997Rosmalen
|
|
03 aug 2007 14:36 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Oei, dit is wel een heel fout advies dat je erg veel geld zou kunnen kosten. Ik denk dat jullie niet de moeite hebben genomen mijn bovenstaande verwijzing op de douane pagine te lezen, dan hier maar de tekst:
Bpm- en mrb-vrijstelling: In Nederland wonen en rijden in motorrijtuig met buitenlands kenteken
Een Nederlands ingezetene die met een motorrijtuig dat is geregistreerd buiten Nederland gebruikmaakt van de Nederlandse weg, moet belasting van personenauto's en motorrijwielen (bpm) en motorrijtuigenbelasting (mrb) betalen. Degene die het motorrijtuig feitelijk tot zijn beschikking heeft, moet deze belastingen op aangifte voldoen. Dit is veelal de bestuurder.
Als u echter voor een korte periode gebruikmaakt van de Nederlandse weg, dan is vrijstelling van bpm en mrb mogelijk. De vrijstelling geldt voor maximaal 2 weken, gerekend vanaf het moment dat u voor het eerst met het motorrijtuig op de Nederlandse weg komt. De vrijstelling geldt voor u en uw inwonende gezinsleden. Of, als een in Nederland gevestigd lichaam (bijvoorbeeld een bedrijf) het motorrijtuig feitelijk tot zijn beschikking heeft, dit lichaam. U moet het beroep op deze vrijstelling elektronisch melden vóórdat het gebruik van de weg in Nederland begint.
U kunt het beroep op de vrijstelling alleen elektronisch doen met het programma vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik. U kunt de elektronische melding zelf doen. Ook een verhuur- of leasebedrijf of een familielid kan de melding doen. De melding hoeft niet ondertekend te worden.
Let op!
U kunt slechts 1 maal per jaar 2 weken vrijstelling krijgen voor hetzelfde motorrijtuig.
Als u na de periode van 2 weken in Nederland gebruik blijft maken van het motorrijtuig, moeten de bpm en de mrb vóór het aflopen van deze periode op aangifte worden voldaan. In dat geval vervalt de vrijstelling en zijn beide belastingen verschuldigd vanaf de gemelde aanvangsdatum van de vrijstelling
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
03 aug 2007 14:52 |
|
|
PeterDorr
911/996 C4 Cabrio, Automaat 3,6 ltrSoest
|
Mmmm wel heel veel ietwat verschillende adviezen...
Ik heb mijn auto dus dinsdag gehaald met dit duitse korte kenteken.
Ik ben donderdag bi de RDW en douane geweest en heb keurig de BPM betaald en een nederlands kenteken aangevraagd.
Ik zit dus eigenlijk in een soort vacuum niemandsland heb ik t idee??
En tis met name de verzekering die me bezig houdt.
Dat van dat kenteken...ach, dan maar een boete (ofschoon de gemiddelde diender er waarschijnlijk net zo weinig of minder van snapt als ikzelf)
Dus ben ik nou verzekerd of niet? That's de question
|
03 aug 2007 18:51 |
|
|
horn
PF #57
|
volgens mij alleen van grens naar huis en van huis heen en weer naar rdw.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
03 aug 2007 19:10 |
|
|
carrera32
911 3.2 Cabriolet '87
|
Verzekeringsmij bellen en vragen...
_________________________________________ Sander
"I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself." (Dr. Ferdinand Porsche)
|
03 aug 2007 19:20 |
|
|
PeterDorr
911/996 C4 Cabrio, Automaat 3,6 ltrSoest
|
staat niet op dat papiertje welke dat is...
grrrr. Staat ie lekker te blinken kan je er niet mee rijden
|
03 aug 2007 19:24 |
|
|
horn
PF #57
|
op de oprit heen en weer?
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
03 aug 2007 19:37 |
|
|
carrera32
911 3.2 Cabriolet '87
|
Lijkt me dat er toch ergens contactgegevens van een verzekering moeten staan.... Wie/wat bel je als de auto nu gejat wordt?
_________________________________________ Sander
"I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself." (Dr. Ferdinand Porsche)
|
03 aug 2007 20:20 |
|
|
horn
PF #57
|
112?
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
03 aug 2007 20:21 |
|
|
Jos Targa
Porsche 914 2.7 1970
Porsche Panamera GTS 2016
Porsche Boxster CupUrmond
|
Heren, is echt heel simpel. Als Nederlands staatsburger mag je echt niet rijden in nederland met een buitelands kenteken, niet tijdelijk, niet even, en niet als uitzondering. Voorbeeld is dat als je met je eigen auto in het buitenland pech hebt, en je auto moet op transport naar nederland, en je bent goed verzekerd. dan krijg je vervangend vervoer naar nederland met een "nederlandse auto"( nederlands kenteken) Dit om bovenstaande reden. Groene platen lenen is niet mogelijk, of de garagehouder moet de auto op bedrijfsvoorraad hebben staan. Neem bijvoorbeeld maar de slimmerikken die in nederland wonen en in bv Belgie een zaak hebben. die rijden ook vaak met belgisch kenteken. Hiermee word dus eigenlijk belasting mee ontdoken. zij mogen enkel, mits ze daar een ontheffing voor hebben met deze auto van huis naar werk en andersom, en via de korste weg.
Gewoon tot aan de grans en een autoambulance regelen.
succes.
|
03 aug 2007 21:26 |
|
|
horn
PF #57
|
als jij als nederlands staatsburger in duitsland woont mag je met duitse platen zoveel in nederland rijden als je wilt. voor de rest heb je wel gelijk, ware het niet dat je met die duitse transitplaten toch echt wel naar huis mag rijden. heeft de douane en de rdw mij bevestigd. heb een week permanent met deze mensen aan de lijn gezeten toen ik de 964 uit zwitserland wilde halen. alle mogelijkheden onderzocht (o.a. iemand vanuit zwitserland naar de duitse grens laten rijden, auto in duitsland van die exportplaten voorzien en dan naar huis rijden).
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
03 aug 2007 21:31 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
03 aug 2007 21:49 |
|
|
PeterDorr
911/996 C4 Cabrio, Automaat 3,6 ltrSoest
|
Ja gek genoeg wilde de verzekerings maatschappij (Multisafe) 'm nu alleen maar All Risk verzekeren, maar ZONDER het WA deel totdat er een nederlands kenteken is.
|
03 aug 2007 21:54 |
|
|
horn
PF #57
|
zonder taxatie alleen WA en niet allrisk toch? hoorde ik tenminste bij het uitzoeken van de swiss trail.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
03 aug 2007 21:58 |
|
|
PeterDorr
911/996 C4 Cabrio, Automaat 3,6 ltrSoest
|
Nope, heb nu 10 dagen all risk. Moet in die tijd wel taxatie doen. Maar geen WA dus.
Dus kan morgen niet eens lekker met mijn nog 2 dagen geldende duitse nr gaan toeren. grrrrrr
|
03 aug 2007 22:11 |
|
|
Jos Targa
Porsche 914 2.7 1970
Porsche Panamera GTS 2016
Porsche Boxster CupUrmond
|
Horn, Klopt wat betreft als nederlander in duitsland wonende. Ik heb het echter als nederlander in nederland wonend met een bedrijf in bv belgie en dan op belgisch kenteken hier rondrijden
Dat het word gedoogd dat neem ik aan. echter wettelijk gezien niet toegestaan. Vaker voor mijn werk auto's geimporteerd. Tot aan de grens met het tijdelijke duitse kenteken. Auto inklaren, en met de groene garageplaten verder.
|
03 aug 2007 22:44 |
|
|
Boxstermouse
Ex Boxster S 3.2 2004 Audi A4 3.0 V6 TDIRotterdam
|
Dat is een bekend gevoel Maar ik denk dat het toch verstandig is om maar even te wachten. Zonder WA-verzekering rondrijden is echt niet slim.
Ik heb het volgens mij helemaal netjes gedaan: dealer heeft de auto tot net over de grens gereden met zijn Duitse handelaarskenteken. Vervolgens heb ik de auto voorzien van een 1-dags kenteken van de RDW om er mee naar de keuring te rijden. Verzekering WA/Casco (ook voor die ene dag) gedaan o.b.v. VIN (bij Centraal Beheer).
Vervolgens direct van de keuring naar huis. En toen wachten. Met blinkende en lonkende auto voor de deur.
En toen nog 's wachten. Want die beloofde 4 werkdagen van de RDW bleken natuurlijk niet te kloppen. Na ruim een week gelukkig het papiertje thuis, direct kentekenplaten laten maken en vroeeeemmmm!
Misschien helpt het om te denken aan het oude Chinese (?) gezegde: uitgestelde satisfactie is de beste satisfactie
Laatst bijgewerkt door Boxstermouse op 03 aug 2007 23:11, in totaal 3 keer bewerkt.
|
03 aug 2007 23:09 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Wil het niet nog beetje extra verwarrend maken, uiteraard
Maar Centraal Beheer verzekerde gewoon op chassis# wat ik wilde en dat was WA+
En taxatie
Daar doen ze daar niks mee!
Zekerheden? Ook na alle verhalen over het is beslist zus, nee het is zo..., het is bekend: belastingen (BPM, wegen- ) en de dood
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
Laatst bijgewerkt door Paul II op 03 aug 2007 23:13, in totaal 1 keer bewerkt.
|
03 aug 2007 23:09 |
|
|