Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 20 mei 2025 8:32

Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
opgepast tijdens het tanken ...... 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
ex 914, nu Ferrari 208 GTB
Haacht
Bericht opgepast tijdens het tanken ......
http://nl.youtube.com/watch?v=3YJe802qT9U

een tekst van SHELL COMPANY :
Wij wensen volgende belangrijke informatie aan iedereen mee te delen

Statische electriciteit in tankstations

Naar aanleiding van het videofilmpje waarbij een jonge vrouw brand sticht door uit haar wagen te stappen en het tankpistool aan te raken, hebben wij een dergelijk geval meegemaakt :

Als gevolg van het steeds stijgende aantal self-service tankstations, dient iedereen verwittigd te worden van de risico’s op ongevallen met brand als gevolg van statische electriciteit als men de wagen voltankt.

150 van deze gevallen zijn bestudeerd en de resultaten zijn zeer verrasend :

1- Op deze 150 waren de meerderheid vrouwen, aangezien deze de gewoonte hebben van in en uit hun wagen te stappen terwijl dat de tank vol loopt.
2- In de meerderheid der gevallen waren de slachtoffers terug in hun wagen gestapt terwijl de benzine nog uit de slang liep (het gevaar van automatische tankpistolen) Wanneer de tank dan vol was en zij uit de wagen stapten om het pistool te verwijderen, ontstak er onmiddellijk brand als gevolg van de statische electriciteit.
3- De meerderheid van deze personen droeg schoenen met rubberen zolen en kleding met syntetische vezels.
4- Gebruik NOOIT een gsm terwijl u voltankt, draag hem ook niet op uw lichaam als u bij het tankpistool of benzinepomp staat.

5- Het is algemeen bekend dat de gaswolk welke ontstaat brand kan veroorzaken wanneer deze in contact komt met statische electriciteit.

6- In zesentwintig van de onderzochte gevallen, hadden de bestuurders in- en uit hun voertuig gestapt tijdens de tankbeurt. Dit heeft zich voorgedaan bij verschillende merken en modellen van auto’s.

7- Zeventien van de gevallen hebben zich voorgedaan voor, tijdens of onmiddelijk nadat de benzinedop was verwijderder en voordat met voltanken begonnen werd.

8- Statische electriciteit ontstaat dikwijls wanneer bestuurder of passagiers van een auto met hun kleding tegen de zetel- of binnenbekleding wrijven terwijl ze in- of uitstappen. Om dit te vermijden is het aanbevolen dat NIEMAND in- of uit de wagen stapt terwijl de benzine aan het lopen is. Men moet in- of uitstappen VOORDAT men begint te tanken of NADAT de wagen volgetankt is en de benzinedop terug gesloten werdt.

WANNEER U VOLTANKT :

IN UW WAGEN : Zet de wagen stil, handrem op, motor af, radio en licht uit.

NOOIT : Terug in uw wagen stappen terwijl u voltankt.

EXTRA VEILIGHEIDSMAATREGEL :
Neem de gewoonte aan uw portier met de hand te sluiten nadat u uitgestapt bent. Op deze manier wordt de statische electriceit ontladen doordat u het metaal aanraakt.
Nadat u uw portier gesloten hebt, RAAK DAN DE METALEN CARROSSERIE VAN DE WAGEN AAN vooraleer het tankpistool vast te nemen. Op deze manier wordt de statische lading van uw lichaam ontladen op het metaal en niet op het tankpistool.

OPGELET : Neem bovenstaande maatregelen altijd in acht, maar in het
bijzonder bij VRIESWEER, omdat de kans op statische
electriciteit dan nog veel groter is.

RESPECTEER DEZE VEILIGHEIDSREGELS

Wij verzoeken u vriendelijk deze informatie naar AL UW VRIENDEN EN FAMILIELEDEN TE STUREN, in het bijzonder naar hen die kinderen vervoeren in hun auto en soms zo ook gaan tanken. Onze dank om deze informatie verder te sturen. SHELL COMPANY

08 dec 2007 22:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Groningen
Bericht 
Kan me niet voorstellen dat bovenstaand stukje van Shell komt. Van bijzonder amateuristisch niveau. :?

-edit-

Net wat ik dacht, hoax...en een oude ook.

08 dec 2007 22:12
Profiel
foxtrot / oscar
Bericht 
hebben ze bij jullie geen Myth Busters op tv?

08 dec 2007 22:37
Profiel WWW
Groningen
Bericht 
Kan me alleen de aflevering herinneren waarin ze gaan schieten op benzine tanks. Zonder lichtgevend resultaat uiteraard. :cheesy:

08 dec 2007 22:46
Profiel
Westervoort
Bericht 
Goedbedoeld van Ironpatje lijkt me...'t is dan ook meteen geruststellend dat het wss een broodje aap-verhaal betreft.

08 dec 2007 23:19
Profiel
___________________ ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ ησ ѕυвѕтιтυтє ___________________
een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
Bericht 
wat betreft telefoons volgens mij niet :idea:
staat in elke handleiding van welke telefoon dan ook beschreven :wink:
zullen ze niet vd lol er in zettten :shock:

_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:

08 dec 2007 23:28
Profiel WWW Facebook 
Bericht 
Ik snap ook even de logica niet waarom vrouwen tijdens het tanken weer in de auto stappen? (ik zal wel teveel als een man denken, dan ... )

09 dec 2007 11:03
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Ik vermoedde al dat er een luchtje aan zit.

09 dec 2007 11:55
Profiel WWW
996C2 cabrio, ex-911 SC, Volvo V70
Zeist
Bericht 
drknauf schreef:
wat betreft telefoons volgens mij niet :idea:
staat in elke handleiding van welke telefoon dan ook beschreven :wink:
zullen ze niet vd lol er in zettten :shock:

Ik heb ooit gehoord dat er inderdaad een auto in de fik vloog terwijl de persoon die aan het tanken was aan het telefoneren was. Hij stond alleen binnen het gebouw te bellen met een vaste lijn. Dat verhaal is vervolgens zo uit proporties geblazen dat iedereen dacht dat hij mobiel belde naast de auto. Amerikaanse juristen, altijd bang dat iemand een schadeclaim indient, hebben toen de handleidingen voorzien van deze boodschap.

09 dec 2007 12:01
Profiel
Bericht 
WdePundert schreef:
Ik vermoedde al dat er een luchtje aan zit.

Aan vrouwen die tanken of aan het verhaal :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ???

09 dec 2007 12:13
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Hier geef ik maar geen antwoord op. Dat wordt me te tricky.

09 dec 2007 12:17
Profiel WWW
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0 nu: fiets, ov
Utrecht
Bericht 
De bellen-en-tanken-verhaal is door Mythbusters uitputtend behandeld, met negatief resultaat.

09 dec 2007 13:33
Profiel
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht 
Het zijn algemene veiligheidsregels die uiteraard in acht genomen moeten worden, omdat je natuurlijk met brandbare materie bezig bent.

Diesel is ook brandbaar en gas ook. Autogas is over het algemeen ook alleen te tanken bij bedrijfsuren.

Heb je trouwens al eens geprobeerd om benzine met een brandende sigaret tot ontbranding te brengen? Ik kan me herinneren dat we dat tijdens de natuurkunde-les op school een keer hebben gedaan en het blijkt dat dat niet lukt! Dat ligt aan ontbrandigstemperaturen ofzo...

09 dec 2007 13:40
Profiel
Amsterdam
Bericht 
Hoe risky kan je bezig zijn....
Jaren terug stond er eens naast ons in het Tankstation een vent
die met een weggooi-aansteker z'n bevroren tankdop-slot stond te ontdooien.
Tzal wel moeilijk zijn een explosie op te wekken, maar ik ben er niet op blijven wachten :roll: :wink:

09 dec 2007 16:55
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 14 berichten ]