Porsche 964RS en al z'n varianten...geen makkelijke materie...hier even een overzichtje
De 964RS is er gekomen in januari 1992 en er zijn uiteindelijk 2447 exemplaren van aan de man gebracht (de Cup versies niet meegerekend)...zowat alle RS'jes zijn gebouwd in datzelfde 1992, al zijn er ook nog vele pas in 1993 ingeschreven.
De 964RS werd van bij aanvang met groot jolijt verwelkomd...het was immers van 1973 geleden (met de Carrera RS 2.7) dat er nog es een uiterst sportieve variant was uitgekomen...OK, er was in 1989 wel de Carrera 3.2 Club Sport op de markt verschenen, maar die werd nooit voor "vol" aanzien omwille van niet ver genoeg doorgedreven veranderingen tov de standaard Carrera 3.2. Het Porsche publiek zat dus vol ongeduld te wachten op de opvolger van de Carrera 2.7RS.
Nu, 15 jaar later geniet de 964RS nog stees veel aanzien in Porsche middens...terwijl de oer-RS uit '73 te waardevol en te zeldzaam is geworden om te gebruiken, is er nog steeds een horde Porschisten die zich in de vorm van de 964RS uitleeft op circuits over heel West-Europa. Ook al wordt deze harde kern elk jaar kleiner en duiken ze meer en meer op in privé-collecties, toch zitten z'n prestaties nog vers genoeg in het geheugen om 'm als vaste waarde te laten terugkeren in zowat ieder Porschist z'n verlanglijstje.
Aan reclame heeft het dit model niet gemankeerd...de Porsche Carrra Cup genoot begin jaren '90 hoogdagen als voorprogramma van de Formule1 (anekdote: Mika Hakkinen zette in 1991 in Monaco alle vaste Cup piloten een hak door met 2 vingers in de neus pole en overwinning weg te kapen in de guest-car
)
Gedurende de produktiejaren van de 964RS, zijn er maar liefst 6 verschillende uitvoeringen op de markt verschenen...uiteraard zijn deze allemaal gebaseerd op de reguliere 964 Carrera2 (3600cc, 250pk).
RS Lightweight of (L/W) (code M001)
De "gewone" 964RS (door de Britten aangeduid als L/W => Lightweight) is de meest bekende variant en de populairste...er zijn er ook de meeste van geproduceerd: 1204 exemplaren.
Verschillen tov 964 C2:
- dunnere ruiten
- naadgelaste body ipv puntlas (stijver geheel)
- beperkt gebruik van isolatiemateriaal
- alu kofferdeksel
- andere achterbumper zoals de 965
- geen schuifdak
- geen stuurbekrachtiging
- geen achterbank
- geen airco
- geen centrale vergrendeling
- deuren vanbinnen te openen met lintjes ipv klinken
- Recaro stoelen, niks electrisch
- geen electrische spiegels
- geen electrische ruiten
- geen radio, wel de pre radio uitrusting met 2 boxen in het dashboard
- ophanging regelbaar in hoogte
- remmen vooraan van 965, klauwen in lichtmetaal
- remmen achter zoals 965, maar klauwen aangepast aan de smallere Cup schijven
- elektrische rembekrachtiger (zoals op C4, gezoem bij omdraaien contactsleutel)
- sportiever afgestelde ABS
- sperdifferentieel variabel 20-100%
- magnesium wielen cup design in 7.5" vooraan en 9" achteraan
- lichtjes gerolde wielbogen voor meer bewegingsvrijheid van de wielen
- geen anti-roest coating onderaan omwille van gewicht
- single-mass vliegwiel
- de beste motoren van de band werden uitgekozen en kregen een gewijzigde chip => 260 pk
- massa-schakelaar in koffer
- kleinere en minder krachtige accu (36Ah ipv 72Ah)
- aangepaste versnellingsbak (hardere rubbers, sterkere synchromeshen, 1e en 2de langer, schakelwegen korter)
- hardere ophangingsrubbers voor motor
- andere draagarmen achter
- verstelbare antirollbar voor en achter
- 40mm/40mm verlaagd, maar ophanging is ietwat regelbaar in hoogte
- kleinere ruitensproeierreservoir (1l ipv 7l)
- geen achterruitverwarming (wel aanwezig maar niet aangesloten
)
- geen alarm
- geen gasveren voor open houden koffer
- dunner vloerkleed
- uitgebreid kleurenpakket bovenop bestaand kleurenaanbod
(Maritime Blue, Rubystone Red, Mint Green, Signal Green, Ferrari Yellow, Speed Yellow, Amethyst)
- chassisnr begint met WPOZZZ96ZNS49...
- bij motornr moet 4de character een "8" zijn, bijvoorbeeld 62N81707
=> op die manier komt men aan 130 kg gewichtsbesparing...niet niks!!!
Opmerking:
Met de meeste Lightweights is wel op circuit gereden en zeer velen zijn dan ook uitgerust met
- Heigo rolkooi (niet standaard!!!)
- 6-punts gordels
- luchtinlaten voor remkoeling (niet standaard!!!)
Heel populair op de 964RS'jes is ook volgende motortuning die 285-290pk brengt en een fenomenale brul:
- cat bypass
- cup rohr
- luchtmassameter met hittefilm en K&N cone filter
- chip
RS Touring (code M002)
De Touring is de meest zeldzame 964RS, maar jammer genoeg ook degene met de minste waarde (de RS America buiten beschouwing gelaten)...slechts 76 exemplaren van gebouwd, prijs ligt al gauw 10k euro onder die van de Lightweight!
De RS Touring is minder radicaal en is iets meer op comfort gericht dan de gewone 964RS.
- stuurbekrachtiging
- elektrische ruiten
- normale leder sportzetels
- schuifdak
- minder harde vering, ondanks ook de 50/40mm verlaging
- eenvoudige radio
- airco mogelijk op aanvraag
- behandeling tegen roest
- alarm en afstandsbediening
RS America
Specifiek voor Amerikaanse markt. Deze wordt niet aanschouwd als een echte RS door de Europeanen...in 1992-1993 zijn 701 RS America's geproduceerd.
Eigenlijk leunen ze eerder aan bij een gewone Carrera2 maar dan:
- geen stuurbekrachtiging
- geen achterbank (1994 modellen wel)
- minder isolatie
- airco optie
- elektrisch open dak optie
- basic radio optie
- M030 sport ophanging zoals ook op de gewone Carrera2/4 mogelijk was (echte RS heeft regelbare kit)
- gewone alu wielen ipv magnesiums
- fixed grote spoiler achteraan
- 250pk zoals de gewone C2/C4
Er is geen significante gewichtsbesparing tov de gewone 964
RS N-GT (code M003)
De RS N-GT (ook wel Club Sport) versie...dit is de meest extreme variant van de hele serie, de raceversie Cup buiten beschouwing gelaten. 290 wagens van gebouwd.
Je kan dit gerust racewagens voor de openbare weg noemen.
- geen tapijt als bekleding maar blote kas
- gelaste volledige rolkooi
- brandvrije kuipstoelen
- 6-punts gordels
- sperdifferentieel 40%
Omwille van de gelaste kooi waren ze enkel in Groot Brittannie makkelijk op de baan te krijgen...in Duitsland mits speciefieke vermelding op Fahrzeugbrief ook...elders in Europa waren ze minder populair want daar moest aanhanger dienst doen om ze te vervoeren.
RS 3.8
Turbo carrosserie, hoge vleugel en 3.8l van 300pk kenmerken deze "ultieme" 964RS...samen met de RSR 3.8 (een soort van N-GT versie van de RS 3.
zijn er 90 exemplaren van gebouwd...zeer exclusief materiaal dus!
RS Cup
Vanaf 1989 tot 1992 de wagen voor de Porsche Carrera Cup, gebaseerd op de 964C2
- volledig kaal gestript
- 1 kuipzetel met 6 punts gordel
- matter rolkooi
- 1120kg (235kg minder dan de gewone 964C2!!!)
- vermogen door de jaren gestegen van 265 naar 275pk