Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 20 nov 2024 13:43

Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
996 Bose lage tonen speakers in deur, vervormen 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
991S
ex 996, ex 997S
Bericht 996 Bose lage tonen speakers in deur, vervormen
Heb na lang zoeken eindelijk de lage tonen speakers van Bose gevonden. Dit weekend aan het inbouwen geslagen. Op zich geen probleem, deur panel los maken, Nokia baskasten aanpassen en Bose speaker plaasten.

Hier zit volgens mij nu wel een probleem. De bas klank is ronduit slecht. Alsof de speakers steeds overloaded zijn. Ik vermoed dat door het gebruik van de Nokia baskasten de speakers de "druk" niet kwijt kunnen en daardoor het geluid vervormen.

Iemand hier ervaring mee?

23 sep 2007 23:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Is het niet het gevolg van de versterker die niet met de speaker om kan gaan?
Een speaker die zijn druk niet kwijt kan bestaat namenlijk niet.

24 sep 2007 12:26
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Boxster: ex 986-97, ex 986s-02. Cayenne: ex 958-10, 9YA-18
Dirksland
Bericht 
Staan de speakers wel in fase aangesloten? d.w.z. de plus en min op beide speakers op dezelfde manier aangesloten... doe je dit niet klinkt het beroerd

24 sep 2007 19:12
Profiel
PorscheForum Rakker
991S
ex 996, ex 997S
Bericht 
Als ik de speaker test buiten de baskast is het okay. Er moet dus een relatie zijn tussen slecht geluid en baskast...

25 sep 2007 11:39
Profiel
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Lijkt er op dat er iets los zit dat gaat meeresoneren, of dat het membraan van de luidspreker ergens tegenaan loopt.
Wat ook zou kunnen is dat de flens waar de luidspreker tegenaan geschroefd wordt niet vlak is. Als je het frame van de luidspreker tordeert kan de aandrijving van de luidspreker aanlopen.
Moet ergens een mechanisch probleem zijn....

25 sep 2007 12:41
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Dat de speakers buiten de kast goed presteren is niet zo gek. De conus heeft dan bijna geen weerstand en beweegt makkelijk heen en weer.
Stop je deze speaker vervolgens in een 'kast' dan zal de versterker voldoende stroom (en niet alleen vermogen) moeten kunnen leveren om de conus heen en weer te laten bewegen. Daarbij is niet alleen het aansturen van de conus van belang maar ook wat de versterker met het door de speaker opgeleverde vermogen doet. (Een speaker is door zijn eigen bewegen namenlijk ook een soort dynamo).

Met wat voor versterker stuur je de speakers aan?

25 sep 2007 15:15
Profiel WWW
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht 
maurice schreef:
Dat de speakers buiten de kast goed presteren is niet zo gek. De conus heeft dan bijna geen weerstand en beweegt makkelijk heen en weer.
Stop je deze speaker vervolgens in een 'kast' dan zal de versterker voldoende stroom (en niet alleen vermogen) moeten kunnen leveren om de conus heen en weer te laten bewegen. Daarbij is niet alleen het aansturen van de conus van belang maar ook wat de versterker met het door de speaker opgeleverde vermogen doet. (Een speaker is door zijn eigen bewegen namenlijk ook een soort dynamo).

Met wat voor versterker stuur je de speakers aan?

Dat is precies wat ik ook dacht...

Zitten de speakers wel goed aangesloten (+ en - goed om)?
Wat is de dependance van de speakers (Ohm) en is dat in overeenstemming met de versterker?

25 sep 2007 15:58
Profiel
PorscheForum Rakker
991S
ex 996, ex 997S
Bericht 
Speakers zitten nog op de "standaard" Nokia versterker aangesloten. Wil deze nog aanpassen

25 sep 2007 17:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster S Spyder 550
Turnhout Belgie
Bericht 
Als je speakers plaatst van Bose dien je alles te veranderen; ook de versterker en de andere speakers. Het is een systeem waar alle componenten op elkaar afgestemd zijn. De filter zit in de versterker ingebouwd en alle speakers worden anders afgefilterd dan bij de Nokia versterker. Ook de bestaande baskasten zijn niet afgestemd en qua inhoud en/of vorm stemmen ze waarschijnlijk niet overeen met die van Bose. Vandaar dat het geheel niet goed klinkt. Heb zelf in mijn Boxster Spyder het volledige Bose systeem incl.subwoofer en het speelt fenomenaal !!!

25 sep 2007 19:43
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Ik denk dat je daar de spijker op zijn kop slaat Jampie.
Als de originele versterker er nog in zit kan je denk met zekerheid concluderen dat het te maken heeft met het aan de speakers aangeboden signaal zoals Jampie beschrijft. Daarnaast matchen de versterker en speaker niet met de dynamische impedanties hetgeen weer schade aan zowel de huidige versterker als speaker kan veroorzaken.

Ik zou dus inderdaad het hele audiosysteem eens goed in kaart brengen en op elkaar afstemmen.

26 sep 2007 13:25
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
991S
ex 996, ex 997S
Bericht 
'k heb jullie advies ter harte genomen, dank!.....
Zie mijn nieuwe topic: "Bose versterker aansluiten???"

03 okt 2007 23:11
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 11 berichten ]