Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 0:55



Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
De beste Porsche motor ooit (?) 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Hij vindt de 3.2 de beste, maar rijdt privé naast een 997 van de zaak een 964...

Tsja...


02 nov 2007 16:46
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 c2c, 993c2, 3.2, 356 speedster, 3.2 cabrio en 944 racert
Bericht 
volgens de kenners is de 3.2 erg goed (lees betrouwbaar, sterk, efficient), ben ik het mee eens, ook gezien in een periode vanaf eind jaren 60 tot nu..

als je mij vraagt wat de beste motor is denk ik dat je op dit moment uitkomt bij de 997 turbo (fantastisch, voor je gevoel lijkt het wel 600 pk..) en de 997 gt3 ....


02 nov 2007 20:00
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
Ja, lekker belangrijk dat eindeloze geleuter over die klepgeleiders. Moest je daarom die motor reviseren?






:wink:
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


02 nov 2007 22:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
Het is het beste als je je 3.2 nog nooit van binnen hebt gezien! :lol:
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


02 nov 2007 23:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht 
Nicolò schreef:
Ja, lekker belangrijk dat eindeloze geleuter over die klepgeleiders. Moest je daarom die motor reviseren?






:wink:


De klepgeleiders is gewoon een zwak punt bij een 911 (luchtgekoeld), rijd vanaf 1983 911 en van alle heb ik ze vernieuwd :idea:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


02 nov 2007 23:41
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
Weet je wat het is (volgens mij)?
Ik doe mijn uiterste best om vooral met die auto te rijden. Daar heb ik vaak al te weinig tijd voor. En als het gaat om onderhoud/reparaties/wat is nu een zwak punt/enz dan hoop en denk ik daarvoor een hele goede garage te hebben gevonden en laat ik die punten aan hun over. Dat heeft ook met vertrouwen te maken.
De motor van de 3.2 heb ik inderdaad nog niet van binnen gezien, daar ben ik ook blij om, want dan is 'tie nog niet uit elkaar geweest :lol: (in de periode dat ik 'm nu al heb). Wel heb ik op dit forum natuurlijk de foto's van de versleten klepgeleiders gezien. Maar mijn gedachte is dus, als de garage er niet over begint en de auto loopt prima, dan verder niet te veel gedachten maken (germanisme) en rijden met die kar.
Nu niet denken dat mijn 3.2'tje er matig bijstaat, want ik laat er alles aan doen wat (maar enigszins) nodig is volgens de garage of mij. En dan denk ik marginaal te kunnen beoordelen of wat er wordt voorgesteld aan de auto te doen, werkelijk nodig is, maar hierbij speelt eerdergenoemd vertrouwen weer een belangrijke rol.
Mooie gedachten allemaal voor de vroege zaterdagochtend. :wink:
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


03 nov 2007 9:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 
930 blok..............punt.


04 nov 2007 1:34
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 3.0 SC & 911 2.4E Targa & Boxster 3.2S
Bericht 
Ja 3 liter (ook zonder turbo :cry: ) bullit proof
Afbeelding
_________________________________________
8600cc & 18 cylinders


04 nov 2007 2:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: De beste Porsche motor ooit (?)
$TEEF schreef:
wat is jou favoriet Erwin en waarom ? leer graag nog wat...


@ Steef, beetje late reactie....maar ik wilde idd. toelichten en daar wilde ik een keer de tijd voor nemen. En daar is de zondag uitermate geschikt voor :mrgreen:


Zonder enige twijfel is de 993 de allerbeste luchtgekoelde 911 motor van de normale Porsche's.
Uiteraard is de GT3 motor ook een perfecte motor, ( eigenlijk nog meer mijn favoriet) die kun je heel goed voor dagelijks gebruik inzetten en ook ( net als de 993 natuurlijk ) seizoenen lang mee racen zonder dat de motor daar stuk door loopt. Slijten doen uiteraard alle motoren. Ook de 993 en de GT3.

Waarom de 993 motor en niet de door velen genoemde 3.2 motor.?

Een 3.0 of een 3.2 motor hebben de naam goede motoren te zijn en velen zeggen dat de 3.2 de allerbeste is. Maar dat was tot dat Porsche weer verder ging met ontwikkelen. :lol:

Alle 911 motoren zijn uniek goede motoren, vooral als je de tijd daarbij bedenkt wanneer de desbetrefende motor op de markt kwam.

Neem de 2.0 motor uit 1965. Dat was zekers toen een billetproof motor met veel vermogen en koppel.
En ook in deze tijd is een 130 pk 6 cilinder nog steeds een fijne motor met comfortabel vermogen.
Het is niet de beste omdat de motoren makkelijk olie lekken, ketting spanners hebben die niet al te betrouwbaar bleken en natuurlijk de slecht opnemende Solex carburateurs.

De doorontwikkelingen waren kwalitatief ongeveer het zelfde. Goede verbeteringen waren de verbeterde kettingspanners van eind jaren 60 en de nikasil cilinders van 1972.

Onder andere door de magnesium carters die nog al eens problemen gaven als ze ouder werden vallen ook alle begin jaren 70 motoren af om als beste te bestempelen.

In 1975 kwam de Turbo op de markt waaruit de Carrera 3.0 en later de SC , de 3.3 en 3.2 zijn ontwikkeld.
Al deze motoren waren een hele stap voorwaarts ten opzichte van de 2.7 die aan de max. zat wat betreft duurzaamheid door de grote boring op een daarvoor te zwak carter.

De Turbo motoren zijn abnormaal goede motoren met minder storingen dan de 3.2 motoren. Alleen dat belachelijke benzine verbruik :cry:

De 3.2 motor heeft net als de 3.0, de Turbo motor en de 964 vaak last van een afgebroken cilinder draadeind.
De 3.2 motor is wel de fijnere als je deze vergelijkt met de SC door zijn verbeterd motormanagment systeem waar de SC een ouderwets mechanisch K-jetronic inspuitsysteem had met een losse antieke Thyristor ontsteking. Op zich wel betrouwbaar, maar een beetje onnodog hoog benzine verbruik door het minder verfijnde K-jetronic systeem.

Wat draaiend gedeelte betreft doen de 3.0 en de 3.2 niet veel voor elkaar onder. De 3.2 heeft een mooier carter, echter had je met het oude carter van de 3.0 nooit problemen, dus het doorontwikelde carter is alleen theoretisch gezien bij deze motoren een voordeel.
Natuurlijk zijn de kettingspanners een voordeel, alleen wordt het systeem overdreven veel opgehemeld. Er zijn in verhouding echt weinig motoren met oude kettingspanners met problemen. En dan zijn de problemen áls ze er zijn boven de 200.000 km.

Dan de 964. Nieuwe ontwikkelingen, nieuwe kinderziektes.
Technisch gezien een hele mooie motor met een mooi kettingspan systeem zoals de 959 dat ongeveer al had omstreeks 1985.
Wel kom je af en toe een defecte spanner tegen, maar datgeeft bij tijdige constatering geen problemen, wel rammelende kettingen.
Natuurlijk weten we allemaal dat de eerste 964's een ander type twee massa vliegwiel had die wel eens voor problemen zorgde. Tegenwoordig kom je bij uitzondering nog wel eens een defect vliegwiel tegen, maar dat is te verwaarlozen.
De eerste serie 964 motoren hadden een cilinderkop afdichting zoals bewezen was goed te zijn in de 3.3 Turbo en de 3.2.
Echter gaf dit systeem bij de 964 wel eens problemen waardoor Porsche vanaf 1992 weer de cilinderkopafdichting gebruikte zoals toegepast in de eerste 2.2 tot en met SC motoren.
Overigens maakt het nu niet meer uit welke motor je hebt. Het is, nu ze allemaal oud zijn, gebleken dat ze allemaal kunnen lekken.


Pas toen de 993 motor op de markt kwam verden veel verbeteringen doorgevoerd waardoor het een nagenoeg perfecte motor werd.

De krukas werd verbeterd, zwaarder uitgevoerd en de drijfstangen nieuw ontwikkeld waardoor er minder massakrachten in de motor zijn.
Lichtere zuigers, mooiere cilinderkoppen met lichtere kleppen doordat de klepsteeldiameter met een millimeter is afgenomen.
Allemaal leuke wetenswaardigheden, en een goede basis voor vermogenswinst door hogere toerentallen.
En dan die bevestiging van de tuimelaarassen. Eindelijk weg met dat moeilijke systeem wat alleen maar kan loslopen of lekken. Of meestal verkeerd gemonteerd wordt door hobbysleutelaars.
En natuurlijk geeft de hydraulische klepspelingafstelling veel voordelen, vooral voor het onderhoud van de motoren. En da's weer fijn voor de eigenaar.
De klepdeksels van de 993 zijn van kunstof en gaan dus niet kapot zoals bij de 964. Daar laat de kwaliteit van de coating nog al te wensen over waardoor er wel eens een nokkenas kapot draait.
De 993 heeft niet meer al het plaatwerk uit het slechte materiaal zoals bij de 964 en oudere 911 motoren. Het 993 plaatwerk is van aluminum en roest dus niet na een paar jaar al door zoals we gewend waren in de begin jaren 90.
Ook heeft de 993 weer een dooracht uitlaatsysteem, verbeterde kachel en evenlange uitlaatspruitstuk pijpen. De 964 had eignlijk nog het systeem uit 1974.
Oja, bij de 993 heb ik ook nog nooit afgebroken cilinderdraadeinden gezien.
Daarnaast heeft de 993 door o.a. af fabriek met volsynthetische olie te rijden en door gebruik van de beste materialen ook nog eens de langste levensduur. En dat met het hoogste specifieke vermogen bij een in verhouding laag brandstof verbruik.
De 993 motor is ook de fijnste motor om mee te rijden. ( auto dus even buiten beschouwing gelaten :roll: ) Je merkt dat ze veel verder waren met de elektronica in 1994 ten opzichte bij de 964 in 1989.
Het hinderlijke terugvallen van het toerental bij wegrijden dat bij veel 964's nog al eens voorkomt, ook door traagheid van de luchthoeveelheids meter en niet snel genoeg reageren van de stationair toerental regelingsklep komt bij de 993 niet meer voor.
En luister eens hoe mooi een 993 stationair loopt ten opzichte van de oudere 911 motoren. Veel ronder, veel gelijkmatiger met een constant toerental dat niet zoals bij een 964 nog al eens schommelt.
En geef je bij een 993 gas tot bijvoorbeeld 3000 toeren lijkt het wel alsof er ( onnodig bij een boxermotor )balansassen in zitten, zo mooi trillingsvrij :D

Heeft de 993 dan geen slechte dingen meer? Helaas wel. Porsche gebruikt vanaf 1994 steeds meer imbusbouten. Helaas geven deze wel eens problemen bij het losschroeven na 10 jaar. Bijvoorbeeld bij de klepdeksels.

Zo, ik hoop genoeg onderbouwd te hebben waarom de 993 motor het beste is. Ik zal hier en daar nog wel wat argumenten vergeten zijn, maar dat moet je me maar niet kwalijk nemen.

Erwin. :lol:
_________________________________________
Rebel engineering


04 nov 2007 10:04
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
NB
Bericht 
:res:


04 nov 2007 10:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Westervoort
Bericht 
Denk dat "wij" als zijnde hobbyisten, dit alleen maar voor waarheid aan kunnen nemen.


Als je dat nu voortaan aan het begin van een discussie doet, kunnen wij ons iig de moeite besparen... :twisted: :thumright:


04 nov 2007 11:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht 
Als ik overal op zou reageren waarop ik denk een zinnige bijdrage te kunnen leveren en dat ook nog eens moet beargumenteren waarom ik dat dan vindt dan kan ik Renntech wel sluiten, want ik zou hier een dagtaak kunnen hebben.

En als ik eens een keer een kort en gericht antwoord geef dan wordt direct gepost dat ik het moet uitleggen of er wordt gezegd dat ik info voor mezelf houdt, merkte ik deze week weer :shock: :lol:



.
_________________________________________
Rebel engineering


04 nov 2007 11:13
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Een interessant verhaal, Erwin. :wink:
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


04 nov 2007 11:15
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Westervoort
Bericht 
Kennis en macht brengt verantwoordelijkheden met zich mee Erwin... :twisted: ; je kunt dan beter, net als ik, nergens iets vanaf weten...dat scheelt een hoop werk... :wink:


04 nov 2007 11:16
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
lelystad
Bericht 
Bedankt Erwin dat je de tijd hebt genomen voor dit interessante verhaal. :thumright:
_________________________________________
zet je mond niet in de derde versnelling indien je hersens nog in de tweede staan


04 nov 2007 12:08
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 C2
Bericht 
Mooi duidelijk en informatief verhaal! :D Afbeelding


04 nov 2007 13:27
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Volkswagen 356 Kever Cabrio
Brecht Antwerpen België
Bericht 
Jurgen schreef:
Kennis en macht brengt verantwoordelijkheden met zich mee Erwin... :twisted: ; je kunt dan beter, net als ik, nergens iets vanaf weten...dat scheelt een hoop werk... :wink:


Ik heb zo eens iemand een gans weekend broodjes weten afbakken :lol:
_________________________________________
Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.

Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.


04 nov 2007 13:37
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


04 nov 2007 13:40
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Westervoort
Bericht 
Hmm... :wink: ...het lekkere beleg droeg zeker bij aan het resultaat... :wink:


04 nov 2007 14:14
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Tja ... als jij er toen niet geweest was met je 993 ... :wink:

:@: Erwin a.k.a. Forumtechniker :arrow: goed en duidelijk verhaal :thumleft: ... had ik dat maar geweten voordat ik er 'n 3.2 bij had gekocht ... :roll: :cheesy:


04 nov 2007 15:02
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Goed verhaal Erwin, absoluut zeer helder en leerzaam. :thumleft:

Maar het is een beetje een open einde..... of komt er nog een deel 2 voor alles na 1997..... :mrgreen:




Nee hoor laat maar, zal je niet van je werk afhouden en recente historie is bekend(er) :wink:
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


04 nov 2007 23:55
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht 
:arrow: er werd toch gevraagd naar de beste motor??

Dan hoeven we het toch niet over de motoren van na '97 te hebben :mrgreen:



Oja, we hebben ook nog de GT3 , 996 en 997 Turbo en GT2......dus ook na 1997 worden er nog steeds erg goede motoren gebouwd. :shock:




.
_________________________________________
Rebel engineering


05 nov 2007 0:09
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Ik ben tevreden. Verhaal compleet :mrgreen: :lol:
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


05 nov 2007 0:17
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
981 Boxster GTS
Bericht 
Goed en informatief verhaal Erwin, thanx.

Onlangs zeer spectaculair met een GT3 clubsport over de Ring geknalt.
Ik had begrepen dat deze fenomenale motor de 993 motor als basis heeft, klopt dat?
_________________________________________
Trained by GP E L I T E


06 nov 2007 21:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Panamera Turbo
Rotterdam
Bericht 
Nine-eleven schreef:
Ik had begrepen dat deze fenomenale motor de 993 motor als basis heeft, klopt dat?

Ik dacht zelf de 964..... :?
_________________________________________
Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!


06 nov 2007 21:56
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.