Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 10:50

Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Olie peiling 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
993 Carrera 4S 993 Carrera Cabriolet 912 SWB 1966 Cayenne MY '13
Limburg (België)
Bericht Olie peiling
Hallo beste Porsche fanaten,

Klein vraagje:

Als je het motor oliepeil van een 911 wenst te meten, dan moet je dit met stationair draaiende, warme motor doen op een horizontale plek en de motor gedurende minstens 30 sec stationair laten draaien.

Nu zijn er 2 mogelijkheden:

Of je bekijkt het olieniveau op de combimeter in het dashboard
Of je peilt het olieniveau handmatig.

In de handleidng spreekt men dat je vanaf het minimum peil van de peilstok tot aan het maximum peil, 1,5 liter olie dient toe te voegen.
Is dit ook zo voor het combi instrument in het dashboard, bedraagt het verschil tussen MAX en MIN inderdaad 1,5 Liter of eerder 1,0 liter.

Mij is het vorig jaar eens opgevallen dat ik slechts 0,25 L olie toevoegde en mijn oliepeil op het combi instrument meer dan evenredig steeg. :?:

Alvast bedankt voor jullie reactie,
:)

Laatst bijgewerkt door Flatsix6 op 18 sep 2007 20:26, in totaal 1 keer bewerkt.

18 sep 2007 1:40
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht 
Bij mijn 993 is het verschil op het combi-instrument tussen helemaal beneden en boven een kleine liter olie.

18 sep 2007 7:50
Profiel
PorscheForum Super Junkie
964.c4
assendelft
Bericht 
je kan het beste de peil stok gebruiken.

De meter is bij de een precieser dan bij de ander.

robert

18 sep 2007 8:10
Profiel WWW Facebook 
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Zoals Peter schrijft is het verschil tussen max. en min. op de meter iets van 1 liter.
Als de meter het rode vlak nadert, is het oliepeil - volgens peilstok dus - pas halverwege.
Bijvullen gewoon op zicht in de vulbuis, met een half oog op de meter.
Wanneer deze max. bereikt dan zakt de olie in de vulbuis op een gegeven moment gewoon niet meer weg: echt vol dus, maar dat klopt.
Laat het uittrekbare deel van de vulbuis tegen die tijd iets terugzakken en je ziet het roostertje onderin zich onderdompelen in de olie!

Is het verschil op de peilstok niet 1,75 liter?

Het is (((uiteraard))) al vaak behandeld, maar wanneer je de meter goed weet af te lezen, dan is deze net zo nauwkeurig als de peilstok :!:
Zelfde ervaring al opgedaan met de 3.2.

Edit: diverse pijlen gewijzigd in peilen :oops: :oops: :oops:

Laatst bijgewerkt door Paul II op 06 mei 2010 15:35, in totaal 2 keer bewerkt.

18 sep 2007 10:23
Profiel
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
Is het verschil op de pijlstok niet 1,75 liter?

Het is (((uiteraard))) al vaak behandeld, maar wanneer je de meter goed weet af te lezen, dan is deze net zo nauwkeurig als de pijlstok :!:
Zelfde ervaring al opgedaan met de 3.2.

klopt beide wat mij betreft

18 sep 2007 10:25
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
ex 997 4S, ex 993 Targa, ex 964 Targa
Amstelveen
Bericht 
Interessant draadje dit. Ik ben momenteel aan het bijhouden/uitzoeken hoeveel olie de motor eigenlijk verbruikt. Ik heb pas 1.300 kilometer gereden sinds de aanschaf en het peil van het combimetertje staat nu op ongeveer 1/5 boven het rode vlakje. Daar schrok ik behoorlijk van. De auto heeft een beurt gehad bij aflevering en het olieniveau was toen optimaal. Op de peilstok is het niveau gedaald tot ruim boven de helft (60%), dus gelukkig veel minder. Ik vroeg me dus al af de combimeter en de peilstok een zelfde verbuik aangeven :. Ik vind het overigens knap lastig om die peilstok af te lezen, dit vereist kennelijk wat ervaring, ik moet het steeds een aantal keren doen voordat ik een beetje een idee heb van het niveau, dus wellicht zit ik er wat naast.

Als ik uitga van een verschil van 1,75 liter tussen het max. en min. merkteken op de peilstok zou het verbruik op circa 1 liter op 1850 kilometer uitkomen. Niet heel slecht maar ik had gehoopt op een lager verbruik (de km stand is nu 147K). Ik rijd eigenlijk geen korte stukjes, de gemiddelde afstand is denk ik 100 kilometer, dat zou toch tot een normaal verbruik van olie moeten leiden.

Bij welk oliepeil kan ik het beste olie bijvullen en hoe? Ik las net al met draaiende motor en dan een oog op de meter houden. Ik zat zelf te denken om de olie af te meten in een maatbeker op basis van het niveau van de peilstok.

18 sep 2007 11:32
Profiel
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Als de wagen een beurt heeft gehad, hebben ze dan ook de oliefilter vervangen :?:
Hebben ze daar rekening mee gehouden bij het vullen van de olie :?:
Je hoort wel meer dat ze de filter ook vervangen en het oliepijl vullen maar niet controleren na het draaien van de motor waardoor een deel olie in de filter gaat zitten :idea:

Laatste update 22/10/2013

18 sep 2007 11:43
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Amstelveen
Bericht 
Ja, het filter is ook vervangen maar het oliepeil is op de juiste wijze gecontroleerd door een monteur van Theo Janssen waar de auto is gekocht (hij demonstreerde hoe om te gaan met oliepeil, meten etc.) Helaas, dus daar is geen olie in verdwenen. Ik denk dat het verstandig is om olie bij te vullen als de wijzer op het combimetertje in het rood gaat (dan heb je dus nog genoeg olie begrijp ik nu :roll: ). Ben benieuwd naar de ervaringen hieromtrent van anderen.

18 sep 2007 14:02
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Je vaststelling is helemaal juist.

Als het peil verder zakt dan is er helemaal niets aan de hand, ook tot (niet te ver) onder het minimum bij normaal gebruik.
Maar op de meter kun je dan dus niets meer aflezen over het peil, dus daarom is het handig om in dit gebied (bovenste helft bereik peilstok) te blijven.

18 sep 2007 14:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Amstelveen
Bericht 
Lijkt mij ook, wellicht is dat ook het hele idee van het metertje :?: Ik las in een ander draadje een discussie over het bijvullen met lopende of stilstaande motor. Het lijkt me dat het niets uitmaakt, behalve in het geval dat je aan de hand van het metertje de hoeveelheid toe te voegen olie wil afmeten. Bijvullen bij een stilstaande motor heeft mijn voorkeur, of is er toch een reden om dat met draaiende motor te doen?

18 sep 2007 14:52
Profiel
PorscheForum Rakker
993 Carrera 4S 993 Carrera Cabriolet 912 SWB 1966 Cayenne MY '13
Limburg (België)
Bericht 
De reden waarom je bij een 911 met stationair draaiende en warme motor dient te peilen is het feit dat de motor wordt gesmeer via een Dry Sump smering.
Dit soort smering (dat in de racerij werd ontwikkeld) zorgt ervoor dat bij extreem hoge bochtensnelheden (bvb rijden met slicks op droog asfalt) de middelpuntvliedende kracht er niet voor kan zorgen dat bepaalde onderdelen in de motor zonder olie zouden komen te staan waardoor er natuurlijk schade zou kunnen optreden.

Vandaar dat Porsche aanbeveelt om je olie ook pas te peilen ndadt de motor minimum 30 sec. stationair gedraaid heeft, wat de olie terug de tijd geeft om in het carter te lopen.
Bovendien raadt Porsche aan om enkel op het COMBIINSTRUMENT te betrouwen en enkel maar de olie te peilen via de peilstok als double check.

Nu ik inderdaad lees dat het verschil tussen MIN en MAX op het Combi instrument niet hetzelfde is alls het MIN en MAX op de peilstok wordt mij ook alles duidelijk.

Wat betreft het olieverbruik.
Ik heb nu op 3500 km een olie verbruik van +/- 0,4 liter (combinstrument), wat volgens Porsche voor de 993 zeker binnen de norm ligt.

Vorig jaar toen ik mijn wagen kocht had ik een lekje in de kettingkast en nadien ook in aan één of ander slangetje aan de buitenzijde van de motor.
Vermits de wagen langs onder volledig is afgesloten, vallen deze lekken niet op. Bovendien blijkt een groot deel van de Porschisten zich niet te storen aan kleinere olielekjes (BVB kettingkast, kan totaal geen kwaad en kan je probleemloos jaren mee blijven rondrijden).
In mijn geval moet de wagen en zeker de motor perfect in orde zijn en vandaar dat alles -jaarlijks (+/ 6.500 km/jaar) ook grondig wordt gecontroleerd.

Bedankt voor jullie leerrijke tips,
Groeten

Flatsix

18 sep 2007 20:24
Profiel
PorscheForum Rakker
993 C2
Bericht 
Om nog even door te gaan over het oliepijlen..

Wat mij wel opvalt dat het nogal verschild hoe warm de motor is.
Hij staat bijvoorbeeld als je net van de snelweg afkomt op 8 uur.
Als je 10 min door de stad hebt gereden loopt deze bij wat warmer weer op tot tegen de 9 uur.
Het verschil op de olie meter is dan enorm, als de temp. meter op 8 uur staat het niveau wat aangegeven wordt laag, bij een hogere temperatuur staat de meter helemaal bovenin.

Nou is de vraag, wanneer pijl je de olie, aangezien deze nogal in volume toeneemt als deze warmer wordt.

Meter op 8 uur of hoger?

02 okt 2007 17:16
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
Officieel bij 90 gr, eerste streepje.

02 okt 2007 17:19
Profiel
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
En dat is volgens mij op 8 uur, al zijn die meters niet altijd even nauwkeurig.

02 okt 2007 18:52
Profiel WWW
964.c4
assendelft
Bericht Re: Olie peiling
de meter is leuk als die goed werkt,
ik zou warmrijden dan stationair laten draaien 2 minuten en dan kijken wat de meter aan geeft en de peilstok.(motor steeds laten draaien)
dan vullen aan de peilstok en dan we laten draaien en dan de meter bekijken.

bij geeft hij bij warme motor en vol op de peilstok ook vol aan op de meter maar het schijnt dat ze ook afkunnen wijken.

06 mei 2010 10:44
Profiel WWW Facebook 
964.c4
assendelft
o ja tijdens rijden mag op nul of bij rustig rijden net iets erboven

06 mei 2010 10:45
Profiel WWW Facebook 
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Niet als je rijdt dus nee. Stilstaand wel!

06 mei 2010 12:15
Profiel
Moderator
PF #57
Ook geen olie peilen tijdens het rijden :idea: :wink:

06 mei 2010 12:28
Profiel
Porsche 914 2.7 1970 Porsche Panamera GTS 2016 Porsche Boxster Cup
Urmond
Wat een verhalen weer over olie pijlen.

Is toch een simpel verhaal :wink:

Altijd peilen met Warme motor, op een horizontale ondergrond, en via de peilstok. De Motor moet dusdanig warm zijn dat alle termostaten open staan.

Doe je dit niet dat is te veel olie snel een feit, met alle gevolgen van dien.

Dus niet twijfelen of dit met stilstaande motor kan. want dit is geen discussie, dit moet je dus nooit doen.

Kan wel maar niets toevoegen hahaha.

06 mei 2010 12:55
Profiel WWW Facebook 
Porsche 914 2.7 1970 Porsche Panamera GTS 2016 Porsche Boxster Cup
Urmond
Dean,

was ook niet naar aanleiding van jouw vraag maar gericht op de toppicstarter. :mrgreen:

06 mei 2010 13:08
Profiel WWW Facebook 
Dean schreef:
Over het oliepijl op de combimeter heb ik nog een vraag. De meter "ligt" eigenlijk meestal onderin en komt alleen een stukje omhoog als je stilstaat. Blijft dan een beetje jojo'en en gaat dan weer onderin. Volgens de Porsche dealer hoort dit ook zo. De meter slaat alleen uit als er een overflow is naar de dry sump tank. De hoeveelheid olie die hierin zit meer de combi meter.

Vraag; op welke stand staat normaal gesproken de meter tijdens het rijden cq stilstand. Wat is een goede stand voor de meter en onder welke condities.

Tijdens rijden is de stand niet relevant.
Alleen bij stationair, warm, horizontaal.

Het verhaal van de dealer slaat nergens op :!:
Als het peil op max. van peilstok staat dan staat de meter helemaal bovenin (1 - 2 uur) bij de juiste meetcondities. Bij rijden kan de naald ook dan helemaal wegzakken, zoals geschreven.

Lees nog eens alle draadje over dit onderwerp. Trek wel een paar dagen uit :mrgreen:

06 mei 2010 15:45
Profiel
Moderator
PF #57
en laat je dealer het ook even lezen :cheesy:

06 mei 2010 15:56
Profiel
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bezit nu een 993 en heeft een lange gedraaide peilstok :!:
Kan nou niet zeggen dat dit erg duidelijk is om af te lezen :oops:
De oudere type's met het peilstok in de vulpijp was duidelijker om af te lezen, maar goed dat was wel weer gevaarlijk wanneer de peilstok niet goed werd geplaatst :idea:
Heb in al die jaren (vanaf 1983) nog nooit gehad dat de meter op het dashboard niet goed werkte :salut:

06 mei 2010 16:11
Profiel
PorscheForum Rakker
911SC Targa 1980 en Carrera cabrio 1994 Hiervoor: 968 en 944
bij Eindhoven
peilstok vind ik ook lastig af te lezen bij 993...en ook lastig om eruit te halen en erin te steken. Qua ergonomie verdient het allemaal geen schoonheidsprijs. Dan nog de fan die er vlak naast staat te razen omdat de motor nu eenmaal moet lopen (oppassen met vingers en poetsdoeken!)....

vandaar natuurlijk de meter op het dashboard; het is geen overbodige luxe. Ik vertrouw er dan ook graag op :)

09 mei 2010 17:16
Profiel ICQ 
PorscheForum Junkie
964 Targa, 911T hotrod ('70) EX: 3.2 Coupe
heb mijn 964 gecheckt op de meter en vervolgens op de pijlstok. Dit 2x keer gedaan. Ze komen exact overeen. Ik pijl niet meer, en bekijk de meter.

Wat wel zo is dat je motor goed warm moet zijn, minimaal 25 km gelopen, en dan rustig paar minuten stationair. Geeft echt een goed beeld op de meter.

09 mei 2010 21:22
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende