Auteur |
Bericht |
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Velgen opknappen revisited + afwijking snelheidsmeter
Ik ga morgenvroeg voor een jaarbeurt en APK naar een Porschespecialist. M'n velgen mogen wel eens opgeknapt worden, ze zien er hier en daar lelijk uit. De specialist dat zij dit ook kunnen (laten) doen. Kost 100 euro (in of ex BTW?) per velg.
Maar ik raak helemaal de kluts kwijt als ik al die termen lees hier op het forum. Stralen, poedercoaten, polijsten, verchromen, wel of niet naafdoppen meenemen, anodiseren, moffelen.... Ja, ik heb (m-)eerdere draadjes doorgelezen maar het wordt me niet echt duidelijk (ik ben al zo technisch...NOT!).
Kan iemand me uitleggen hoe dit nu precies zit, wat is wat en wat is aan te raden en waar moet ik op letten? Bij voorbaat dank!
Laatst bijgewerkt door MS964 op 18 aug 2007 13:03, in totaal 1 keer bewerkt.
|
17 aug 2007 22:14 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
FF met Paul van Engelen PB-en, die heeft laatst zijn 17" Cup en 18" Turbo velgen laten doen!
_________________________________________ Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
|
17 aug 2007 22:39 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
banden demonteren , stralen , poedercoaten , banden terug opleggen en balanceren.
30€ voor 15 duims
35€ voor 16 duims
40€ voor 17 duims
45€ voor 18 duims
Dat zijn de prijzen die ze er hier voor aanrekenen
Prijs per velg natuurlijk zonder dekseltjes. Deze kosten extra 5€ per stuk
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
18 aug 2007 0:09 |
|
|
yohanv
911 3.2 Cabrio 1986Het hoge noorden
|
Ik begin ook de kluts kwijt te raken....
Zover ik wist werd er voor 4 fuchs velgen in de buurd van €800 gerekend om deze weer op te knappen.
Zijn de prijzen voor Cup's dan zo aanzienlijk goedkoper om op te knappen????
_________________________________________ Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe
|
18 aug 2007 0:28 |
|
|
horn
PF #57
|
laat zelf as we speak 4 17"cup 1 velgen poedercoaten/epoxeren en de rand polijsten. velgen worden eerst gerepareerd (parkeerschade verwijderd). Je moet ze wel kaal (zonder banden, lood en ventielen) aanleveren. Centers erbij - 85 euro in de btw per velg. Heb het reservewiel ook maar weer eens een mooi nieuw rood laagje gegeven
Hier.Schijnen erg goed te zijn. Zitten in Mijdrecht (in de buurt, Mischa...)
Voor de brabanders ziet [url=http://www.wheelcare.nl/index.htm]deze site[/ur] er ook niet slecht uit.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
18 aug 2007 6:57 |
|
|
cabrio wim
|
Of zelf een stukje huisvlijt doen, hebben deze met afbijt behandeld, daarna de buitenrand gepolijst tot alle stoeprand beschadigingen weg waren, daarna 2 grondlagen, 2 laklagen en twee vernis. Tussen elke behandeling met 1500 waterproof geschuurd met dit als resultaat. Kosten totaal 60,= euro.
|
18 aug 2007 7:58 |
|
|
horn
PF #57
|
ziet er mooi uit wim. maar ik ga ervan uit dat jij thuis niet kan epoxeren. en dat wilde ik liever dan spuiten ivm krasvastheid.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
18 aug 2007 8:00 |
|
|
cabrio wim
|
Klopt, maar wel bakken in de sauna
|
18 aug 2007 8:16 |
|
|
horn
PF #57
|
mag de oven niet gebruiken van totmbo
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
18 aug 2007 8:18 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Bedankt voor de info guys, maar wat zijn de behandelwijzen precies? Wat betekenen die termen, en wat is dan wijsheid om te laten doen?
Die 100 euro per velg is voor mij niet het probleem als dat voor de hele bliksemse bende is inclusief de- en montage, richten, balanceren etc etc.
|
18 aug 2007 9:34 |
|
|
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Stralen: gewoon met een straal spul (zand, maar kan ook wat anders zijn), de verflaag verwijderen.
Poedercoaten: mbv een laagje poeder wat je moet bakken wordt er een extra laagje aangebracht. Dit kan in allerlei kleuren.
Verchromen: Tsja, chroom opbrengen, mbv een electrolytische reactie. Chroom aan 1 pool en het te chromen voorwerp aan de andere pool en maar stroom erdoor jassen. Uiteraard met de nodige voorbereiding (namelijk eerst een beetje verkoperen volgens mij, geeft betere resultaten)
Polijsten: tsja, da's een soort schuren, maar dan niet helemaal. Laat wel een donders mooi reflecterende laag achter als je lang genoeg doorgaat.
Anodiseren: Ook mbv een electrolytische reactie, maar dit keer breng je bewust een ROESTlaagje aan. Maar deze laag is zo dicht en hard dat het eigenlijk bescherming biedt. (Aluminium vormt van nature zo'n bikkelharde roestlaag, en ijzeren putdeksels en afvoerputten hebben ook zo'n roestlaag maar dat is dus door mensen gemaakt).
|
18 aug 2007 9:41 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Cheerz! En wat zijn de voor- en nadelen van het een tov het ander?
|
18 aug 2007 9:43 |
|
|
RicardoP
ex '87 3.2 Carrera Targa, wit , ex rijkspolitieSint Anthonis
|
Van m'n beamer is uit de buiterand van de Alu. velg een stukje geslagen door het onbedoeld pakken van een stoepje. Zou dat ook te repareren zijn ?? Of gewoon vervangen ?
|
18 aug 2007 9:51 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Heb zoals Rob meldde recent alle 18" Turbo velgen weer 'nieuw' laten maken en eerder al eens 2 stuks 17" Cup2 met lichte schade.
Uitsluitend velgen hier, met kwaliteit en service: aanbevolen!
Er van uitgaande dat je de Cup velgen er weer strak en origineel uit wilt laten zien: spuiten van de zichtzijde van de velg.
De banden moeten er af, ventielen er uit. Na afloop dus ook balanceren.
Kunnen zij voor je (laten) doen.
Ze controleren standaard de rondheid van de velg en adviseren over eventueel richten.
Spuiten 90 Euro, dem./mon./balanceren 30, richten indien nodig 90 Euro.
Bel ze of ga er langs met de P. voor overleg.
Naafdoppen is een apart verhaal. Heb ze gekocht bij Karrera met goed advies van Brian Verbeek.
Andere begrippen:
Poedercoaten gaat altijd over 'spuiten' van de hele velg. Effect is niet zo mooi strak als origineel. Prijs voor hele velg ook Euro 90 (kwaliteit moet betaald! )
Omdat van de 18" de binnenkant eens wit gekwast was en ik ze echt als nieuw wilde hebben zijn deze eerst (helemaal dus) gepoedercoat en vervolgens de buitenkant weer geschuurd en gespoten.
Polijsten = blingbling maken.
Anodiseren alleen iets voor de metaalkleurige 'ringen' van 3.2 Fuchsen.
Prijzen per velg incl. BTW.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
18 aug 2007 10:19 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Ga hier eens langs en vraag het
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
18 aug 2007 10:31 |
|
|
porschehenk
996 Carrera 4S MK2
Ex 964 Carrera 2 en 993 Targa
|
_________________________________________ Life is nice, driving 300 in a Porsche even nicer
|
18 aug 2007 10:34 |
|
|
horn
PF #57
|
Leren lezen henk
De "na behandeling" van jouw eerste foto is:
alle foto's daaronder zijn, zoals aangegeven, " na behandeling".
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
18 aug 2007 10:43 |
|
|
porschehenk
996 Carrera 4S MK2
Ex 964 Carrera 2 en 993 Targa
|
Horn,
Weet ik, maar wat somber weer zaterdag humor kan er toch wel in
grt
_________________________________________ Life is nice, driving 300 in a Porsche even nicer
|
18 aug 2007 10:58 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
18 aug 2007 11:01 |
|
|
horn
PF #57
|
Had het niet herkend. waarschijnlijk omdat hier de zon schijnt...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
18 aug 2007 11:06 |
|
|
porschehenk
996 Carrera 4S MK2
Ex 964 Carrera 2 en 993 Targa
|
_________________________________________ Life is nice, driving 300 in a Porsche even nicer
|
18 aug 2007 11:09 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Bedankt voor de antwoorden! Daar heb ik zeker wat aan.
Ok, ben bij de specialist geweest, en aangezien de banden binnen niet al te lange tijd vervangen moeten worden adviseerde hij dit dan met de velgen mee te nemen. De banden moet er dan toch vanaf, en nog belangrijker: dan kan alles mooi op elkaar afgestemd worden (richten/balanceren etc etc). Dus dat doen we maar, de velgen zien er ook niet vreselijk slecht uit, en dat scheelt me nu weer wat centen.
@ Har*ld: mooie bak!
Nog ter info: mijn snelheidsteller wijkt best wel veel af. Dit heb ik gemerkt met ritten waar gebruikt gemaakt wordt van km-aanduidingen (he stephan? ) en ook als ik het vergelijk met de snelheidsaanduiding via satelliet vd Tom Tom. Het scheelt vrij veel, voor mijn gevoel zo'n 8 a 9 %. Bijkomend (groot) nadeel is dat de kilometerstand daarmee ook 'te snel' omhoog gaat. Er staat nu 130k op de klok, maar dit zou dus eigenlijk zo'n 120k moeten zijn. Zonde. Ze gaan de teller eruit halen, en opsturen naar een gespecialiseerd bedrijf, die hem kan doormeten en (eventueel) gaat maken. Ik ben benieuwd wat hun bevindingen zijn.
PS: ik weet dat tellers vaak wel wat afwijken. Maar 8% a 9% (en misschien nog wel iets meer) is toch echt teveel lijkt me.
|
18 aug 2007 12:58 |
|
|
porschehenk
996 Carrera 4S MK2
Ex 964 Carrera 2 en 993 Targa
|
Horen graag wat die bevindingen zijn!
_________________________________________ Life is nice, driving 300 in a Porsche even nicer
|
18 aug 2007 13:03 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Laat je de teller ook effe terugdraaien Meester Mischa?
|
18 aug 2007 14:10 |
|
|
horn
PF #57
|
weet je zeker dat het niet door je 17"komt?Oja, ik krijg er ook nieuwe banden op.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
18 aug 2007 14:24 |
|
|