Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 14:09

Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Motor verwijderen/reviseren 944 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht Motor verwijderen/reviseren 944
Nav de gare kleplichters die een gevolg waren van grotere problemen, 260 duizend op de teller, en een gebrekkige olie-voorziening gaan wij het blok maar reviseren.
Mijn eerste vraag: hoe kun je het beste het blok eruit krijgen? Hij kan boven en onderuit, maar aangezien wij geen auto-lift hebben lijkt bovenlangs mij het beste.
Is het mogelijk om dit te doen zonder de versnellingsbak te verwijderen? Het blok zal namelijk een stuk naar voren moeten om de transaxle as uit de koppeling te kunnen manoeuvreren, is hier dan genoeg ruimte voor? Of moeten de radiator en de plaat tussen de lampen eruit?

08 nov 2007 16:09
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Junkie
Diverse Porsche's
Steenwijk
Bericht 
Zelf haal ik ze van onderen eruit. Dus radiateur en stuurhuis incl. dwarsbalk eerst demonteren.
Volgens mij heb ik de motor er ook wel eens uitgetakeld aan de bovenkant.
De bak en transaxle laat je zitten.
De motor gaat er compleet met koppelingshuis uit.

Succes.

08 nov 2007 18:58
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
356 924 944 944 cupracer(s) 968CS Boxster S Cayman S
Aalsmeer
Bericht 
pffff, zonder hefbrug wordt het nog een hele uitdaging, de uitlaatboutjes b.v. kunnen stevig vast zitten en zo nog een hele rij wat aan de onderkant los moet, bij een motordemontage van een 44 sta ik meer onder de wagen dan erboven.

ook ik haal de motoren er langs de onderkant uit, bovendoor kan ook, maar dan laat je het koppelingshuis zitten (je haalt dan de drukgroep los van het vliegwiel) en heb je net genoeg ruimte om het blok van de aandrijfas af te krijgen, wel de radiator eruit.

sterkte!

08 nov 2007 22:57
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Ach, een 2,5 tons heftruck doet ook wonderen :-) Even een kuubskist tussen de voor- en achteras en ik kan er wel prima onder komen. Pas ook nog de uitlaat los gehad ivm het verwijderen vd kop.
En gezien de perikelen met de koppeling een paar jaar terug laat ik die idd liever in eerste instantie zitten, wat was dat een rotklus :shock:

09 nov 2007 0:10
PorscheForum Junkie
356 924 944 944 cupracer(s) 968CS Boxster S Cayman S
Aalsmeer
Bericht 
zo te lezen gaat het goed komen, maar onderuit heeft de voorkeur, dus als je even de mogelijkheid hebt....

09 nov 2007 0:18
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Ja, waarschijnlijk gaan we bij mn oom in de schuur aan de slag: kunnen we'm aan de voorkant opkrikken en dan de motor in de smeerput laten zakken en met de heftruck er weer uit cheffen. Nu alleen nog even mn oom informeren dat ik morgen gaarne van zn schuur gebruik wil maken ;)

09 nov 2007 21:32
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Zo, de motor ligt eruit en op een pallet. Volgende week of zo breng ik m naar onze garage hier en dan ken ie uit elkaar.
Was wel een interessante volgorde: auto op blokken, heftruck ernaast, motor omlaag de ventilatie schacht in, ventilatieschacht weer dichtmaken (motor erin), auto optillen met de heftruck en in de hoek neerfleppen, goot open, motor optillen en op een pellet zetten. :D
Het gaat ook trouwens maar NET zo, het is eigenlijk aan te raden de krukas poelie nog even los te maken, want die zat bij het zakken van de motor goed in de weg.
Alleen de rotor vd distributie is kapot gegaan, deze kregen we namelijk niet vd nokkenas af en klapte tegen de dwarsbalk voor. Helaas pindakaas...

11 nov 2007 0:17
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ]