Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 4:40



Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
schokdemper en vering - Slijtage 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
993 Carrera 4S 993 Carrera Cabriolet 912 SWB 1966 Cayenne MY '13
Limburg (België)
Bericht schokdemper en vering - Slijtage
Hoe weet je wanneer je vering/schokdempers dienen vervangen te worden? :?:
De wagen heeft nu 88.000 km en op de autokeuring is er geen probleem gemeld.

Toch heb ik soms de indruk dat de dwarsnaden op de weg erg hard via het stuur worden doorgegeven.

Als dagelijkse wagen rij ik met een Audi A3 Sportback S-line (163 PK TDI, DSG-bak), die zeker niet comfortabel is afgeveerd (in feite zelfs een tikje erover) maar in vergelijking met mijn 993 in snelgenomen bochten met dwarsnaden, blijft de Audi rustiger dan de Porsche.

Bij de Porsche wordt de vooras iets lichter, maar de achteras lijkt gekleefd aan de grond, werkelijk buitengewoon. Maar het is door die lichter wordende vooras dat ik niet echt voor de 100% durf te gaan!

De 993 is nochthans 4000 km geleden volledig uitgelijnd door Porsche (typisch zwak punt van alle 993 is de behoefte aan een regelmatige uitlijning).
Vandaar dat ik dacht dat het misschien aan mijn vering kan liggen. (Hoogstwaarschijnlijk zal het wel aan mij liggen en mijn nog relatief beperkte ervaring met het rijden met een 911)

Enig advies is altijd welkom

Vriendelijke Groeten
Flatsix6
_________________________________________
Porsche, so baut man Sportwagen!


30 okt 2007 22:45
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
___________________ ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ ησ ѕυвѕтιтυтє ___________________
een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
Bericht 
yo flatsix welkom hierzo :D

als je ff je auto nog laat uitwegen scheelt denk ik een wereld van verschil :wink:

veel rijplezier kilometers toegwenst 8)
_________________________________________
WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN

_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:


30 okt 2007 22:50
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
In aanvulling op eerdere info 8) de opmerking dat versleten dempers uiteraard meer deining en dus juist een minder hard gevoel geven.

80.000 lijkt nog weinig voor versleten dempers, maar leeftijd speelt ook een rol.

Op basis van je eigen beschreven indruk lijkt me de onwennigheid met een 911 de grootste rol te spelen.
Een '4' heeft een zwaardere neus - door vooras met diff. etc - en daardoor deint deze meer. Probeer nog eens wat meer gas te geven in genoemde bochten.
Dat wil niet zeggen dat het dan dus harder moet gaan. Remmen voor de bocht, langzaam er in en snel 'duwend' er door en er uit :!: :P
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


30 okt 2007 23:31
Profiel
PorscheForum Rakker
993 Carrera 4S 993 Carrera Cabriolet 912 SWB 1966 Cayenne MY '13
Limburg (België)
Bericht 
Bedankt voor de tip Paul en ook voor de reactie van DrKnauf.

Ik ben vandaag het nieuwe RS Magazine (tegenhanger, maar in dezelfde lijn als Flatsix magazine) gaan halen met een vergelijking tussen de 993 4S en de 996 4S.

Daarin stond beschreven dat de 993 4S moeilijker met zijn neus de bocht in te duwen was dan met een normaal achterwiel aangedreven Carrera en dat je dus voor de nodige lastwissel moest zorgen door voor de bocht flink te remmen en dan de neus in te sturen en met het gas erop de wagen snel door de bocht rijden.

Zo zie je maar, door al die tips kan ik straks als een volleerd Porsche piloot door de moeilijkste bochten gaan.

Bedankt voor jullie reactie :D
Flatsix6
_________________________________________
Porsche, so baut man Sportwagen!


31 okt 2007 0:58
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 993 c2, Ex 997 4S, Ex 964 c2 '92, 991.2 S
Sint Pancras
Bericht 
Is je auto verlaagd?Als dat het geval is met de standaard dempers wordt de auto daar namelijk ook plankhard van.
_________________________________________
what is understood
need not be discussed.


31 okt 2007 9:15
Profiel
PorscheForum Rakker
993 Carrera 4S 993 Carrera Cabriolet 912 SWB 1966 Cayenne MY '13
Limburg (België)
Bericht 
Verlaagd?

Ik denk dat de 993 4S ongeveer een 10 mm vooraan en 15 mm achteraan lager is gelegen dan een standaard 993. Dit is de zogenaamde sportophanging die optioneel is bij 993, maar standaard bij 4S en Turbo.

Daarenboven kon je indertijd als optie op de turbo en 4S nog een extra sportophanging bestellen, maar die verlaagde de auto niet extra; maar verharde wel de schokdemping/vering.

Die laatste optie heb ik er niet opstaan.
Groeten,

Flatsix6
_________________________________________
Porsche, so baut man Sportwagen!


31 okt 2007 12:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 993 c2, Ex 997 4S, Ex 964 c2 '92, 991.2 S
Sint Pancras
Bericht 
Flatsix6 schreef:
de 993 4S ongeveer een 10 mm vooraan en 15 mm achteraan lager is gelegen dan een standaard 993.
Vaak vind men dit optisch te weinig.
Staat wel in je boekje of op de sticker onder je kofferbak of je een m030 of m033 onderstel hebt.
_________________________________________
what is understood
need not be discussed.


31 okt 2007 14:25
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht 
Zal ook eens kijken :idea:
Bij mijn zoekactie ook een paar keer met een 4 S gereden, vond zo'n kar SUPER sturen :lol:
Mijn huidige 2 S is duidelijk anders, stuk lichter sturend :!:
Leek net of een 4 S meer aan de grond kleefde :?: , je zet hem neer in de bocht en hij blijft ook staan :shock:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


31 okt 2007 14:41
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 993 c2, Ex 997 4S, Ex 964 c2 '92, 991.2 S
Sint Pancras
Bericht 
Echt niet hans,

Jouwe rijd veel beter IMHO.
Een 2 is al behoorlijk onderstuurd maar een 4.... dat zijn echt "the kings of understeer" :wink:
_________________________________________
what is understood
need not be discussed.


31 okt 2007 15:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
2000 gtv schreef:
Is je auto verlaagd?Als dat het geval is met de standaard dempers wordt de auto daar namelijk ook plankhard van.

wat is dat nou weer voor een vaag verhaal...?
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


31 okt 2007 16:59
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Standaard zit onder de (4) S het verlaagde onderstel M033 :!:
Verlaging is 10 mm voor en 20 mm achter, dus 15 gem.

Het sportonderstel M030 is inderdaad een optie. :)
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


31 okt 2007 20:24
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 11 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.