Auteur |
Bericht |
porsche1973s
Porsche 930- Targa '70
|
Klank uitlaat 3.0 vs 3.2
Vraag me af of de klank van een 3.0 en 3.2 verschilt bij een zelfde uitlaat configuratie? Heb namelijk een 3.2 aangeschaft waarop ik mijn vroegere SSI en sportdemper ga monteren. Gaat dat veel verschil geven?
|
09 okt 2007 16:55 |
|
|
marcelSC
|
volgens mij gaat dat niet passen, aan mij verkopen dus
|
09 okt 2007 18:34 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Hmmm, ik proef eigenbelang ... Maareh, volgens mij weinig verschil tussen het geluid van een 3.0 (SC) en een 3.2... Ligt vooral aan de demper en dergelijke... Met SSI's gaat het hoe dan ook anders klinken (overigens, niet alleen de SSI's, maar ook een andere einddemper plaatsen/vervangen he!)
|
09 okt 2007 19:24 |
|
|
marcelSC
|
beetje belang maar ,ik zoek zo'n set, maar volgens mij was hij iets anders de 3.2 vs 3.0 volgens die pelican site. Ik kan me vergissen hoor.
|
09 okt 2007 20:36 |
|
|
André
KozijnenboerBerkelland (Achterhoek) PF #345
|
Idd,3.0 en 3.2 hebben andere flenzen.
Zet je SSI hier maar te koop,liefhebbers zat
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
|
09 okt 2007 20:41 |
|
|
marcelSC
|
ik was eerst! maar dat ding was toch ook op die Delft meeting? Mooi geluid
|
09 okt 2007 20:56 |
|
|
André
KozijnenboerBerkelland (Achterhoek) PF #345
|
Marcel,check m'n album..............
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
|
09 okt 2007 21:16 |
|
|
marcelSC
|
bedankt he, heel mijn toetsen zitten vast
maar rode koni's je moet gele hebben!
Ik wil gele bestellen maar Erwin is zijn leesbril kwijt geloof ik.
|
09 okt 2007 22:02 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Is hier vaker genoemd. Meen dat Erwin toen wist te vertellen dat je wel degelijk 3.0 SSI's op een 3.2. kan schroeven, iets met een andere pakking/ adapter of zoiets....
Maar indien dat niet mocht lukken.... dan heb ik ook wel interesse! Heb nl. nog een RSR style dempertje liggen dat erop past!
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
09 okt 2007 22:20 |
|
|
marcelSC
|
ik was vandaag bij Erwin voor Bilsteins.......ging ik ook nog met SSI weg duur bezoekje, maar wel mooi!
|
10 okt 2007 22:48 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Ik dacht dat de 3.2 al in het bezit was gekomen van een katalysator en de SSI's hebben geen mogelijkheid een lambda sonde te plaatsen.
Een gaatje in de SSI's maken en een daarbij behorende moer op lassen t.b.v. de montage van de sonde is nog tot daar aan toe, maar indien het motormanagement een foutieve waarde leest (en die krijgt ie door het ontbreken van de katalysator) schakelt deze over op een noodprogramma.
Minder brandstof, ontsteking wordt "verlaat" om motorschade te voorkomen.
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
11 okt 2007 22:28 |
|
|
Henk
PF # 136
|
Als ik me niet vergis hebben toch alleen de late 3.2's een lambda sensor?
_________________________________________ "Just be yourself, there are plenty of others"
|
11 okt 2007 22:36 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Dat heb je fout
De SSI's voor de 3.2 hebben een bout in de opgelaste moer in de linker kachelpot speciaal voor montage van een lambdasonde.
Dus gewoon bout eruit, lambdasonde erin!
.
_________________________________________ Rebel engineering
|
11 okt 2007 23:13 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Veel geld uitgegeven of duur zijn twee verschillende dingen die je niet moet verwarren met elkaar
Juist doordat alles zo laag geprijsd was wilde je veel meer hebben dan gepland en gaf je opgeteld veel geld uit, toch?
Je had er zelfs een busje voor nodig om alles mee te krijgen.
.
_________________________________________ Rebel engineering
|
11 okt 2007 23:16 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Aah, zie je wel. Ik was bij de SC blijven steken. Een mens is nooit te oud om te leren.
Blijft mijn verhaal van de katalysator wel overeind staan?
Of hebben de SSI's ook een katalysator variant?
Ik heb altijd begrepen dat als een lambda sonde zonder katalysator "snuffelt" deze een verkeerde meting afleest, waarna het motormanagement e.e.a. aanpast. En niet ten gunste van de prestaties.
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
12 okt 2007 19:48 |
|
|
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
Bij moderne motoren komt het tegenwoordig voor dat er zowel voor als na de kat een lambdasonde zit waardoor de waardes met elkaar worden vergeleken en het mengsel rijker of armer wordt afgeregeld. Bij de 3.2 daarentegen zit er alleen eentje voor de kat, welke dus geen idee heeft van de samenstelling van de uitlaatgassen na de kat. Daarom kun je dus straffeloos de kat weg halen zonder dat het motormanagement de boel in noodloop gooit. Ik spreek uit ervaring .
_________________________________________ NPC 0577
|
12 okt 2007 20:10 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Een lambdasonde en een katalysator hebben niks met elkaar te maken op de manier zoals jij het bedoeld.
Een lambdasonde meet het zuurstofgehalte in de uitlaatgassen.
De katalysator zet de drie schadelijke bestanddelen van het uitlaatgas ( koolmonoxide, koolwaterstof en stikstofoxide) om in het onschadelijke koolzuurgas, koolzuur, water en stikstof.
Voor een goede werking van de katalysator heb je behalve een hoge temperatuur ook een constante en juiste uitlaatgassamenstelling nodig.
Een lambdasonde , die voor de katalysator geplaatst word meet de samenstelling en geeft de waarden door aan het motormanagment die daaruit de injectoren de juiste hoeveelheid benzine laten inspuiten.
Zonder Lambdasonde werkt de katalysator ook wel, alleen is het rendement niet zo hoog.
Een een auto met lambdasonde maar zonder katalysator loopt optimaal door wat je hiervoor net las, alleen worden de uitlaatgassen niet omgezet in minder smerige uitlaatgassen. Maar daar ligt de motor echt niet wakker van.
Erwin.
_________________________________________ Rebel engineering
|
12 okt 2007 20:22 |
|
|
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
_________________________________________ NPC 0577
|
12 okt 2007 20:29 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Double G Da's IMO geen SSI
|
12 okt 2007 20:51 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Thanks Erwin,
weer wat geleerd
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
13 okt 2007 11:14 |
|
|
porsche1973s
Porsche 930- Targa '70
|
Uitlaat
En nu weet ik het nog niet!
Erwin misschien kan jij mij een duidelijk antwoord geven.
|
13 okt 2007 11:17 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
PaSCal had al vrij snel na jouw vraag gereageerd met het juiste antwoord.
Als het goed is weet je het antwoord dus al vanaf dinsdag
.
_________________________________________ Rebel engineering
|
13 okt 2007 13:20 |
|
|
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
Dat was ook als voorbeeld voor geen kat, maar wel een lambdasonde
_________________________________________ NPC 0577
|
13 okt 2007 20:46 |
|
|
mayonaise
|
SSI heeft wel degelijk een versie voor lamba sonde
of je last een "bung" in de demper ( als het een 2 in 1 is) of je last er zelf eentje in 1 van de warmtewisselaars, motronic doet toch geen individuele mengsel afstelling per cyllinder, dus of je nu enkel de 123 of enkel 456 cyllinders de waardes meet, maakt geen fluit uit voor Motronic, 't is alleen iets accurater om het van alle 6 te meten, en handiger als je bv later individuele gaskleppen per cyllinder zou monteren...
|
14 okt 2007 0:56 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Verhaaltje van Erwin hierboven ook gelezen Mayo? Stond namelijk het/een antwoord ook al in
|
14 okt 2007 12:58 |
|
|