Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 6:07



Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Automaat schakelt niet porsche 928 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 
@guy 944

Op de stinger gaat ie 240-250 (maar van 240 naar 250 heeft ie moeite).
Hij heeft wel eens de 250 aangetikt bij goede condities.

Toch houd ik het bij 240.

Tacho is overigens redelijk nauwkeurig maar idd te hoog afgesteld bij de mijne.


16 sep 2007 20:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Haaglanden
Bericht 
944 guy schreef:
Een US-928S, dat wel. Maar met euro koppen, zuigers en nokkenassen. Een Borla RVS uitlaat, MSDS uitlaat spruitstukken (gelijke lengte units dus), en een moderne motormanagement: de hoeveelheid inkomende lucht wordt bepaald adhv temperatuur en inlaatdruk in de centrale kamer na de gasklep. De luchtmassameter is er dus uit wat een fikse belemmering is. (het verbruik is zelfs 10% minder geworden :D )
Bij elkaar hebben wij nu wel zeker evenveel pk's als een europese 16-kleps S uitvoering (een goeie 250 pk op de wielen), en we kunnen nog de europese inlaat monteren (deze heeft fors ruimere pijpen) wat nog wel een 10-20tal pk's op moet leveren. Men zegt trouwens dat een amerikaanse S waarbij alleen een europees inlaat traject op wordt gemonteerd bijna 40 pk oplevert, maar gezien de andere modificaties die de boel al flink open hebben gezet is het de vraag of dit nog zoveel zal schelen.

Niet mis, deze waarden voor een "amerikaan". :shock:
Een gemodificeerde- of aftermarket uitlaat doet altijd al wonderen bij een 928, al moet ik zeggen dat het origineel betere looks heeft.

Dat met die weggelaten LMM vind ik wel interessant.
Kun je daarover misschien nog iets meer vertellen en een fotootje laten zien hoe het bij jullie onder de motorkap uitziet?

Zal begin volgend jaar dan wel opletten of ik hem op de Autobahn voorbij zie flitsen. :)


16 sep 2007 20:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Tsja Rick, je ziet er juist vrij weinig van want er gaat meer uit dan er voor in de plaats komt ;). Ipv de luchtmassameter hebben we met glasvezel een pijp bevestigd aan de onderhelft vd luchtfilterbehuizing, hier zit ook de temperatuursensor in en het geheel is in isolatiemateriaal gewikkeld (aangezien staal goed geleid). Die pijp is dan net zo lang als de luchtmassameter en wordt gewoon in de rest vd inlaat geprikt (die bocht onder de gasklep dus). Mbv enkele messing fittingen en een rubber slang een aansluiting gemaakt voor de druksensor op de centrale kamer en dat was het (op een paar dagen tunen na dan, leuk werk ;) ). Uiteraard moesten we een hele zooi nieuwe bedrading trekken maar dat was veelal kant en klaar geleverd en hoefde alleen aangesloten te worden.

Het doorstroomoppervlak ter plekke van de LMM is toegenomen van 1,5x2 inch naar 3.125 inch in diameter (oppervlak is dus van 3 naar 7,1 in^2 gegaan, een ruime verdubbeling). Bovendien reageert de motor nu enorm snel op het gas. Het mooiste is van stationair de klep open gooien, je hoort dan een enorme WOESJ omdat de inlaat zich helemaal volzuigt met lucht :D En omdat de automaat ook deels gestuurd wordt door het vacuum reageert deze ook anders, en wel een stuk feller. Als je volgas gaat en hij schakelt van 1 naar 2 slippen de wielen weer even 0.2 s goed door ;)

Dit systeem hebben we gekocht:
http://www.sdsefi.com/specific.html
En dan de EM-4D systeem om specifiek te zijn. Daarnaast moest er nog een breedband O2 sensor bijkomen om hem zelf goed te kunnen tunen. Maar gezien de verbeterde brandstofverbruik krijgen we dat bedrag er ooit wel een keer uit ;)
Hij meet dus via de druk en temperatuur de hoeveelheid lucht wat de motor ingaat. Hier hangt dus eigenlijk de ideale gaswet aan vast. p*V=n*R*T (druk maal volume staat gelijk aan het aantal mol gas, maal een gasconstante maal de temperatuur).
Hier zit per toerental wel nog een tweetal zelf in te stellen factoren tussen die druk en temperatuur omzetten naar een openingsduur vd injectoren. In feite geef je met die constanten per toerental aan hoeveel lucht de motor in gaat.

De motor reageert dus vooral een stuk beter met dit systeem en heeft ons qua piekvermogen 6-7 pk extra geleverd. Op zich is dat niet veel maar vooral onderin is dat ding nu echt een lompe beul geworden want daar hebben we flink opgepakt, de kont-sensor neemt duidelijk veel meer trekkracht onderin waar ;) En de dynamo wijst een redelijk constante 340 Nm koppel (op de wielen!) tussen 2.5 en 4k tpm aan.
Eigenlijk is dit een fictief getal aangezien het varieert afhankelijk vd versnelling, maar dit is een getal wat de dynamo eruit poept. Als je hier ~18% bij optelt dan zit je op krukas vermogen en koppel. (295 DIN pk en 390 Nm koppel bereken ik nu, vermogen zit iets onder fabriek, en koppel er boven :D).


16 sep 2007 23:55
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 
Betreffende 928s drivetrain failure.

Ik heb een grote hoop dat de rear torque shaft pinchbolt is gebroken.

http://www.nichols.nu/tip760.htm

http://www.ed.scherer.name/Porsche_928S ... show4.html

:|


17 sep 2007 9:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 
http://www.nichols.nu/tip785.htm


17 sep 2007 9:15
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 
En voor de doe-het-zelver:

http://members.rennlist.com/v1uhoh/torque.htm

Het stuk van de as is overdone.
Laten zitten dat ding, laat maar bengelen.

Maar ik ben zeker voorstander van onderstaande:

Uitbesteden aan automatenspecialist en heb de volgende documenten overhandigen:

1: Removing and installing central tube (automatic transmission) / 39 printout, Volume 2.

2: Removing and installing automatic transmission / 37 , Volume 3.


18 sep 2007 6:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 
@944 guy

Ik moet uw verhaal nog eens lezen en inhoudelijk bekijken.
Ziet er wel okay uit.

Echter, zo in vogelvlucht gezien, ben ik een beetje bang voor de drive shaft van de amerikaan als je van zijn 1 naar 2 nog even spolt.
De drive shaft vind een groter vermogen niet zo fijn, aangezien de shaft boven de 150k km's toch echt door zijn sterkte heen is (vermoeiing).

Bij dergelijke stoten en impulsen, gaat de drive shaft aan diggelen.
Ook de transaxle is er niet tegen bestand.

Meer power eruit is prachtig, maar besef wel dat de mechanische delen daar niet op berekend zijn.

In hoeverre bovenstaande realistisch is weet ik niet.
Maar ik heb zo een gevoel.
Kan er natuurlijk naast zitten, tis nog vroeg en ik lees er wel eens langs, maar... vergis je niet, dat zou zonde zijn.

Het laatste wat ik je toewens is een drive shaft eruit (zoals je bij posts daarboven kan zien, is het nogal een werkje).


18 sep 2007 6:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Tsja, dat kan best naar zijn inderdaad. Maargoed, ten eerste doen we dat lang niet elke dag, ten tweede heeft de 928 maar 80k km op de teller. Als laatste gebeurt dat ook alleen met de kickdown ingeschakeld (bij ons hebben we een apart knopje gemaakt omdat ie anders te traag reageert, bovendien is het knopje weggezakt en kom je met het pedaal er amper bij).
We zouden bijv nog de regeldruk vd bak aan kunnen passen om iets soepeler te schakelen om zo de spanningen te verminderen.
Maar uit jou links begrijp ik dat dit alleen gebeurt bij S4 automaten? De onze is een S1.


18 sep 2007 20:28
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 
Ja klopt, zijn allen links naar een S4.

Voor zover heb ik niets online kunnen vinden over S1 betreffende.

Wel intern wat gevonden en dat komt sterk beetje overeen met de inhoud van de links, dus ik geloof dat dat wel een goede benadering zal zijn.

80k km is werkelijk zeer mooi en zeer weinig!
Bijna nieuw zou je zeggen, is in al die jaren dus niet veel mee gereden.

Overigens vandaag met een andere specialist gebeld (kameraad, dus hij is oprecht) en hij vermoede toch echt een kapotte bak. (???).

Dus? Ik wacht af. Vandaag zijn ze em komen halen, dus we weten het binnenkort.

Ik hoop drive shaft, dat zou het een en ander eenvoudig verklaren.
Is het anders... tja dan moeten we de diagnose bijstellen.

Mmm... toch apart verhaal slippen/spollen van zijn 1 naar zijn 2, je zit dan al ergens op de 100-120 km/uur....
Ik heb moeite me dat te kunnen voorstellen eerlijk gezegd.
Mogelijk zie ik iets over het hoofd.


19 sep 2007 0:19
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Achter de duinen.
Bericht 
Nog iemand met een 928automatischeversnellingsbakprobleem. Misschien dat je ervaringen kunt uitwisselen?



http://auto-diversen.marktplaats.nl/ond ... d=14#photo


19 sep 2007 16:17
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.