M'n eigen 356 speedster bouwen: BIJNA KLAAR!
Zoals menigeen hier op het forum inmiddels wel weet, ben ik van plan om volledig zelf een auto te gaan bouwen: een 356a Speedster Replica en dan het liefst de Carrera GT uitvoering...
Al sinds m'n twaalfde ofzo loop ik overigens met het idee rond om zélf een auto te bouwen. Nu ik net 40 geworden ben -en in m'n tweede jeugd zit
- moest het er maar eens van komen!
Ik heb ooit een replica van een Porsche 356A Speedster gehad en dat was toch wel een super auto, dus eigenlijk stond het al vast wat het zou worden. Tóch heb ik in de loop der tijd nog wat andere auto's overwogen...
Zo dacht ik er eerst aan om het op z'n Frans te doen: een Lomax of een Burton (op basis van een Eend of Dyane), maar -met alle respect voor de bouwers van deze voitures- die vind ik simpelweg niet mooi!
Ook heeft een Westfield de revu gepasseerd, maar ook die is afgevallen. Zo'n Britse kit kent z'n beperkingen en het zal nooit een auto worden waar ik heel erg warm voor zal lopen (of een Donkervoort zal benaderen).
Gisteren, zaterdag 4 augustus 2007 is dan ook een gedenkwaardige dag! Gisteren heb ik namelijk de basis gelegd/gehaald voor mijn eigen Speedster.
Het is geen donor-kever (zo'n replica wordt namelijk gebouwd op een Kever-chassis) geworden, maar een niet afgemaakt restauratie-object...
Het betreft een onderstel van een Nederlandse Kever uit 1967; dus met de originele Porsche 356 steek en velgen (smalspoor). Het onderstel is reeds gerestaureerd en in de poedercoat gezet (jammer dat de zaag er weer in moet
, want om een Speedster te kunnen bouwen, moet het chassis 27,3 cm worden ingekort). Er zijn een spiksplinternieuwe verstelbare vooras, nieuwe schokbrekers, nieuwe remmen, een nieuw stuurhuis en nog veel meer nieuwe onderdelen geplaatst.
Die moet ik er eerst wel nog afhalen, want het kale chassis moet weggebracht worden om ingekort te worden...
De bouw van de auto gaat dus beginnen vanaf helemaal niets, noppes, nada!
De motor die erbij zit, is al gereviseerd. Het betreft een 1300 waar -onder andere- Mahle zuigers (die ook door Porsche werden gebruikt) in zijn geplaatst. Diverse onderdelen van het blok zijn gepoedercoat...
Er zit ook een goede bak bij en voor de rest zit alles van de Kever in plastic kisten, in dozen en in bakken: een heel busje vol!
Gisteren, zaterdagochtend 4 augustus 2007, eerst een busje gehuurd (met trekhaak) en de auto-ambulance opgehaald. Daarna naar Reuver (Limburg) gereden om alles op te halen. Tjongejonge, wat was het druk onderweg: caravans, campers, vrachtauto's, etcetera.... Het is zeker vakantietijd!
Uiteindelijk heb ik bijna 3 uur gedaan om 170 km af te leggen! :evil:
In Reuver aangekomen:
Alles op de ambulance zetten (de bak en de motor staan er nu nog naast, maar die hebben we ook op de ambulance gezet)
Klaar voor de trip naar huis:
(overigens had ik voor deze combi eigenlijk rijbewijs B/E moeten hebben, maar ik heb er maar op gegokt dat het ook met alleen B goed zou gaan
)
Even thuis langs gereden om de nieuwe aanwinst te tonen:
Dan maar al even proefzitten:
Om vervolgens door te rijden naar Uithoorn waar ik een opslagunit heb gekocht en ingericht heb om te sleutelen:
Toen in m'n eentje alles afgeladen (zo'n blok blijkt dan best zwaar te zijn
):
En alles m'n box ingezet:
Nog even een fotootje van het blok en het rollend chassis:
Om 21:00 uur stond alles in de box, om 21:30 was de ambulance terug bij diens eigenaar en om 22:00 uur stond het busje weer bij het verhuurbedrijf...
Het was een drukke dag, maar het geeft wel voldoening!
En zo moettie worden alsie klaar is: