Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 18:53

Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
BPM/RDW obv catalogusprijs of obv Taxatie/koerslijst 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
horn schreef:
ben benieuwd wat hier uiteindelijk mee gaat gebeuren. je kan de wet toch niet met terugwerkende kracht aanpassen? "maximum snelheid gaat naar 110 km/u. Iedereen die het afgelopen jaar 120 km/u deed, krijgt alsnog een bekeuring..."

Denk dat het hier niet gaat om de wet met terugwerkende kracht toe te passen maar dat men uit de reeds 4000 huidige keuringen volgens de nieuwe regels de excessen wil halen.

06 aug 2007 22:56
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
911/996 C4 Cabrio, Automaat 3,6 ltr
Soest
Bericht 
Even een korte update bijna "live uit het RDW kantoor".
Ik stond daar immers toch een paar uur te niksen dus ik ben daar maar eens gaan rondvragen. Er bleek een meneer te zijn met 2 wat oudere en bepaald niet puntgave Lancia's die obv taxatierapporten erin geslaagd was zijn BPM met meer dan 50% te verminderen. (400 euro betalen ipv 1200 oid)

Dus ik even tegen zo'n douane mannetje aangeschurkt en hem eens gevraagd of het voor mij ook niet veel voordeliger zou zijn geweest om het obv een taxatierapport te doen. (Ik had al betaald dus t maakte toch niet meer uit) maar voor iedere volgende forummer zou het een goede tip geweest kunnen zijn.

Maar hij was er vrij stellig in, dat als je een nette strakke dure auto hebt (bv een Porsche 8) ) dan is de afschrijving volgends de BPM tabel vaak vel voordeliger dan obv een taxatie omdat onze auto's nu eenmaal langzamer afschrijven dan de gemiddelde middenklasser. Als je dus niet oppast moet je zelfs meer betalen.... Toen zag ie mijn auto staan (lekker gepoetst en helemaal schoon en mooi te zijn) en begon te lachen. "Die had je dan zo maar 2 tot 3 rootjes extra gekost" was zijn uitspraak.

Deze post is niet bedoeld als richtlijn voor alles en iedereen, maar gewoon "ter lering ende vermaeck" een praktijkgevalletje van afgelopen week. Waar gebeurd :D

06 aug 2007 23:23
Profiel WWW Facebook 
Moderator
PF #57
Bericht 
met andere woorden: hou toch eens op met dat eeuwige gepoets! :twisted: :lol: kost alleen maar geld...

06 aug 2007 23:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Soest
Bericht 
Haha, en to tell you the truth.......heb weer de hele avond staan vlooien aan die car. Denk dat ik nu zelfs zijn tanden wel geflost heb :lol:
Zolang dat verrekte kenteken niet binnen is is dat het enig dat ik er mee/aan kan doen. Ben de afgelopen 4 dagen dus alleen maar aan t wassen, stofzuigen, poetsen en polishen.

Leuke bijkomstigheid is dat nu de accu leeg is en hij niet meer start :oops:
Te lang de deuren open gelaten natuurlijk, radiootje aan. en 2x per dag starten om m 3 meter naar voren te rijden waar ik kan poetsen.
Morgenochtend dus eerst een druppelaar kopen. Weet jij trouwens waar je die dan aan moet sluiten? Is dat soms linksachterin de bagagerruimte?

thnx

07 aug 2007 0:16
Profiel WWW Facebook 
Moderator
PF #57
Bericht 
of via de sigarettenaansteker, of rechtstreeks op de accu. had zelf op mijn 964s het bijgeleverde kabeltje met stekkertje op de accu laten monteren, legde de lader met verlengsnoer in de kofferbak en klikte alleen het stekkertje in de lader. :idea:

07 aug 2007 0:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Ex Boxster S 3.2 2004 Audi A4 3.0 V6 TDI
Rotterdam
Bericht 
PeterDorr schreef:
...
Maar hij was er vrij stellig in, dat als je een nette strakke dure auto hebt (bv een Porsche 8) ) dan is de afschrijving volgends de BPM tabel vaak vel voordeliger dan obv een taxatie omdat onze auto's nu eenmaal langzamer afschrijven dan de gemiddelde middenklasser....

Exactly my point... 8)

Viel het overigens misschien nog mee wat je uiteindelijk moest betalen, of heb je nog een "meevallertje" gehad?

Bij had mij had de douane-beambte helaas destijds het volledige geboortecertificaat met alle opties en toverde daarnaast nog opties naar boven waarvan ik serieus dacht dat die standaard waren aangezien die niet in de prijslijsten stonden die ik van Pon had gekregen (maar wel in boekjes bij de Douane) :-(

07 aug 2007 0:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Rotterdam
Bericht 
horn schreef:
of via de sigarettenaansteker, of rechtstreeks op de accu.

Gaat dat wel goed, als zijn accu bijna leeg is? Kan me voorstellen dat de laadstroom (> 10 amp) dan te hoog is voor het sigarettenaanstekercircuit (10-punten woord voor galgje).
Lijkt me veiliger om de lader direct op de accu-polen aan te sluiten, daar kun je toch ook goed bij

07 aug 2007 0:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Soest
Bericht 
Boxstermouse schreef:
Viel het overigens misschien nog mee wat je uiteindelijk moest betalen, of heb je nog een "meevallertje" gehad?

Tja het was zo'n beetje op de euro af wat ik als meest positieve scenario had bedacht (9,500 euro). Ik heb het als volgt aangepakt (no guarantees of course :-))

Ik had op de Autoweek site mijn exacte type uitgedraaid. Daar stond de verkoopprijs uit mijn jaar in plus de standaard aanwezige opties.
Bij de aankoop kreeg ik er een duits Dekra keurrapport bij. Daar stond onder andere in welke opties er in de auto aanwezig waren.
Van dat rapport heb ik een copietje gemaakt en daarop alle genoemde extra opties geel gemaakt en deze ook netjes aangekruisd op de uitdraai van de eerdergenoemde site van Autoweek.
Daar stond ook precies bij wat die opties kosten en zo kom je op een totaalbedrag. Dat ziet er allemaal zeer gedegen uit en de ambtenaar in kwestie heeft dan ook geen verdere aanleiding om t nog allemaal eens te gaan controleren want het Dekra rapport is voldoende

Laatst bijgewerkt door PeterDorr op 07 aug 2007 13:17, in totaal 1 keer bewerkt.

07 aug 2007 0:44
Profiel WWW Facebook 
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht 
NOg eenmaal voor alle duidelijkheid waarom het kunstmatig verlagen van de nieuwwaarde bij de tegenbewijsregeling geen nut heeft.

Bij de tegenbewijsregeling betaal je BPM op basis van het afschrijvingspercentage dat je aantoont op basis van een taxatie. De formule (die te herleiden is op de pagina van www.douane.nl) en hierboven ook al is toegelicht is:

BPM = (taxatiewaarde) / (Nieuwprijs) x BPM bij nieuwprijs.

Voor mijn Audi heb ik een paar scenario's doorgerekend waarvoor je de data eenvoudig kunt vinden op www.vwe.nl

Afbeelding

Geel = BPM bedrag op basis van TBR

Je ziet dus dat de BPM niet verandert als de niuewprijs verandert, bij gelijkblijvende taxatiewaarde. Dit komt omdat bij een hogere/lagere nieuwprijs ook het bijbehorende BPM bedrag (bijna, er is een vaste voet) evenredig mee verandert. Dus niet de optie er af halen is het motto (nieuwprijs verlagen), maar er voor zorgen dat de taxatiewaarde lger uitkomt, dus kapotte opties beter dan geen opties....

07 aug 2007 8:18
Profiel
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
horn schreef:
ben benieuwd wat hier uiteindelijk mee gaat gebeuren. je kan de wet toch niet met terugwerkende kracht aanpassen?

Je weet niet hoe lumineus de staat zijn kan.
Wij hadden hier al jaren SABAM . Dit moet elke zaak betalen die muziek of TV in zijn etablissement draait.
Jaren geleden kwam er dan ineens "de billijke vergoeding" bij. Identiek hetzelfde en dit was wel degelijk met terugwerkende kracht.
Dit maar om aan te tonen dat als het van de staat uitkomt blijkbaar alles kan.

Laatste update 22/10/2013

07 aug 2007 10:45
Profiel WWW Facebook 
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht 
-niet meer nodig-

Laatst bijgewerkt door Maarten op 07 aug 2007 13:59, in totaal 1 keer bewerkt.

07 aug 2007 11:16
Profiel
PorscheForum Rakker
Soest
Bericht 
mm inderdaad geen gek idee.
Ik heb t verwijderd, wil jij dat ook in jouw stukje tekst doen pls
thnx for the tip

07 aug 2007 13:18
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Rotterdam
Bericht 
Marcel schreef:
Dus niet de optie er af halen is het motto (nieuwprijs verlagen), maar er voor zorgen dat de taxatiewaarde lger uitkomt, dus kapotte opties beter dan geen opties....

Deze stelling klopt m.i. ik niet: als je de nieuwprijs verlaagt door opties weg te laten, daalt denk ik de taxatieprijs bijna ook (evenredig) mee! Als jouw auto geen PCM alu-velgen en leer heeft wordt ie echt wel lager getaxeerd.

De afschrijving is dan welliswaar nog steeds hetzelfde als bij hoog/hoog (nieuw/taxatiewaarde) maar het BPM-bedrag waarmee dat vermenigvuldigd moet worden gaat naar beneden. Je gaat dan in jouw tabel van "rechtsboven" naar "linksonder".

Ofwel: je wilt inderdaad de taxatiewaarde naar beneden brengen maar dat kan m.i. hetzij door kapotte opties, hetzij door ontbrekende opties.....

07 aug 2007 14:16
Profiel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht 
daar heb je wel een punt denk ik, maar in hoeverre het in praktijk ook zo is?? BIj de traditionele regeling was het idd heel simpel, elke euro die je er af schroefde was ie gewoon minder duur dus minder bpm.

Bij de TBR ben je afhankelijk van taxateur, en moet het optie verschil wel erg significant zijn om in de taxatiewaarde tot uiting to komen, maar alles helpt denk ik.

07 aug 2007 15:23
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Boxstermouse schreef:
Gaat dat wel goed, als zijn accu bijna leeg is? Kan me voorstellen dat de laadstroom (> 10 amp) dan te hoog is voor het sigarettenaanstekercircuit

Gaat goed met een druppellader, die wordt genoemd :idea:
Laadstroom minder dan 1 ampere.

Duurt dus wel even - meer dan 1 dag of zo... - voor je de P. weer kunt starten Peter :!:

07 aug 2007 16:28
Profiel
PorscheForum Rakker
Soest
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
Duurt dus wel even - meer dan 1 dag of zo... - voor je de P. weer kunt starten Peter :!:

Thanks, maar ik heb vanochtend deze CTEK Multi XS 3600 gekocht.
Afbeelding
Superhandig ding, standaard met een aansluiting en stekker die zonder enig probleem op mijn Porsche accu kon en nu dus met een uiterst simpele handeling aan te sluiten is. Is ook aan te sluiten op allerhande andere apparaten.
Na 30 minuten kon ik m volgens de handleiding weer starten, maar heb voor de zekerheid maar even wat langer gewacht. Startte weer in 1 keer.
Apparaat werd wel aardig warm maar niks geks.

07 aug 2007 17:08
Profiel WWW Facebook 
Antwoord op onderwerp   [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2