Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 21:17

Antwoord op onderwerp  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Veilig of gevaarlijk 
Auteur Bericht
Bericht Veilig of gevaarlijk
Mannen,

Zoals jullie weten rijd ik altijd met de deuren van m'n Porsche op slot. Nu rijst bij mij toch de vraag: wat als er een ongeluk gebeurt en ik raak buiten bewust zijn. Of de auto raakt in brand. Van buitenaf is de deur dan niet meer te openen. Dan moet je dus het geluk hebben dat er iemand een life-hammer bij zich heeft om de deuren in te slaan. En die ook nog weet waar de deurgreep (aan de binnenkant) van een Porsche zich bevindt.

Is de kans op een ongeluk groter dan de kans dat er iemand je deur open trekt ? (ja, ik begrijp dat de kans hierop in Amsterdam groter is dan in Egmond, maar dat geldt ook voor een ongelijk krijgen). Met andere woorden: is met de deuren op slot rijden nu veilig of juist gevaarlijk?

Wat is jullie mening? En wat zouden jullie je vrouw/vriendin (of mij) aanraden?

18 sep 2007 20:13
PorscheForum Super Junkie
Volkswagen 356 Kever Cabrio
Brecht Antwerpen België
Bericht 
Lydia,

Bij een ongeval, gaan de portieren zich normaal gezien vanzelf terug openen. Zo is het toch met mijn wagens.

Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.

18 sep 2007 20:14
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Bericht 
klopt, veiligheid boven alles bij porsche he 8) :wink:

“Porsche” It’s like children. You can’t understand until you’ve had one.

18 sep 2007 20:16
Profiel WWW
Forum Admin
Cayenne
Bericht 
Lydia,

Op slot doen....geeft een veilig gevoel........mijn vrouw rijdt geen meter zonder dat de deur op slot zit.......

Gaan open bij crash...maar dat gebeurd niet bij jouw (crash dan heh)

18 sep 2007 20:18
Profiel
PorscheForum Junkie
911 carrera 3.2 '86
Kapelle
Bericht 
Bij een ongeluk waarbij je buiten bewustzijn raakt lijkt mij dat de impact zo groot is geweest dat de deur misschien, zelfs al zou hij van het slot zijn, sowieso niet meer open gaat. En indien de situatie niet levensbedreigend is (door bv brand) is het toch beter een slachtoffer te laten zitten, aangezien er dan ook grote kans is op nekletsel.

Dus ik zou zeggen, als jij je veiliger voelt met de deuren op slot, gewoon doen!

18 sep 2007 20:18
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
op slot zou mijn keuze zijn. bij een 964 gaan ze niet automatisch open, bij een 993 weet ik niet. Ach, als een ongeluk zo hard gaat dat je bewusteloos raakt is de kans ook reeel aanwezig dat je deuren gekreukeld zijn en niet meer open gaan. denk dat de kans dat iemand je deur openrukt en je tas van de bijrijdersstoel grist groter is. Handtas dus ook altijd achter je eigen stoel leggen! :idea:

18 sep 2007 20:24
Profiel
___________________ ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ ησ ѕυвѕтιтυтє ___________________
een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
Bericht 
lydi B ik rijd ook altiijd het liefste met de deuren op slot,
helaass moek dat in m,n witte altijd zelf op slot :cry: doen,
bij m,n andere autoos gaat het automatisch na 100 meter rijden 8)

ik wist niet dat als er een ongeluk gebeurde dat je deuren automatisch ontgrendelden :shock: dus ik kan dat hamertje wel weggooien :idea:
wel een veilig gevoel btw nu ik datweet vd deuren , ik laat m, hamertje wel gewoon liggen hoor kan geen kwaad.

yo lydi C , beter maar dat we het hamertje nooit nodig hebben een ieder van ons hier btw :wink:

_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:

18 sep 2007 20:27
Profiel WWW Facebook 
Panamera Turbo
Rotterdam
Bericht 
Ik rij altijd met de deuren niet op slot, parkeer de auto ook gewoon (als het zo uitkomt) in het Oude Westen, Charlois en Spangen (Rotterdam), en zet hem dan uiteraard wel op slot/alarm (voor de bijdehandjes hier :twisted:).

Als ik met gesloten deuren moet gaan rondrijden in NL, dan wordt het tijd om te gaan emigreren.......... :(

@Lydia: hoevaak heeft er al iemand geprobeerd om je deur te openen terwijl je in Froggy rondreed?

18 sep 2007 20:34
Profiel WWW
Ex: Boxster 986 3.2S
DEN HAAG
Bericht 
Lydia JIJ bent toch onze vriendin...

Zeker op slot doen hoor, veel veiliger voor vrouw, dochters en de rest van de inboedel (al je LV tassen...) en hamertje zou ik toch ook zeker binnen hand bereik houden voor als je date zich niet weet te gedragen...

Privilege Beauty & more...

18 sep 2007 20:36
Profiel Facebook 
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
Nooit op slot, voelt niet prettig.

18 sep 2007 20:43
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Bij de 993 gaan de deuren vast niet van slot na botsing - net als 964 -, want geen PSM sensoren die kunnen vaststellen "wat's gebeurt" :!:

Er is enkele jaren terug een man - lid NPC - van zijn P. ge-car-jacked op eenn rustige polderweg.
Hij had de deur op slot, maar toen er aan de andere kant van het glas een vuurwapen verscheen heeft hij de afweging gemaakt... :( 8)

18 sep 2007 20:44
Profiel
PorscheForum Junkie
911 3.2 cabrio
Haarlem PF # 2694
Bericht 
Ik heb 't niet zo op deuren die uit zichzelf op slot gaan. Is altijd de eerste setting die ik op non-actief zet bij een nieuwe wagen. Wat er nu uiteindelijk veiliger is, is denk ik waar eenieder zichzelf het prettigst bijvoelt. Volgens mij roepen de hulpdiensten ook altijd dat het beter is om de deuren niet op slot te doen.

18 sep 2007 20:46
Profiel
Bericht 
Rob, ik ben ook niet bang dat ze de deur open grissen onder het rijden; zó hard kan een man niet lopen :lol: . Maar het gaat er juist om dat ze dat doen als je stil staat, voor een verkeerslicht bijvoorbeeld. Dat noemen ze 'carjacking' Rob. Ze jatten óf je tas óf ze laten je sterretjes zien en sleuren je uit de auto, waarna zij plaats nemen in de driver's seat!

Het is mij óók totaal onbekend dat de deuren opengaan na een ongeval!

18 sep 2007 20:48
Bericht 
rob tijger:
Citaat:
Als ik met gesloten deuren moet gaan rondrijden in NL, dan wordt het tijd om te gaan emigreren..........

ik denk dat dat persooonlijk is!

voorzover geeft het mij een veilger gevoel de deur op slot, slaat natuurlijk nergens op van mij, ik weet ook wel dat als er iemand met een pistool :shock: op m,n raam tikt van: inleveren dat ik gewoon rustig uitstap hoor :roll:

ik kan me ook wel voorstellen dat als jij zomers open rijd het ook niet echt nut heeft in een cabrio om je deuren op slot te doen :wink:

18 sep 2007 20:48
Profiel WWW Facebook 
Bericht 
En ja, als vrouw (want écht, dat ben ik :lol: ) geeft het me op zich een veiliger gevoel als de deuren op slot zijn. En natuurlijk begin je niets tegen een vuurwapen. Geen ander weet dat beter dan ik. Maar tóch geeft het op slot doen van de deuren (misschien onterecht?) een gevoel van veiligheid.

Blijft de vraag: gaan de deuren écht open bij een ongeval? Je kunt ook bij een klap van 50 km per uur bewusteloos raken en dan hoeven je autodeuren niet verkreukeld te zijn ...

18 sep 2007 20:51
Bericht 
50 km p/u k.o gaan met airbags :shock:

18 sep 2007 21:02
Profiel WWW Facebook 
Bericht 
Ik heb een kennis, die heeft een botsing gehad, tegen de vangrail met 70 km per uur. Weinig schade aan de auto, maar zij was bont en blauw en buiten bewustzijn; inderdaad door de airbags!

18 sep 2007 21:09
‘64 Kever
Bericht 
50 km/u is een enorme klap... Al die wagens die je uit die crashtests ziet komen ;)... Ach, in de SC merk ik heel af en toe "verrek, de deuren zijn nog open", maar of ik ze daarom dicht zou doen... Sluit me aan bij het verhaal van Paul (en anderen), als je iets willen, hebben ze het toch!

18 sep 2007 21:10
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
997 4s MK2, ex. Boxster 986 /PF #2444
Noord-Holland
Bericht 
Hi Lydia

Twee keer een aanrijding meegemaakt als passagier met 50+ Km p/uur...deuren konden nog gewoon open. Wil je buiten bewustzijn raken, dan moet er echt wel een aardige knal aan te pas komen (zeker met airbags vandaag de dag) en als dat het geval is moet vaak de brandweer helaas maar al te vaak zijn werk doen....zou dus gewoon met deur dicht blijven rijden.
Wel zo en lekker gevoel als je aan zaken als car jacking denkt..

18 sep 2007 21:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Voorlopig niet !
Friesland
Bericht 
Tegenwoordig zitten er crashsensoren in auto's, dat wil zeggen dat tijdens een ongeval de deuren worden ontgrendeld, brandstoftoevoer wordt afgesloten, binnenverlichting gaat branden en alarmlichten worden geactiveerd. Daarnaast voorzien wij iedere nieuwe auto van twee lifehammers, één voor de bestuurder en één voor de passagier.
Wil je zekerheid over bepaalde veiligheidsvoorzieningen in jouw P., dan zou ik PON even contacten. Ik zou so-wie-so minimaal één lifehammer (laten) monteren.

18 sep 2007 21:11
Profiel WWW
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
In theorie moeten de deuren vanzelf ontgrendelen bij een ongeval.
Ik heb echter zelf meegemaakt dat alles compleet op slot bleef omdat de spanning eerder werd uitgeschakeld dan de mechanische ontgrendeling kon worden bediend.

Verder zou ik gewoon de deuren op slot doen als je rijdt. Wel zo veilig.

18 sep 2007 21:12
Profiel WWW
Bericht 
Lydia schreef:
En ja, als vrouw (want écht, dat ben ik :lol: ) geeft het me op zich een veiliger gevoel als de deuren op slot zijn. En natuurlijk begin je niets tegen een vuurwapen. Geen ander weet dat beter dan ik. Maar tóch geeft het op slot doen van de deuren (misschien onterecht?) een gevoel van veiligheid.

Blijft de vraag: gaan de deuren écht open bij een ongeval? Je kunt ook bij een klap van 50 km per uur bewusteloos raken en dan hoeven je autodeuren niet verkreukeld te zijn ...

Ik rij altijd met deuren open uit veiligheidsoverwegingen. Nederland is een waterrijk land en een Porsche is geen duikboot, maar je kan te water geraken.... en als mij dat zou overkomen wil ik er ook zo snel mogelijk uit. In paniek vergeet je de deuren te ontgrendelen, laat staan als je bewusteloos onder water zit. :idea: Hulpverleningsdiensten adviseren daarom ook om dueren altijd open te houden.

Bij een flinke crash en afhankelijk van de locatie van de impact kan het chassis en de portieren zodanig vervormd zijn dat de deuren niet te openen zijn.

18 sep 2007 21:14
Bericht 
ondanks alle bij gevaren rijd ik liever met deuren op slot :wink:

al is het enkelt voor m,n gevoel :D

18 sep 2007 21:15
Profiel WWW Facebook 
Moderator
PF #57
Bericht 
tja. afweging: is de kans groter dat je te water raakt of dat iemand tracht (iets uit) je auto te stelen. :?

18 sep 2007 21:17
Profiel
PorscheForum Rakker
lelystad
Bericht 
Wat de tas betreft heb ik nog wel een tip.Naast je op de bestuurdersstoel met de veiligheidsgordel door de draagriem.

18 sep 2007 21:18
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 135 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende