Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 nov 2024 22:24

Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Burn out ('t gaat over auto's...), hoe en wat? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Porschûh
Bericht Burn out ('t gaat over auto's...), hoe en wat?
Ik zat laatst naar een oude aflevering van Top Gear (aflevering 7, serie 3) te kijken. Daarin werd een wedstrijdje 'burn out' gehouden: je achterbanden laten ronddraaien zonder dat de auto van zijn plaats komt en daarbij zoveel mogelijk rook proberen te maken. Er werd summier uitgelegd hoe dat moet: gas geven en tegelijkertijd op de rem staan. Maar wat ik niet snap is, hoe kunnen de achterwielen draaien, als je tegelijkertijd remt? Als je remt, rem je toch niet alleen op de voorwielen? Iemand een idee?

Ik ben zelf overigens geen burn out van plan.

16 okt 2007 11:13
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Amsterdam
Bericht 
De titel doet ernstig menselijk leed vermoeden........ :roll: :wink:

On topic :
Denk dat het met de remkracht-verdeling (voor veel meer dan achter) te maken heeft. Als de achterwielen eenmaal spinnen, kan de rem los....

16 okt 2007 11:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Porschûh
Bericht 
Dat klinkt logisch. Maar ik neem aan dat je daar je auto voor moet aanpassen. Is de remkrachtverdeling normaal rond de 50-50?

16 okt 2007 11:57
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
:@: LeoH :arrow: Inderdaad - 60 tot 70 % van de totale remkracht op de voorwielen :wink:

:@: GerbenJ :arrow: als je wilt oefenen of op gang wilt komen, emmertje water leeggieten onder de achterwielen :idea:

Maar nu nog bedenken hoe je dat remmen & gassen tegelijkertijd gaat doen - want je moet ook nog (ont)koppelen :twisted:

Heel & Toe - 8)

Laatst bijgewerkt door Olaf op 16 okt 2007 12:00, in totaal 1 keer bewerkt.

16 okt 2007 11:58
Profiel WWW Facebook 
___________________ ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ ησ ѕυвѕтιтυтє ___________________
een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
Bericht 
sla olie nog beter :shock: :D 8)

_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:

16 okt 2007 11:59
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Porschûh
Bericht 
Ik ben dat niet van plan, zinloze slijtage van je banden imho. In die Top Gear uitzending lieten ze een grafiek zien van de evolutie van de mens: van aap-achtige naar rechtoplopende homo sapiens. De 'burn out'-er was er ook opgeplaatst: hij staat helemaal vooraan, als aap met nike's en een schuin honkbalpetje op.

16 okt 2007 12:02
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Bericht 
GerbenJ schreef:
Ik ben dat niet van plan, zinloze slijtage van je banden imho..

Moet je ook doen als je banden aan vervanging toe zijn :lol:

Ga je nog makkelijker in de burn-out ook :wink:

16 okt 2007 12:03
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Porschûh
Bericht 
Olaf schreef:
Maar nu nog bedenken hoe je dat remmen & gassen tegelijkertijd gaat doen - want je moet ook nog (ont)koppelen :twisted:

Heel & Toe - 8)

Je hebt dus drie voeten nodig? Waarom moet je eigenlijk ontkoppelen?

16 okt 2007 12:04
Profiel
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
GerbenJ schreef:
Waarom moet je eigenlijk ontkoppelen?

omdat anders de wielen niet gaan draaien soms :roll:

16 okt 2007 12:21
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Porschûh
Bericht 
Ontkoppelen = koppeling indrukken of vergis ik me nu? Als je dat doet, kan je toch gassen wat je wil, maar de wielen gaan niet draaien.

Zoals ik het me nu voorstel gaat het zo: je drukt de koppeling in, zet hem in z'n 1 (?) laat de koppeling opkomen, geeft gas (auto wil wegrijden) en drukt tegelijkertijd (hoe dan ook) op de rem (auto blijft staan, achterwielen spinnen rond, want remkracht gaat naar voorwielen). Is dat het?

16 okt 2007 12:29
Profiel
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
nooit geprobeerd, grote kans dat de boel afslaat
je zal de koppeling dus met wat meer gas op moeten laten komen en de rem ingedrukt houden om te voorkomen dat je een sprintje maakt ipv een burn out ... ach bureau wijsheid; wie gaat het ff uitproberen tussen de middag :mrgreen:

16 okt 2007 12:32
Profiel WWW Facebook 
Moderator
911 Carrera S
Bericht 
GerbenJ schreef:
Is dat het?

Nee :!:

... je moet voorkomen dat de auto gaat rollen, vandaar dat 'remmen' :wink:

16 okt 2007 13:25
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
964 TL Limited Edition
Bericht 
Heel klein beetje rem intrappen, veel gas geven, liefst op toerental waarbij moter meeste vermogen geeft en dan voet van koppeling laten afschieten.

Waarom heel klein beetje remmen, als je vol remt heeft hij heel veel moeite om de achterwielen te laten spinnen.

16 okt 2007 13:46
Profiel ICQ 
Forum Admin
Cayenne
Bericht 
Speedy1980 schreef:
Heel klein beetje rem intrappen, veel gas geven, liefst op toerental waarbij moter meeste vermogen geeft en dan voet van koppeling laten afschieten.

Waarom heel klein beetje remmen, als je vol remt heeft hij heel veel moeite om de achterwielen te laten spinnen.

En de bandenspanning ??? (of moet ik dat weer aan meneer John L vragen :lol:)

16 okt 2007 14:09
Profiel
PorscheForum Rakker
964 TL Limited Edition
Bericht 
Als je de achterband harder maakt en de voorkant zachter, allebij een paar tienden van 1 bar, dan maak je het jezelf een stuk makkelijker. Zachter over het algemeen meer grip, Harder minder grip.

16 okt 2007 14:24
Profiel ICQ 
PorscheForum Rakker
Porschûh
Bericht 
Bedankt voor de uitleg, dat maakt het allemaal een stuk duidelijker. Een ding is dus niet onbelangrijk, er moet meer remkracht naar voren dan naar achteren. Is dat standaard zo afgesteld? En is het niet heel slecht voor je remmen achter, want je remt en toch draaien je wielen?

16 okt 2007 14:38
Profiel
Groningen
Bericht 
Elke auto heeft op de voorwielen meer remkracht dan op de achterwielen.

Waarom? Omdat tijdens remmen het gewicht van de auto zich naar voren verplaatst => meer druk op de voorwielen, minder op de achterwielen. Zouden de achterwielen evenveel remkracht krijgen toebedeeld, bestaat er een dikke kans dat de achterwielen (minder grip) eerder blokkeren. Een situatie bijna vergelijkbaar met het aantrekken van de handrem..

Altijd eenvoudig na te bootsen en te ervaren op de fiets.

Burn out zorgt voor veel slijtage aan de banden en/of koppeling, afhankelijk van de gebruikte methode.
De remmen zou ik me niet al te druk om maken. Immers, als je remt draaien de wielen altijd, totdat je stilstaat. Een volle remactie op de snelweg heeft denk ik een grotere impact.

Laatst bijgewerkt door Jort op 16 okt 2007 14:53, in totaal 1 keer bewerkt.

16 okt 2007 14:50
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht Re: Burn out, hoe en wat?
GerbenJ schreef:
Ik zat laatst naar een oude aflevering van Top Gear (aflevering 7, serie 3) te kijken. Daarin werd een wedstrijdje 'burn out' gehouden: je achterbanden laten ronddraaien zonder dat de auto van zijn plaats komt en daarbij zoveel mogelijk rook proberen te maken. Er werd summier uitgelegd hoe dat moet: gas geven en tegelijkertijd op de rem staan. Maar wat ik niet snap is, hoe kunnen de achterwielen draaien, als je tegelijkertijd remt? Als je remt, rem je toch niet alleen op de voorwielen? Iemand een idee?

Eerst zorgen dat je wielen spinnen (dus gewoon vol optrekken) en een split-second later vol op de remmen gaan staan.

Alleen aan te raden als je niet zo van je auto houdt en de banden toch al aan vervanging toe zijn, of op sneeuw/ijs.

16 okt 2007 14:52
Profiel
foxtrot / oscar
Bericht 
GerbenJ schreef:
...lieten ze een grafiek zien van de evolutie van de mens: van aap-achtige naar rechtoplopende homo sapiens. De 'burn out'-er was er ook opgeplaatst: hij staat helemaal vooraan, als aap met nike's en een schuin honkbalpetje op.

kan je nagaan waar jij op de evolutie ladder staat :mrgreen:

16 okt 2007 15:49
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Porschûh
Bericht 
En alweer een waardevolle bijdrage aan de discussie van Jer-oen914. Leg eens uit, wat is je probleem?

16 okt 2007 16:02
Profiel
foxtrot / oscar
Bericht 
ik heb geen probleem... van jou weet ik dat zo net nog niet, als ik het zo allemaal eens lees :mrgreen:

16 okt 2007 16:04
Profiel WWW
Ex 993 c2, Ex 997 4S, Ex 964 c2 '92, 991.2 S
Sint Pancras
Devils son schreef:
Eerst zorgen dat je wielen spinnen (dus gewoon vol optrekken) en een split-second later vol op de remmen gaan staan.

Wel met je linker voet dan hè en ook niet vol, lichtjes is genoeg.

16 okt 2007 16:11
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
2000 gtv schreef:
Wel met je linker voet dan hè en ook niet vol, lichtjes is genoeg.

Inderdaad met links. Is voor mij niet bijzonder genoeg om daar bij stil te staan kennelijk... :oops:

Vol, althans: flink, is weldegelijk nodig als je dit met een auto met veel vermogen en tractie wil doen (en je het niet zo bezwaarlijk vindt om de techniek op zijn donder te geven).

16 okt 2007 17:26
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
duidelijk. werkt dat met een C4 net zo?

en een donutje? :roll: (en dan niet zo eentje als Koen deed bij het vertrek van de nachtrit :twisted: )

16 okt 2007 18:59
Profiel
PorscheForum Rakker
924 `77
Wijchen
Bericht 
Al die patsertjes doen dat met hun amerikaanse zwabberkasten. Das het enigste wat ze kunnen (om over het bochtenwerk maar te zwijgen :P ). Beetje met de poot op de rem hangen en gas geven.

Is zinloos..Draai dan liever een donutje ofsow. Want geeft ook weer slijtage aan je remmen.

16 okt 2007 19:26
Profiel Facebook 
Antwoord op onderwerp   [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende