Auteur |
Bericht |
ReMo
Gerlderland
|
Slechte koude start 924 ('81)
Net in het bezit van een 924 en dus aan de slag ermee. Auto start heel slecht als de motor koud is. Moet echt 5-10 starten. Het lijkt dan of hij op drie cylinders loopt.
Als ik gas geef slaat hij af. Als hij dan een aantal minuten geprutteld heeft blijft hij lopen. Als de motor nog warm is start hij direct. Maar tijdens het rijden lijkt hij wat in te houden bij lagere toerentallen.
Ook ploft de motor vooral bij gas loslaten.
De vorige eigenaar melde dat de auto een tijd stil heeft gestaan. De oude brandstof heeft hij niet vervangen. Wel is er een nieuw benzinefilter geplaatst en een nieuwe accumulator.
Zelf heb ik er vanmorgen injector reiniger in gedaan. Maar tot nog toe blijft het probleem.
Welke stappen kan ik nu het beste gaan nemen en in welke volgorde?
Laatst bijgewerkt door ReMo op 06 okt 2007 19:12, in totaal 1 keer bewerkt.
|
04 okt 2007 16:33 |
|
|
cabrio wim
|
Type op zoeken is (Starten and 924) in, je weet niet wat voor info je dan allemaal krijgt.
|
04 okt 2007 16:37 |
|
|
Tom80
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0
nu: fiets, ovUtrecht
|
Tank leegrijden, verse benzine erin een een 'kuurtje Oberhausen' (= flink stuk blazen). Het injectiesysteem van de 924 is basis K-Jetronic en de ontsteking is ook simpel, niet zoveel wat de loop kan beïnvloeden behalve gare bougies/kabels/verdeler/rotor en oude brandstof.
_________________________________________ Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...
|
04 okt 2007 16:39 |
|
|
ReMo
Gerlderland
|
Zal het forum goed doorspitten. Zaterdag maar eens goed kijken wat er allemaal niet klopt.
|
04 okt 2007 20:23 |
|
|
Meneer aard
924 `77Wijchen
|
Veel voorkomende startproblemen zijn ook te verwijten aan slechte injectoren. Je kunt ze testen door alle 4 in verschillende potjes te hangen, auto op contact zetten en de luchtweger omhoog duwen. Dan moet er een mooie nevel uit de injectoren komen. Zo niet kun je ze ultrasoon laten reinigen of vervangen. Vervangen kost ongv 50 ex btw per injector.
De rest kun je ook testen/vervangen. Ontseking, brandstof gedeelte (o.a. brandstof filter).
Succes ermee.
|
04 okt 2007 22:06 |
|
|
ReMo
Gerlderland
|
Zal het allemaal gaan testen. Wat voor brandstof tanken jullie eigenlijk?
95 of 98?
|
04 okt 2007 22:15 |
|
|
Meneer aard
924 `77Wijchen
|
Ik tank 98. Staat ook aan de binnenzijde van het tankklepje / instructie boekje.
|
04 okt 2007 22:30 |
|
|
Tom80
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0
nu: fiets, ovUtrecht
|
Hij lust alleen 98...
_________________________________________ Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...
|
05 okt 2007 11:35 |
|
|
ReMo
Gerlderland
|
Dat meende ik ook al. Vorige eigenaar zei dat het niet zoveel uitmaakte.
Heb vanmorgen verdelerkap en rotor vervangen op advies van de garage. Zij gaan vanmiddag de injectoren reinigen.
Tevens vervang ik dan de bougies. Bougie kabelset kost 50 euro dus die vervang ik volgende week denk ik. Ben benieuwd of het dan beter gaat.
|
05 okt 2007 11:48 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Ik tank (met kat) 95.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
05 okt 2007 14:46 |
|
|
BJ964
Porsche 964 C2 1991
|
Jij hebt dan ook geen 924 Wim ik tank met m'n 964 ook altijd 95
_________________________________________ Porsche 964C2 Nachtblauw
|
05 okt 2007 14:50 |
|
|
Tom80
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0
nu: fiets, ovUtrecht
|
Dat vind ik niet zo positief...
_________________________________________ Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...
|
05 okt 2007 18:42 |
|
|
ReMo
Gerlderland
|
Klinkt ook een beetje raar. Maar ik heb er nu 98 in gedaan. Injectoren gedemonteerd en weggebracht. Worden ultrasoon gereinigd . Kan ze morgen weer halen. Zagen er ontzettend zwart uit. Ben benieuwd of hij dan mooier loopt en vlot start.
Zo niet dan toch maar verder met de ontsteking.
|
05 okt 2007 19:48 |
|
|
ReMo
Gerlderland
|
Vandaag injectoren terug geplaatst. Maar het probleem blijft. Motor slaat aan en valt dan direct stil. Als ik hem eindelijk aan heb loopt hij erg "rauw"". Tijdens het rijden ploft hij nog steeds als ik het gas loslaat.
Dus tot nu toe;
Injectoren gereinigd
Bougies vervangen
Verdeelkap en rotor vervangen
Massa contacten gereinigd
Allemaal geen resultaat.
Volgende stap wordt dus, bougiekabels vervangen
|
06 okt 2007 19:46 |
|
|
Ropor
924 - 1981De Lier
|
Ik heb ook een 924 uit 1981, bij mij komen de laatste tijd dezelfde problemen voor. Dus ook lastig starten en bij een koude motor snel afslaan.
Ik ben afgelopen weekend naar Belgie gereden met de porsche maar na een nachtje te hebben stilgestaan wilde hij helemaal niet meer starten. Ik heb van alles geprobeerd om hem aan de praat te krijgen maar dat ging allemaal niet werken. Ik weet ook niet wat het probleem is want ik heb de auto veilig geparkeerd en ga volgende week terug om hem op te halen.
Ik heb het idee dat hij veel te veel benzine krijgt. Dit verklaart misschien ook het gevoelige IMS Lager bij jouw.
Ik tank trouwens altijd 95. Als ik van plan ben hard te rijden is mij wel aanbevolen om 98 te tanken. Anders maakt het niet veel uit.
_________________________________________ Het leven is simpel, het moeilijkst is simpel te leven
|
09 okt 2007 18:51 |
|
|
Tom80
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0
nu: fiets, ovUtrecht
|
Geen last van pingelen?
_________________________________________ Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...
|
09 okt 2007 20:13 |
|
|
ReMo
Gerlderland
|
Vervolg van de start perikelen;
Vandaag bougiekabels vervangen door nieuwe. Het leek even beter te gaan maar het probleem blijft. Als de motor start en ik geef gas valt hij terug in toeren. Hij lijkt dan op drie cylinders te lopen. Als hij warm is is er geen probleem.
Morgen ga ik kijken of de nokkenas goed staat en de ontsteking afstellen.
Luchtweger controleren en alle vacuum slangetjes controleren.
Bij komend probleem is dat er volgens de vorige eigenaar nog ongeveer 10 liter oude brandstof in heeft gezeten (Vlotter is kapot). Vervolgens heb ik daar 15 liter 95 bij gedaan om naar huis te rijden. Thuisgekomen heb ik nog eens 20 liter getankt (98). Toen ik de vlotter in de tank eruit haalde zag ik dat de tank vol zat. Er moet dus meer dan 10 liter oude brandstof in hebben gezeten. Dit kan ook bedragen aan het slecht starten en lopen.
Wordt dus weer vervolgd.
PS. Als ik de nokkenas wil controlen en de ontsteking af wil stellen waar vind ik dan het merkteken? Ik lees hier namelijk verschillende dingen over.
Staat die op de krukaspoelie of vind ik die op het vliegwiel?
|
09 okt 2007 21:54 |
|
|