Auteur |
Bericht |
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
Waarom is een 911 turbo breder?
Ik vraag mij al een hele poos af waarom het eigenlijk zo is dat 911 turbo breder is dan zijn ongeblazen soortgenoten. De looks vind ik sowieso erg mooi, maar het lijkt me sterk dat dat de reden zou zijn.
Ik heb al zitten denken dat het misschien door de bredere spoorbreedte een stabieler concept zou kunnen zijn, echter door de hogere cw-waarde is er ook weer meer vermogen nodig de auto voort te stuwen. Een gewone 911 in turbo-look heeft een iets langzamere acceleratie en een iets lagere topsnelheid volgens de boekjes. En als je kijkt naar een RUF Yellowbird, waar men expres heeft gekozen voor een "narrow body", is het wat stabiliteit betreft ook goed mogelijk een smalle koets te hebben.
Verder is de basiscarrosserie vanaf het begin tot en met de 964 vrijwel gelijk gebleven, de spatschermranden zijn maar minimaal breder geworden. En ondanks dat is het vermogen in hetzelfde concept bijna verdubbeld. Nu is de wielophanging ook wel flink verbeterd zijn in de loop der jaren, maar om van 130pk naar 250pk te gaan is voor de smalle koets dus geen probleem wat stabiliteit aan gaat.
Dus mijn conclusie is eigenlijk dat men zonder problemen best een turbo motor in de gewone carrosserie hadden kunnen gebruiken, aangezien het goed mogelijk is om de stabiliteit te behouden.
Wie weet hier meer van?
_________________________________________ NPC 0577
|
28 sep 2007 19:52 |
|
|
Marcel B.
ex 996 4S Cabrio; ex 996 4S; ex 930 (2x); ex 3.0 cabrio
|
Heb je hier iets aan?
De 930
De eerste Turbo werd geïntroduceerd in 1975. De engineers van Porsche hadden reeds geëxperimenteerd met turbochargers op de race-Porsches en grote baas Ernst Fuhrman dacht dat het toch mogelijk moest zijn om turbo's ook op een produktie-auto te monteren. In 1973 werd een prototype 911 Turbo tentoongesteld op verscheidene Europese autoshows en in 1974 werd een volgend prototype geshowd op de Motorshow van Parijs. De 911 Turbo ging in 1975 in produktie en had een 3.0 liter 6-cilinder met 260 pk.
Deze auto was erg luxe: airconditioning, electrische ramen, een leren interieur, getind glas en koplampsproeiers waren standaard. Deze Porsche was zo anders dan de bestaande 911's dat hij zijn eigen typenummer kreeg: de 930.De Turbo was eigenlijk bedoeld als "limited edition"-model. Er zouden er maximaal 500 verkocht worden. Maar zijn snelle uiterlijk, door de grote achtervleugel, de verbrede wielkasten (met de typische haaienvinnen erop (bedoeld als bescherming tegen opvliegende steentjes)) en de brede wielen in combinatie met de krachtige motor, maakten de Turbo zo gewild dat er meer dan 1000 verkocht werden.
De voor- en achtervleugels kwamen van de 3.0 RSR (race-Porsche) en waren bedoeld om bij hoge snelheden meer downforce te creëren. De grote achtervleugel zorgde voor extra koellucht voor de motor. In 1976 werd de 2de grill in de vleugel groter gemaakt.
De 930 3.3 liter
In 1976 werd de motor van de 930 vergroot tot 3.3 liter en werd er een intercooler geplaatst. Het resultaat was een motor die 300 pk leverde. De grote achtervleugel werd ook aangepast; de 2 grilles werden vervangen voor 1 grotere, gladdere grill die iets hoger geplaatst werd.
Tevens werden er betere remmen gemonteerd.In 1979 was de Turbo niet langer leverbaar in Amerika en Japan. Het model werd teruggetrokken als public-relations-antwoord op een tweede oliecrisis.
In 1986 kwam de Turbo in Amerika weer op de markt. De Turbo was inmiddels ook leverbaar als Targa- en cabrio
Zie verder:
http://www.porsche911turbo.nl/geschiede ... Turbo.html
|
28 sep 2007 20:23 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Bredere wielbasis zal daarom wel strakker liggen dan de smallere.
Maar mi vooral ook marketing.
De gewone was ook leverbaar als Turbolook; dus met uitgeklopte schermen en bredere wielen voor maar liefst ca NLG 40.000 meerpijs ....
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
28 sep 2007 20:24 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Wel ook turbo onderstel en remmen meen ik. Blijft een no-go voor mij trouwens.
|
28 sep 2007 20:27 |
|
|
hackbox
964 C2 Cabrio
|
Volgens mij is de 30-jahre 911 jubi uitvoering ook een Turbolook versie ... toch ?
_________________________________________ hgttg
|
28 sep 2007 20:36 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Waarom is een 911 turbo breder?
Denk dat dit wel de reden is: opvallend afwijkende vorm voor een dito auto
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
28 sep 2007 20:41 |
|
|
gassen
964 C4 Jubi 793uit Uithoorn
|
@hackbox Ik weet het niet zeker eigenlijk. Ik heb begrepen dat de jubi's wel de turbo body en het onderstel hebben maar niet de remmen, motor en vleugel.
Zal het eens navragen, of misschien kunnen we tijdens een meeting de body vergelijken met iemand die de Turbolook versie heeft.
|
28 sep 2007 20:57 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Zelfs niet het onderstel. Wel aangepast tov narrowbody, maar niet hetzelfde.
|
28 sep 2007 22:18 |
|
|
gassen
964 C4 Jubi 793uit Uithoorn
|
hmmm, waar heb je die info vandaan? Ben we benieuwd naar nog meer feiten over de jubi. Er is een duitse site speciaal over de jubi's, http://www.jubi.sportwagen-club.de/, maar daar staat net niet die info heel duidelijk op. Of ik lees niet goed
|
29 sep 2007 9:23 |
|
|
gassen
964 C4 Jubi 793uit Uithoorn
|
Intussen even gegoogled en inderdaad meerdere sites gezien waarin vermeld wordt dat de Jubi een turbo-look is. Dus geen onderstel van de turbo.
|
29 sep 2007 10:34 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
De kreet turbo-look wil niet automatisch zeggen dat het onderstel niet aanwezig is
De 993 4S bijvoorbeeld, heeft 'alleen' de motor met de turbo's niet, maar de rest wel
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
29 sep 2007 10:45 |
|
|
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
Maar als het dus een looks kwestie is, komt het er eigenlijk op neer dat als ze de smalle carrosserie hadden gebruikt hij nog sneller was geweest .
_________________________________________ NPC 0577
|
29 sep 2007 11:55 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Vraag me ook nog steeds af waarom de 993 4s wel de "Big Reds" heeft en de (2)S weer niet?Zal wel produktie/kosten technisch iets zijn denk ik.
Of weet iemaand echt waarom dit was?Het was in ieder geval niet nodig omdat die 4s zo snel was.....Traag hok
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
29 sep 2007 11:56 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Je kunt 't ook niet laten hè...
|
29 sep 2007 12:16 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Nou ben ik een keer serieus oke... alleen de laatste zin dan niet
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
29 sep 2007 13:32 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Meerdere bronnen. Ik lees graag, w.o. veel Porsche gerelateerde zaken. Het zal zonder twijfel in het 964 boek van Streather vermeld zijn. En misschien ook wel in het boek van Morgan.
|
29 sep 2007 13:40 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ik weet dat bij de 964 de C2 een ander remsysteem had dan de C4 en Turbo. Misschien dat ook bij de 993 het remsysteem van de Turbo en de 4wd versies overeenkomsten hebben waardoor de 4S makkelijk van big reds kon worden voorzien en de 2S niet.
Of het kan zo zijn dat men bij Porsche heeft beseft dat die 2wd jongens vooral poseurs zijn die geen zware remmen nodig hebben voor al dat geflaneer...
|
29 sep 2007 13:43 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
29 sep 2007 14:21 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
We zaten allemaal op jou te wachten Paul... , ik had er een weddenschap mee kunnen winnen; lag zó voor de hand dat jíj reageerde...
|
29 sep 2007 14:29 |
|
|
craze
ex-911 3.2 '86, ex-TT quattro 260pk, nu saab 9-5 aero 250pk
|
was wel een intikkertje, Jurgen
_________________________________________ 911 redenen om de 3.2 te pakken!
www.thefloorfactory.nl
|
29 sep 2007 14:57 |
|
|
frank 964
964 WTL Cabrio VERKOCHT !!Groningen
|
de Cabrio van mij is een echte Turbolook van fabriek af.
700 stuks gemaakt en voorzien van komplete remmerij van de 965 en het gehele onderstel is 965 , rijd super strak en remt natuurlijk mega ...
alleen de motor is een standaard carrera 2 motor , hoef ook helemaal geen turbo blok eigenlijk.
vindt de looks van de turbo ook zo ontzettend gaaf , een "smalletje" valt niet eens op .. die lekkere volle kont en brede schermen gewoon prachtig.
_________________________________________ 964 WTL verkocht circuit auto bmw e36 321 pk M3 Freude am Fahren......
|
29 sep 2007 15:09 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
29 sep 2007 15:55 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Maar weer ff on topic.....
Waarom de 4S wel de "big reds" en de S niet??
De S heeft trouwens wel weer een veel mooiere motorkapgrille dan de 4S
Dus toch een Showoff?? Maar dan had de S ook de rode rakkers moeten hebben
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
29 sep 2007 16:23 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Even voor alle duidelijkheid, speciaal voor JURGEN, reageer hier niet op Devils son maar op de Alfa man
Waarom de S die mooie zwarte klauwen, dat was geloof ik de vraag...
De 4S is gemaakt als spin-off van de TT, daarmee een commercieel heel goede zet en heeft dan ook alles van de TT behalve de TT
De S is gemaakt als special toen de 993 aan het eind van z'n levensduur kwam, en de 996 nog niet te koop was. Een auto voor de liefhebbers zeg maar
Hiervoor heeft Porsche eens rond gekeken in de 993 keuken, een aantal bestaande ingredienten gebruikt, en enkele - relatief goedkope - nieuwe.
Dit principe hebben ze en zullen ze vaker toepassen!
En zo ontstond een model met turbo-look, maar 2 wiel aandrijving - had ik dat al vermeld - en de standaard 993 wiel/remmen combinatie van 17" en zwarte klauwen.
Nieuw de gespoten en afwijkende achterspoiler en enkele mooie interieur accenten.
Verder stelt dit model niet zoveel voor; belachelijke prijzen ook.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
29 sep 2007 19:40 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Bedankt dat je het zo duidelijk uitlegt Paul....
|
29 sep 2007 19:50 |
|
|