akkoord, maar hoeveel van die niet hydraulische koppelingen hadden een kabel die via de pedalen, door een tunnel naar achteren toe ging?
een 924 bv, heeft een zachtere koppeling, 't kabeltje is misschien 75 cm lang, alst niet korter is
op een 911, heb je al snel een kabel die het dubbele is, en meer bochten moet maken
bovendien is een 915 bak geen pruts koppeling , die dingen zijn redelijk "beefy" uitgevoerd, het zijn toch wel sport auto's, dus het moet wel tegen een stootje kunnen
nu is het wel zo, dat er op een 915 zeker de latere types met hulpveer
een en ander kan afgesteld worden, maar het zal nooit een boterzacht pedaaltje zijn zoals bv op een moderne auto...
de vraag is nu , hoe hard is die pedaal?
is dit een probleem van perceptie?
of een mechanisch probleem?
kdenk dat je best es iemand vraag die al met 911 heeft gereden of ie es je koppelings pedaal kan aanvoelen
en meteen "koppeling vervangen" omdat ie zwaar aanvoelt
das nergens goed voor
koppeling die versleten heeft, heeft maar weinig van doen met zwaar aanvoelen van de pedaal, het is namelijk de drukplaat die druk uitoefent, en die druk moet overwonnen worden door je linker been en alles tussen voet en drukplaat
een versleten koppeling (de frictieplaat dus) zou eerder gaan slippen, met koppeing niet ingetrapt... dat zou je wel gaan merken, gas geven, toeren maken en geen snelheid maken
en zelfs als die drukplaat zou versleten zijn, dan zou je net het omgekeerde hebben : de druk zou minder zijn, minder kracht nodig om te ontkoppelen, lichtere pedaal, maar das dus duidelijk niet het geval
een kabel die versleten is, ik snap niet hoe dit het pedaal harder kan maken, versleten kabels rekken uit of breken, indien uitrekken : de pedaal zou initieel zachter zijn, en dan zou je dieper moeten trappen op koppelings pedaal om te ontkoppelen, en ie zou progressief harder worden hoe verder je intrapt, al is dit subjectief omdat je voet dan al in beweging is, geen inertie te overwinnen
het zou nu wel een bushing kunnen zijn in de ontkoppelings vork die de drukplaat opheft, maar dat zie je toch niet vaak gebeuren...
1e maar eens perceptie nagaan, en iemand een second opinion op die pedaal laten geven, het zijn geen lichte koppelingen , dat is nu eenmaal de aard van het beestje