Auteur |
Bericht |
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
Porsche 996 GT3 - MKI/MkII & Comfort/Club Sport/RS
Aangezien de 996 GT3 vaak verkeerdelijk wordt geadverteerd (door autohandelaars) als "Club Sport" terwijl het eigenlijk maar een "Comfort" is, wil ik hier even de verschillen verduidelijken. Zelf heb ik ooit es naar Mannheim gereden (1000km heen en terug) om daar te constateren dat het om geen echte Club Sport ging ...tja
Om te beginnen zijn er 2 types 996 GT3...de MkI, gebouwd in 1999, 2000 en nog een 500-tal in 2001 (totaal 1868 exemplaren) en de MkII, gebouwd tussen 2003 en 2005 (ongeveer 2000 van geproduceerd).
Gebaseerd op de MkII is er ook een RS versie uitgekomen waarvan 500 exemplaren geleverd zijn(2003-2004)..."de boekskes" claimen 200, maar da's larie...in die 500 zitten zelfs de rechtsgestuurde nog niet meegeteld (men spreekt van een 130 "Rechtslenker").
Het best kan je de 2 types uit mekaar houden door naar de achtervleugel te zien:
MkI heeft de typische "Boomerang" vleugel
terwijl de MkII een rechte vleugel in 2 delen heeft:
Aan de voorzijde zijn de verschillen het duidelijkst met de "facelift" lichten en een andere voorbumper...deze voelt zich ietsje beter thuis op drempels, iets waar menig MkI bezitters last mee hebben.
Ook de velgen verschillen ietwat, maar het verschil is niet zo groot. Er woedt overigens al een aantal jaar een geanimeerde discussie tussen aanhangers van de MkI enerzijds en MKII fanaten anderzijds over welke de "beste" van de 2 zou zijn...zoiets is natuurlijk zeer subjectief, maar de MkI geniet toch het meeste bijval.
De MKI produceert volgens Porsche 360pk tegenover 381 bij de MKII. Deze laatste weegt dan weer 30kg meer...hiervoor in de plaats krijgt hij wel grotere (en betere) remmen alsook een stevigere versnellingsbak...2 items die op de MKI wel es durven falen. Vele MKI's zijn dan ook uitgerust met de remmen en remkoeling van de II. Trouwens de auto's die nog in 2001 gebouwd zijn, beschikken over koeling op de versnellingsbak en verstevigde synchromeshen.
Effe vermelden dat de eerste max. 7800 rpm trekt en de MkII 8200rpm...voor vele MKII aanhangers spreekt deze 8000 toeren grens natuurlijk tot de verbeelding...
_________________________________________ Respekt für die Eltern
Laatst bijgewerkt door MichM3 op 07 dec 2007 12:40, in totaal 3 keer bewerkt.
|
03 dec 2007 1:16 |
|
|
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
GT3 Comfort (Touring)
GT3 comfort is makkelijk te herkennen...de zetels zijn sportzetels, maar geen racekuipjes, overtrokken met leder.
...Maar al te vaak is een touring ook uitgerust met lederen Recaro kuipen (optie) en voorzien van een rolkooi achteraan.
Deze lederen Recaro's zijn net dezelfde als die in de Club Sport, maar daar zijn ze in Nomex bekleed...zeer verwarrend en als je niet goed op de hoogte bent, kan het je volkomen misleiden. De Club Sport zal altijd meer waarde hebben dan een Touring, komt erop aan de juiste te nemen
GT3 Club Sport
De Club Sport is eigenlijk een gratis optie die Porsche aanbiedt op de GT3...gratis, ware het niet dat je de kuipzetels wel moest betalen tja...
Deze zijn in tegenstelling tot de Touring dan wel overtrokken in brandvrije stof (Nomex). Verder wordt ook een 6 punts race gordel voor de bestuurder meegeleverd en is er een gelakte rolkooi achter de stoelen gevezen (het voorste gedeelte van de kooi krijg je erbij maar wordt niet gemonteerd). De verankeringspunten op de vloer vooraan voor de kooi zijn trouwens ook een goed herkenningspunt van de Club Sport.
Een massa-onderbreker (voor batterij) en brandblusser apparaat worden eveneens meegeleverd (niet gemonteerd! => vandaar dat het verschil met bovenstaande Touring soms zo onduidelijk is)
Specifiek op de MKI Club Sport, is het vliegwiel een single-mass terwijl de Touring een dual-mass uitvoering krijgt...ook zijdelingse airbags ontbreken in een MKI CS! => hieraan kan je het zeker merken!
Bij de MKII heeft men bij Porsche minder verschil gemaakt...de binnenuitrusting is gelijkaardig aan die van de MKI Club Sport, maar zijdelingse airbags en dual-mass vliegwiel werden behouden...vooral dat laatste is jammer en vele MKII CS'en zijn dan ook omgebouwd naar single-mass vleigwiel, meerbepaald het item uit de GT3RS!
De Nomex-Recaro's (brandvrij):
De uitgebreide rolkooi tot vooraan (op aanvraag tot de A-stijl)
De brandblusser (massa onderbreker voor pook is aftermarket item, pre-uitrusting voor meegeleverde onderbreker is voorzien in koffer)
_________________________________________ Respekt für die Eltern
Laatst bijgewerkt door MichM3 op 03 dec 2007 22:17, in totaal 2 keer bewerkt.
|
03 dec 2007 1:17 |
|
|
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
GT3 RS
'k Denk niet dat deze veel specifieke uitleg nodig heeft...hij was enkel verkrijgbaar in 't wit in combinatie met rode of blauwe velgen en stickers (verwijzing naar eerste RS van 1973, 30 jaar voordien).
Kofferdeksel is uit carbon, de achterruit is plexi, en er is fameus beknibbeld op de aanwezigheid van het handschoenkastje (=> hieraan kan je makkelijk een echte van namaak onderscheiden!)...de rechtsgestuurde Rs'en hebben dit dan weer wel.
...gewichtsbesparing: 20kg tov de GT3 MKII waarop hij gebaseerd is...weegt trouwens 10kg meer dan de MKI
De motor is nog steeds de 381pk sterke MKII krachtbron, ware het niet dat ze voor de RS toch ietwat meer power kregen al heeft Porsche dat nooit bekend gemaakt...400pk is een realistischer getal. In de RS geeft de motor ook een betere respons omwille van het single-mass vliegwiel.
De uitrusting is te vergelijken met het Club Sport pakket...dus brandvrije Nomex Recaro's, rolkooi, 6 punts gordel bestuurder, brandblusser en massa onderbreker. Airco kon je desgewenst laten monteren, het betekende wel een gewichtstoename van 20kg!
Op gebied van ophanging verschilt de RS ook op een paar punten van zijn gewone broer...de ophangingselementen worden gedeeld met de GT3 R racewagen...zo kunnen stabi's, wielvlucht, sporing, caster en hoogte specifiek ingesteld worden.
Volgens insiders is deze 996 RS nog steeds ongeveer 1-3 seconden sneller op de Ring als de recentere 997 RS...hij is wel een pak moeilijker te rijden dan de nieuwe, dat zonder twijfel!
_________________________________________ Respekt für die Eltern
Laatst bijgewerkt door MichM3 op 03 dec 2007 22:15, in totaal 1 keer bewerkt.
|
03 dec 2007 1:18 |
|
|
LeoH
Amsterdam
|
Wanneer komt je boek uit, mich
Goed verhaal.
|
03 dec 2007 9:02 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
toppie verhaal hoor
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
03 dec 2007 9:33 |
|
|
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
Re: Porsche 996 GT3 - MKI/MkII & Touring/Club Sport/RS
Leuke weetjes, Mich.
Hoe kom je aan deze getallen
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
03 dec 2007 9:36 |
|
|
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
Het meeste vanop Pistonheads forum...
Nu als je opmerkingen/correcties hebt...geef gerust door dan pas ik het aan, no prob.
Ik wil ni de intentie hebben om alles te weten, ik geef hier enkel een aanzet, een basis en met medewerking van een paar echte kenners komen we er wel uit
_________________________________________ Respekt für die Eltern
|
03 dec 2007 11:14 |
|
|
Peet964
1971 911 SAntwerpen
|
Super Mich
_________________________________________ "Water dient om eieren te koken!"
|
03 dec 2007 13:07 |
|
|
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
Daar ging het niet om hoor, was gewoon benieuwd. Er worden zoveel (verschillende) aantallen geroepen over het algemeen. Ik zou ook niet weten wat juist is.
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
03 dec 2007 13:11 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Ik weet dat je destijds érg veel aan het kijken bent geweest naar een mooie GT3CS...je wordt er iig nooit dommer van nietwaar Mitch?
Neem het dan ook zonder meer van je aan. Mooi geschreven.
|
03 dec 2007 15:06 |
|
|
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
Jurgen, dat kijken heb ik nog steeds niet opgegeven hoor...ben er nog steeds wild van
_________________________________________ Respekt für die Eltern
|
03 dec 2007 16:56 |
|
|
2.2E_69
911 2.2E targaGoirle, NB
|
Kun jij Maurice niet meehelpen met het opzetten van de porscheforum databank?
Leuk verhaal!
|
03 dec 2007 17:33 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
doet hij toch op deze manier
echt leuk om te lezen al deze bijdrages
_________________________________________ Got coffee?
|
03 dec 2007 17:47 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Nomex is een moeilijk ontvlambare stof
Leer is een dooie koe
Die kuipjes zijn zowel in nomex als in leer leverbaar, maar niet allebei tegelijk
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
03 dec 2007 18:01 |
|
|
P-911
964 C2
|
Mooie serie verhalen Mich, zal je vast veel tijd gekost hebben om op een rijtje te zetten. Petje af.
Kunnen we nog meer van jouw hand verwachten of komt er straks meteen een klein boekje uit, Kersttip
|
03 dec 2007 18:08 |
|
|
pete 928
968csamersfoort
|
leuk om te lezen mich ik wist nog maar weinig van de gt3 en heb toch zo weer een hoop bijgeleerd die mk1 vind ik persoonlijk toch met mooist
vooral die vleugel vind ik prachtig
|
03 dec 2007 22:11 |
|
|
mark951
944 Turbo 1985 951,
911 GT3 MK1 2000almere
|
Bedankt Mich voor deze mooie bijdrage (en natuurlijk ook de andere over de GT2 en 964RS).
Was mezelf al een tijd aan het orienteren voor een GT3MK1CS en een al een paar bekeken, maar heeft me inderdaad veel internet tijd gekost om tot de informatie te komen die nu in je bijdrage staat.
Nog een opmerking je stelt dat de CS altijd met nomax is uitgeleverd, van porsche leusden heb ik begrepen dat bij de CS wel de kuipstoelen horen maar dat de klant de keuze had uit leer of nomax bekleding.
|
03 dec 2007 22:20 |
|
|
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
Het is stukje bij beetje gekomen...dat van de 964RS wou ik al lang schrijven, dat van de GT3 heeft ni veel tijd gekost...uiteindelijk vroeg iemand om es iets te maken over de GT2 ook, vandaar.
Nee, het is niet de bedoeling om hier over elk model zo'n uiteenzetting te gaan doen, al kriebelt een verhaal over 993RS sterk (voor de volledigheid) en misschien waag ik me nog es aan de 2.7RS.
_________________________________________ Respekt für die Eltern
|
03 dec 2007 22:20 |
|
|
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
Paar aanpassingen aangebracht aan het verhaal...waarvoor dank aan 993S
...als iemand een foto moest hebben van de pre-uitrusting voor massaschakelaar in koffer bij de Club Sport/RS, gelieve dat dan effe doore te sturen/posten...ik vind namelijk niks op 't net hiervan.
_________________________________________ Respekt für die Eltern
|
03 dec 2007 22:22 |
|
|
horn
PF #57
|
ben groot voorstander van een 'naslagwerk voor het nageslacht' categorie. passen deze stukjes perfect in...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
03 dec 2007 22:23 |
|
|
John
Cayenne
|
Ik ben er nu een half jaar mee onderweg en ben er nog steeds gek op die GT3 MKII van me, maar dan wel de comfort versie..
Zitten wel als optie nog op PCB en de kuipstoeltjes, laatste is denk ik de meest verkocht optie op een GT3....zonder zie je ze zelden....
Mijn lekkere karretje
De niet originele stoeltjes.....
Remt als een speer.......vooral na intensief trappen nog lekker......maar euh geruisloos.......niet dus, ach je mot wat te zeuren hebben met een GT3
|
04 dec 2007 16:53 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Wist niet dat een speer remmen had
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
04 dec 2007 17:15 |
|
|
Raf
Porsche
|
_________________________________________ 997 GT3 rules !!!!
|
04 dec 2007 18:12 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Ik wil ook niet weten hoe dat dan remt..
|
04 dec 2007 20:34 |
|
|
BJ964
Porsche 964 C2 1991
|
Mooi overzicht Mich
_________________________________________ Porsche 964C2 Nachtblauw
|
04 dec 2007 20:58 |
|
|