Auteur |
Bericht |
jwstuijv
|
nordschleife
Geen idee als rookie of dit hier thuis hoort of op een andere plaats in het forum: afgelopen woensdag met Paul Maaskant de nordschleife bezocht. Paul rijdt met een enorme soeplesse verschrikkelijk hard over de baan die vanwege regen zeer glad is en haalt alles wat er voor ons rijdt in alsof ze stilstaan. Wat heeft Paul een grandioze controle over de P (997 S tt). Onder het rijden geeft hij voortdurend aan waar op te letten, hoe en waar in te sturen en alleen al door naar hem te kijken leer je ontzettend veel.
Kortom veel te leren en veel te lachen met Paul.
Zou het een idee zijn om met een aantal van het forum eens iets dergelijks te doen. Met een groep lijkt me veel gezelliger en uitdagender op de baan. Hoe en in wat voor vorm heb ik geen voorstelling, het lijkt me leuk om dit met een aantal deelnemers te doen. Ik ben benieuwd wat de reacties zijn.
PS. ik ben nieuwsgierig naar de tijden die er door 'forummers' op de ring gereden zijn. Ik kwam als rookie (natte omstandigheden) tot 13 minuten, kortom nog veel te verbeteren.[/b]
|
18 aug 2007 0:53 |
|
|
yohanv
911 3.2 Cabrio 1986Het hoge noorden
|
Als rookie moet ik zeggen dat je direct met een goed verhaal aankomt.
Het had waarschijnlijk ook in meetings/evenementen geplaatst kunnen worden
Er zullen vast wel meer mensen te porren zijn voor deze uitdaging.
_________________________________________ Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe
|
18 aug 2007 5:54 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
IK denk dat hier als Rookie zijnde al meteen een grote fout gemaakt wordt betreffende ronde tijden. De Nordschleiffe is een zeer verradelijke baan, die weinig vergevend is als het fout gaat, als je deze nog niet goed kent. DUs lijkt het me verstandig je niet te veel op je ronde tijden te focussen maar meer op het goed berijden van de baan.
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
18 aug 2007 7:05 |
|
|
jwstuijv
|
Goede tips. Even afwachten wat de reacties worden en anders via evenementen? Marcel je hebt het bij het rechte eind, als rookie ga je al snel de fout in.........
|
18 aug 2007 10:01 |
|
|
snader
|
ze zeggen dat je minimaal 100 rondes moet hebben gereden om de baan een beetje te kennen, he tis een heel verradelijk circuit, waar je heel snel de fout in kan gaan.
|
18 aug 2007 10:46 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
100 vind ik overdreven... Maar het kost wel wat tijd ja.
Rondetijden kun je idd beter niet bijhouden. Belangrijker is dat je soepel rijdt, dat je er plezier in hebt. Dat je om de zoveel tijd eens een klok mee laat lopen, soit. Maar het is gewoon niet belangrijk want a. het is geen race en b. je gaat al snel risico's nemen die je normaal niet zou nemen terwijl het rijplezier voorop dient te staan.
|
18 aug 2007 11:59 |
|
|
drknauf
___________________
ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ
ησ ѕυвѕтιтυтє
___________________een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
|
tussen de 8 en 9 minuten en rondje gaat het pas een beetje leuk worden ,
ik persoonlijk denk dat als je echt vol wilt kunnen knallen op de schleiffe datje minimaal toch echtwel wel een rondje of 500 erop hebt moeten zitten hoor
yo devils son bedankt nog voor je strippenkaart goozerrrrr
kmoest nog ff een rondje na koelen/rijden om dat de remmen een beetje ROOKTE
yo stuijv tijgerrrr met wie zatje in de auto paul zelf of een van de andere jongens? of en keer met allemaal?
enkelt inde 997 of ook een gt3 ??
grtjs mikey
_________________________________________ WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
|
18 aug 2007 12:59 |
|
|
jwstuijv
|
met paul zelf, enkel in de 997
|
18 aug 2007 13:38 |
|
|
drknauf
___________________
ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ
ησ ѕυвѕтιтυтє
___________________een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
|
hebbie paul ook nog geklokt? zoja op wat dan
grtjs mikey
_________________________________________ WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
|
18 aug 2007 13:40 |
|
|
jwstuijv
|
nee, paul heb ik niet geklokt ik was even afgeleid........ paul gaat regelmatig met M5 kopers (die krijgen dat inclusief de auto) de nordschleife op en hij zit op een rondje of duizend. die blijft met zijn ogen dicht nog op de baan.......!
|
18 aug 2007 21:45 |
|
|
Meneer aard
924 `77Wijchen
|
Als rookie zou je evt ook kunnen overwegen om te oefenen (tot zover dat ligt bij de werkelijkheid) op de computer. GTR2 is een prachtig spel waarbij je de Ring kunt installeren.
Sommige bochten zijn in de werkelijkheid anders, maar ze hebben er toch redelijk wat aandacht aan beschreven. Ik zat zelf met een rondje of 10 op de computer redelijk in de lijnen..Maar in werkelijkheid zal het echt anders zijn.
|
18 aug 2007 22:13 |
|
|
V-8
997 GT3RS, 964RS, 911R, 934 (project ?), 73RS (op zoek)Den Haag
|
Mikey man - ik herken je niet meer terug ! Rokende remmen, dat maakt je wit toch alleen maar zwart ? "nee, bochten is niks voor mijn" hoor ik je nog zeggen - en nou praat je over de Schleife of het een oude vriend is ? Wanneer gaan we weer
|
18 aug 2007 23:22 |
|
|
pakkie
Cayenne SZO-Brabant
|
Er zijn uiteraard mensen met bovenaardse talenten, maar na 100 rondes ken je de baan wel een beetje, maar echt niet tot in het detail in mijn ogen.
@jwsuyijv: Zit zelf nu op iets meer dan 1100 rondes, maar dan nog lukt het me niet met de ogen dicht
|
18 aug 2007 23:50 |
|
|
drknauf
___________________
ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ
ησ ѕυвѕтιтυтє
___________________een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
|
zullen we morgen gaan
ik ben net vorig weekend geweest man check this out:
http://drknauf2005.spaces.live.com/phot ... 3CC8!1369/
grtjs mikey
_________________________________________ WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
|
19 aug 2007 0:06 |
|
|
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Haha, hier nog eentje
Met GTR1 wist ik tijden van onder de 8 minuten te klokken met een GT3, maar dat is volgens mij niet helemaal correct aangezien ik nog steeds nooit een perfect rondje heb gereden waarbij ik ook nog hard ga
|
19 aug 2007 9:46 |
|
|
V-8
997 GT3RS, 964RS, 911R, 934 (project ?), 73RS (op zoek)Den Haag
|
zat RS'en ! Ook wel lachen zo'n gele - mooie foto's
|
19 aug 2007 9:49 |
|
|
jwstuijv
|
laat ff weten wanneer jullie gaan. mag ik mee????????
in december oefenen op assen (race cursus prodrive), het gaat mij vooral om meer beheersing over de P te krijgen. begin ik na 1000 rondjes me met tijden bezig te houden ok? tog al wat P's die het leuk vinden met maaskant; datum prikken????
|
22 aug 2007 23:16 |
|
|
Strada
TT 3.2 V6 quattro DSG 2004Deventer
|
Mij zie je er niet meer op een natte baan...
Maar ik zou best eens zo'n dag met Paul M. op de Ring willen doen!
Dit jaar niet meer in ieder geval (heb momenteel niet eens een P in de garage ).
|
23 aug 2007 11:27 |
|
|
drknauf
___________________
ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ
ησ ѕυвѕтιтυтє
___________________een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
|
ikke
_________________________________________ WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
|
23 aug 2007 22:32 |
|
|
Paul Broere
Automotive professionalEde
|
13 minuten??
inderdaad is tijd het MINST belangrijk.
Ik rijdt met de standaard Fiat Panda 1.2 (60pk), met alleen de contiECO banden vervangen door Michelin (iets breder) een ronde van 11:07 (maar dat was na een paar maanden niet gereden te hebben het eerste rondje.
Met de Porsche heb ik nog niet gedurft, het gaat veel sneller en dus gelijk ook gevaarlijker.
RESPECT VOOR DE RING, maar SUPERLEUK om te rijden is de boodschap in het kort!!
_________________________________________ Porsche's: Porsche Taycan Sport Turismo (2023)
|
23 aug 2007 23:10 |
|
|
Nynke
964 C4 nachtblau '92
|
Re: nordschleife
In het kader van wist je dat..... Paul heeft pas geleden een vriend van mij aangenomen om juist de Nordschleife uitjes te begeleiden omdat deze beter de weg kent.... Je houdt het daar altijd baas boven baas. Ik zou zeggen als je de Schleife echt wil leren kennen doe een cursus bij Scuderia Hanseat dat is DE cursus voor de ring.
Een dagje begeleiding is leuk en daar leer je veel van maar zoals eerder geschreven 100 ronden heb je gewoon minimaal nodig. Goedkopere oplossing is veel samen gaan met mensen die een goede basis hebben en die bereid zijn je te helpen op rustige dagen. Meerijden kan je ook zeer veel leren.
Tijden, ja die zijn niet belangrijk. Ze noemen de baan niet voor niks de goene hel. Een vergissing op de Schleife eindigt gewoon heel erg snel en vaak in echte schade.......het is geen circuit in dat opzicht. Oefenen op de computer is wellicht leuk maar ik heb al mensen voor t13, de aansluiting met het GP circuit in de muur zien staan omdat ze dat de baan daar doorliep
Voor iedereen die dit jaar nog graag een dagje Nordschleife wil doen, die het draadje van 23 juli er wordt weer geinventariseerd
_________________________________________ Nynke
"Racing is life, everything else is just waiting" Steve Mcqueen
http://www.wgbracing.nl http://www.vrijrijdendagen.nl
|
25 aug 2007 10:28 |
|
|
jwstuijv
|
ikke wil graag mee in sept of oktober als het weer ok is. Zondagochtendvroeg schijnt de baan rustig te zijn de eerste anderhalf uur na opening. Thx voor de tip Nynke, ik ga eens kijken naar scuteria.
|
29 aug 2007 0:27 |
|
|
Nynke
964 C4 nachtblau '92
|
Zondag ochtend: Let gezien de komende tijd van het jaar wel op dat de baan dan vaak nat is van damp en dat de grip soms onvoorspelbaar is, sommige stukken droog en andere nat
_________________________________________ Nynke
"Racing is life, everything else is just waiting" Steve Mcqueen
http://www.wgbracing.nl http://www.vrijrijdendagen.nl
|
29 aug 2007 9:19 |
|
|
Geert
911 3.2 Carrera 1989
997 Carrera S 2004Amsterdam
|
Goed initiatief, ben zeker van de partij.
Heb anderhalf jaar geleden zo'n 15 ronden gereden in de P en het is een supermooi circuit. Maar dient ZEKER met de nodige voorzichtigheid benaderd te worden. Heel langzaam opbouwen en vooral meerijden met ervaren rijders (zoals destijds met Paskal in z'n 205) is superleerzaam.
Omdat ik de P te kostbaar vond en mezelf te onervaren ben ik daarna de Ring gaan rijden in een (geprepareerde) Alfa 75. Een keer in de ochtend op een lege baan 09.12 kunnen rijden, maar tijden zijn een soort van taboe. En die heb ik op een volle baan ook nooit geprobeerd bij te houden want dat werkt alleen maar fouten in de hand. Dus focus je daar absoluut niet op.
De bochten leren kennen op de Playstation is ook een goeie. Heeft natuurlijk niets met het echte rijden van doen maar is wel goed om de bochtenvolgorde in je hoofd te prenten.
Was zelf al min of meer van plan om in oktober te gaan met de P!
De Alfa is inmiddels een volwaardige circuitauto (en mag dus niet meer de weg op) en ik heb nu een racelicentie, dus dan durf ik dat wel weer aan.
Maar er valt altijd nog te leren en ook ik ken de baan nog lang niet goed genoeg!
|
29 aug 2007 11:29 |
|
|
jwstuijv
|
ik ga begin december met een driedaagse cursus op assen een gooi naar de racelicentie wagen. kan ik beter voorbereid aan de schleiffe beginnen......wat ook de moeite waard schijnt te zijn is mee te rijden met de ring-taxi, leer je ook weer een hoop van...
|
31 aug 2007 2:08 |
|
|