@Rick
Mjah, met alle respect, maar u komt nogal onsportief en verstoft over als ik zo bescheiden mag zijn.
Bovendien reageert u niet technisch inhoudelijk en komt u met een soort wedloop aan van oude barrels in deze context.
Ik race in 14 jaar meer kapot dan u in 20 jaar al uw bezit kan optellen bij uw eventuele accountant (als we nu toch katten en over feiten gaan hebben).
Bovendien staan de pk's (allemaal dezelfde ook nog!) bij u meer stil en wortel te schieten heb ik begrepen uit uw woorden.
Bij mij staan de bomen stil, netjes te wortelen en te ritselen in de voor- en achtertuin.
Enkele pk's eten gras en enkele pk's zuipen benzine bij mij.
Enfin.
Maar even technisch inhoudelijk:
Het gaat hier om een 'test' van een zeer nette oldtimer Porsche 928s die uit cosmetische revisie (overgespoten) kwam 6 maanden geleden en nu dus in technische revisie mag.
Deze 928s heb ik flink op zijn flikker gegeven (ik wist dat de transaxle al gort was en gieren kwam ook al op) en waardoor er nu een automaat of cardan uit ligt.
En ik ben zeer benieuwd wat er nu precies kapot is want ik moet toegeven, het is wel een zeer degelijke GT en zijn tijd ver vooruit.
En wat er kapot is, laat ik bij revisie harden of juist gloeien zodat er iets anders (de zwakste schakel) kapot moet gaan, iets goedkoper onderdeel als het even kan (de koppeling cardan aan cardaneinde, automaat, als die het al niet is) en anders maak ik wel in het cardan een mooie kerf met een prachtige radius.
Maar ik vermoed toch echt dat ze dat bij Porsche toen al wisten (de 928s is ook mee geraced) en dat daar nu de boel is afgebroken zal mij niets verbazen.
Dan zal ik dat ook hier posten als bewijs dat men bij Porsche ook wel kon construeren (op enkele niet vitale delen is het dus wel 100% fout gegaan, maar als het maar bij de vitale delen goed gaat, cardan moet afbreken en niet de automaat helemaal aan gort, dan heb je de betriebsfaktor weer in ere). Toch zal ik me niet verbazen dat de automaat aan gort zal gaan, immers zal Porsche zijn eigen cardan niet laten breken maar ervoor kiezen de Mercedes automaat te laten slijten en die slijt dan ook bij de transaxle als een idioot (mooi onderwerp! mooi staaltje economisch-engineering, wat ze de laatste jaren doen bij Porsche, winst ipv kwaliteit en racebloed, 944-succes hervatten, zie 3.4 996, Boxter, regelrechte junk als het gaat om racebloed).
Ik heb met deze 928s zo goed als elke dag mee geblazen en elke dag letterlijk het uiterste van gevraagd.
Starten en niks warm rijden en meteen op zijn flikker bij mijn ronde.
Standaard schuif ik zn kontje 180 graden rond omdat mijn weg doodlopend is met een handige ronde om te keren.
Dan vlieg ik iedere week vrijdagnacht/zaterdagnacht van mijn dealingroom Randstad (ja ik betaal graag geen belasting in box 3, vandaar oldtimer 928s eens proberen of die de moeite waard is) naar NO-Brabant en daar push ik em gedurende 150 km, ongeveer 45 minuten plankgas en zondagnacht weer terug.
Het ding loopt slechts 240 km/uur en geen mm/s harder, valt me tegen van een V8, 4.7, beetje een lafaard, maar ja, zo lang zijn de snelwegen in NL ook weer niet).
(oh ja, voor de liefhebbers, een stinger zit erop, zie
www.flitsservice.nl).
Dus dat zijn minimaal 1200 km per maand gedurende 6 maanden.
Deel dat door 5 = 240 liter per maand om eens te beginnen wat zuipen is en een loden voet? (zit cruisecontrol op voor de liefhebbers).
Bij iedere potentiele drift-bocht netjes de bandjes warm maken en driften of wat meer bescheiden uitbreken (salsa met dat kontje).
Tussendoor als het heeft geregend wil ik nog wel eens een parkeerplaats aandoen om even te spelen als een jochie.
Leuk dat er soms publiek bijkomt waar je na al dat gespin een gezellig praatje mee kan maken.
De jeugd van tegenwoordig! Schandalig
Een 928s of s4 heeft toch echt grote nadelen als oldtimer:
1: tandriem is een mooie race-oplossing, maar nu als oldtimer zijn deze altijd versleten door die jochies zonder pegels of oude heren die op de krenten zitten.
2: alle bakken zijn opgeleukte mercedes bakken die het karwei gewoonweg niet kunnen klaren op een levensduur van over de 25 jaren >150k km's (alle transaxles zijn verrot!, ook de uwe, weledele heer Rick).
3: typische VW kwaaltjes zoals alles vloeistof opslurpen, ze hebben gewoon dorst en zuipen alles van koelvloeistof tot olie. (overigens zijn tools nog steeds aangeduid als VW).
Dus, als je een echt serieus betrouwbare 928s of s4 wil, moet je beginnen met het vervangen van de tandriem en automaatrevisie net na aankoop.
Maar daarna heb je ook vermoedelijk ook echt wat om 'veilig' te blazen.
(na revisie zal ik de km bijhouden dat de boel heel blijft. De 928 blijft een goedkoop beest in vergelijking met andere sportwagens).
Ik gebruik veelal de LANDHAAI zoals hij bedoelt is en dat is autobahn kilometers vreten als een bloeddorstig monster.
Helaas misbruik ik hem wel eens in de stad (bochtjes driften staat niet in de functieomschrijving van een 928).
Mag ik Rick nog feliciteren met zijn prachtige renstal, eerlijk is eerlijk.
Ga eens een keertje grazen is mijn advies.