Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 18:43

Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Snelheidsmeter / GPS 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Achter de duinen.
Bericht Snelheidsmeter / GPS
Op mijn Becker Indianapolis kan ik ook de rijsnelheid aflezen.

Nu zit er tussen de afgelezen snelheid op de snelheidsmeter en die op de Becker een verschil van een kleine 10 kmp/u, de snelheidsmeter geeft minder aan. De afgelegde afstand aan de hand van hectometerpaaltjes klopt weer wel.

Berekent de Becker de snelheid aan de hand van dezelfde pulsegever als die waar de snelheidsmeter op aangesloten is of doet ie dat via het GPS systeem?

23 aug 2007 11:40
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0 nu: fiets, ov
Utrecht
Bericht 
Een combinatie van beide, de pulsen worden meer gebruikt als er geen goede GPS-ontvangst is. De snelheid van een navi klopt doorgaans beter dan die van je teller.

23 aug 2007 11:49
Profiel
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Ik moet het nog met de CS testen , maar met het werkpaard is het verschil op hogere snelheid welgeteld 2km/u

Teller 220 , GPS 218

In mijn ogen te verwaarlozen dus

Laatste update 22/10/2013

Laatst bijgewerkt door 911-lover op 23 aug 2007 12:02, in totaal 1 keer bewerkt.

23 aug 2007 11:51
Profiel WWW Facebook 
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
bij mij is het zo dat juist de snelheidsmeter meer aangeeft, ook zo'n 10 km/u

23 aug 2007 11:53
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
924 `77
Wijchen
Bericht 
Over het algemeen geven ze meer aan dat je daadwerkelijk rijd. Dit mag geloof ik niet meer bedragen als 10% afwijking.

23 aug 2007 12:09
Profiel Facebook 
Bericht 
Bij mijn Tom zit er zo'n 5 km/h verschil in, Tom minder dan snelheidsmeter.

23 aug 2007 12:26
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht Re: Snelheidsmeter / GPS
Eric P schreef:
Op mijn Becker Indianapolis kan ik ook de rijsnelheid aflezen.

Nu zit er tussen de afgelezen snelheid op de snelheidsmeter en die op de Becker een verschil van een kleine 10 kmp/u, de snelheidsmeter geeft minder aan. De afgelegde afstand aan de hand van hectometerpaaltjes klopt weer wel.

Berekent de Becker de snelheid aan de hand van dezelfde pulsegever als die waar de snelheidsmeter op aangesloten is of doet ie dat via het GPS systeem?

Is het verschil niet gerelateerd aan je snelheid? Ik neem dat als je 20 km/u rijdt op je snelheidsmeter, je niet 10 km/u rijdt op je Becker. En wat als je 220 km/u rijdt? Ik heb ook een, in mijn ogen, forse afwijking. Zie:

http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?p=346492#346492

23 aug 2007 13:07
Profiel
PorscheForum Junkie
Achter de duinen.
Bericht 
Het verschil is continue een kleine 10km.

Dus rij ik 70 op de teller, dan geeft de Becker 79 aan. 160 op de teller is 167 op de Becker.

23 aug 2007 13:22
Profiel
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
cabrio wim schreef:
Bij mijn Tom zit er zo'n 5 km/h verschil in, Tom minder dan snelheidsmeter.

Bij mij idem.

23 aug 2007 14:56
Profiel WWW
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Dit gaat ook over snelheid op GPS versus teller (en een Becker, maar wel een 'plakker') :!:

23 aug 2007 17:01
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Ga er niet blindelings van uit dat de GPS exact de juiste snelheid aangeeft.
Een GPS ontvanger krijgt afhankelijk van het aantal satellieten de tijd door van al deze satellieten. (ik zal mijn mond maar houden over de onderlinge afwijking tussen deze satellieten want die stelt niet zo veel voor in dit kader)
Vervolgens doet de GPS ontvanger een aantal malen per seconde (1x tot 10x) een positieberekening tussen het voorgaande punt en het nieuwe punt wordt de hemelsbreede afstand gemeten en in combinatie met het tijds verschil de snelheid. Omdat elke GPS drift kent worden ook al die berekeningen nog eens gemiddeld.
Als je weet welke variabelen er allemaal in zitten sta je er versteld van dat er uberhaupt nog een betrouwbaar getal uit komt. Maar het ijken van een aantal GPS ontvanger die ik beheer leerde dat de verschillen in gepresenteerde snelheid zo'n 5% afwijken.
Mijn eigen (handheld ontvanger) is geijkt en die geeft tenopzichte van de Becker zo'n constante 4km/u afwijking aan.

23 aug 2007 22:59
Profiel WWW
Bericht 
Ja hallo, maak het nog even wat ingewikkelder! :? :wink:

23 aug 2007 23:07
Profiel
carrera 3.0 1977
Asperen
Bericht 
Bij mijn A4 1.9 TDI met VDO DAYTON MS-5500 (ingebouwde DVD satnav) op hoge snelheid, 180 km op de teller wel een afwijking van 10-15 km... :roll:

24 aug 2007 0:24
Profiel
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
In precieze plaats heeft GPS wel een afwijking (bewust gecreeerd door US Gov.). Maar relatieve plaats (=afstand tussen 2 plaatsen) is wel heel nauwkeurig. Snelheid van GPS bij ontvangst van 5 of meer satellieten is echt heel betrouwbaar.

Snelheidsmeters mogen niet te weinig aangeven, daarom geven ze doorgaans iets te veel aan; 5-10 km/h is normaal. Grotere afwijking kan door afwijkende bandenmaat komen.

Nauwkeurigheid / afwijking van afstand (km teller) en snelheidsmeter zijn niet per definitie gelijk.

24 aug 2007 0:28
Profiel
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht 
Ben het wel eens met lindemans betreffende de GPS, mijn ervaringen zijn dat die een erg betrouwbare snelheidsweergave heeft.

makkelijke manier om je snelheidsmeter te "ijken" op 120 km/uur is te klokken op de honderd meter paaltjes die naast de weg staan.
Elke 30 seconden een kilometer afleggen, en je weet dat je 120 rijdt. Bij de meeste auto's resulteert dat inderdaad in zo'n 130 op de teller.

Deze :
Citaat:
Nauwkeurigheid / afwijking van afstand (km teller) en snelheidsmeter zijn niet per definitie gelijk.

mag je even verduidelijken, want volgens mij zijn die 2 juist WEL aan elkaar gekoppeld!

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."

24 aug 2007 9:44
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Even de Becker (opnieuw) kalibreren ... o.a. je bandenslijtage invoeren :idea: :wink:

24 aug 2007 10:03
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Achter de duinen.
Bericht 
De snelheidsmeter geeft in ieder geval te weinig aan. Volgens het boekje maakt de motor bij 120 km/u 3.000 t/pm in z'n zes. Volgens de teller rijd ik dan iets boven de 110. En volgens de Becker 122.

Zal de Becker eerst opnieuw kalibreren en dan verder kijken. Bandenmaat is trouwens 285 30 18 met 5 mm profiel.

24 aug 2007 10:49
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
lindemans schreef:
In precieze plaats heeft GPS wel een afwijking (bewust gecreeerd door US Gov.).

Niet helemaal correct. Heel simpel gezegd heeft het te maken met de door de satellieten uitgezonden signalen. Er worden namenlijk bij GPS twee verschillende signalen uitgezonden. Normaal word daarvan één signaal gebruikt door de dure ontvangers (€ 5000 en hoger). De gewone burger ontvangers gebruiken beide signalen en middelen deze.

In geval van militaire operaties kan de VS besluiten om spoofing aan te zetten waardoor het eerste nauwkeurige signaal een zeer grote afwijking krijgt en de nauwkeurigheid van de standaard ontvanger van enkele meters naar enkele tientallen meters terug valt.

Daarnaast is het ook zo dat hoe verder je van de evenaar af komt, hoe minder nauwkeurig GPS wordt. Dat komt puur omdat de satellieten steeds dichter aan de horizon komen te staan en een goede driehoeks meting dan steeds moeilijker wordt.
Metingen die ik in het verleden rond de evenaar met een 12 kanaals GPS heb gedaan waren binnen milimeters nauwkeurig terwijl boven de keerkringen het richting de tien centimeter afwijking ging. (praat ik wel over een professionele ontvanger. Een standaard Garmin is binnen maximaal een meter nauwkeurig bij ontvangst van 8 satellieten.)

In de auto maakt de nauwkeurigheid van de GPS niet zo heel veel uit. De positie die de ontvanger berekend wordt verrekend met de mogelijkheden die de kaart biedt. Anders zou je auto continue op en naast de weg zwalken op de kaart.
Door deze herberekening naar de kaart toe zijn ook de afstanden tussen twee punten nauwkeurig te berekenen. Zeker omdat er ook nog een koppeling is met je draaiende wielen.

Dat de GPS in de auto zo nauwkeurig lijkt te zijn is dus pure schijn. De sofware van de kaarten maakt hem voor het oog nauwkeurig.

24 aug 2007 22:56
Profiel WWW
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Vandaag even de snelheid gecontroleerd van de CS via de GPS.
Deze wijkt behoorlijk af.
Dit op de terugweg nadat ik mijn zoo afgezet heb op de Duitse Autobahn
Zeker als ik het werkpaard in gedachte heb.
Vreemd daar ik met het werkpaard niet op de originele maten banden en velgen rijdt en met de CS wel

Gemeten snelheden ( kilometerteller :arrow: GPS )

50 :arrow: 48
100 :arrow: 97
200 :arrow: 190
250 :arrow: 238

Helaas zat hoger testen er niet in vanwege het verkeer

26 aug 2007 21:16
Profiel WWW Facebook 
Westervoort
Bericht 
911-lover schreef:

...en omdat een CS nu eenmaal niet harder loopt... :twisted:

26 aug 2007 21:29
Profiel
Hasselt/België
Bericht 
Inderdaad :wink: ( net als bvb een 930 een 965 etc)

26 aug 2007 21:40
Profiel WWW Facebook 
Westervoort
Bericht 
Dat duurde lang Koen... :wink:

26 aug 2007 21:56
Profiel
Hasselt/België
Bericht 
Er is nog veel te lezen hé op dat dagje dat ik er niet was ( +300 posts) .
Dan duurt het wat langer dat jullie moeten wachten na het gooien van visjes :twisted: :wink:

26 aug 2007 22:05
Profiel WWW Facebook 
Bericht 
911-lover schreef:
Vandaag even de snelheid gecontroleerd van de CS via de GPS.
Deze wijkt behoorlijk af.Dit op de terugweg nadat ik mijn zoo afgezet heb op de Duitse Autobahn
Zeker als ik het werkpaard in gedachte heb.
Vreemd daar ik met het werkpaard niet op de originele maten banden en velgen rijdt en met de CS wel

Gemeten snelheden ( kilometerteller :arrow: GPS )

50 :arrow: 48
100 :arrow: 97
200 :arrow: 190
250 :arrow: 238

Dat valt toch wel mee? Minder dan 5%. Is zelfs laag te noemen lijkt me. :roll:

27 aug 2007 0:08
Profiel
PorscheForum Rakker
911 SC 1980 Boxster S 2006
Muiderberg
Bericht 
Heb laatst met de gps gemeten of de SC de in de boekjes beloofde top nog haalt.
En jawel: precies 235!
De teller stond rond de 244. vond het verschil ook erg meevallen.

04 sep 2007 21:37
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende