Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 4:38

Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
welk vet voor montage koppeling 968 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Panamera 970 GTS, 996 GT3 CS, ex 968 cabrio, ex Porsche Standard 218 (1959), ex 944, ex 944 Turbo S, ex Boxster 986
Friesland
Bericht welk vet voor montage koppeling 968
Nadat de koppeling van de 968 min of meer uit elkaar was gevallen op Zolder (die in belgie niet die boven de 1e verdieping) ben ik deze aan het repareren/vervangen. Het werkplaatshandboek zegt er niet veel over, maar welk vet (of juist niet) moet je gebruiken voor getande aandrijfas (waar de koppelingsplaat over glijdt), wat bij de gaffel (as/lagertjes en contact punten met treklager). De een roept niets de ander kopervet. Wil voorkomen dat ik hem binnenkort weer moet demonteren.

gaarne adviezen.

29 aug 2007 8:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Die spievertanding kun je eventueel een klein beetje kopervet voor gebruiken om te voorkomen dat deze vast gaat zitten, maar hier moet je dan ontzettend voorzichtig mee zijn, het laatste wat je natuurlijk wil is dat dit op de plaat komt.
Toen we de koppeling hadden vervangen op de 944 (origineel, dus al 19 jaar oud), gleed deze er zo af en er waren geen sporen van vet oid, dus of het nodig is, is maar de vraag.
Wij hebben trouwens niks gebruikt als ik het goed heb, en nog nooit problemen mee gehad.

En nog iets: de koppelingsplaat zelf glijdt amper, misschien een paar tiende millimeters. Dat is ook het laatste wat je wil natuurlijk want dan slijt je spievertanding gestaag.

29 aug 2007 11:59
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Junkie
Diverse Porsche's
Steenwijk
Bericht 
Kopervet kan wel, echter heeft Porsche speciaal vet daarvoor.

Als je even in de auto stapt help ik jou aan dit vet dat oa. niet uitdroogd.

.

29 aug 2007 13:09
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
944 guy schreef:
... er waren geen sporen van vet oid, dus of het nodig is, is maar de vraag.

Als het juist en dus spaarzaam gebruikt wordt zijn er geen sporen.

944 guy schreef:
... koppelingsplaat zelf glijdt amper, misschien een paar tiende millimeters.

Amper, maar zeker wel want de plaat moet loskomen van het vliegwiel :!:
Had na het vernieuwen van de koppelingsplaat dat de koppeling niet zuiver vrijkwam. Na enkele honderden kilometers was dit effect verdwenen.
Oorzaak onzeker, maar bijvoorbeeld (minimale) braampjes op de inwendigevertanding van de nieuwe plaat die 'haakten' op de spiebanen, toen uiteindelijk weg gesleten?

29 aug 2007 13:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
Amper, maar zeker wel want de plaat moet loskomen van het vliegwiel :!:
Had na het vernieuwen van de koppelingsplaat dat de koppeling niet zuiver vrijkwam. Na enkele honderden kilometers was dit effect verdwenen.
Oorzaak onzeker, maar bijvoorbeeld (minimale) braampjes op de inwendigevertanding van de nieuwe plaat die 'haakten' op de spiebanen, toen uiteindelijk weg gesleten?

Ja da's een beetje lastig natuurlijk. Als je een beetje wrijving op de spievertanding hebt, dan komt de plaat theoretisch niet los vd kant van het vliegwiel maar reduceert de contact druk tot nul. De kant vd drukgroep komt natuurlijk wel los omdat je deze actief terugtrekt.
Als je de koppeling quasi-statisch indrukt (hetgeen betekent dat je dit zo langzaam doet dat dynamische effecten zie niet kunnen manifesteren), dan is mijn verhaal zeker het geval.
Maar praktijk is geen theorie natuurlijk, maar meer dan 1/10mm kan ik me moeilijk voorstellen gezien het feit dat er in as-richting zo weinig tussen zit.

29 aug 2007 16:16
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Super Junkie
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Contact druk nul :?:
Als de plaat helemaal niet schuift dan is de druk afhankelijk van de vervorming van de plaat (lijkt me).
Hoeveel de boel schuift: geen idee.
Maar als de drukgroep 'ophoepelt', dan moet de plaat stukkie mee, dat weet ik wel zeker.
En ook dat dit eerst niet gebeurde: je voelde de P. gewoon kruipen als je stilstond :idea:

29 aug 2007 20:53
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 6 berichten ]