Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 20:24

Antwoord op onderwerp  [ 127 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Autorijden wéér duurder!!!, Kabinet pakt ons aan. 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht 
Speedy356 schreef:
Of zelfs een auto van 25 jaar of ouder met een gasinstallatie... :wink:

Ja, en dan met die auto (van 25 jaar oud en op gas) met het hele gezin 2x per jaar naar Z. Frankrijk (of wintersport) :wink:

31 aug 2007 10:48
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
molen934 schreef:
... de BMW staat voor € 65.000,-- in het boekje :cry:
25 % Bijtelling is € 16.250,-- komt bij je inkomen op jaar basis.

Dat reken sommetje begrijp ik ook nog wel :wink:

Netto kost je dat nog steeds 'n flinke slok minder dan deze BMW zelf kopen, verzekeren, rijden en afschrijven :idea:

Je bent toch niet "verplicht" om (prive) in deze BMW te rijden - neem aan dat het (grotendeels) je eigen keuze is :D

MarkS schreef:
Ja, en dan met die auto (van 25 jaar oud en op gas) met het hele gezin 2x per jaar naar Z. Frankrijk (of wintersport) :wink:

Waarom niet :?: :lol:

31 aug 2007 10:49
Profiel WWW Facebook 
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht 
Nog een voorbeeld :!:

Wil eind september een weekje naar Wenen :lol:
Wat te doen, je neemt toch maar de zakelijke auto :shock:
De kosten gaan toch door :oops:

31 aug 2007 10:52
Profiel
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
Speedy356 schreef:
Of zelfs een auto van 25 jaar of ouder met een gasinstallatie... :wink:

15 jaar of ouder en gewoon op benzine is ook leuk hoor

31 aug 2007 10:52
Profiel WWW Facebook 
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht 
Citaat:
Wil eind september een weekje naar Wenen
Wat te doen, je neemt toch maar de zakelijke auto
De kosten gaan toch door

Is dat dan geen zakenreis? :lol:

Citaat:
Ja, en dan met die auto (van 25 jaar oud en op gas) met het hele gezin 2x per jaar naar Z. Frankrijk (of wintersport)

Inderdaad... Waarom niet?

Je houdt op deze manier inderdaad voldoende geld over om jaarlijks met het hele gezin 2x naar zuid Frankrijk op vakantie te gaan én op wintersport! :lol:

Laatst bijgewerkt door Black Betty op 31 aug 2007 10:55, in totaal 1 keer bewerkt.

31 aug 2007 10:53
Profiel
Haarlem e/o
Bericht 
Olaf schreef,

Je bent toch niet "verplicht" om (prive) in deze BMW te rijden - neem aan dat het (grotendeels) je eigen keuze is

Woon naast het bedrijf en zit de hele dag op kantoor :oops:

31 aug 2007 10:54
Profiel
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht 
Olaf schreef:
Netto kost je dat nog steeds 'n flinke slok minder dan deze BMW zelf kopen, verzekeren, rijden en afschrijven :idea:

Je bent toch niet "verplicht" om (prive) in deze BMW te rijden - neem aan dat het (grotendeels) je eigen keuze is :D

Op zich heb je gelijk maar leaseauto rij je toch in eerste instantie en vooral voor je werk en niet privé. Verhouding privé kilometers tov zakelijke kilometers zal in de praktijk dus behoorlijk richting zakelijke kilometers doorslaan (in mijn geval bijvoorbeeld 10k privé tov 50-60k zakelijk). Daarbij had ik de bewuste leaseauto die ik zakelijk rij nooit privé nieuw gekocht. Sterker nog, als ik niet zo veel zakelijke kilometers zou hoeven rijden en geen leaseauto nodig had zou ik wel een betere bestemming (lees auto) weten om dat geld in te steken. :wink:

31 aug 2007 10:55
Profiel
Vinkeveen
Bericht 
MarkS schreef:
Olaf schreef:

Leaseauto rij je toch in eerste instantie en vooral voor je werk en niet privé. Verhouding privé kilometers tov zakelijke kilometers zal in de praktijk dus behoorlijk richting zakelijke kilometers doorslaan (in mijn geval bijvoorbeeld 10k privé tov 50-60k zakelijk). Daarbij had ik de bewuste leaseauto die ik zakelijk rij nooit privé nieuw gekocht. Sterker nog, als ik niet zo veel zakelijke kilometers zou hoeven rijden en geen leaseauto nodig had zou ik wel een betere bestemming (lees auto) weten om dat geld in te steken. :wink:

Je zou eens moeten weten hoeveel mensen als 'secundaire arbeidsvoorwaarden' een auto van de zaak hebben en die auto alleen gebruiken voor woon/werkverkeer (de rest van de dag staat de auto dan op het parkeerterrein) en privé. Het gebeurt zelfs meer dan eens dat de lease-rijder op de fiets naar z'n werk gaat en dat de leaseauto door vrouwlief wordt gebruikt...

31 aug 2007 10:57
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
molen934 schreef:
Woon naast het bedrijf en zit de hele dag op kantoor :oops:

:lol: ... je hebt het slecht ... :lol:

MarkS schreef:
Verhouding privé kilometers tov zakelijke kilometers zal in de praktijk dus behoorlijk richting zakelijke kilometers doorslaan (in mijn geval bijvoorbeeld 10k privé tov 50-60k zakelijk).

Woonwerk verkeer meegerekend :?:

MarkS schreef:
Sterker nog, als ik niet zo veel zakelijke kilometers zou hoeven rijden en geen leaseauto nodig had zou ik wel een betere bestemming (lees auto) weten om dat geld in te steken. :wink:

Als je het met "dat geld" over de bijtelling hebt - of althans het bedrag dat je door de bijtelling netto mag betalen - wat let je dan om niet meer prive' in je lease-auto te rijden :?:

Speedy356 schreef:
Het gebeurt zelfs meer dan eens dat de lease-rijder op de fiets naar z'n werk gaat en dat de leaseauto door vrouwlief wordt gebruikt...

Niks meer aan toe te voegen 8)

31 aug 2007 11:01
Profiel WWW Facebook 
Bericht 
Speedy356 schreef:
Je zou eens moeten weten hoeveel mensen als 'secundaire arbeidsvoorwaarden' een auto van de zaak hebben en die auto alleen gebruiken voor woon/werkverkeer (de rest van de dag staat de auto dan op het parkeerterrein) en privé. Het gebeurt zelfs meer dan eens dat de lease-rijder op de fiets naar z'n werk gaat en dat de leaseauto door vrouwlief wordt gebruikt...

Ach, normaal klaag ik er ook niet over hoor. Maar daar was dit draadje toch voor bedoeld he. :wink: De door jou geschetste baan (leaseauto én met de fiets naar het werk), ik wou dat ik die had. :cry:

Probleem zit hem in het feit dat veel leaserijders echt niet (alleen) voor de lol/privé in die auto rijden maar hem hard nodig hebben en dat met dit soort maatregelen op een oneigelijke manier inkomensmaatregelen worden doorgevoerd. Kijk zeg dan gewoon eerlijk dat je de belastingen flink wilt verhogen en laten we dan nog eens naar de stembus gaan.

31 aug 2007 11:04
Profiel
Bericht 
Olaf schreef:
Woonwerk verkeer meegerekend :?:

Heb ik niet, is allemaal zakelijk.

Olaf schreef:
Als je het met "dat geld" over de bijtelling hebt - of althans het bedrag dat je door de bijtelling netto mag betalen - wat let je dan om niet meer prive' in je lease-auto te rijden :?:

Die afweging was ik al aan het maken. :wink:

31 aug 2007 11:07
Profiel
Vinkeveen
Bericht 
MarkS schreef:
Ach, normaal klaag ik er ook niet over hoor. Maar daar was dit draadje toch voor bedoeld he. :wink: De door jou geschetste baan (leaseauto én met de fiets naar het werk), ik wou dat ik die had. :cry:

Probleem zit hem in het feit dat veel leaserijders echt niet (alleen) voor de lol/privé in die auto rijden maar hem hard nodig hebben en dat met dit soort maatregelen op een oneigelijke manier inkomensmaatregelen worden doorgevoerd. Kijk zeg dan gewoon eerlijk dat je de belastingen flink wilt verhogen en laten we dan nog eens naar de stembus gaan.

Huh? Die begrijp ik niet...

Áls je je leaseauto alleen zakelijk gebruikt (waar hij natuurlijk eigenlijk ook voor bedoeld, c.q. door de werkgever voor verstrekt is), heb je toch geen bijtelling en is er toch ook geen sprake van inkomensmaatregelen?

Je besluit toch zélf om die auto ook privé te gebruiken -zoals Olaf terecht stelt- en niet zelf een andere auto erbij aan te schaffen?

Oh ja...

Op grond van mijn functie zou ik een leaseauto kúnnen krijgen. Ik heb daar bewust níet voor gekozen. Ik rij op kilometervergoeding en ik heb een maandelijkse 'onkostenvergoeding'. Daar kan ik een leuke auto van rijden (and then some)...

31 aug 2007 11:14
Profiel
Bericht 
@Speedy: Dan heb ik jouw eerdere post wss verkeerd begrepen. Je schetst toch een situatie waarin de leaseauto vóóral privé wordt gebruikt?

31 aug 2007 11:22
Profiel
PorscheForum Rakker
Nissan 350Z
Bericht 
Ik ken situaties dat mensen geen 2 autos' voor de deur kunnen hebben; bv parkeervergunning icm wonen in het centrum.
Dus dan heb je weing keus lijkt me.

Daarbij, in veel gevallen rijdt men in duurdere zakelijke auto's dan men prive zou doen. Vanwege meer comfort en veiligheid tijdens de zakelijke kilometers.

31 aug 2007 11:22
Profiel
PorscheForum Rakker
Nissan 350Z
Bericht 
Bytheway; nog niemand heeft mij kunnen uitleggen waarom die bijtelling er feitelijk is? Die auto, bpm ed is toch al betaald?
En dat 'verkapte loon'...ach....DAN moeten ze onderscheid gaan maken voor degene die hem echt zakelijk nodig hebben (geen verkapt loon, dus geen bijtelling) en degene die hem als extraatje gekregen hebben.

31 aug 2007 11:27
Profiel
Vinkeveen
Bericht 
Tja...

Er zijn natuurlijk mensen die een auto écht zakelijk nodig hebben, maar waarom moet dat dan een 'eigen auto' zijn? Er zijn ook bedrijven die een wagenpark hebben en als iemand een auto nodig heeft, kan hij een van de auto's van de parkeerplaats nemen...

Collega's van me die een auto van de zaak hebben, kregen onlangs de mededeling van de directie dat die auto's voorzien zouden worden van het bedrijfslogo en 'reclame' inclusief internetadres... Tjongejonge... De wereld was te klein...

Dát snap ik dan ook weer niet: de auto wordt betaald door de werkgever, de benzine wordt betaald door de werkgever, alle onkosten worden door de werkgever betaald, maar als die werkgever dan reclame voor z'n bedrijf op die auto wil maken, gaat iedereen steigeren...

Ik heb daar laatst een keer een stukje over gelezen in een of ander blad (volgens mij heette dat blad zelfs 'auto en zaak' ofzo). Daarin werd aangegeven dat uit een enquête was gebleken dat ruim de helft van de leaserijders er zo'n grote bezwaren tegen zouden hebben als ze met een auto met bedrijfsreclame rond moesten rijden een andere baan zouden zoeken :shock:

Wat is trouwens het verschil tussen een 'auto van de zaak' en een (vaste) vrachtwagen van een internationaal chauffeur?

Laatst bijgewerkt door Black Betty op 31 aug 2007 11:41, in totaal 1 keer bewerkt.

31 aug 2007 11:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
ik wilde net vertellen dat je met gemak onder de bijtelling uit kunt komen.(niet dat ik dat doe) :wink:

maar realiseer me dat ook de belastingdienst hier mee kan lezen.

als tip wil ik wel geven dat als je meerdere wagens hebt, je ook eens een keer met je hobby auto zakelijke ritten kunt maken.

en in ruil daarvoor kun je met de zakelijke auto die km prive inhalen.

“Porsche” It’s like children. You can’t understand until you’ve had one.

31 aug 2007 11:40
Profiel WWW
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Ik heb wel nooit een zakelijke auto gehad doch één keer bij de belastingcontrole moeten komen voor de woon werk kilimeters.
per jaar deed ik 45000km (gebroken diensten en adres bij mijn ouders)
Bij de ondervraging vroegen ze me hoeveel kilometers ik privaat per jaar maakte.
Ik dus "25 tot 30.000km"
Toen begonnen ze te rekenen . Corsa heeft 48.000km gereden op 1 jaar - 30.000 = 18.000km kan je inbrengen.
Toen haalde ik aan dat ik een tweede oudere wagen had om privaat rond te rijden en de Corsa enkel voor woon werkverkeer had .
Zij waren totaal verbaasd "mijnheer , daarvan heb je niets gemeld" waarop ik "moet dat dan , jullie vragen de kilometers en rekeningen van de wagen voor woon werkverkeer "
Ik moest de nummerplaat van de tweede wagen opgeven en na checken was alles OK
Al mijn onkosten mochten ingebracht worden en heb elk jaar een hele smak belastingsgeld terug getrokken (om en bij de 3000€ per jaar) ipv het gewoonlijke bijbetalen.

Conclusie: Koop een oudere wagen en al rijdt je er niet mee , je kan dan steeds aanhalen dat je wel degelijk een wagen hebt waar je enkel privaat mee rondrijdt

Laatste update 22/10/2013

31 aug 2007 11:48
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht 
ik ken iemand waarvan z'n zakewagen altijd 1op4 liep, ook al moets hij volgens het boekje 1op8 halen.
ook met een belasting controle was dit gewoon aan te tonen, meneer reed gewoon erg pittig 8)

31 aug 2007 11:54
Profiel WWW
Haarlem e/o
Bericht 
mr.burns993 schreef:
ik ken iemand waarvan z'n zakewagen altijd 1op4 liep, ook al moets hij volgens het boekje 1op8 halen.
ook met een belasting controle was dit gewoon aan te tonen, meneer reed gewoon erg pittig 8)

Een 911 :?:

31 aug 2007 12:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
lexus

31 aug 2007 12:15
Profiel WWW
Groningen
Bericht 
Vroeger had je geen leaseauto's. Ook toen was een vervoersmiddel soms noodzakelijk om voor het werk van A naar B te reizen. Die auto kocht je zelf.

De leaseauto wordt tegenwoordig bijna als vanzelfsprekend gezien, maar het blijft vaak (zeker bij privégebruik) een kadootje van de baas/zaak (met eventuele eigen bijdrage).

Dat de belastingdienst moeilijk doet over te goedkope lunchbonnetjes of Cup a Soup op het werk, als zijnde verkapt loon, dat vind ik ook onzinnig, maar bij een auto kan ik me daar wel in vinden.

Sluit me dus volledig aan bij Speedy.

31 aug 2007 12:20
Profiel
PorscheForum Rakker
MY01 BoxsterS
Bericht 
Vind het prima. Gaat mn normleasebedrag ook weer omhoog (hogere brandstofkosten) en mogelijk de netto km vergoeding ook.

Geen lease-auto, geen bijtelling, wel het norm lease bedrag bruto in het handje (en deels netto ivm de km vergoeding) in ik ga op de scooter naar het werk.

Dan maar geen status lease bak.

(en als het regent pak ik de prive e46 M3, BoxsterS, EVO 8 MR RS of 206gti wel :-) Alleen dat prive aftanken van die wagens, da's minder...)

Mark.
(maar idd het is belachelijk, er zit al zoveel belasting op...)

31 aug 2007 12:25
Profiel
PorscheForum Rakker
ex 911 Targa
Dordrecht
Bericht 
Jort schreef:
Sluit me dus volledig aan bij Speedy.

Ik ook, het gaat er niet om dat er al zoveel aan belastingen betaald is voor die auto, het gaat er om dat je van je werkgever een extraatje krijgt (loon in natura) voor het privé mogen rijden in een auto van deze werkgever. En dat is dus gewoon loon. Dat die 25% bijtelling en de belastingtarieven wellicht aan de hoge kant zijn is een ander verhaal.

@mrBurns: de controle op kilometerregistraties is enorm, maar dan ook enorm toegenomen, het wordt steeds minder makkelijk om er mee te sjoemelen

De verhoging van de BTW naar 20% hakt er overigens voor de fiscus veel harder in

31 aug 2007 13:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Utrechtse Heuvelrug
Bericht 
We hebben vier auto’s. Twee leaseauto’s waarvan die van mij echt een secundaire arbeidsvoorwaarde is. Ik rij er privé ook niet in en die auto kost me niets. De auto van mijn vrouw rijden we privé (die zie ik geen sluitende kilometeradmie bijhouden :lol: ) Zij rijdt veel meer en heeft daarom de betere/duurdere auto.

Daarnaast heb ik een tweetal auto’s op mijn naam staan, mijn porsche en ik heb een auto gekocht en deze uitgeleend aan een mindervalide die de auto echt nodig heeft. Zo snijdt het mes aan twee kanten. Ik maak iemand gelukkig met geld wat ik anders kwijt zou zijn aan de fiscus en zo heb ik tenminste ook een goed doel. Prima toch ?

31 aug 2007 13:13
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 127 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende