Tsja Rick, je ziet er juist vrij weinig van want er gaat meer uit dan er voor in de plaats komt
. Ipv de luchtmassameter hebben we met glasvezel een pijp bevestigd aan de onderhelft vd luchtfilterbehuizing, hier zit ook de temperatuursensor in en het geheel is in isolatiemateriaal gewikkeld (aangezien staal goed geleid). Die pijp is dan net zo lang als de luchtmassameter en wordt gewoon in de rest vd inlaat geprikt (die bocht onder de gasklep dus). Mbv enkele messing fittingen en een rubber slang een aansluiting gemaakt voor de druksensor op de centrale kamer en dat was het (op een paar dagen tunen na dan, leuk werk
). Uiteraard moesten we een hele zooi nieuwe bedrading trekken maar dat was veelal kant en klaar geleverd en hoefde alleen aangesloten te worden.
Het doorstroomoppervlak ter plekke van de LMM is toegenomen van 1,5x2 inch naar 3.125 inch in diameter (oppervlak is dus van 3 naar 7,1 in^2 gegaan, een ruime verdubbeling). Bovendien reageert de motor nu enorm snel op het gas. Het mooiste is van stationair de klep open gooien, je hoort dan een enorme WOESJ omdat de inlaat zich helemaal volzuigt met lucht
En omdat de automaat ook deels gestuurd wordt door het vacuum reageert deze ook anders, en wel een stuk feller. Als je volgas gaat en hij schakelt van 1 naar 2 slippen de wielen weer even 0.2 s goed door
Dit systeem hebben we gekocht:
http://www.sdsefi.com/specific.html
En dan de EM-4D systeem om specifiek te zijn. Daarnaast moest er nog een breedband O2 sensor bijkomen om hem zelf goed te kunnen tunen. Maar gezien de verbeterde brandstofverbruik krijgen we dat bedrag er ooit wel een keer uit
Hij meet dus via de druk en temperatuur de hoeveelheid lucht wat de motor ingaat. Hier hangt dus eigenlijk de ideale gaswet aan vast. p*V=n*R*T (druk maal volume staat gelijk aan het aantal mol gas, maal een gasconstante maal de temperatuur).
Hier zit per toerental wel nog een tweetal zelf in te stellen factoren tussen die druk en temperatuur omzetten naar een openingsduur vd injectoren. In feite geef je met die constanten per toerental aan hoeveel lucht de motor in gaat.
De motor reageert dus vooral een stuk beter met dit systeem en heeft ons qua piekvermogen 6-7 pk extra geleverd. Op zich is dat niet veel maar vooral onderin is dat ding nu echt een lompe beul geworden want daar hebben we flink opgepakt, de kont-sensor neemt duidelijk veel meer trekkracht onderin waar
En de dynamo wijst een redelijk constante 340 Nm koppel (op de wielen!) tussen 2.5 en 4k tpm aan.
Eigenlijk is dit een fictief getal aangezien het varieert afhankelijk vd versnelling, maar dit is een getal wat de dynamo eruit poept. Als je hier ~18% bij optelt dan zit je op krukas vermogen en koppel. (295 DIN pk en 390 Nm koppel bereken ik nu, vermogen zit iets onder fabriek, en koppel er boven
).