 |
gevoelige IMS Lager in de uitlaat
Auteur |
Bericht |
wim-911
|
 gevoelige IMS Lager in de uitlaat
Hallo,
Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een 911 2.4E uit 1973.
De motor ploft bij stationair lopen. Is dit normaal of moet de motor
gesynchroniseerd worden. Wie weet hier antwoord op.
Laatst bijgewerkt door wim-911 op 26 sep 2007 10:35, in totaal 1 keer bewerkt.
|
24 sep 2007 21:21 |
|
 |
zuugnap
|
gevoelige IMS Lager, gorchelen , en aanverwante bijgeluiden
schijnt te horen bij zoon nege elf 
|
24 sep 2007 21:32 |
|
 |
MetalGreen911SC
911 3.0 SC & 911 2.4E Targa &
Boxster 3.2S
|
Na acceleratie gas los en op motor afremmen, dan wil de boel
nog wel eens vlammen
Maar gevoelige IMS Lager bij stationair...  Lijkt me nie goe
_________________________________________ 8600cc & 18 cylinders
|
24 sep 2007 21:37 |
|
 |
911_2.2T
911S Targa - 1973
911R Hotrod - 1972Houten
|
gevoelige IMS Lager bij stationair lopen hoort niet.
Wellicht staat de motor stationair wat te rijk afgesteld.
De beste remedie is dan de auto op een testbank laten afstellen. De mannen van Duel in Heerhugowaard schijnen dit goed te kunnen, of anders speedCenter in Geldermalsen.
_________________________________________ 911 Targa 2.4S - In restauratie 911 Coupe 2.4T - 911R inspired met 3.0L
|
24 sep 2007 22:30 |
|
 |
classiccarl 2.4
993 coupe ex-2.4 targa 1972Achterhoek
|
Sluit ik me bij aan. gevoelige IMS Lager stationair hoort absoluut niet.
|
24 sep 2007 22:43 |
|
 |
Harry 911
964 C2 1991
|
Misschien moet de ontsteking afgesteld worden. Of slaat de motor over omdat bougiekabels/verdeler hun beste tijd gehad hebben.
|
24 sep 2007 23:40 |
|
 |
mayonaise
|
first things first
is ie nog origineel qua injectie, of zitten er carburateurs op?
gevoelige IMS Lager hoeft niet noodzakelijk te rijk zijn
kan evengoed te arm zijn, en das eigentlijk erger dan te rijk
en verder , als het nog het originele systeem is, met injectie pomp
dan NIET willekeurige suggesties van eender wie gaan uitproberen
mfi is een heel fijn systeem, en vergt ook een fijne , systhematische aanpak
stap voor stap, niks overslaan, niet zomaar eventjes iets proberen aan te passen... dit is cruciaal.
post misschien eens een foto van je motor ruimte, dan zien we meteen of het mfi of carbs zijn
|
25 sep 2007 0:03 |
|
 |
Mick
|
_________________________________________ Geniet van wat je hebt en wees blij voor wat een ander heeft!
|
25 sep 2007 9:12 |
|
 |
leander
Brabant - Westland
|
Ik heb dan wel geen 911, maar als mijn motor koud is en ik gas geef tot 2900 toeren en dan het gas loslaat dan ploft die van mij ook. (Vind ik eerlijk gezegd wel een heel gaaf geluid).
Leander.
_________________________________________ 924 Track '84
Ex: 924 Turbo Targa '80 Ex: 986 Boxster S '01
Dreamers cannot be tamed. Dreams are not for sale.
|
25 sep 2007 9:14 |
|
 |
mayonaise
|
dat ging over een T met Zeniths, als deze S nog origineel is, dan heeft ie geen carburatoren maar injectie pomp, groot verschil
|
25 sep 2007 10:10 |
|
 |
Mick
|
Ik ben geen techneut. Als je specifiek naar het probleem kijkt dus misschien een verschil, maar als je een stapje terug doet dan geeft de geplaatste link volgens mij aan wie Wim blijkbaar goed antwoord op de vraag in het eerste bericht kan geven. 
_________________________________________ Geniet van wat je hebt en wees blij voor wat een ander heeft!
|
25 sep 2007 10:17 |
|
 |
911_2.2T
911S Targa - 1973
911R Hotrod - 1972Houten
|
Te arm is inderdaad nog erger dan te rijk.
Of er Carbs of Injectie op zit, maakt mijns inziens niet uit voor het gevoelige IMS Lager. Zowel injectie als Carbs moeten het gewoon goed doen op een 2.4S mits de afstelling correct is.
Dus de afstelling is hier het belangrijkste onderwerp en die is niet goed. Als je daar zelf geen verstand van hebt, moet je er vooral afblijven. Als de afstelling eenmaal helemaal verkeerd is door verkeerde stationair- en/of hoofdspoeiers of een verkeerd afgestelde injectie pomp, dan heeft een "gewone" specialist daar ook een behoorlijke kluif aan.
Vaak merk je dan dat het stationair niet goed zit, maar ook bij deellast en vollast kan het dan behoorlijk fout zitten ondanks dat je dit dan niet meteen zelf merkt. Als je nog nooit in een exact zelfde auto (model, type en bouwjaar) gereden hebt, heb je geen vergelijkingsmateriaal, dus weet je niet wat "goed" of "fout" is.
Onder het mom van "meten is weten" kun door een aantal runs op de testbank, jouw auto vergelijken met de referentie waarden van jouw model,type en bouwjaar zodat je wel weet wat "goed" of "slecht" is. Als je hem met goed afstellen op de bak, niet binnen de referentie waarden kuntkrijgen, moet je verder gaan zoeken. (Lektest, compressietest, warmtetest met endoscoop in de verbrandingsruimte kijken en al wat niet meer mogelijk is)
Dat is natuurlijk geen goedkope 'oplossing" want de bank kost zo'n 140 euro per uur en voor het aftstellen is wel zo'n 2 uur nodig.
Je kunt natuurlijk ook eerst een Porsche specialist er naar laten kijken, maar ik had eigenlijk aangenomen dat jouw auto ergens in onderhoud is bij een specialist en dat die er dus al en wat aan heeft proberen te doen.
_________________________________________ 911 Targa 2.4S - In restauratie 911 Coupe 2.4T - 911R inspired met 3.0L
|
25 sep 2007 14:10 |
|
 |
mayonaise
|
het maakt wel uit wat ie heeft, anders kun je niet beginnen met helpen
en je kan al heel veel met mfi gaan troubleshooten zonder testbank
er is echt geen zwarte magie voor nodig, enkel wat kennis een paar instrumenten (met een synchrometer en timing strobo kom je al heel ver) en wat opletten
ik heb de mfi van mijn S destijds volledig goed gekregen zonder "specialist", en ik ken nog een hoop mensen die dit ook hebben gedaan... misschien meer op Pelicanparts dan hier, het is daar toch ietsje technischer dan op Porscheforum.nl
als je bv gaskleppen hebt met verstopte kanaaltjes, dan ben je bij de specialist een smak geld kwijt, terwijl het op 1 namiddag zelf gedaan kan worden voor de prijs van wat wasbenzine
of een thermostaat die vast zit, zelfde verhaal, half uurtje werk om schoon te maken
door telkens maar "specialist" te roepen, wordt er een soort traditie gekweekt dat niemand behalve de "specialist" er iets van kent, en dan kost het verschrikkelijk veel geld om iets te fixen dat niks kost om te fixen.
Laatst bijgewerkt door mayonaise op 25 sep 2007 15:01, in totaal 1 keer bewerkt.
|
25 sep 2007 14:42 |
|
 |
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Los van een verkeerde afstelling van de benzine/lucht verhouding kan het ook zo zijn dat je last hebt van lekkende kleppen. Ook dat kan een probleem zijn van kleppen opnieuw afstellen maar het kan even goed zo zijn dat de kleppen en klepzittingen dusdanig beschadigd zijn dat deze de cylinder niet meer volledig afsluiten.
Zeker laten checken dus.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
25 sep 2007 14:44 |
|
 |
mayonaise
|
kan ie zelf ook checken
ik snap die fobie van techniek echt niet
iedereen hier roept specialist dit en dat, bij het minste symptoom
nog voor het duidelijk is of wim911 een chequeboek eigenaar is of niet.
't kan iets simpels zijn als de vacuum poorten op zijn gaskleppen die verstopt zijn, of het slangetje los
of de timing een paar graden verkeerd, of een thermostaat probleem
allemaal easy fixes die zelfs te doen zijn voor iemand die nog nooit aan een auto gewerkt heeft
maar nee, onmiddelijk naar de specialist lopen is de raad die men hier geeft nog voor het duidelijk is hoeveel zin ie daar zelf zin in heeft
nu kan het best zijn dat ie gewoon het geval bij een specialist wil afleveren
kan best, niks mis mee, als ie dat er voor over heeft, fine, by my guest
maar het kan echt ook anders voor wie daar geen zin in heeft, en graag zelf aan zijn auto werkt.. sommigen zeggen dan , wat je zelf doet , doe je beter... en dat gaat voor veel dingen op
een van bovenvermelde specialisten heeft mijn vorige motor opgebouwd,
ga ik niet verder met naam vermelden
ik vermelde, voor assemblage dat er andere overdruk olie veren in moeten, wegens een bypass boring in het carter "neehoor, hoeft echt niet, das onzin"
nu ja, motor liep echt wel met te lage olie druk
en dan moest ik echt wel de juiste veren nog er in douwen
dat was dus de "specialist"... mijn toekomstige 2.8, die assembleer ik zelf wel
ondertussen al genoeg zelfvertrouwen opgebouwd in mijn kunsten met motors, genoeg documentatie...dan weet ik dat het goed wordt gedaan...
|
25 sep 2007 15:00 |
|
 |
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Volgens mij roept er maar één iemand direct dat er een specialist moet worden ingeschakeld. Ik denk dat de intensie van de meesten hier is dat Wim er in ieder geval niet mee door moet rijden maar het eerst moet controleren wat er mis kan zijn.
Of Wim dat zelf wil doen of door de buurvrouw, zijn oma of toch een echte specialist is natuurlijk geheel zijn keus.
Ik heb inmiddels genoeg motorblokken uit en in elkaar geschroefd om te weten dat naast iets onschuldigs dit ook op een wat ernstiger probleem kan duiden. Vervolgens geeft iedereen hier gewoon naar beste eer en geweten adviezen over wat het probleem zou kunnen zijn.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
25 sep 2007 15:07 |
|
 |
911_2.2T
911S Targa - 1973
911R Hotrod - 1972Houten
|
Tsja, maar jij bent dusdanig technisch dat je dat zelf kunt doen. Dan kost het je alleen nog maar tijd, mits je de juiste aparatuur hebt natuurlijk. Als ik die aparatuur moet gaan aanschaffen, kost me dat meer dan 1x goed "laten" afstellen. Een goede "baseline" hoef je natuurlijk niet ieder jaar te doen. als alles eenmaal goed op elkaar afgesteld is, is het een kwestie van "bijhouden" lijkt me. Ik vraag me alleen wel af hoe jij je auto "perfect" afgesteld krijgt bij Deellast en Vollast, want daarvoor moet je toch echt tijdens het rijden meten om te weten wat er "goed" of "fout" is. (Of heel lang expirimenteren als je pech hebt)
Gezien de vraagstelling van "Wim-911" weet ik niet ofhij het wel zelf wil of kan doen, nog even afgezien van de benodigde kennis en apparatuur.
Maar goed, ieder z'n aanpak. Die van mij staat binnenkort op de testbank om de sproeier bezetting van de Webers goed te krijgen. Er hebben in de 36 jaar dat de auto bestaat diverse eigenaren mee "geexpirimenteerd" en ik heb besloten alles terug naar origineel te zetten om zonder geplof, met iets minder vermogen door het leven te gaan. Ik heb dat geld er best voor over als ik daarna gewoon lekker kan rijden.
_________________________________________ 911 Targa 2.4S - In restauratie 911 Coupe 2.4T - 911R inspired met 3.0L
|
25 sep 2007 15:07 |
|
 |
mayonaise
|
ik was niet technisch, had nog nooit eerder aan een auto gewerkt maar ik heb op pelicanparts goed advies gekregen, en het opgevolgd dit is geen rocket science echt niet, voor de basics een synchrometer en timing licht kost geneens 100 euro dopsleutels reken ik nog niet er bij, iemand die doe-het-zelf wil werken, ga ik van uit, die zal die al hebben, zoniet, nog een 100 euro zit je nog altijd onder de bovenvermelde kosten van de specialist en dyno tijd... een LM1 en o2 sensor in de uitlaat, die kost wel ietsje meer( 300 euro) maar is voor dit probleem niet noodzakelijk nodig je kan al heel veel dingen nazien zonder LM1 nogmaals, dat gevoelige IMS Lager bij stationair , kan van enkele heel eenvoudige zaken komen , dingen waar je niet eens aan de mfi pomp dient af te stellen en als ie daarna wel goed loopt, dan moet er verder niet mee geprutst worden, mfi is niet als carburateurs, heb blijft langer goed staan als alles errond maar goed blijft ( ontsteking, gaskleppen, dat soort dingen), en het systeem regelmatig wordt gebruikt 6 maand stilstaan, is niet goed voor mfi, de pomp begint dan uit calibratie te gaan door de benzine die intern de boel vergumd, en geen enkele specialist in Nederland die dat nog rechtkrijgt.
de kennis kan ie krijgen of vinden
de materialen kan ie kopen of lenen
het is aan hem de keus, maar laat hem dan wel de keus ipv enkel de specialist als optie te geven en de rest af te doen als "te moeilijk"
|
25 sep 2007 15:24 |
|
 |
911_2.2T
911S Targa - 1973
911R Hotrod - 1972Houten
|
Ben ik het helemaal mee eens en gezien de vraagstelling van Wim-911 en de opmerking dat hij sinds kort de eigenaar van deze auto is.
Het lijkt me dan ook een goede zaak om de motor gewoon eens te (laten) inspecteren. De meeste mensen hebben niet de juiste apparatuur, laat staan de kennis om de "gezondheid" van de motor zelf te "keuren". Dan kom je toch al snel weer uit bij bijvoorbeeld revisiebedrijven, specialisten op het gebied van tuning en/of Porsche onderhoud.
Na een run op de testbank met mijn 911T ruim een week geleden, is dat ook met mijn motor gedaan, omdat de waarden wel heel erg "vreemd" uitsloegen. Conditie van de motor bleek gewoon goed maar de spoeiers veel te groot, geen vermogen bij deellast, veel onverbrande gassen, zwarte bougies e.d., maar wel 150 PK. (Hij zou er maar 125 hoeven hebben)
_________________________________________ 911 Targa 2.4S - In restauratie 911 Coupe 2.4T - 911R inspired met 3.0L
|
25 sep 2007 15:28 |
|
 |
Mick
|
Daar ben ik het weer helemaal mee eens  en ik ben lang genoeg op het Porscheforum aanwezig om niet met "mayonaise" in discussie te gaan. 
_________________________________________ Geniet van wat je hebt en wees blij voor wat een ander heeft!
|
25 sep 2007 15:42 |
|
 |
911_2.2T
911S Targa - 1973
911R Hotrod - 1972Houten
|
Van mij moet Wim helemaal niets en hij heeft altijd zelf de keus hoe hij het wil aanpakken. Ik zou het in ieder geval niet zelf "uitproberen" op m'n eigen auto omdat ik het risico om het verkeerd te doen, te groot vind en de tijd niet heb om alles uit te zoeken.
Ieder z'n vak zeg ik altijd maar.
Ik weet niet waarom je dit zo "persoonlijk" opvat allemaal. Slechte dag op het werk of heb ik je iets misdaan?
Als ik zelf de kennis niet heb om hem precies elke stap uit te leggen, ga ik ook niet roepen dat het makkeljk zelf te doen is. Dat is pas echt iemand op het verkeerde pad sturen, maar mischien wil jij Wim-911 en andere forumleden een korte cursus geven hoe je een MFI het beste kunt afstellen want zo te horen heb jij die kennis en ervaring wel. 
_________________________________________ 911 Targa 2.4S - In restauratie 911 Coupe 2.4T - 911R inspired met 3.0L
|
25 sep 2007 15:42 |
|
 |
Harry 911
964 C2 1991
|
Ik zou gewoon even bij de specialist langs gaan.... 
|
25 sep 2007 20:51 |
|
 |
mayonaise
|
persoonlijk vat ik het niet op
ik krijg er gewoon de slappe kak van als er een forum is, en men constant "specialist" roept, ipv de kennis te verzamelen en toe te passen
om naar een specialist te lopen heb je namelijk geen forum nodig, dat kan iedereen die geld op zijn rekening heeft staan
ander draadje ook vandaag, iemand vraagt om bedradingsschema voor een 79 SC, warmup regulator
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.ph ... ingsschema
1e antwoord van het forum "zou ik niet mee prutsen, je kan maar beter naar de specialist gaan"
waarom bestaat dit forum?? om "wie heb ik gezien" ?
of om wat bij te leren? om dingen te kunnen oplossen? of om specialisten te refereren?
en ja, ik kan wel behulpzaam zijn bij die mfi troubleshoot
ik ken er genoeg van om dingen te kunnen oplossen, en niks erger te maken en om te weten wanneer het dan wel tijd is om te escaleren
en een goeie vriend van me , in de US, die heeft nog aan 917's gewerkt, en wordt in de US gezien als een levende legende als het komt op mfi...en als er iemand specialist is, dan zal het die wel zijn... die deed het al toen Porsche het nieuw leverde... ook wel handig als ik het niet meer weet...
dus ik wil wel moeite doen om mfi te helpen fixen, maar dan moet er wel iemand zijn die es niet naar de specialist loopt bij het eerste klein beetje probleem.
je moet toch ook geen specialist bellen om je reserve wiel erop te komen leggen?
|
25 sep 2007 21:12 |
|
 |
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Waarom moet ik bij dit draadje nu toch denken aan die radio commercial van de ANWB "ehh ja ik dacht, jij hebt in je studententijd toch naast een garage gewoond"......

_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
26 sep 2007 13:20 |
|
 |
outletvalve
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
|
Ik vind dat mayonaise ( wat een nick trouwens  ) wel een punt heeft, er wordt hier al snel geroepen om de forumtechniker of specialist.
Natuurlijk staat het iedereen vrij om met zijn eigen goed bedoelde advies te komen, het is echter niet makkelijk om dit advies op de juiste waarde in te schatten zonder dat je de adviesgever en zijn ervaring kent.
_________________________________________ https://www.instagram.com/outletvalve/
"Racing is life. Anything before or after is just waiting."
|
26 sep 2007 14:51 |
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: anton964, Majestic-12 [Bot] |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|
 |
|