996 GT2
Met de verschijning vande 996 GT2 is er een groot verschil met z'n voorganger. Het gaat niet meer om een homologatiemodel voor de racerij, maar om een meer geciviliserde supercar. Op het eerste zicht lijkt het een opgedreven 996TT met achterwielaandrijving, maar wanneer je iets meer info over de wagen verzamelt, blijkt het toch niet zo'n beschaafd alledaags bruikbaar vervoermiddel te gaan. Eigenlijk is de nieuwe 996 iets tussen een 2 wiel aangedreven turbo en een GT3 met turbo motor. Ook qua gewicht pendelt hij tussen deze 2. Bovendien is dit de eerste Porsche die standaard de keramische remmen gemonteerd krijgt (bij turbo in optie). Een typisch herkenningspunt van de 996 GT2 is de zwarte koelgrill tussen de uitgesproken voorbumper en kofferdeksel. Dit is een item dat vaak wordt omgebouwd op non-GT2's.
De ophanging is nog steeds gebaseerd op uniballs en de vrijheidsgraden van de wielen zijn wijd instelbaar om optimaal camber, caster en sporing in te stellen. Voor de liefhebbers van trackdays is het Club Sport pakket (zoals op de GT3) verkrijgbaar (brandvrije Nomex Recaro's, gevezen rolkooi, massa onderbreker, brandblusser en 4-puntsgordel voor bestuurder bijgeleverd).
Tussen augustus 2000 enapril 2003 worden er 963 exemplaren van de 996GT2 verkocht. De motor - die gelijk is aan die van de turbo, die op zijn beurt net als de GT3 motor nog steeds gebaseerd is op die van de GT1 - levert 462pk (de turbo 420) en 620Nm!! Met een gewicht van 1440kg hetgeen redelijk te noemen is, spurt deze GT2 in 4.1s naar 100km/u en ligt de topsnelheid op 315km/u.
Porsche zou Porsche niet zijn, moesten niet met iets nog specialer op de proppen komen...vanaf april 2003 komt er een verbeterde versie van de GT2...483pk en 640Nm!! Ook worden er stijlelementen van de nieuwe GT3 MkII overgenomen (zoals het wieldesign) en krijgt de GT2 een carbon bovenstuk op de achtervleugel (anders dan GT3). Het gewicht zakt met 20kg en in combinatie met het hogere vermogen zorgt dit voor een 0-100km/u sprint van 3.9s en een top van 319km/u...enorm snel!
Nieuw kostten deze wagens ongeveer 180.000 euro...een jaar terug stonden ze nog ongeveer 90k-100k euro geprijst. Met de komst van de 997 GT2 zijn de prijzen nog maar es gezakt, het is wet van vraag en aanbod...volgens mij kan je voor 75k-80k euro eentje op de kop tikken. "Bezint echter eer ge begint". Een 996 GT2 is nooit een "koopje".
Ten eerste zijn de fusees vooraan de achillespees van deze auto. Ze zijn helemaal niet opgewassen tegen de krachten die erop uitgeoefend worden (vooral trackday cars dan) en kunnen het begeven. Daaraan verbonden is ook het ietwat vage weggedrag van deze auto's, vooral de eerste exemplaren toen Porsche zelf nog niet wist hoe ze best af te regelen af fabriek...bij de latere auto's is dat al veel beter, maar er zijn verhalen van GT2's , spiksplinternieuw, die eigenlijk meer onrust inboezemden dan genot.
Ten tweede is deze auto zo uniek dat alles wat specifiek GT2 is, u enorm veel geld kost. Een GT3 is hiermee vergeleken een "budget car"
...als ik nog maar denk aan de te betwijfelen reputatie van de keramische remmen op de 996 bijvoorbeeld...
Ten derde, en dat is voor mij de voornaamste reden waarom deze auto me niet zoveel zegt, is het een aardsmoeilijk auto...zeker om elke dag te rijden. Geen Traction control of PSM of je bij te staan...450-500pk op de achterwielen...je moet een grote meneer zijn om uit deze auto uit te halen wat erin zit. 'k Heb al meermaals meegereden met 996TT en de acceleratie van dat ding is al bijna buitenaards...als ik dan die gedachte effe doortrek naar de GT2 dan zie ik dat vlug verkeerd gaan. Neem es een flauwe afrit aan 140 km/u in de regen, ga aan 't eind iets te vroeg op het gas en dat ding komt gezellig dwars zonder dat je erop voorzien bent...tja
GT2 MkI