Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 nov 2024 12:22



Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Waarom is een 911 turbo breder? 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 carrera 3.2 '86
Kapelle
Bericht Waarom is een 911 turbo breder?
Ik vraag mij al een hele poos af waarom het eigenlijk zo is dat 911 turbo breder is dan zijn ongeblazen soortgenoten. De looks vind ik sowieso erg mooi, maar het lijkt me sterk dat dat de reden zou zijn.

Ik heb al zitten denken dat het misschien door de bredere spoorbreedte een stabieler concept zou kunnen zijn, echter door de hogere cw-waarde is er ook weer meer vermogen nodig de auto voort te stuwen. Een gewone 911 in turbo-look heeft een iets langzamere acceleratie en een iets lagere topsnelheid volgens de boekjes. En als je kijkt naar een RUF Yellowbird, waar men expres heeft gekozen voor een "narrow body", is het wat stabiliteit betreft ook goed mogelijk een smalle koets te hebben.

Verder is de basiscarrosserie vanaf het begin tot en met de 964 vrijwel gelijk gebleven, de spatschermranden zijn maar minimaal breder geworden. En ondanks dat is het vermogen in hetzelfde concept bijna verdubbeld. Nu is de wielophanging ook wel flink verbeterd zijn in de loop der jaren, maar om van 130pk naar 250pk te gaan is voor de smalle koets dus geen probleem wat stabiliteit aan gaat.

Dus mijn conclusie is eigenlijk dat men zonder problemen best een turbo motor in de gewone carrosserie hadden kunnen gebruiken, aangezien het goed mogelijk is om de stabiliteit te behouden.

Wie weet hier meer van?
_________________________________________
NPC 0577


28 sep 2007 19:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex 996 4S Cabrio; ex 996 4S; ex 930 (2x); ex 3.0 cabrio
Bericht 
Heb je hier iets aan?

De 930
De eerste Turbo werd geïntroduceerd in 1975. De engineers van Porsche hadden reeds geëxperimenteerd met turbochargers op de race-Porsches en grote baas Ernst Fuhrman dacht dat het toch mogelijk moest zijn om turbo's ook op een produktie-auto te monteren. In 1973 werd een prototype 911 Turbo tentoongesteld op verscheidene Europese autoshows en in 1974 werd een volgend prototype geshowd op de Motorshow van Parijs. De 911 Turbo ging in 1975 in produktie en had een 3.0 liter 6-cilinder met 260 pk.

Deze auto was erg luxe: airconditioning, electrische ramen, een leren interieur, getind glas en koplampsproeiers waren standaard. Deze Porsche was zo anders dan de bestaande 911's dat hij zijn eigen typenummer kreeg: de 930.De Turbo was eigenlijk bedoeld als "limited edition"-model. Er zouden er maximaal 500 verkocht worden. Maar zijn snelle uiterlijk, door de grote achtervleugel, de verbrede wielkasten (met de typische haaienvinnen erop (bedoeld als bescherming tegen opvliegende steentjes)) en de brede wielen in combinatie met de krachtige motor, maakten de Turbo zo gewild dat er meer dan 1000 verkocht werden.

De voor- en achtervleugels kwamen van de 3.0 RSR (race-Porsche) en waren bedoeld om bij hoge snelheden meer downforce te creëren. De grote achtervleugel zorgde voor extra koellucht voor de motor. In 1976 werd de 2de grill in de vleugel groter gemaakt.

De 930 3.3 liter
In 1976 werd de motor van de 930 vergroot tot 3.3 liter en werd er een intercooler geplaatst. Het resultaat was een motor die 300 pk leverde. De grote achtervleugel werd ook aangepast; de 2 grilles werden vervangen voor 1 grotere, gladdere grill die iets hoger geplaatst werd.
Tevens werden er betere remmen gemonteerd.In 1979 was de Turbo niet langer leverbaar in Amerika en Japan. Het model werd teruggetrokken als public-relations-antwoord op een tweede oliecrisis.
In 1986 kwam de Turbo in Amerika weer op de markt. De Turbo was inmiddels ook leverbaar als Targa- en cabrio

Zie verder:
http://www.porsche911turbo.nl/geschiede ... Turbo.html


28 sep 2007 20:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Bredere wielbasis zal daarom wel strakker liggen dan de smallere.
Maar mi vooral ook marketing.

De gewone was ook leverbaar als Turbolook; dus met uitgeklopte schermen en bredere wielen voor maar liefst ca NLG 40.000 meerpijs ....
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


28 sep 2007 20:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
Wel ook turbo onderstel en remmen meen ik. Blijft een no-go voor mij trouwens.


28 sep 2007 20:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C2 Cabrio
Bericht 
wolf schreef:
Wel ook turbo onderstel en remmen meen ik. Blijft een no-go voor mij trouwens.


Volgens mij is de 30-jahre 911 jubi uitvoering ook een Turbolook versie ... toch ?
_________________________________________
hgttg


28 sep 2007 20:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: Waarom is een 911 turbo breder?
Double G schreef:
De looks vind ik sowieso erg mooi, maar het lijkt me sterk dat dat de reden zou zijn.

Denk dat dit wel de reden is: opvallend afwijkende vorm voor een dito auto :D
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


28 sep 2007 20:41
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4 Jubi 793
uit Uithoorn
Bericht 
@hackbox Ik weet het niet zeker eigenlijk. Ik heb begrepen dat de jubi's wel de turbo body en het onderstel hebben maar niet de remmen, motor en vleugel.

Zal het eens navragen, of misschien kunnen we tijdens een meeting de body vergelijken met iemand die de Turbolook versie heeft.


28 sep 2007 20:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
gassen schreef:
Ik heb begrepen dat de jubi's wel de turbo body en het onderstel hebben maar niet de remmen, motor en vleugel.


Zelfs niet het onderstel. Wel aangepast tov narrowbody, maar niet hetzelfde.


28 sep 2007 22:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4 Jubi 793
uit Uithoorn
Bericht 
hmmm, waar heb je die info vandaan? Ben we benieuwd naar nog meer feiten over de jubi. Er is een duitse site speciaal over de jubi's, http://www.jubi.sportwagen-club.de/, maar daar staat net niet die info heel duidelijk op. Of ik lees niet goed :)


29 sep 2007 9:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4 Jubi 793
uit Uithoorn
Bericht 
Intussen even gegoogled en inderdaad meerdere sites gezien waarin vermeld wordt dat de Jubi een turbo-look is. Dus geen onderstel van de turbo.


29 sep 2007 10:34
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
De kreet turbo-look wil niet automatisch zeggen dat het onderstel niet aanwezig is :!:
De 993 4S bijvoorbeeld, heeft 'alleen' de motor met de turbo's niet, maar de rest wel :idea:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


29 sep 2007 10:45
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 carrera 3.2 '86
Kapelle
Bericht 
Maar als het dus een looks kwestie is, komt het er eigenlijk op neer dat als ze de smalle carrosserie hadden gebruikt hij nog sneller was geweest :lol: :wink: .
_________________________________________
NPC 0577


29 sep 2007 11:55
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 993 c2, Ex 997 4S, Ex 964 c2 '92, 991.2 S
Sint Pancras
Bericht 
Vraag me ook nog steeds af waarom de 993 4s wel de "Big Reds" heeft en de (2)S weer niet?Zal wel produktie/kosten technisch iets zijn denk ik.
Of weet iemaand echt waarom dit was?Het was in ieder geval niet nodig omdat die 4s zo snel was.....Traag hok :twisted: :wink:
_________________________________________
what is understood
need not be discussed.


29 sep 2007 11:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Westervoort
Bericht 
:wink: Je kunt 't ook niet laten hè...


29 sep 2007 12:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 993 c2, Ex 997 4S, Ex 964 c2 '92, 991.2 S
Sint Pancras
Bericht 
Nou ben ik een keer serieus :mrgreen: :wink:oke... alleen de laatste zin dan niet
_________________________________________
what is understood
need not be discussed.


29 sep 2007 13:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
gassen schreef:
hmmm, waar heb je die info vandaan?


Meerdere bronnen. Ik lees graag, w.o. veel Porsche gerelateerde zaken. Het zal zonder twijfel in het 964 boek van Streather vermeld zijn. En misschien ook wel in het boek van Morgan.


29 sep 2007 13:40
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
2000 gtv schreef:
Vraag me ook nog steeds af waarom de 993 4s wel de "Big Reds" heeft en de (2)S weer niet?Zal wel produktie/kosten technisch iets zijn denk ik.
Of weet iemaand echt waarom dit was?Het was in ieder geval niet nodig omdat die 4s zo snel was.....Traag hok :twisted: :wink:


Ik weet dat bij de 964 de C2 een ander remsysteem had dan de C4 en Turbo. Misschien dat ook bij de 993 het remsysteem van de Turbo en de 4wd versies overeenkomsten hebben waardoor de 4S makkelijk van big reds kon worden voorzien en de 2S niet.

Of het kan zo zijn dat men bij Porsche heeft beseft dat die 2wd jongens vooral poseurs zijn die geen zware remmen nodig hebben voor al dat geflaneer... :twisted:


29 sep 2007 13:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Wil er echt niemand reageren op de laatste opmerking van de zoon van de duivel :?: :oops: :shock: :lol: :wink:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


29 sep 2007 14:21
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Westervoort
Bericht 
We zaten allemaal op jou te wachten Paul... , ik had er een weddenschap mee kunnen winnen; lag zó voor de hand dat jíj reageerde... :wink:


29 sep 2007 14:29
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex-911 3.2 '86, ex-TT quattro 260pk, nu saab 9-5 aero 250pk
Bericht 
was wel een intikkertje, Jurgen :!: :wink:
_________________________________________
911 redenen om de 3.2 te pakken!
www.thefloorfactory.nl


29 sep 2007 14:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 WTL Cabrio VERKOCHT !!
Groningen
Bericht 
de Cabrio van mij is een echte Turbolook van fabriek af.
700 stuks gemaakt en voorzien van komplete remmerij van de 965 en het gehele onderstel is 965 , rijd super strak en remt natuurlijk mega ... :lol:
alleen de motor is een standaard carrera 2 motor , hoef ook helemaal geen turbo blok eigenlijk.
vindt de looks van de turbo ook zo ontzettend gaaf , een "smalletje" valt niet eens op .. die lekkere volle kont en brede schermen gewoon prachtig.
_________________________________________
964 WTL verkocht
circuit auto bmw e36 321 pk M3
Freude am Fahren......


29 sep 2007 15:09
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Citaat:
... dat die 2wd jongens vooral poseurs zijn die geen zware remmen nodig hebben voor al dat geflaneer...

Frank lijkt de uitzondering op de regel :idea: :P :lol:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


29 sep 2007 15:55
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 993 c2, Ex 997 4S, Ex 964 c2 '92, 991.2 S
Sint Pancras
Bericht 
Maar weer ff on topic.....
Waarom de 4S wel de "big reds" en de S niet??
De S heeft trouwens wel weer een veel mooiere motorkapgrille dan de 4S :twisted:
Dus toch een Showoff?? :wink: Maar dan had de S ook de rode rakkers moeten hebben :lol: :wink:
_________________________________________
what is understood
need not be discussed.


29 sep 2007 16:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Even voor alle duidelijkheid, speciaal voor JURGEN, reageer hier niet op Devils son maar op de Alfa man :idea: :P :wink:

Waarom de S die mooie zwarte klauwen, dat was geloof ik de vraag...

De 4S is gemaakt als spin-off van de TT, daarmee een commercieel heel goede zet en heeft dan ook alles van de TT behalve de TT :idea: :D

De S is gemaakt als special toen de 993 aan het eind van z'n levensduur kwam, en de 996 nog niet te koop was. Een auto voor de liefhebbers zeg maar :o

Hiervoor heeft Porsche eens rond gekeken in de 993 keuken, een aantal bestaande ingredienten gebruikt, en enkele - relatief goedkope - nieuwe.
Dit principe hebben ze en zullen ze vaker toepassen!
En zo ontstond een model met turbo-look, maar 2 wiel aandrijving - had ik dat al vermeld :?: :oops: - en de standaard 993 wiel/remmen combinatie van 17" en zwarte klauwen.
Nieuw de gespoten en afwijkende achterspoiler :D en enkele mooie interieur accenten.
Verder stelt dit model niet zoveel voor; belachelijke prijzen ook.
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


29 sep 2007 19:40
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Westervoort
Bericht 
Bedankt dat je het zo duidelijk uitlegt Paul.... 8) :wink:


29 sep 2007 19:50
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.