Auteur |
Bericht |
cabrio wim
|
Kijk dit is nu een punt het gaat over een 924.
Wat wil je een technische dag houden met zoveel verschillende Porsche's, als het nu elke keer over een type ging, kan ik mij er iets bij voorstellen.
Ik weet redelijk veel over mijn Porsche en heb er via dit forum nog veel over bijgeleerd.
Maar kom dus niet met problemen af van een later type, en zeker geen waterkokers, zou niet weten waar ik moet beginnen als de motorkap open zie.
Heb dit vroeger voor de Stagclub gedaan, en kan maar een ding zeggen, hoe jammer ook het blijft meestal bij de basis handelingen, meeste durven later nog niet eens remblokken vervangen.
Beter idee is om mensen te leren hoe ze hun wagen in goede conditie te houden door visuele controles te houden, en belangrijker nog hun wagen winterklaar maken.
Want met een klein beetje uitleg hierover en dingen voordoen kan dat dan iedereen.
|
26 okt 2007 8:11 |
|
|
Wimpie77
|
Mijn instapniveau is laag...
Tanken, banden oppompen en wassen...
Thats it!
_________________________________________ * * *
|
26 okt 2007 9:03 |
|
|
marco71
ex 911 3.2 1984, 964 coupeAalst
|
Ik sluit me aan bij wimpie77 Mijn instapnveau is ook laag. Een cursus onderhoud ed vind ik ook okee. Wat het wordt onderhoud of motorisch ik sluit mij aan
Have a nice day
|
26 okt 2007 9:12 |
|
|
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Inderdaad. Motoren openschroeven moet je gewoon verstand voor hebben. Maar dingen als remmen onderhouden etc, basic motoronderhoud (olie, filter, luchtfilter etc) kun je met een beetje boerenverstand ook heel goed doen.
Dat scheelt je al heel veel gangen naar de garage en dus euri's. Maar of renntech bereid is mee te werken aan zn eigen ondergang is een tweede
|
26 okt 2007 15:22 |
|
|
horn
PF #57
|
Aha, dan ben ik gevorderd. Heb al een keer een achterruiterwisserblad (2x woordwaarde, 3x letterwaarde) vervangen voor de rest weet ik net zoveel als jullie met het lage instapnivo.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
26 okt 2007 20:41 |
|
|
Roi
niet meer....
|
...je zegt nogal nie wat....
En Renntech houdt dan zeker werk...door al hetgeen verprutst wordt. En dan weer naar die cursus blijven herhalen, falen, herhalen...
Vind het een goed initiatief alleen raakt het mij nu minder...
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
26 okt 2007 22:07 |
|
|
yohanv
911 3.2 Cabrio 1986Het hoge noorden
|
_________________________________________ Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe
|
27 okt 2007 3:11 |
|
|
Master Ken
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 TargaGemert, N-Brabant
|
Heb onlangs mijn bouwpakket ventieldopjes afgerond. Had daar geen moeite mee. Ben ik nu een pro??
|
27 okt 2007 7:27 |
|
|
Shark
Middelburg
|
En als je het van achter naar voor leest krijg je stemmen in je hoofd
|
27 okt 2007 7:41 |
|
|
FROST
KIA/ex-924 driverDEN(k) HELDER
|
Nee, er komen af en toe ook 944, 914, 928, 968 en 911ers bij, dus de avond hoeft niet perse 924 gericht te zijn!!!!
dat de club 924 vriendenkring heet wil nog niet zeggen dat er ALLEEN maar 924ers welkom zijn hoor haha
_________________________________________ DENK HELDER
|
27 okt 2007 8:28 |
|
|
cabrio wim
|
Winterklaar maken.
De winter betekent meestal kou, dus kijk de verwarming van je auto goed na. Test of de verwarming direct aangaat als je aan de knoppen prutst en of het warm genoeg wordt in de auto.
Daarna alle verlichting controleren en eventueel vervangen. Zorg ook voor een reservesetje.
Verder alle rubbers inwrijven met vette talkpoeder, ook kofferklep niet vergeten.
Alle sloten inspuiten met anti-freeze vochtverdrijver.
Ruitenwissers controleren en zo nodig vervangen.
Kabels waar vocht in kan komen, inwrijven met vet of zuurvrije vaseline, zodat deze niet kunnen vastvriezen.
Ruitensproeier reservoir legen en vullen met niet bevriesbare ruitenreiniger.
Voor watergekoelde motoren de vloeistof checken en beveiligen tot -25.
Banden controleren op profiel of eventueel winterbanden omwisselen.
Alle (rem) slangen kontroleren en klemmen inwrijven met vet.
Wielkasten en bodem kontroleren op beschadigingen, zodat pekel er niet kan tussenkruipen.
Onder alle bouten en moeren inspuiten of inwrijven met vet.
Homokneten inspuiten met nieuw vet.
Accu en klemmen controleren en eventueel schoonmaken, daarna klemmen in zuurvrije vaseline zetten. Een accu die al op zijn retour is zal in de kou gelijk niet meer stroom genoeg leveren, altijd bij ANWB meest voorkomende probleem bij intredende kou.
Ik hoop dat ik zo genoeg neergezet heb om de Porsche rijders zonder problemen de winter door te krijgen, kan zijn dat ik nog iets vergeten ben maar zet ik er dan later wel bij.
Ik hoop dat er mensen zijn die er wat aan hebben.
|
27 okt 2007 9:27 |
|
|
Justin
Porsche 964 C4
|
@marco71:
Heb je pb'tje gestuurdm count me in voor die techniek dagen.
Mischien leuk idee voor diegene(of meerderen) die zich bereid voelen om de kennis over te dragen: Maak een planninkje en opzetje over de cursus. Kunnen cursisten zich voorbereiden op de les (door boeken te lezen! haha)en staat iedereen je niet zo stom aan te gapen als je het hebt over kleptiming.
Klinkt misschien heel dom, maar heb wat jaartjes ervaring in techniek en tunen van 2takt. Ik zal mij van te voren verdiepen om t ekijken wat ik hiervan kan meenemen naar 4-takt(heb een inhaalslag te maken ja).
Is er ondertussen al meer bekend: wie, wat, waar, wanneer?
|
30 okt 2007 0:36 |
|
|
yohanv
911 3.2 Cabrio 1986Het hoge noorden
|
Volgens mij niet.... Ik heb het niet gelezen
Maar de moeilijkheid is dat iedereen die interesse heeft verspreid door het hele land zit.
Je bent afhankelijk van een specialist die de moeite wil doen om zoiets te organiseren...
Zoals Erwin (Renntech) al aangaf, hij heeft het al eens voorgesteld, maar toen was er geen interesse.
Perssonlijk zou ik wel interesse hebben... Maar voor mij zou Steenwijk ver genoeg rijden zijn (Uurtje rijden). Ik zou er niet voor naar het Zuiden afreizen.
_________________________________________ Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe
|
30 okt 2007 3:09 |
|
|
JorgoIJ
'93 964 C2 Cabrio
|
Afgelopen donderdag gesproken met Robert Visser van Car Service Visser uit Hilversum over dit topic.
Zijn standpunt was dat de gemiddelde Porsche-rijder geen kennis hoeft te hebben over luchtfilters etc aangezien de meeste van ons het onderhoud soweiso laten doen door een dealer. Waar volgens hem meer voordeel te behalen is zijn zaken als (hou je vast!):
- hoe vervang ik de lampen (voor en achter)
-hoe peil ik de olie op de juiste manier
- hoe werkt de reserveband +pomp als ik stil lang de kant van de weg sta
-hoe vervang ik v-snaren als ik stil langs de kant van de weg sta
- waar zitten de zekeringen en wat is de DME(?) zekering.
etc.
Je ziet het dat dit een heel ander uitgangspunt is dan, in ieder geval mijn eerste gedachte, hoe vervang ik blablabla. Het lijkt daarmee een beetje een huisvrouwen-sessie maar heel eerlijk gezegd weet ik de antwoorden op bovenstaande punten ook niet en zou dus voor mij zo een sessie best nuttig kunnen zijn!
Natuurlijk gaf hij toe dat het interessant is om een open luchtgekoeld blok te zien en dit zou dan als extraatje getoond (en uitgelegd) kunnen worden.
Enfin, ik heb hem (nog) niet de vraag gesteld of ie dit zou willen doen op een zaterdag want ik hoor eerst graag jullie mening.
Groet,
Jorgo
|
30 okt 2007 9:37 |
|
|
Traveller69
996C2 cabrio, ex-911 SC, Volvo V70Zeist
|
Lampen en verzekeringen vervangen is toch ook leuk om eens te doen. Al was het maar om te weten waar alles zit.
Daarnaast lijkt het mij bij zo'n cursus leuk om 'eenvoudige' onderhoudsklussen te leren. Zaken die je makkelijk zelf kan doen en waar je dus geen garage meer voor nodig hebt. Olie(filter) vervangen, luchtfilter vervangen. Als dat soort dingen goed gaat, en je vindt het leuk, ga je vanzelf verder op onderzoek uit. Misschien wel zelf nieuwe remschijven monteren etc.
Je hoeft niet alles in 5 avonden/zaterdagen te leren, maar er kan wel een leuke inleiding worden gegeven.
|
30 okt 2007 9:52 |
|
|
Justin
Porsche 964 C4
|
Ik neem aan dat die lessen dan zo zijn dat er met het simpele begonnen wordt (zekeringen, reserve wiel, etc,) en dat gedurende de lessen er steeds meer ingewikkelde zaken(en daarmee interessantere denk ik) zaken uitgelegd worden.
@JorgoIJ: bedoel je nou dat het te ver is voor jou of niet?
Mijn mening: Als Erwin(Renntech) de moeite wil nemen om het nu nog een ste proberen om dit initiatief inw erkelijkheid te brengen, lijkt mij dat voor de mensen die het echt interesseert 1 keer per week(of in de twee weken) een of anderhalf uur rijden heen en terug om je p beter te leren kennen niet echt een obstakel vormt(denk ik hoor)
Je kan het ook zo zien: je investeert nu een aantal uurtjes en geld, maar als je P straks ineens begint te haperen of weigert te starten, kan je hem zelf nog eens maken i.p.v. een rekening van de garage die minimaal zo hoog zal zijn als het bedrag dat je in de cursus hebt gestoken
Ik hoop echt dat het doorgaat
|
30 okt 2007 10:15 |
|
|
JorgoIJ
'93 964 C2 Cabrio
|
Ik heb geen probleem met 1, 5uur rijden maar ik kan mij voorstellen dat voor sommigen dit wel een probleem is (ook al zijn de voordelen legio).
Laten we eerst maar kijken wat Renntech te zeggen heeft want die is al een tijdje stil. Misschien heeft ie het te druk (eerder genoemd) of hele andere gedachten.
Voor wat betreft de inhoud: eerst de simpele dingen die iedereen behoort te weten (level playing field) en dan (facultatief?) een aantal onderwerpen.
Ik neem aan dat Renntech er weinig belang bij heeft om de lucratieve klusjes (lees: simpel) die wij voorheen altijd bij de dealer lieten doen, nu aan ons te leren. Maar goed, nogmaals laten we even afwachten.
Voor de rest zou ik een oproep willen doen aan de heren sleutelaars om een lijstje van zaken op te stellen die aan bod zouden kunnen komen. Liefst in volgorde van graad van moeilijkheid!
Bedankt alvast!
|
30 okt 2007 10:27 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Ik ben dit weekend bezig geweest te zoeken naar een manier om er een leerzame en leuke dag van te maken.
Er zijn verschillende optie´s mogelijk.
Om te beginnen kunnen we het beste een technische dag houden op een zondag. De zondag is ook de dag dat de meeste mensen kunnen. Als de voorkeur uitgaat naar een zaterdag lees ik het wel.
We zouden ´s ochtends kunnen beginnen met theorie in een gehuurd zaaltje met aansluitend een lunch. Na de lunch kunnen we bij Renntech gebruik maken van de werkplaats om eea. zelf uit te proberen of aan de hand van een auto die op de brug staat veel voorkomende werkzaamheden eens uit te leggen..
Ook kunnen we de hele dag de cursus houden in een zaaltje. Ligt eraan waar jullie voorkeur naar toe gaat.
Zomers kun je makkelijk de hele dag in de werkplaats vertoeven, echter is het ´s winters daarvoor te koud.
In het zaaltje kan ik aan de hand van een motorblok het eea. uitleggen van de 911 motor en welk onderhoud zelf uitgevoerd kan worden.
De kosten van een dag zijn uiteraard afhankelijk van hoelang we het zaaltje willen hebben en het aantal deelnemers.
Erwin.
.
_________________________________________ Rebel engineering
|
30 okt 2007 11:11 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Hey Erwin,
Ik wil ook graag leren hoe ik de verzekeringen moet vervangen...!
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
30 okt 2007 13:35 |
|
|
JorgoIJ
'93 964 C2 Cabrio
|
Erwin,
Een zondag is geen probleem! 1/2 dag theorie en dan praktijk ook niet!
Praten we dan over iets van 1 dag of zijn dat dan een aantal zondagen? Mijn voorkeur zou ook uitgaan voor de winter!
Reken maar op mij!
|
30 okt 2007 15:58 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Ik stel voor om eerst één hele zondag er voor uit te trekken. Willen degene die mee willen doen een mail sturen naar info@rebel-engineering.nl met daarin een vraag van waar je meer over wilt weten. Geef daarin ook aan of je de hele dag in de werkplaats wilt, de hele dag in een zaaltje bij een V/d Valk achtig iets of half half. Het zou bijvoorbeeld al 11 of 25 november kunnen. Aan de hand van de mailberichten weet ik hoeveel belangstelling er is en wat jullie het liefste willen. Ik kom er op terug als ik een paar mailberichten heb ontvangen. .Edit: Gezien deze ontwikkeling dit topic verplaatst naar "Meetings & Evenementen".
_________________________________________ Rebel engineering
|
30 okt 2007 16:08 |
|
|
JorgoIJ
'93 964 C2 Cabrio
|
You've got mail!
|
30 okt 2007 16:38 |
|
|
marco71
ex 911 3.2 1984, 964 coupeAalst
|
Erwin, count me in, heb een pb gestuurt
SUPERRRRRRRROOORHH
|
31 okt 2007 9:23 |
|
|
josboxster
Boxster, Alfa Spider, Mini cooper S '99 (pré BMW)Barendrecht
|
Ben er ook bij als ik kan
_________________________________________ Je leeft maar 1 keer.........
|
31 okt 2007 10:51 |
|
|
pete 928
968csamersfoort
|
dit lijkt mij een leuk initiatief ik heb zeker belangstelling om mee te doen maar ik heb dus wel een 968 komt mijn motor ook aan bod ?
heey jorgo kunnen we samen oprijden
|
31 okt 2007 19:42 |
|
|