Auteur |
Bericht |
cabrio wim
|
luchtweger
Kan iemand mij de waarde vertellen van de luchtweger onder de bestuurders stoel, heb met de multimeter gemeten en geeft niks van waardes aan, heb idee dat deze niet meer werkt.
|
31 aug 2007 8:40 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Wat is en doet een 'luchtweger'?
|
31 aug 2007 8:46 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
in de late jaren 80 en begin 90 was niet overal loodvrije benzine te krijgen.
Dus werd de auto zonder kat geleverd
Omdat dan de lambda sensor verviel was deze sensor in de plaats.
Om dus het verschil van lucht druk te meten voor de dme zeeniveau en bv 2000 meter werd dit aparaat gebruikt
_________________________________________ remmen is angst
|
31 aug 2007 9:19 |
|
|
Hans 3.2
911 Carrera 3.2 1987 (964 look)Oegstgeest
|
termologie
Heeren,
Volgens mij worden hier wat termen verwisseld..
- volgens mij zit de luchtweger ( = luchtmassameter) tussen de inlaat en luchtfilterhuis en meet de luchtdoorstoming.
- de luchtDRUKmeter zit onder je stoel en meet inderdaad de luchtdruk van de omgeving (dus corrigeert voor zeeniveau / bergen enz)
Als die van jou kapot is heb ik er nog wel één voor je... (die ik heb gekocht van iemand met de zelfde verwarring: ik wilde een luchtweger = lachtmassa meter) en kreeg de lucht druk meter..
Misschioen heb ik het fout, ik denk het niet
Succes
Hans
_________________________________________ luchtgekoeld is gewoon lekkerderderderder
|
31 aug 2007 10:06 |
|
|
cabrio wim
|
Hans maak graag gebruik van je aanbod, maar wil eerst weten of hij kapot is of niet.
Heb al langere tijd van een niet mooi lopende motor als hij koud staat, heb inmiddels alles al door gemeten en getest en kwam daar bij als laatste bij de luchtweger en comp.
Deze heb ik gestest met een andere comp. en gaf geen verschil.
Merkte verder op vakantie als ik omhoog reed de motor precies vermogen miste en bij het starten benzine lucht rook, moest ook langer doorstarten om aan te slaan. Verbruik tijdens de rit was 1/10 dus dat is niet slecht.
Dus alles samen gevat, motor houd klein beetje in als hij koud is en warm loopt hij goed, en in hoogtes slecht starten en benzine lucht.
|
31 aug 2007 11:01 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Re: luchtweger
Wat bedoel je precies? Volgens mij is het een gewone massaschakelaar; in Ned is hij open (weerstand oneindig hoog) en in Zwitserland is hij gesloten (weerstand nul). (Volgens mij moet het pijltje bij het ronde gevalletje staan)
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
31 aug 2007 15:06 |
|
|
cabrio wim
|
En ik meet dus hier in Nederland totaal geen weerstand, dus volgens mij niet goed.
|
31 aug 2007 17:48 |
|
|
Bert
911 3.2 cabrioHaarlem PF # 2694
|
1+1=2, Dus we hadden eigenlijk al rond deze tijd van je moeten horen of het probleem is opgelost! Of was je motor nog warm om 17.48?
_________________________________________ Relax! Het is maar blik............
|
31 aug 2007 20:41 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
De drukschakelaar onder de stoel zal in NL niet voor problemen zorgen.
Als je in de bergen rijdt, wordt de lucht ijler naarmate je hoger komt.
Per liter volume aan lucht zit er dus minder gram zuurstof in. Dat betekent dat je minder zuurstof in je cilinders krijgt dan op zeenivo. Om de goede mengverhoudig lucht / benzine te houden, moet je dus minder benzine inspuiten.
De drukschakelaar onder de stoel zal, als de luchtdruk onder een bepaalde waarde komt (overeenkomend met een hoogte van ca 1.500 meter en hoger), sluiten. Dat wil zeggen: vanaf een bepaalde hoogte worden de 2 aansluitingen met elkaar doorverbonden.
De motorregeling zal vervolgens de hoeveelheid brandstof die ingespoten wordt met ca 5-6% terugregelen.
Dat betekent dat in NL de drukschakelaar gewoon open staat; de aansluitingen van de drukschakelaar zijn niet met elkaar doorverbonden. In NL zou het dus niet uit moeten maken als je de aansluitingen van de drukschakelaar gewoon helemaal los trekt. Als je motortje in NL niet lekker loopt, en hij blijft dat doen als je de aanluitingen van de drukschakelaar onder je stoel lostrekt, dan zit de oorzaak niet onder je kont.
Als hij alleen in de bergen niet lekker loopt kan het zijn dat de drukschakelaar niet schakelt. Dat kun je nameten door te kijken of op grotere hoogte de contacten wel doorverbonden worden.
Je kunt ook dan de aansluitingen doorverbinden, en kijken of hij dan anders / beter loopt.
Ik vraag met trouwens af hoe je "alles al gecontroleerd meent te hebben".
De massameter kan niet goed werken, maar die kun je zomaar statisch "doormeten". Vervuilde of "plakkende" injectoren kunnen de motorregeling ook flink verstoren.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
31 aug 2007 21:05 |
|
|
cabrio wim
|
Omdat ik onderdelen van Porsche op voorraad heb, dus kun je dingen omzetten om zo het een en ander te kontroleren, plus waardes van andere onderdelen kun je doormeten als gegevens ervan bekend zijn en dit alleen voorkomt met een koude motor in ned. en in Luxembourg ik merkte dat als hij warm stond de motor moest doorstarten om aan te slaan, vandaag hier weer gereden en enkel probleem (klik en draaien) daarna met het rijden (koud) in het begin even dat inhoudende gevoel geeft, het is maar een klein beetje maar ik stoor mij eraan. Eenmaal warm is het weg en start de motor ook gelijk.
Dus wie het probleem weet mag het mij vertellen.
|
31 aug 2007 22:30 |
|
|
Bert
911 3.2 cabrioHaarlem PF # 2694
|
Stekkertjes koudstart regeling al eens schoongemaakt?
_________________________________________ Relax! Het is maar blik............
|
01 sep 2007 15:55 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Heb je de luchtweger in de inlaat-route gewisseld met een nieuwe, en ook al je brandstof injectoren verwisseld !!??
Apart om dat op voorraad te hebben.
Ik bedoel eigenlijk: ik kan me niet voorstellen dat je dat gedaan hebt.
De goede werking van de luchtmassameter: hoe meet je die dan door !!??
De stand van de vaan die afhankelijk is van de luchtsnelheid en die weer een regelbare weersatand aanstuurt; dat kun je echt niet op je werkbank nameten hoor ...
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
01 sep 2007 17:28 |
|
|
cabrio wim
|
Lucht(druk)weger heb ik niet liggen vandaar injectoren zijn getest volgens de hier dikwijls beschreven manier en hebben geen druiper en kun je er goed onder douchen, nou goed rest waar waardes voor staan kun je meten, LLM / computer heb ik op voorraad en verder wil je niet weten wat ik allemaal liggen heb, maar goed dat is voor jou de vraag en voor mij de weet.
Snap trouwens niet dat deze vraag weer tot zulke rare antwoorden kan geven en weinig advies waar je weer wat aan hebt
|
01 sep 2007 18:20 |
|
|
Bert
911 3.2 cabrioHaarlem PF # 2694
|
Zal mijn vreemde antwoord eens toelichten, nadat ik de contacten/stekkers van de koudstartregeling had schoongemaakt liep de motor bij koude start weer vlekkeloos stationair maar ook bij koud wegrijden had ik minder last van wegvallen toerental en inhouden. Misschien zijn jouw klachten een samenloop van meerdere factoren en is het niet persé één defect?
_________________________________________ Relax! Het is maar blik............
|
01 sep 2007 23:32 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Ik zal mijn vreemde antwoorden kort toelichten:
- mijn 3.2 liep ineens veel beter na reinigen injectoren
- een luchtdrukweger bestaat niet
- de luchtmassameter zit NIET onder je stoel en kun je niet "doormeten"
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
02 sep 2007 0:04 |
|
|
horn
PF #57
|
stemming stijgt, niveau daalt... volgens mij zijn de antwoorden oprecht gemeend, en is de reactie derhalve wellicht een beetje overtrokken.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
02 sep 2007 7:47 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
@Cabrio Wim; als jij meet weerstand = 0, dan is denk ik de luchtdrukschakelaar kapot.
Dan zou jij dus continu op een arm mengsel rijden.....
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
02 sep 2007 16:14 |
|
|
cabrio wim
|
@thanks NordRack, dat is nu precies wat ik wilde weten......de waarde, kan ik even verder met Hans, die heeft er nog een liggen en als die weerstand geeft dan weet ik genoeg.
@lindemans perfect die antwoorden, en weet ook wel dat de LMM niet onder mijn kont zit. En de luchtdrukweger zullen maar op taalverwarring zetten.
Gelukkig dat ABN bestaat
|
03 sep 2007 12:13 |
|
|
mr.burns993
|
Heet voortaan AN anders zou iedere andere vorm van het nederlandse woord niet beschaafdttttt zijn
En dat heeft onze regering toch maar weer mooi geregeld.
Nu vind ik ook niet ieder dialect beschaaft klinken, maar dat is mijn mening
_________________________________________ excellent
“Porsche” It’s like children. You can’t understand until you’ve had one.
|
03 sep 2007 16:53 |
|
|
mayonaise
|
uit het boek
met contact af, luchtweger loskoppelen
ohmmeter op chassis, elk contact op de weger metenn
alle contacten moeten een weerstand van oneindig geven anders is ie kapot
vervolgens de weerstand van de temperatuur sensor in het unit doormeten
normaal contact 6 en 22, of 6 en 27
20 graden c moet tussen de 2000-3000 ohms zitten
80 graden c moet tussen de 250-400 ohms zitten
dan kun je nog door meten of de lucht klep over zijn ganse bereik, zonder haperen veranderd van weerstand, de feitelijke waardes zijn minder van belang dan het vloeiend veranderen van de waardes
eg , het maakt niet uit of het 0,1,2,3,4,5,6 is ,of 7,8,9,10,11,12
maar het maakt wel uit dat ie 0,1,2,3,4,5,6,7,8 doet, en niet 0,1,1,2,3,0,4,5,6,0,9,10,11
het mag niet haperen
als je begrijpt wat ik bedoel
de juiste contacten en dergelijke vind je dan weer in het workshop manual voor je specifieke type auto
|
04 sep 2007 16:45 |
|
|
mayonaise
|
en wat betreft de benaming van het ding
de sensor die met een klep werkt
is geen lucht massa meter
het is een lucht stroom (air flow sensor)meter
eem LMM, lucht massa meter , is van later type, zoeen ronde, zonder klep, met gloeiende draad (er bestaan al andere, met koude draad, en nog andere met een membraam)
die met de klep, meet namelijk geen massa, hij gaat gewoon open volgens een voorgecalibreerde spanning, en meet enkel de air flow, daarom heeft ie ook een temperatuur sensor nodig, om op die manier de massa te kunnen berekenen
|
04 sep 2007 16:54 |
|
|
cabrio wim
|
Mayonaise,
|
04 sep 2007 17:43 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
@ Mayo:
Hij meet de flow en hij meet de temp.
Dan heb je toch een luchtmassameter?
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
05 sep 2007 0:46 |
|
|
mayonaise
|
nee, dan heb je 2 metingen en een output na berekening
als je een vierkant vat vloeistof hebt, en geen weegschaal
en de groote van het vat meet, 1m x 1m x 1m
en dan 1 kubiek als inhoud neemt,
en je berekent daarvan het gewicht, aan de hand van een bekende waarde van de vloeistof, bv 783 gram per liter
hoe heb je nu gemeten?
met een lat
of met een vloeistof massa meter?
de airflow sensor meet flow, en dan berekent dan met luchtdruk en temperatuur, de massa
de mass sensor meet massa, en corrigeert dan niks meer
nu ja, kheb het niet van mezelf hoor
http://www.amazon.com/Bosch-Fuel-Inject ... 0837603005
niet van Bosch, maar wel met Bosch medewerking
en totnogtoe heb ik er alles uit kunnen halen wat ik nodig had om mijn injectie te troubleshooten... kheb geen forum nodig om mijn injectie op mijn auto aan de praat te houden sedert ik dit boek heb... dus ik heb er vertrouwen in dat het wel goed geschreven is
|
10 sep 2007 0:49 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
OK
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
10 sep 2007 14:22 |
|
|