Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 20 nov 2024 18:15



Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
F.Porsche niet de vader van VW kever. 
Auteur Bericht
Bericht F.Porsche niet de vader van VW kever.
http://www.deingenieur.nl/artikelDetail.lasso?ID=7620&-session=NTses:8B10ADB0EF16A64852BEF90A418E8AE2


06 sep 2007 9:12
Bericht 
Plus nog een claim om het VW teken en andere autologo's.

http://www.egoproject.nl/star/Nbrief%2033.htm


06 sep 2007 9:40
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht 
Zie ook http://www.porscheforum.nl/viewtopic.ph ... light=ganz
_________________________________________
it's better to burn out than to fade away


06 sep 2007 10:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Niederlande
Bericht 
Meneer Josef Ganz zal ongetwijfeld een begaafd iemand geweest zijn.

Misschien heeft meneer Ganz de totstandkoming van de Volkswagen enigzins beinvloed, maar dat heeft de Ford Model T nog veel meer gedaan (massaproductie). Beide Porsche's (Ferdinand en Ferry) zijn ergens in '39 zelfs bij Ford geweest (de autobiografie van Henry Ford is een absolute aanrader). Adolf Hitler had zelfs een foto van Henry Ford op z'n bureau staan of aan de muur hangen, er zijn verschillende versies van dat verhaal. Het is al weer enige tijd geleden dat ik het verhaal van heer Schilperoord gelezen heb. Weer zo'n Tatra verhaal. Voor iemand die slechts ten dele met de geschiedenis van Volkswagen en Porsche bekend is is het een sensationeel verhaal op z'n minst, maar het is zeker niet compleet. Ik vond het wat hobbyistisch in elkaar zitten. Maar goed, hij schrijft een artikel, en ik schrijf maar wat uit m'n hoofd op een forum.

De Standard Superior van Ganz is op de markt geweest. Als het zo'n geweldig concept was, waarom is er dan niets van terecht gekomen? Ongeacht of heer Ganz Europa moest ontvluchten (tragisch genoeg). Verder lees ik niet dat Porsche al in 1932 de Zundapp typ 12 presenteerde, die leek toch zeker al wat meer op de Volkswagen dan de Standard Superior, in meerdere opzichten. Het was dan ook een Porsche. Daarna was er nog het NSU prototype, ook van de hand van Porsche, en zeker meer Volkswagen dan de Standard Superior van Ganz. Porsche liep al jaren rond met het idee om een goedkope auto voor de massa te maken, als dat idee al gestolen is, dan is het van Henry Ford gestolen. De Standard Superior had qua uiterlijk ook wel wat weg van een Traction Avant misschien. De naam Volkswagen is mooi gevonden, toen geniaal, door de jaren heen ook nog wel, tegenwoordig wat minder bij het merk passend, een Phaeton is toch allerminst een wagen voor het volk. De werkelijke geschiedenis achter de naam Volkswagen zou nog een leuke zijn om te onderzoeken, los van de wagen zelf.

De Volkswagen is s'werelds meest geproduceerde wagen aller tijden, de Ford Model T overtreffend met 15 millioen nog-wat in '72 of '73. Ze is tot half 2003 in productie geweest (Última Edición), sommige van deze wagens kregen nog modeljaar 2004 mee in het chassisnummer. Door de jaren heen week de Volkswagen slechts in detail af van het originele concept. Dat is nogal wat... Daar lag veel meer aan ten grondslag dan een leuk ontwerp. Overigens, in -sommige- opzichten zijn er misschien wel overeenkomsten met de Standard Superior (beide hadden 4 wielen en de motor achterin), maar de Standard Superior had onmogelijk zo succesvol als de Volkswagen kunnen zijn of worden, dat is een samenspel van tal van factoren geweest. Overeenkomsten hebben we ook nu in de Formule 1 bijvoorbeeld, de verschillen tussen de verschillende wagens zijn miniem en toch worden al deze wagens afzonderlijk ontwikkeld. De door Porsche ontwikkelde Volkswagen evolueerde onder leiding van Ferdinand Porsche en met de financiele daadkracht van het Nazi regime in een wagen met nogal wat unieke eigenschappen. Adolf Hitler stelde voor de kleine kofferklep van de prototypes dusdanig te wijzigen zodat de voorklep de vorm kreeg zoals hij meer dan 50 jaar (!) in productie is geweest. De vormgeving is van Erwin Komenda, volgens mij heeft hij ook de 356 getekend. Deze vormgeving is cruciaal geweest in het succes van de Volkswagen, evenals de vroege naoorlogse jaren waarin de fabriek in Wolfsburg langzaamaan weer opgebouwd werd onder leiding van de geallieerden, toen Wolfsburg Motor Works genaamd dacht ik. Verder heeft vooral Heinrich Nordhoff een cruciale rol gespeeld in het immense succes van de Volkswagen, en vooral door zijn toedoen is de wagen zo lang in productie geweest, en hij is de vader van het uitgebreide Volkswagen dealernetwerk. Datzelfde dealernetwerk heeft ook Porsche geen windeieren gelegd. Verder is ook het Amerikaanse reclamebureau Doyle, Dane & Bernbach, toevalligerwijze een Joods reclamebureau, voor een groot deel verantwoordelijk voor het succes van de Volkswagen in de Verenigde Staten. Voor de oorlog had niemand dit immense succes kunnen voorzien.

De door Porsche gepatendeerde onafhankelijke torsievering, de samengebouwde as, versnellingsbak en boxermotor zijn ook onderdeel van het succes van de Volkswagen. Subaru heeft nog lang aan Porsche betaald voor de door hen gebruikte, door Porsche gepatenteerde, achterwielophanging en de aandrijflijn in hun inmiddels wat oudere boxermodellen. Deze delen en het ruggegraat/platformchassis droegen ook bij aan de populariteit van de Volkswagen in Amerikaanse woestijnraces en, dichter bij huis, de autocross bijvoorbeeld. De ideeen, maar vooral ook de geniale uitvoering, fine-tuning van het gehele concept. Dit laatste is niet te onderschatten, zo goed worden ze heden ten dage alleen nog in Japan gemaakt. Als je niet beter zou weten zou je denken dat het chassis van de Volkswagen destijds ontworpen was om Parijs-Dakar te winnen. Het concept van Ganz komt niet in de buurt van de tientallen millioenen malen verkochte Volkswagen. Om daar dan ook nog Hans Ledwinka (de Volkswagen zou een kopie zijn van De Tatra V570, die pas in 1933 gepresenteerd werd, met -let op- dwarsgeplaatste bladveren...) en de (overigens onder leiding van Ferdinand Porsche gecompleteerde) Mercedes Benz Tropfenwagen bij te betrekken, tja...


Goede groeten,

Brian Verbeek


www.karrera.net


24 sep 2007 2:08
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 4 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.