Wegens omstandigheden heb ik niet zoveel kunnen doen sinds het chassis is ingekort.
Een ziekenhuisopname van mijn vriendin (dagelijks bijna een maand lang Abcoude-Den Haag op en neer), drukte op 't werk en wat andere 'projecten in huis met hogere prioriteit' zijn daar debet aan
...
Sinds een weekje heb ik het werk echter weer opgepakt!
Ik ben nogal een pietje-precies en ik heb me voorgenomen om alles (of je het straks nou zult zien of niet) heel netjes te doen. Kwaliteit boven kwantiteit zou je kunnen zeggen.
Wat heb ik tot nu toe gedaan?
Allereerst heb ik de vooras maar eens onder handen genomen:
- De (rode) urethaanrubbers eruit gehaald, opnieuw ingeolied (met speciale olie voor urethaan) en opnieuw gemonteerd;
- Stuurhuis gedemonteerd, spelingvrij gemaakt, in de zwarte chassislak gezet en opnieuw gemonteerd;
- Nieuwe rasterplaatjes voor verstelbare vooras gemonteerd met zelfborgende moeren (in plaats van 2 tegen elkaar gedraaide moeren)
- Nieuwe spindels gemonteerd (die ik eerst in de zwarte chassislak heb gezet)
Ik krijg alleen die bouten bij de fuseekogels niet goed vast. De fusee draait mee. Ik denk dat dat pas lukt als de fusee belast wordt...
De vooras; klaar om gemonteerd te worden:
Toen de vooras klaar was, ben ik overgestapt op het chassis.
Het chassis is ingekort door de vloerdelen met een 'Z' te delen. Hierdoor ontstaat de sterkste verbinding. Een en ander is volledig doorgelast. De las is mooi dicht, maar het ziet/zag er naar mijn smaak niet mooi uit. De lasnaad was daarna met kit afgesmeerd en om het 'af te werken' met zwarte Hammerite spuitlak zwart gespoten. Op zich was dat best goed, maar ik vond dat niet 'goed genoeg'.
Ik ben begonnen met de bodem; ik heb de kit zoveel mogelijk weggesneden en met kitverwijderaar weggehaald (best een pokkeklus).
Daarna heb ik (na eerst wat foto's te maken van de prachtige lasrul voor de RDW
) het metaal ingesmeerd met 3 lagen Owatrol (dat roest nooit meer
) om het vervolgens af te smeren met (zwarte) chassiskit (van 3M Proffesional) die ik van een bevriende schadehersteller heb gekregen.
Ik heb de lasnaad afgeplakt en daarna de kit erop gezet. Toen de kit mooi strak afgesmeerd was, heb ik het tape verwijderd, waardoor een mooie strakke kitnaad is ontstaan.
De foto's:
De vrijgemaakte lasnaad:
De lasnaden afgekit met 3M chassiskit:
Zo ziet dat er dan uit:
Verder ben ik zeer tevreden over de kwaliteit van dit chassis!
Alle naden zijn eerst afgekit of dicht doorgelast en daarna in de poedercoat gezet, waardoor er geen naden meer zijn waar water in terecht kan komen!
Dat ziet er zo uit:
Eerlijk is eerlijk: dat ziet er beter uit dan nieuw!
Als de kit over een weekje volledig doorgehard is, spuit ik de bodem nog in 2 lagen zwarte hoogglans chassislak en ik heb bedacht om de twee vloerdelen (alleen de vloerdelen!) in de zwarte bodyschutz te spuiten (van dat elastische bobbeltjesspul). Ik vind dat wel mooi: de kop, de gaffel en de tussenliggend middenstuk blijven hoogglans alsook de buitenste rand (waar de gaten zitten voor montage van het chassis aan de body), terwijl de 2 vloerdelen mat (bobbeltjes bodyschutz) worden.
Wordt vervolgd!