Auteur |
Bericht |
GerbenJ
Porschûh
|
Wat is teveel toeren bij een koude motor?
Op het forum al vaak gelezen dat het niet goed is voor de motor om teveel toeren te maken als deze nog koud is, maar dat je moet wachten tot de motor warm is. Dat klinkt logisch. Maar hoeveel is teveel toeren? In mijn geval, ik heb een Boxster 2.7
_________________________________________ Winner of the Rubber Mac of Zurich Award
|
12 okt 2007 13:58 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Tot 3500 RPM bij 'n koude motor, toch
|
12 okt 2007 14:11 |
|
|
TD (zonder I)
Utrechtse Heuvelrug
|
Koud ga ik nooit hoger dan 3.000 rpm
En koud betekent bij mij het eerste half uur rijden
Ooh ja, ik heb een luchtkoeler
|
12 okt 2007 14:19 |
|
|
horn
PF #57
|
luchtkoeler. in principe niet hoger dan 3500 (soms even tussen 3500 en 4000). eerste 20 min.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
12 okt 2007 14:24 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Voor de zekerheid rij ik de eerste 20 minuten ('s winters soms nog langer) < 3000 rpm.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
12 okt 2007 14:33 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
ik tot max 3000 toeren,
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
12 okt 2007 14:35 |
|
|
horn
PF #57
|
watjes
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
12 okt 2007 15:12 |
|
|
horn
PF #57
|
@ Gerben - wat zegt je instructieboekje? Mij lijkt dat je een waterkoker in 5 minuten op bedrijfstemperatuur hebt. Mijn smax nog sneller zelfs.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
12 okt 2007 15:13 |
|
|
TD (zonder I)
Utrechtse Heuvelrug
|
Bij jou worden auto's zelfs gloeiend heet
|
12 okt 2007 15:34 |
|
|
aero
996 Turbo
|
Het water in de koker wel ja
Maar de olie en de bak ...? neeuuhh niet in 5 minuten
Ikzelf hou altijd 15-20 minuten of ongeveer 15 kilometer aan. Daarvoor onder de 3000 rpm.
_________________________________________ Turbo lag is there for a reason, it gives you time to put your coffee away in the cupholder
Laatst bijgewerkt door aero op 12 okt 2007 15:47, in totaal 1 keer bewerkt.
|
12 okt 2007 15:46 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
boekje: 1e 5 minuten onder 4500/m. zelf: 1e 10 minuten onder 4000/m.
|
12 okt 2007 15:47 |
|
|
aero
996 Turbo
|
Als het boekje zegt de eerste vijf minuten tot 4500rpm, dan kan je nog afvragen met welke last?
Dus met koude motor volgas naar de 4500rpm kan ?
_________________________________________ Turbo lag is there for a reason, it gives you time to put your coffee away in the cupholder
|
12 okt 2007 15:50 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
mmmmmmmm ik schakel al bij 2500 als hij koud is na een 15min ga ik wat verder door trekken maar hij is pas lekker warm na een 30 minuten.
misschien ben ik wel tevoorzichtig met mijn gereviseerde motortje?
anton964
|
12 okt 2007 15:59 |
|
|
cabrio wim
|
Nee hoor Anton, kom zelf ook niet hoger als hij koud staat boven de 2500 toeren.
Laat ze ons dan maar watjes noemen, ik geef pas gas als hij goed op temperatuur is.
|
12 okt 2007 16:17 |
|
|
PaulusdB
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92Grootenbosch
|
De discussie gaat - voorzover ik het begrijp - nu de goed kant op.
Het zijn niet alleen de toeren, maar het is ook het geleverd vermogen dat
je in de hand dient te houden.
Je kunt je het geweld voorstellen waarmee een hete zuiger (weinig massa)
uitzet en zich de koele cylinderwand (grote massa) in vreet, wanneer je volgas
geeft bij 1500 toeren in de 5e versnelling.
Om voor mij onverklaarbare redenen heet dit verschijnsel 'kruipen'. De
tegenstelling met 'lekker lopen' is er natuurlijk wel.
_________________________________________ =-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-= Only dead fish go with the flow =-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Laatst bijgewerkt door PaulusdB op 12 okt 2007 17:25, in totaal 1 keer bewerkt.
|
12 okt 2007 16:28 |
|
|
GerbenJ
Porschûh
|
Keine Ahnung, ich werde mal gucken.
|
12 okt 2007 16:58 |
|
|
Thomas986
Boxster 2.5België (nabij zeeland)
|
Vanaf het temepratuurmetertje iets voorbij 80° staat mag je toch voorbij de 3000 toeren gaan, of is de motor dan nog niet warm? (in mijn geval boxster 2.5)
_________________________________________ L'Important c'est pas la chute Mais l' Atterissage.
|
12 okt 2007 17:05 |
|
|
funnyname
Porsche 944 Turbo sDen Haag
|
3000 rpm max.
En natuurlijk half gas, met vol gas belast je de boel ook teveel.
Daarnaast heb ik een olie temp meter, pas als deze rond de 90 staat ga ik het gas erop gooien.
_________________________________________ -----------------------------------------------------------
1988 944 turbo S(ilber Rosa)
Guru Chips, 3 bar FPR, Tial WG, MBC, 1 bar druk
-----------------------------------------------------------
|
12 okt 2007 17:13 |
|
|
Harry 911
964 C2 1991
|
|
12 okt 2007 17:58 |
|
|
Eric
Achter de duinen.
|
Sommige medeweggebruikers hebben een goede intuitie.
|
12 okt 2007 18:01 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Ik heb liever iets meer oliedruk en koppel, ook bij koude motor.
|
12 okt 2007 18:01 |
|
|
skwajee
928S4 '88 - ex Cayenne 3.0D '11, ex 996TT '02, ex 964 C2 Tip '92, ex 911 2.7 Targa '76België
|
Mijn 964 Tip schakelt bij ijskoude motor op hogere toeren dan bij bedrijfstemperatuur. Als ik vertrek (tip vertrekt in 1 enkel wanneer koud, nadien standaard vanuit 2de) en ik geef zeer weinig gas, dan zal hij pas tegen 3000rpm schakelen. Geef ik wat meer gas bij vertrek in koude toestand, dan zal deze bij 2000rpm al schakelen. M.a.w, belast je wagen niet door onnodige lage toeren te houden, gewoon vlotjes rijden zonder al je koppel te gebruiken.. de eerste kilometers!
|
12 okt 2007 19:06 |
|
|
mr.burns993
|
Re: Wat is teveel toeren bij een koude motor?
6000 is teveel
_________________________________________ excellent
“Porsche” It’s like children. You can’t understand until you’ve had one.
|
12 okt 2007 19:09 |
|
|
M a r c
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII
...nu kappersauto
|
Toerental is helemaal niet belangrijk bij een koude motor, het gaat om de belasting, dus als je gewoon rustig gasgeeft bij koude motor is het toerental niet heel relevant, P adviseert zelf onder de 5000 tpm te blijven met koude motor. Als je te lang lage toeren draait duurt het ook alleen maar langer eer dat de olie warm is.
_________________________________________ www.europeantuning.nl voor Volvo & Porsche, FABSPEED MOTORSPORT dealer www.mh-schietsport.nl voor sportschutters
|
18 okt 2007 23:09 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
tja zo word het natuurlijk moeilijk.wat is nu de juiste manier van warm rijden?
anton964
|
18 okt 2007 23:13 |
|
|