Auteur |
Bericht |
S2
Ex. 2000 Boxster 2.7,Ex. 2002 996C2 Cabrio (Mk2), ex 2007 Cayman 2.7, 2008 Cayman S Design Edition 1Lochristi, België
|
 Discussie Vlaanderen / Walonië / België
Vandaag is de grote dag voor het lukken of mislukken van de eindeloos durende regeringsonderhandelingen.
Als er vandaag geen akkoord komt, zal Vlaanderen eenzijdig de splitsing van Brussel - Halle -Vilvoorde stemmen in de bevoegde kamer.
Dit is al weken voorpagina nieuws in België en een very hot topic.
Maar hoe zit het eigenlijk met het buitenland (Nederland bvb.  ), wordt er bij jullie in het nieuws iets over gezegd? Of is dit puur een binnenlandse kwestie die niet buiten de landsgrenzen komt?
|
07 nov 2007 13:13 |
|
 |
Tom80
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0
nu: fiets, ovUtrecht
|
Je hoort er wel wat over, in de nieuwsuitzendingen en actualiteitenprogramma's. Het is geen dagelijks nieuws maar als het vandaag gaat gebeuren zal er wel aandacht aan besteed worden...
_________________________________________ Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...
|
07 nov 2007 13:18 |
|
 |
outletvalve
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
|
Nou waarschijnlijk splitsen per 1-4-08 limburg en friesland zich af van de rest van Nederland.
Wij zijn die hollandse mentaliteit en taal wel beu !
on topic:
Die problemen van jullie zijn inderdaad toch wel in het nieuws bij ons, wij houden Belgie scherp in de gaten! 
_________________________________________ https://www.instagram.com/outletvalve/
"Racing is life. Anything before or after is just waiting."
|
07 nov 2007 13:21 |
|
 |
S2
Ex. 2000 Boxster 2.7,Ex. 2002 996C2 Cabrio (Mk2), ex 2007 Cayman 2.7, 2008 Cayman S Design Edition 1Lochristi, België
|
Normaal lig ik er eerlijk gezegd niet van wakker (zoals 90% van de bevolking), maar vandaag volg ik het toch even.
Als het vandaag misloopt, kunnen ze helemaal opnieuw beginnen (met vermoedelijk een waal als formateur)
|
07 nov 2007 13:31 |
|
 |
cabrio wim
|
Dan zijn jullie echt gezegend. 
|
07 nov 2007 13:33 |
|
 |
Tom80
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0
nu: fiets, ovUtrecht
|
Hoe kan een vertegenwoordiger van een minderheid formateur worden?
_________________________________________ Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...
|
07 nov 2007 13:34 |
|
 |
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Als je lid bent van de PS kan in Walonie alles....
|
07 nov 2007 15:31 |
|
 |
mike 93
993 C2
|
Gewoon annexeren die handel. 
|
07 nov 2007 15:34 |
|
 |
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Vandaag inderdaad wel in het nieuws.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
07 nov 2007 17:08 |
|
 |
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
Splitsing is intussen gestemd. Denk dat de meeste Belgen daar niet van wakker liggen (symbooldossier), maar dat de lange periode om een regering te vormen (150 dagen) weer veel kiezers richting anti-politiek zal duwen. Dit maakt dat de kaarten na de volgende verkiezing allicht weer wat moeilijker zullen liggen
Bij de laatste verkiezingen heeft VL massaal "rechtser" heeft gestemd dan WAL & dat komt de cohesie tussen beide landsdelen niet echt ten goede
_________________________________________ MX-5 ex-NA 1.8 en NC 1.8, nu ND 2.0 Sport/Bilstein/Recaro, the poor man's Boxster Honda VFR800FI - Yamaha RD350 YPVS
|
07 nov 2007 20:57 |
|
 |
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
helaas allemaal niet bijster goed voor t imago van belgique.
|
07 nov 2007 21:13 |
|
 |
bert964c4
vianen
|
Had het niet iets te maken met het splitsen van een kiesdistrict om en nabij Brussel
Snap echt helemaal niets meer van dat land hoor??
Franstalig/Nederlandstalig........................
Laat maar gaan zou ik zeggen en maar kijken waar het schip strand. 
_________________________________________ Ich liebe luft!
|
08 nov 2007 1:19 |
|
 |
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Volgens mij snappen de Belgen het zelf ook niet meer.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
08 nov 2007 17:43 |
|
 |
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Ze snappen het maar al te goed, en daar zit het probleem.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
08 nov 2007 18:06 |
|
 |
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Afsplitsen.
|
08 nov 2007 18:19 |
|
 |
svm
911 SC TARGABelgië
|
Ik woon in de faciliteitengemeente Sint-Genesius Rode, het probleemgebied zeg maar. Walen die hier komen wonen zijn hebben zich nooit aangepast aan onze taal en gewoontes. Tegenwoordig wonen er meer walen dan vlamingen. De vlamingen die er wonen zijn gewone mensen en hun kinderen kunnen de hoge grond- en woningprijzen niet meer betalen.
In Rode (vlaanderen) kunnen alle walen op een Franse partij stemmen, maar 1 km verderop in Waterloo (Walonie) kunnen vlamingen niet op een vlaamse partij stemmen. De vlamigen die naar walonie emigreren passen zich wel aan en spreken daar wel Frans. Vele walen in de vlaamse rand kunnen Nederlands praten, maar vertikken het gewoon. Dit komt het respect tegenover de vlamingen niet ten goede. Vlamingen zijn veel te braaf, we hadden al veel langer Brussel-halle-vilvoorde moeten splitsen, maar geen enkele regering durfde het aan. Opgelet, ik bedoel niet dat Belgie moet barsten, er moeten gewoon meer bevoegdheden naar de gewesten. Grondgebied vlaanderen moet vlaanderen blijven en Walonie moet Walonie blijven. Niemand moet elkaars grondgebied inpikken en als je 10 jaar geleden naar vlaanderen bent verhuist, dan wordt er simpelweg verwacht dat je de taal machtig bent. Dit is volgens mij toch niet teveel gevraagd.
|
24 nov 2007 9:52 |
|
 |
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Word eigenlijk van alle allochtonen verwacht over gans de wereld, maar het maar en weinig gevallen zo. Zeker als de minderheid een meerderheid word.
En zoals zo vaak, er word pas ingegrepen als het kwaad reeds geschied is.
Mensen zijn gewoonte dieren en slapen veel te vaak terwijl hun kaas gestolen word.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
24 nov 2007 10:33 |
|
 |
ironpatje
ex 914, nu Ferrari 208 GTBHaacht
|
BRUS - SEL - HAL - LE - VIL - VOOR - DE.
VOILA!
T' IS GESPLITST.
Was da nu zo moeilijk? (mijn zoontje van 6 jaar heeft dat geleerd op school  )
|
26 nov 2007 17:47 |
|
 |
cabrio wim
|
Weet je wat altijd het rare was / is op de Belgische scholen.
De Vlamingen kregen Nederlands en Frans, en de Walen kregen Frans en Engels als leervak.
Raar toch, waarom kregen die dan geen Nederlands als taalles. 
|
26 nov 2007 18:01 |
|
 |
Flyer..
Antwerpen & Geel
|
hmm, omdat frans een wereldtaal is en nederlands niet? Ik ben bv blij dat ik frans gehad heb in het middelbaar (en nu nog steeds) maar ik kan me voorstellen dat je als waal veel minder bent met het nederlands...
|
27 nov 2007 13:24 |
|
 |
cabrio wim
|
Dus jij vind het normaal  dat er een land iemand Frans moet leren, en een ander gedeelte geen Nederlands.
Dus komt hier op neer dat de ander zijn eigen moet aanpassen om met een andere landbewoner (Waal) te kunnen praten, maar de Waal niet om met de Vlaming te praten. 
|
27 nov 2007 13:30 |
|
 |
Godspeed
PF #911België
|
Das waar, maar uiteindelijk kan je dan ook met een Fransman praten
Ik zie het eerder als een strategisch voordeel dan als een nadeel (meerdere talen kennen)
Maar een beetje Nederlands zou langs hun kant ook geen kwaad kunnen...
|
27 nov 2007 13:54 |
|
 |
Flyer..
Antwerpen & Geel
|
Meeste walen krijgen ook nederlands in hun middelbaar hoor, in mindere mate dacht ik wel.. Ik weet eigenlijk niet of wij verplicht frans hebben omwille van het feit dat bijna half belgie franstalig is of omdat frans een veelgesproken taal is in europa en verder. ??
Mij maakt het weinig uit en ik zou het niet abnormaal vinden dat walen in mindere mate nederlands (moeten) leren aangezien wanneer je converseert met een waal dit (bij mijn weten) altijd in het frans gebeurt!
Ik denk ook dat het moeilijker is voor een waal om nederlands te leren dan voor ons om frans te leren (spreken).
|
27 nov 2007 18:04 |
|
 |
svm
911 SC TARGABelgië
|
Al eens in Brussel wezen winkelen ? Ze begrijpen daar met moeite nederlands. Dit kan toch niet !
Ik woon op de taalgrens, als ik naar walonie ga, 3 km verderop, dan begrijpen ze mij zelf niet. Als jij dit normaal vind ? Awel ik niet !
By the way Flyer : Als je naar Zweden gaat wonen, dan leer je toch ook zweeds. Je past je aan aan de mensen om je heen, dit betekent dus ook de taal overnemen. Je kan je niet eeuwig verstoppen achter een "wereldtaal".
Ga nu stoppen want ga kwaad worden !
|
27 nov 2007 19:38 |
|
 |
John
Cayenne
|
Gisteravond in het nieuws op de Nederlandse TV...een interview met good old Jose Hapart............wat een eikel is dat gebleven...verdomde het om maar 1 woord Nederlands te spreken terwijl zijn opvolgen van Voeren het wel deed, uiteraard met een Franse tongval maar das nog prettig ook.
Oja de voerstreek is bijna helemaal bevolkt door Hollanders, en jawel die gaan weer Frans zitten praten........
Zucht wat een toestand zeg...
|
27 nov 2007 19:45 |
|
|