Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 20 nov 2024 19:39

Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 
PCM navigatie geeft foute locatie aan 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Porschûh
Bericht PCM navigatie geeft foute locatie aan
Af en toe gebeurt het dat ik volgens mijn PCM navigatie scherm heel ergens anders rondrij dan waar ik werkelijk ben. Hij zit er dan een paar kilometer naast.

Heef iemand hier ervaring mee?

Ik heb een PCM in mijn Boxster van mei 2001 en een gekopieerde CD van Benelux (nogmaals bedankt, Rob!) die het over het algemeen gewoon doet.

Wat valt hier aan te doen?

28 sep 2007 11:42
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Meerdere factoren kunnen de oorzaak zijn van 'n onjuiste plaatsbepaling :arrow:

- aantal satelieten dat de navi kan zien.
- juistheid van de electronische kaarten.

Ik denk dat je het in het laatste moet zoeken :shock: ... probeer dezelfde locatie eens met 'n nieuwere of oudere versie software dan die je nu gebruikt :idea:

28 sep 2007 11:46
Profiel WWW Facebook 
Bericht 
Rijd jij mischien harder dan dat de navigatie volgen kan. :wink:

Nee heb echt geen idee, het enige wat ik je kan vertellen dat vrienden van ons bijna het zelfde probleem hadden, en dat bleek in de software te zitten.
Andere gekregen en was over. (garantie)

28 sep 2007 11:48
PorscheForum Rakker
Porschûh
Bericht 
Olaf schreef:
Meerdere factoren kunnen de oorzaak zijn van 'n onjuiste plaatsbepaling :arrow:

- aantal satellieten dat de navi kan zien.
- juistheid van de electronische kaarten.

Ik denk dat je het in het laatste moet zoeken :shock: ... probeer dezelfde locatie eens met 'n nieuwere of oudere versie software dan die je nu gebruikt :idea:

Het 'rare' is dat hij het meestal wel goed doet. Hoe kom ik aan andere software? Staat dat niet gewoon op die CD?

Of ligt het probleem misschien bij de sensoren, die het satellietsignaal oppikken. Ik neem tenminste aan dat die ergens in de auto aanwezig moeten zijn?

28 sep 2007 11:51
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Bericht 
GerbenJ schreef:
Het 'rare' is dat hij het meestal wel goed doet. Hoe kom ik aan andere software? Staat dat niet gewoon op die CD?

Dat is nou juist niet raar (of vreemd) - er zijn twee bedrijven die electronische kaarten leveren - deze zijn niet altijd correct of up to date :arrow: zo kom je bijvoorbeeld weleens bij 'n kruispunt dat volgens de navi al 'n rotonde zou moeten zijn :shock: ... maar vaak ook andersom :D

GerbenJ schreef:
Of ligt het probleem misschien bij de sensoren, die het satellietsignaal oppikken. Ik neem tenminste aan dat die ergens in de auto aanwezig moeten zijn?

Je hebt 1 GPS muis - zeg maar antenne - deze zit bij 'n boxster en 996 ergens onder het dashboard ...

Als je navi aan staat - kan je op een van de knoppen drukken en zien hoeveel satelieten je ontvangt met deze GPS muis.(zie handleiding)

Voor 'n plaatsbepaling heb je minimaal 3 satelieten nodig - 6 is al 'n stuk beter (en heb je nodig voor 'n kalibratierit) & 9 is helemaal super (zelden btw).

Het kan zijn dat je antenne geen "aarde" maakt - met andere woorden: niet op metaal geklikt zit :!:

Wat je ook even zou kunnen proberen is om je oude software (origineel?) opnieuw te laden - en daarna weer je huidige :idea:

28 sep 2007 12:24
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Kan inderdaad een probleem in de software zijn maar ook een slecht antenne contact.

Laatst eenzelfde geintje gehad en dat bleek de connector van de GPS antenne (de muis) te zijn met de navigatie unit.

28 sep 2007 14:10
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Porschûh
Bericht 
Olaf schreef:
...er zijn twee bedrijven die electronische kaarten leveren - deze zijn niet altijd correct of up to date :arrow: zo kom je bijvoorbeeld weleens bij 'n kruispunt dat volgens de navi al 'n rotonde zou moeten zijn :shock: ... maar vaak ook andersom ...
Ik rijd vaak genoeg door een weiland volgens mijn PCM, vooral in Vinex-wijken, maar dat bedoel ik niet.

Olaf schreef:
Voor 'n plaatsbepaling heb je minimaal 3 satelieten nodig - 6 is al 'n stuk beter (en heb je nodig voor 'n kalibratierit) & 9 is helemaal super (zelden btw)....

Daarnet had hij de weg weer gevonden, toen bleek ik dan ook met 8 satellieten contact te hebben.

Olaf schreef:
Wat je ook even zou kunnen proberen is om je oude software (origineel?) opnieuw te laden - en daarna weer je huidige :idea:

Maar dan heb je het over een originele CD-rom? Waar vind je die tegenwoordig nog. Ik heb volgens mij PCM I 16bit.

28 sep 2007 14:24
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Bericht 
GerbenJ schreef:
Maar dan heb je het over een originele CD-rom? Waar vind je die tegenwoordig nog. Ik heb volgens mij PCM I 16bit.

Lijkt mij dat die bij de navi (of auto) geleverd is .. dat is dan wel 'n oude versie, maar de makkelijkste manier om jouw gekopieerde software nogmaals (opnieuw) te installeren.

28 sep 2007 14:27
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Porschûh
Bericht 
Ik heb alleen een originele CD van Duitsland, niet van de Benelux. Heeft het zin om die af en toe te laten draaien?

28 sep 2007 14:31
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Bericht 
Maakt niet uit - zolang het maar 'n installatie CD is :idea:

Oude CD erin - en als het goed is vraagt de navi dan om hem te installeren :idea:

Installatie voltooid :arrow: jouw "update" CD erin - deze zou dan opnieuw geinstalleerd moeten worden ...

Da's mijn idee - en hoe het werkt bij Becker, VDO & Travelpilot :wink:

28 sep 2007 14:38
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Porschûh
Bericht 
Installatie CD zeg je? Ik heb dus een originele CD van Duitsland. Of die CD ook fungeert als installatie CD?

28 sep 2007 14:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Ex Boxster S 3.2 2004 Audi A4 3.0 V6 TDI
Rotterdam
Bericht 
Het lijkt me niet dat je door een foutje in het kaartmateriaal werkelijk een paar kilometer naast de werkelijke locatie komt te zitten. Al het kaartmateriaal niet klopt met de werkelijke situatie - dat heb ik ook wel 's - dan pikt ie eventueel een direct naastgelegen weg (< 100 meter) of rij je gewoon door "het weiland".

Bij afwijkingen van een km zou ik eerder aan hetzij een hardwareprobleempje (bijv. stekker) of i.d.d. aan de firmware denken.

Volgens mij heb je voor een firmware-update een aparte CD nodig heb ik wel 's op het Renntech-forum gelezen. Werd ook door mijn Porsche Dealer verteld (of dat klopt weet je overigens niet altijd...). De GPS-antenne zit overigens onder het infrarood-oogje van je alarm, midden voor op het dashbord. Je zou daar 's wat kunnen rommelen....

29 sep 2007 15:53
Profiel
PorscheForum Rakker
991S
ex 996, ex 997S
Bericht 
Ik heb iets gelezen over het calibreren van je GPS. Heb de tekst uit het manual van een 966 eventueel voor je beschikbaar.[/list]

29 sep 2007 18:31
Profiel
PorscheForum Rakker
2x 964 C4 en 911 2.4 E
Waalre
Bericht 
Heb je pas nieuwe banden of velgen gekocht?

29 sep 2007 21:26
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
991S
ex 996, ex 997S
Bericht 
Kan inderdaad met banden, velgen of ander onderhoud te maken hebben. Dit kan effect hebben op de GPS ontvanger, electrisch, alsook ook de afstandmeter. Als aangegeven, aldan is calibratie noodzakelijk voor een goede werking. Kan je het manual document evt. per mail sturen.

30 sep 2007 0:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Porschûh
Bericht 
Nee, geen nieuwe banden en velgen. En over het algemeen werkt het wel goed. Maar soms dus niet. Het gebeurt ook wel eens dat hij aangeeft dat hij de CD niet kan lezen. Als ik dan niets doe maar gewoon even wacht, dan heeft hij hem na een tijdje wel weer aan de praat en functioneert het systeem.

Ik zou graag dat manual document per email ontvangen.

Laatst bijgewerkt door GerbenJ op 17 nov 2009 21:21, in totaal 1 keer bewerkt.

01 okt 2007 11:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht 
Fout als in de Baja of zo :mrgreen: ?

01 okt 2007 12:28
Profiel
PorscheForum Rakker
Porschûh
Bericht 
:?:

01 okt 2007 12:39
Profiel
PorscheForum Rakker
991S
ex 996, ex 997S
Bericht 
En Gerben, opgelost?

03 okt 2007 23:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Porschûh
Bericht 
Bedankt voor je email. Wat nou precies de oorzaak van het probleem is, weet ik niet. Ik vermoed de kwaliteit van de CD in combinatie met ouderdomsgebreken van de CD-lezer. Maar over het algemeen werkt het gewoon, soms niet meteen als ik wegrij, maar pas na een tijdje.

04 okt 2007 14:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster S Spyder 550
Turnhout Belgie
Bericht 
Volgens mij ligt het aan je gebrand cdrommetje. Ben er bijna zeker van. Kopieer de cd gewoon opnieuw tegen een lage kopieersnelheid op een goede kwaliteitscd en waarschijnlijk zal je probleem opgelost zijn.
Ik heb in mijn vorige Boxster S 2001 hetzelfde probleem gehad. Ik gebruikte ook een kopie, weliswaar op een Porsche Traffic Pro en plots deet hij hetzelfde als uw PCM. Soms goed, soms niet, soms helemaal verkeerd ed. Dus effe opnieuw kopieren is niet veel moeite......

04 okt 2007 19:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Porschûh
Bericht 
Toen ik problemen kreeg met de CD heb ik al een kopie gemaakt. Deze kopie deed het echter niet. Ik zal nogmaals proberen een kopie te maken, maar dan met een lage kopieersnelheid, bedankt voor de tip.

05 okt 2007 12:08
Profiel
PorscheForum Rakker
Ex Boxster S 3.2 2004 Audi A4 3.0 V6 TDI
Rotterdam
Bericht 
Moet je ook even "verify" aanzetten tijdens het branden, dan wordt meteen gechecked of ie inderdaad goed is gebrand.

05 okt 2007 16:42
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 23 berichten ]