Auteur |
Bericht |
ReMo
Gerlderland
|
Startprobleem 924 nog steeds niet opgelost
Meerdere post op het forum gehad, maar ik ben er nog steeds niet uit.
Als ik koud start slaat de motor direct aan maar valt ook direct terug naar een 200 a 300 toeren. Als ik veel gas geef blijft hij draaien en na ongeveer een minuutje blijft hij keurig lopen (950 toeren). Als de motor warm is geen enkel probleem.
Wat is er inmiddels allemaal gebeurd:
Ontsteking afgesteld
Luchtmassameter afgesteld
Nieuwe bougiekabels
Nieuwe bougies, verdelerkap en rotor
Luchtfilter vervangen
Accumulator vervangen
Terugloopklep brandstofpomp vervangen
Injectors gereinigd en getest (oke)
Koudestart injector getest (oke)
Luchtschuif getest (oke)
Startrelais getest (oke)
Vacuuumvervroeger vervangen (was defect)
Massa contacten gereinigd
Slangen op vacuumlek gecontroleerd
Ontsteking en luchtmassameter zijn als laatste afgesteld, brandstofmengsel bleek veel te arm en de ontsteking stond 20 graden verkeerd.
Het enig wat ik zelf nog kan bedenken is een vacuumlek, want als de motor koud is en draait hoor ik licht gesis in de buurt van de koudestart injector. Maar ik kan daar verder niets vinden.
Een hele lijst dus maar nog geen resultaat. Wie heeft er nog een goed idee of suggestie, want ik begin er helaas een beetje moedeloos van te raken.
|
31 okt 2007 17:00 |
|
|
ReMo
Gerlderland
|
Echt helemaal niemand nog een idee of suggestie?
|
01 nov 2007 10:39 |
|
|
993 targa
993 targa tiptronic/ 944 S2Best
|
Remo,
heb je de temperatuursgevoelige weerstand, die de aansturing doet van het koudstart ventiel, ook gecontroleerd? Deze zit aan de achterzijde van de motor in de koelvloeistof leiding
|
01 nov 2007 20:22 |
|
|
ReMo
Gerlderland
|
Die heb ik er wel afgehad en schoon gemaakt. Maar niet doorgemeten zal het straks gelijk doen. Lees in de manual;
13 graden en lager 26 ohm
17graden en hoger 10 ohm
Maar wat doet dit onderdeel dan precies? Want als ik start werkt de koudestart injector.
Wel valt het me op dat de motor koud net zoveel toeren draait als wanneer hij warm is. Er zou toch iets moeten zijn dat hij koud wat hoger draait. Of wordt dat hier op een andere manier geregeld?
|
01 nov 2007 21:21 |
|
|
993 targa
993 targa tiptronic/ 944 S2Best
|
Je hebt het m.i. niet over het goede onderdeel, de weerstand bij warme motor moet oneindig zijn omdat dan het koudstartventiel niet meer wordt bekrachtigd. Bij koude motor is de weerstand 0. Ik heb momenteel de Haynes manual niet bij de hand maar daar staat dat in beschreven.
|
01 nov 2007 22:02 |
|
|
ReMo
Gerlderland
|
Je bedoelt deze toch?
Hoe is deze dan te testen?
|
01 nov 2007 22:12 |
|
|
Meneer aard
924 `77Wijchen
|
Ik heb dit probleem ook, althans hij slaat aan met 1000 toeren en vervolgens na paar seconen terug te zakken na 500 toeren.
Als ik de straat uit ben draait ie netjes 1000 toeren. Op internet lees ik her en der dat het met de afstelling van de AAV (luchtsluif) te maken heeft.
In de ochtend weet ik gewoon niet meer beter om gewoon te starten + weg te rijden. En kan sowieso 1e paar 100 meter niet harder als 20 rijden omdat ik de wijk uit moet hiero. Dus dan is ie wel ongv beetje opgewarmd.
|
01 nov 2007 22:15 |
|
|
ReMo
Gerlderland
|
Het is natuurlijk een verkoop praatje maar dit vond ik op Ebay;
Der Warmlaufregler ist oft die Ursache für Motorprobleme. Wenn der kalte Motor zwar anspringt, aber nur auf zwei oder drei Zylindern läuft, wieder ausgeht und sehr unrund mit zu niedriger Drehzahl läuft, der Motorlauf mit zunehmender Temperatur besser wird bis er bei Betriebstemperatur völlig normal läuft, dann ist mit sehr großer Wahrscheinlichkeit der Warmlaufregler defekt.
Die luchtschuif heb ik ook al eens bekeken. die lijkt goed te werken, maar heeft hij een mogelijkheid om af te stellen?
|
01 nov 2007 22:31 |
|
|
ODB-924
924
|
@remo, de afbeelding die jij plaatst is van de warmloopregelaar, dus niet van het koudestartventiel.
Overigens "mis" ik in je lijst met gecontroleerde zaken nog dit onderdeel. Helaas is het zo dat het doormeten ervan niet altijd leidt tot een goede conclusie over de conditie ervan.
Wat je op Ebay gevonden hebt is meer dan alleen een verkoopverhaal; de warmloopregelaar is ook geen luchtschuif...
Wellicht heb je hier nog iets aan:
http://www.porsche924-944.nl/924/systee ... ronic.html
|
01 nov 2007 22:48 |
|
|
ReMo
Gerlderland
|
Ik heb inderdaad een ander onderdeel voor ogen. De koudestart injector heb ik getest. Die lijkt goed te werken. Zal morgen eens kijken naar die weerstand. Maar wat doet deze dan?
|
01 nov 2007 23:16 |
|
|
993 targa
993 targa tiptronic/ 944 S2Best
|
zoals ik beschreven heb, de weerstand werkt feitelijk als een schakelaar, die de stroom toevoer naar het koudstartventiel onder breekt.
Volgens Haynes wordt deze weerstand bij +/- 35 graden (koelvloeistof temperatuur) oneindig. Dan stopt het koudstartventiel met inspuiten
|
02 nov 2007 21:07 |
|
|
ReMo
Gerlderland
|
Ik heb hem gecontroleerd en ook deze is in orde. Ook de koudestart injector werkt goed. Vernevelt netjes gedurende een tien seconde.
Gisteren nog even de luchtschuif ingespoten met kruipolie, maar daar veranderde niet veel aan. Ook die gaat netjes open en dicht.
Ook maar eens de gaskleppen mooi schoongemaakt. Na drie uur stilstand starte de auto perfect. Dus misschien probleem opgelost.
Helaas toen ik vanmorgen startte weer precies hetzelfde probleem. Auto slaat direct aan maar valt meteen stil. Veel gas bijgeven en je kunt hem op gang houden. Naar een paar minuten draait hij goed.
Ik weet het nu echt niet meer. Er zit hier ook geen enkele specalist in de buurt. Zit dus niets anders op maar weer verder te zoeken.
Dus de vraag blijft of er iemand is met de gouden tip om dit probleem op te lossen
|
04 nov 2007 12:21 |
|
|
BJ964
Porsche 964 C2 1991
|
Ik zou eens langs een Porschespecialist rijden met je auto voor een goede diagnose
_________________________________________ Porsche 964C2 Nachtblauw
|
04 nov 2007 12:23 |
|
|
Tom80
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0
nu: fiets, ovUtrecht
|
Ik weet niet of tien seconden sproeien van de koudestartinjector genoeg is, eigenlijk...
_________________________________________ Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...
|
05 nov 2007 9:52 |
|
|
cabrio wim
|
Dus als ik het goed begrijp, blijft hij tot die temperatuur bereikt is inspuiten.
Dus kan Remo eens proberen om met een draadje het houdstartventiel langer te laten inspuiten, en kijken of daarna de motor daarna wel netjes blijft draaien, of zie ik het verkeerd.
|
05 nov 2007 10:14 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Ik zie dat hier veel onderdelen gecontroleerd zijn die er niks mee te maken hebben zoals de koude start injector.
Ik zou het zoeken in de werking van de extra luchtschuif. Deze zorgt bij koude motor voor extra lucht. Deze extra hoeveelheid is nodig om het stationair toerental van de motor tijdens de warmloopfase iets boven de standaard waarde krijgen.
Natuurlijk moet het CO altijd gecontroleerd worden op de juiste waarde bij klachten over het lopen van de motor.
Erwin.
.
_________________________________________ Rebel engineering
|
05 nov 2007 10:42 |
|
|
ReMo
Gerlderland
|
Bedankt voor de reacties. Het CO gehalte is door de garage afgesteld. En zou goed moeten zijn. De luchtschuif werkt en is mechanisch in orde verwacht ik. Als hij warm is staat hij gesloten en als hij koud is staat hij open. Heb er even een fotootje bij wat je dan ziet.
Ik zal vanmiddag even meten of er ook spanning op staat. Mischien een domme vraag, maar wanneer en hoelang moet er spanning op staan?
En wat doet deze spanning t.a.v. die luchtschuif?
|
05 nov 2007 12:17 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Die spanning is in dit geval niet de oorzaak, want als de extra luchtschuif spanning krijgt sluit hij en daalt het motor toerental.
Mooi dat je deze foto laat zien, je ziet dat de schuif nagenoeg dicht staat.
Hij zou verder open moeten staan om het verhoogde stationaire toerental bij koude motor te krijgen.
.
_________________________________________ Rebel engineering
|
05 nov 2007 13:15 |
|
|
ReMo
Gerlderland
|
Is er aan deze schuif iets af te stellen? Kan ik eventueel even bij wijze van proef er een pijpje tussen zetten en kijken of hij dan wel goed start?
|
05 nov 2007 13:37 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Maar goed starten doet hij toch, je zei dat na het aanslaan van de motor het toerental zo laag lag dat de motor makkelijk afsloeg.
Je zou in plaats van de extra luchtschuif een pijpje kunnen monteren met een inwndige diameter van ongeveer 10 mm.
Daarna een koude start doen en kijken hoe hoog het toerental dan is.
.
_________________________________________ Rebel engineering
|
05 nov 2007 13:42 |
|
|
ReMo
Gerlderland
|
Hij start inderdaad goed. Maar als hij dan loopt valt hij naar een paar seconde uit of naar een heel laag toerental (200-300). Ik moet dan een keer of vier,vijf starten en kan hem dan moeizaam aan de praat houden.
Eenmaal warm geen probleem. Ook na een aantal uren start hij dan nog goed. Pas als hij een nachtje heeft stil gestaan treed het start probleem weer op.
Als de luchtschuif open staat zie je dan een volledig gat ter grootte van de aan en afvoer aansluiting?
Ik heb er nu een pijpje tussen gezet. Maar het probleem blijft. Wel loopt de motor meer toeren (2000) als hij aanslaat maar valt nu nog sneller stil.
|
05 nov 2007 14:01 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
In één reactie tegenstrijdigheden. Start goed en startproblemen.
Als jij nu deze dingen uit elkaar kunt houden wordt het storing zoeken ook makkelijker.
Als jij weet dat je geen startprobleem hebt maar een probleem in het aan het ldraaien houden van de motor tijdens de warmloopfase kun je ook snel en gericht zoeken.
Dan had je niet gekeken naar dingen als een koudestartsproeier, deze zijn alleen maar voor het snel aanslaan tijdens de héle koude start.
Ja, de extraluchtschuif moet verder open staan. Idd. afhankelijk de buitentemperatuur tot maximale opening.
_________________________________________ Rebel engineering
|
05 nov 2007 14:43 |
|
|
ReMo
Gerlderland
|
Sorry Erwin als ik onduidelijk ben. Je hebt gelijk. Het is eigenlijk geen startprobleem maar een warmloop probleem. De auto start prima en slaat direct aan. Alleen als hij dus loopt valt hij of uit of terug naar een te laag toerental. Eenmaal warm loopt hij netjes 950 toeren.
Heb nog even die luchtschuif goed ingespoten met kruipolie en hij lijkt wat verder open te staan.
Maar ook nu blijft het probleem bestaan. Dus kan ik de luchtschuif uitsluiten en op naar de volgende stap?
|
05 nov 2007 15:04 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Kijk, en nu hebben we zekerheid dat het de extra luchtschuif niet is.
En je hebt het natuurlijk al met dat pijpje geprobeerd, tja dan weet ik het ook niet meer. Dan is dus alles goed
_________________________________________ Rebel engineering
|
05 nov 2007 15:15 |
|
|
ReMo
Gerlderland
|
Nou bijna alles want het probleem blijft bestaan
|
05 nov 2007 15:33 |
|
|