Auteur |
Bericht |
Flatsix6
993 Carrera 4S
993 Carrera Cabriolet
912 SWB 1966
Cayenne MY '13Limburg (België)
|
Olieverbruik luchtgekoelde 3,6 L motoren (993 en 964)
Heeft iemand een idee wat het olie normverbruik is bij een luchtgekoelde 3,6 l motor?
In de handleiding staat 1ltr/1000 km, maar dat is gewoon belachelijk veel.
Ik dacht eerder aan 1ltr/ 3500 km.
Maar ja, alles hangt natuurlijk af van de rijstijl, misschien zelfs het type olie en het soort traject, korte of lange reiswegen.
Vermits er geen eenduidig antwoord op deze vraag bestaat, dacht ik het even op de site ter sprake te brengen.
Alvast bedankt voor enige feedback
_________________________________________ Porsche, so baut man Sportwagen!
|
14 aug 2007 0:17 |
|
|
horn
PF #57
|
is al eerder een topic over geweest. mijn laatste 964 (130K km) deed bijna 10.000 km op een liter. Als de mijn elke 1000 km een liter olie nodig zou hebben, zou ik er toch echt wat aan laten doen. Ook als Porsche AG zegt dat dat acceptabel is. Wat ik me uit mijn hoofd herinner was dat de meeste hier een liter erbij gooiden tussen de 5000 en 10.000 km.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
14 aug 2007 6:59 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Ook ik vond dat vreemd, 1 liter op de 1000 km is héél veel
Meeste 911's verbruiken veel minder, maar dit is volgens Porsche toelaatbaar
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
14 aug 2007 8:33 |
|
|
CJ
ex-964 C2
997 C4S
MacanHellevoetsluis
|
Die van mij gebruikt 1 liter op 7,5 a 8000 km.
(kmstand: 193000)
Succes verder
|
14 aug 2007 9:34 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ik moet mij sterk vergissen indien Porsche niet 1,5 liter per 1.000 km acceptabel acht... Of je dat zelf ook acceptabel moet achten weet ik niet. Ach, een blauw spoor achter de auto kan leuk zijn, nietwaar?
Mijn auto verbruikt ong. 1 liter per 4.000 km. Dat deed zij bij 185K, dat doet ze bij ruim 250K nog steeds.
De grens ligt bij mij daar waar er een blauwe walm komt of de auto (meer dan gebruikelijk) naar olie gaat ruiken. Dan weet je dat het fout zit. Ik zou mij bij 1:2500 km nog geen zorgen maken (het komt heb ik vernomen vaak genoeg voor). Zo lang je voldoende olie op voorraad hebt...
|
14 aug 2007 9:54 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Bij mijn toenmalige (raar woord) SC ging echt van de ene op de andere dag van niets naar 1 liter op de 400 km gebruiken
De rookpluimen gingen mij voorbij wanneer ik bij het stoplicht stond
Gewoon bijvullen zei de garage, no way heb de motor er direct uitgehaald en geheel laten reviseren
Auto later aan een vriend verkocht en rijdt er nog steeds super mee
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
14 aug 2007 13:33 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Ook bij 1 L op 1000 km wil het nog helemaal niet zeggen dat je dan al iets blauws achter je ziet hoor.
De 993 verbruikt algemeen aanzienlijk meer dan bijv. de 3.2
Blijkt te komen door mindere kwaliteit klepgeleiders met ruimte, volgens PF-techniker.
Ook mijn 993 - sinds tellerstand 30000 - gebruikt iets van 1 op 2500 - 4500 afhankelijk van gebruik. Bij stevig doortrekken maar vooral bij het afremmen op de motor ( ) wordt olie langs de klepstelen de verbrandingsruimte in gezogen!
Bij een 3.2 kan het makkelijk op het dubbele zitten (de kilometerafstand dan ).
Dat is het maximaal toelaatbare verbruik, niet het 'gebruikelijke' verbruik waar jij naar zoekt.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
14 aug 2007 15:00 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Er stond dan ook 1,5 L op 1.000 km... En dan denk ik dat je echt wel een blauwe walm gaat krijgen.
Ik heb het zelf nog niet meegemaakt gelukkig.
|
14 aug 2007 15:11 |
|
|
BJ964
Porsche 964 C2 1991
|
Mijn 964 (211k ongereviseerd) verbruikt 1 liter op de 3000km. Geen blauwe walmen en geen andere problemen
_________________________________________ Porsche 964C2 Nachtblauw
|
14 aug 2007 15:16 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Is toch wel klasse hé, Duitse degelijkheid
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
14 aug 2007 15:26 |
|
|
Mick
|
Mijn beste vriend vertelde me laatst dat hij na ruim 10.000 kilometer slechts een halve liter bij moest vullen in zijn 964. Als ik het me goed herinner bij een kilometerstand van ongeveer 190.000 en ongeveer 35.000 kilometer na revisie.
|
14 aug 2007 16:19 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Mijn werkpaard verbruikt ondanks het zware gebruik nog minder
0,3 liter op 12000km (2000 over zijn beurt vanwege ziekte garagist)
Ook Deutsche grundlichkeit natuurlijk.
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
14 aug 2007 16:21 |
|
|
Mick
|
Hoeveel liter olie zit er in jouw werkpaard? En in een 964?
|
14 aug 2007 16:30 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
De klassieke Jags die ik heb gehad met 4.2 en 5.3 liter motoren gebruikten zelfs in slechte omstandigheden 1 op 700. Geheel acceptabel (bij 1 op 400 pas zorgen gaan maken met deze 6 en 12 cylinders ) en die lieten echt geen blauw spoor achter
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
15 aug 2007 23:08 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
In een 964 geen 3 keer meer dus valt het nog allemaal mee.
Ps : De CS verbruikt geen drup
De Martini daarentegen elke racedag (+/- 250 km) 1/2 tot 1 liter , maar dat was volgens Erwin zeer acceptabel
Och dat is de grote kost niet. Die 80 tot 100 liter benzine die ze dan nodig heeft kost ietsje meer
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
15 aug 2007 23:10 |
|
|
Bob C4
964 C4 1991
Fiesta 2015Drechtsteden
|
Re: Olieverbruik luchtgekoelde 3,6 L motoren (993 en 964)
Net terug van vakantie, 3000 km . gereden en een litertje bijgevuld. Km .stand 260.500. Genoeg verhalen over geen olieverbruik, zal best, maar ik vind het geen schande. Motor van mijn 964 is (nog) niet gereviseerd en loopt prachtig (vind ik). En toch ook hele stukken 160+ km/uur in zuid-duitsland, maar dat doen ook de Lupo's en de Corsa's tegenwoordig. Fijne reis-auto en dat litertje geloof ik dan wel.
Oude (luchtgekoelde) 911-jes kom je zoals wel eens eerder aangegeven inderdaad erg weinig tegen, dat was een paar jaar eerder wel anders. Wel leuk dat ik door een ander forum-lid (Oscar) ergens in Duitsland werd gevolgd en aangesproken, alleen doordat je met zo'n oud beestje nog vrolijk rond rijdt (dit off-topic).
_________________________________________ Win on sunday, sell on monday.
|
13 jun 2015 23:30 |
|
|
Kappi2907
|
Re: Olieverbruik luchtgekoelde 3,6 L motoren (993 en 964)
Met Herman Wams (Wams Porsche) over olieverbruik gehad. Goede man heeft ruim 50jaar ervaring met luchtkoelers. Wat betreft de 964, indien je deze regelmatig opstookt zal een deel van de olie verdampen. Olieverbruik is dus normaal. Gaat de 964 een liter op bv 1500km verbruiken is het tijd om naar de specialist te gaan.
|
14 jun 2015 9:03 |
|
|
steef
Porsche 911 2003Waterland
|
Re: Olieverbruik luchtgekoelde 3,6 L motoren (993 en 964)
Ik had volgens mij 1 liter op 3500km met de 964….bij 265dkm!
_________________________________________ Racing is about technique, no electrique....!
|
14 jun 2015 9:42 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Re: Olieverbruik luchtgekoelde 3,6 L motoren (993 en 964)
Leuk wat van hem te horen, kwam in de 80 ' jaren regelmatig bij hem zat net naast het PSV stadion. Alijtijd een bakkie koffie en was toen een hele grote in Porsche onderdelen. Je wist werkelijk niet wat je zag in zijn magazijn, in die jaren waren er nog niet zo veel snelheids camera's en blies je rap van Haarlem naar Eindhoven, zeg maar een goed uurtje Kwam hem ook regelmatig tegen op het circuit in Zandvoort dacht met zijn zoon en altijd even een praatje
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
14 jun 2015 10:50 |
|
|
Taxi Hans
ex 996 Turbo Coupe 2003,ex 993 Coupe 1996, ex 3.2 Coupe 1984 ex 3.2 Coupe 1987 ex MB R-107 afwachten naar de rest. EN EEN HELE MOOIE STALLING VOOR MEERDERE BEAUTY`S AANGEBODENGelderland
|
Re: Olieverbruik luchtgekoelde 3,6 L motoren (993 en 964)
vanaf 10 mei tm 16 mei 4000 km gereden naar Italië met de 993, snelweg, bergpassen, binnendoor en dat allemaal met gepaste snelheid . voor vertrek heeft de auto een grote beurt gehad dus afgevuld met de juiste hoeveelheid olie vertrokken, bij terug komst er een halve liter bijgevuld om het "oude peil" weer te bereiken. geen verbruik dus in mijn ogen. mijn 3.2 verbruikt tussen de beurten door (10.000Km) 1 a 2 liter, het verschil zit hem in het toeren bereik. wanneer ik om en nabij de 5000 RPM schakel (daar is hij lekker vlot en bijterig) verbruikt hij haast niets, als ik bij de 6000 RPM of hoger schakel (als ik mij ergens als kwajongetje gedraag ) mag er zo af en toe best wel een beetje olie bij. de 993 heeft 74.000km gelopen en de 3.2 145.000km
_________________________________________ Picasa album
|
14 jun 2015 11:18 |
|
|
Kappi2907
|
Re: Olieverbruik luchtgekoelde 3,6 L motoren (993 en 964)
Marc Wams is weer begonnen. Ze openen binnenkort een nieuw pand op de oude locatie. En euhhhh, die onderdelen hebben ze nog.
|
14 jun 2015 11:25 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Olieverbruik luchtgekoelde 3,6 L motoren (993 en 964)
Ik heb grosso modo hetzelfde wegen en snelheden gereden als Hans. De afgelegde afstand was ook net iets over de 4000km. Ik heb 2,5 liter bijgetankt. Bij mij staat 165kkm op de teller en mijn motor is voor 964 standaarden aardig droog.
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
14 jun 2015 11:29 |
|
|
erwin964c4
|
Re: Olieverbruik luchtgekoelde 3,6 L motoren (993 en 964)
2jaar geleden 2500 km gereden in zuid duitsland/oostenrijk in iets meer dan een week en 0 liter olie verbruik Vorig jaar preventief een motorrevisie laten doen maar rij sindsdien nog maar weinig maar tot nu toe heb ik er vorige week een half litertje bijgegooid en 2000 km gereden Conclusie is dat de zuigerveren van titanium nog niet ingesleten zijn?
|
14 jun 2015 16:17 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: Olieverbruik luchtgekoelde 3,6 L motoren (993 en 964)
Conclusie is dat je geld weggegooid hebt. Een motor die geen olieverbruikt laten reviseren of was het "verpakken"?
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
15 jun 2015 9:08 |
|
|
erwin964c4
|
Re: Olieverbruik luchtgekoelde 3,6 L motoren (993 en 964)
Nou .... Het enige waar ik me giga aan stoorde was toen ik mijn p nog bij iemand in de winterstalling zette ( voor mijn verhuizing vorig jaar) kwam ik zeg maar een maand of 3later om hem eens te starten en dan kwam me daar een blauwe rook uit die uitlaat Niet een beetje maar de hele hal van plusminus 300m2 was blauw En hij bleef dan roken Zette ik hem uit en wachte ik een minuut of 5 dan was het over Mij hebben ze wijsgemaakt dat dat een kleppenprobleem was Dus daarom Maar ondanks die zeer heftige rookvorming geen olieverbruik omdat het maar zeer kortdurig was Als ik ermee reed en de auto met tussenpozen een paar dagen stilstond was er geen rook En hij had wel wat olielekkage Nu rookt hij dus niet meer als die een winter stilstaat Drom heb ik hem helemaal aan laten pakken omdat ze toch al de kleppen moesten aanpakken
|
15 jun 2015 11:38 |
|
|