Kettingspanners!
Wat wordt hier veel over gepraat en gediscuseerd.
Alsof dit het enige minder goede punt is van een Porsche!
Vaak wordt geadviseerd om 3.2 spanners te monteren. En vaak wordt het als aankoop argument gebruikt, of als verkoop argument.
"Er zitten hydraulische kettingspanners op, dus de motor is goed!" is een veelgehoorde 'kreet'.
Kettingspanners gaven in de eerste jaren van de 911 inderdaad veel problemen, deze zijn ook een keer of vier gewijzigd tot in 1984 de hydraulische kettingspanners kwamen.
De hydraulische kettingspanners geven bijna nooit problemen. Bijna nooit dus! Maar ook een defecte SC spanner kom je zelden tegen. Zelf vindt ik het vaak overdreven om 3.2 spanners op je auto te monteren om zodoende meer bedrijfszekerheid te krijgen. Er zijn dan nog zoveel andere dingen aan de motor die nog steeds defect kunnen gaan, dat alleen kettingspanners vernieuwen absoluut geen garantie is voor een goede motor. Denk maar eens aan spontaan brekende cilindertapeinden of een drijfstanglager die aan zijn eind loopt!
Als b.v. een SC motor 200.000 km. heeft gedraaid, zijn dan die spanners dan echt slecht? Misschien zijn ze aan revisie toe, maar slecht in de zin van ontwerp en/of constructie absoluut niet.
Moet zo'n auto dan echt omgebouwd worden naar 3.2 spanners? Het kan wel en is natuurlijk een verbetering, maar er is een andere optie die ook goed is: reviseren van de spanner.
Ik reviseer vaak SC spanners, dit is relatief goedkoop en kwalitatief goed.
Misschien gaat deze dan geen 200.000 km mee, maar voorlopig heb je hier geen problemen mee. De eerste spanners die ik gereviseerd heb zitten in een auto die ik nog regelmatig in onderhoud heb.
Er is al meer dan 100.000 km mee gereden, sinds de revisie dik 10 jaar geleden.
Niet alle oude spanners lenen zich om gereviseerd te worden, alleen de laatste spanners, die voorkomen in de SC zijn geschikt. In veel oudere motoren die in de tachtiger jaren gereviseerd zijn indertijd SC spanners gemonteerd, dit kun je natuurlijk alleen zien na demontage van de distributie deksels.
Voordat ik hier vragen over krijg:
Het reviseren van een kettingspanner kost € 85.- per stuk incl. verzendkosten, wel los geleverd Anne!
Erwin