Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 1:28



Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Rijvaardigheidscursus: met welke auto? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4 Jubi 793
uit Uithoorn
Bericht Rijvaardigheidscursus: met welke auto?
Een veelbesproken topic maar toch nog even een vraag hierover.

Voor mijn verjaardag heb ik van kantoor een rijvaardigheidscursus gekregen. Ik had zelf in gedachte dit te doen bij Prodrive / Paul Maaskant omdat je de gehele cursus met eigen auto doet in tegenstelling tot de cursus bij Slotemakers. Inhoud van de cursus is bij beiden ongeveer gelijk.

Maaarrrrr... zal ik dit met de P doen, een 964 C4, of met mijn dagelijkse auto, een bmw 5 touring met automaat.

Mijn verstand zegt de bmw maar ik ben toch ook heeeel erg benieuwd hoe de 964 zich gedraagt op glad wegdek. Met de bmw heb ik al vaak genoeg in de sneeuw geglibberd op verlaten parkeer terreintjes. De P heb ik sinds mei dit jaar dus nog geen sneeuw gezien hierin.

Wat denken jullie?


11 dec 2007 13:56
Profiel
Bericht 
denk je met de Porsche op sneeuwdagen te gaan rijden?
of denk je eerder dat scheurijzer dan lekker warm in de garage blijft staan?


11 dec 2007 14:10
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4 Jubi 793
uit Uithoorn
Bericht 
Nou als er sneeuw ligt ga ik zeker even een vlak stuk grond opzoeken :)

Maar ik wil de rijvaardigheid niet opdoen voor het rijden in de sneeuw. Ik wil bepaalde situaties alvast meegemaakt hebben en goefend hebben voor ik ze in het 'wild' tegenkom.

Met de 964 rijd ik over het algemeen en met name in bochten e.d. toch een stuk harder dan normaal. Met de BMW rijd ik veel vaker dus probeer ik af te wegen waar ik meeste baat bij heb. Ook gezien het feit dat ik keuze heb uit 4wd en 2wd(achter). Volgens mij totaal verschillend weggedrag.


11 dec 2007 15:11
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Met een automaat een rijvaardigheidscursus doen :?: :?: :roll: :?
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


11 dec 2007 15:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4 Jubi 793
uit Uithoorn
Bericht 
waarom niet :? ?


11 dec 2007 15:23
Profiel
Bericht 
gassen schreef:
waarom niet :? ?


omdat je met automaat minder opties hebt
geen koppeling waarmee je de wielen volledig neutraal kan zetten
geen controle over de schakelingen

't is allemaal een stuk eenvoudiger, vandaar dat je met een rijbewijs behaald met automaat, niet met een auto mag rijden zonder automaat

alles wat je dus in rijvaardigheid met de automaat leert, is in groot aantal situaties niet toepasbaar met de gewone versnellingsbak

en vice verca

dat het dan nog eens een 2wd vs 4wd is... maakt het nog moeilijker


alle training komt neer op aanleren van automatische reflexen, oefenen oefenen oefenen tot het spier geheugen wordt aangeleerd.. maar wat je in de ene leert, is niet zo eenvoudig van toepassing in de andere, en in bepaalde situaties kan het contraproductief zijn

gans andere rijlijnen, gans ander gedrag op de limiet
ijs of sneeuwrijden is gewoon een extreem verlaagde limiet


Laatst bijgewerkt door mayonaise op 11 dec 2007 15:40, in totaal 1 keer bewerkt.



11 dec 2007 15:36
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Panamera 970 GTS, 996 GT3 CS, ex 968 cabrio, ex Porsche Standard 218 (1959), ex 944, ex 944 Turbo S, ex Boxster 986
Friesland
Bericht 
met de P.

De BMW heeft wrsh ESP en dergelijke de Porsche niet. Dus met de P is eht nuttiger en het esp zit je tijdens de cursus niet in de weg. Het rijgedrag van de porsche is wat listiger (ook wel karaktervoller genoemd) en bovendien rij je er vaak harder mee.

Ik heb bij paul maaskant met de Porsche meegedaan en de auto heeft er eigenlijk niet onder te lijden.


11 dec 2007 15:38
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
@968mint...de esp kan je volledig uitschakelen hoor in de BMW.

...ik zou me 2 keer inschrijven...2 totaal verschillende auto's!!! de Porsche is een C4, de BMW een automaat...

Bij rijvaardigheidscursussen hebben ze het steeds over "ontkoppelen"...zal moeilijk gaa met de BMW...als je echt moet kiezen zou ik dus toch de 964 kiezen.
_________________________________________
Respekt für die Eltern


11 dec 2007 15:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
...
Hilversum
Bericht 
wij hebben het met de P gedaan bij Maaskant ( http://www.porscheforum.nl/viewtopic.ph ... sc&start=0 ), zeker de moeite waard 8)


11 dec 2007 16:01
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
356 924 944 944 cupracer(s) 968CS Boxster S Cayman S
Aalsmeer
Bericht 
in geen van beide, ik zou een achterwielaangedreven wagen huren...... (944 of E30 b.v.)


11 dec 2007 16:17
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex-993 cabrio ex-996 cabrio ex-996 turbo ex-Cayenne S ex-Panamera S 993 cabrio Haarlem
Bericht 
Ik zou met de auto gaan die je het best wil leren kennen.
_________________________________________
http://www.autodisk.nl


11 dec 2007 17:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Panamera 970 GTS, 996 GT3 CS, ex 968 cabrio, ex Porsche Standard 218 (1959), ex 944, ex 944 Turbo S, ex Boxster 986
Friesland
Bericht 
MichM3
Citaat:
@968mint...de esp kan je volledig uitschakelen hoor in de BMW


vlgs mij is het bij een hoop van die moderne dingen zo dat het zichzelf weer inschakeld als het te gek wordt of je (flink) remt.

Zo'n cursus is natuurlijk altijd het nuttigst in een auto waarin jezelf ook rijdt (ook al is een achterwiel aangedreven ding mogelijk wel leuker). Als je een keer plotseling gaat glijen zit je wrsh ook niet in die huurauto.


11 dec 2007 17:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
niet meer....
Bericht 
Zijsprongetje: zag in de polis van de verzekeraar van mijn P (ja ik heb h'm nu wel verkocht...)voor 2008 dat ook rijvaardigheidscursussen nu zijn uitgesloten; gelijk aan circuittrainingen....misschien toch effe checken.

Is dit bij meerdere verzekeraars doorgevoerd :?:
_________________________________________
Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.


11 dec 2007 17:24
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
968mint schreef:
MichM3
Citaat:
@968mint...de esp kan je volledig uitschakelen hoor in de BMW


vlgs mij is het bij een hoop van die moderne dingen zo dat het zichzelf weer inschakeld als het te gek wordt of je (flink) remt.


...uit is uit in de BMW...schakelt zichzelf niet weer in :wink:
_________________________________________
Respekt für die Eltern


11 dec 2007 17:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4 Jubi 793
uit Uithoorn
Bericht 
@mayonaise misschien juist omdat je niet kan ontkoppelen e.d. handig om in de bmw te oefenen. ESP, bij mij ASC genaamd, kan ik uitzetten. Ik kan ook eventueel manueel schakelen alhoewel de automaat bij de onder- en bovengrens van zijn toeren toch nog zelf schakelt.

@MichM3 ik denk inderdaad dat ik de cursus met beide auto's ga doen.. uiteindelijk

@Roi cursus bij Maaskant is inclusief speciale verzekering en omdat het niet om een fun-/drift cursus gaat maar verhogen van rijvaardigheid is het volgens mij ook door je normale verzekering gedekt (afhankelijk van je polis natuurlijk).

ASC/ESP uit is echt uit in de BMW weet ik uit ervaring ;)

Momenteel denk ik eraan met de P te gaan omdat ik hier meer mee op de limiet rijd en omdat het me gewoon leuker lijkt :D. Maar ik ga de mannen morgen gewoon even bellen en eens horen wat ze er zelf van zeggen.


11 dec 2007 19:07
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
met de 964, veel leuker, vinden ze bij maaskant ook (hoewel, ze zijn redelijk BMW fanaat) ik zou de 964 nemen.


12 dec 2007 23:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht 
Met je hoedje op racen. Erg stylish
http://link.marktplaats.nl/134627637

Merk: VOLVO
Model: 360 2.0 GTL INJ. TRACKCAR.
Bouwjaar: 06-1987
Km-stand: 194512
Carrosserie: Hatchback 3 drs
Brandstof: Benzine
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: ROOD
Gewicht: 1060 kg
Motorinhoud: 1954 cc
Vermogen: 82 kW
Garantie: n.v.t.
Prijs: 550 Euro

Opties, Extra's en Accessoires:*

Korte 5 V-bak van een DL. STAAT KLAAR !!!! Nw schokdemper's, beurt, remmen, 6x velgen erbij met regen en gewoon. Rolkooi achterin, kuipstoel, gordels, verlengd naaf met sportstuur, TRACKCAR, LIC,DAGEN. CROSS ENZ. . geen kenteken.


12 dec 2007 23:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4 Jubi 793
uit Uithoorn
Bericht 
Ik heb Prodrive even gebeld vandaag en de keuze voorgelegd. Voor de cursus maakt het feitelijk geen snars uit. Er was geen uitgesproken voordeel voor de een of de ander. Wel zeggen ze dat het verstandig is de auto te nemen waar je de meeste km's in rijdt.

De oefeningen gaan ook voornamelijk over uitwijken, sturen en remmen. Aandrijving is dan minder van belang.

Nou ik denk dat het het leukst is met de 964 :D . En zoals eerder gemeld met de bmw heb ik al gevoeld hoe het is om te slippen.

Wellicht dat ik later nog eens ga met de bmw.


13 dec 2007 0:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911/996 C4 Cabrio, Automaat 3,6 ltr
Soest
Bericht 
Ik heb het gedaan met mijn BMW 545 Touring.
Alle beperkingen en automagische correcties uitgezet.

Daar leer je pas echt veel van. Auto is ineens een heeeeel stuk minder vriendelijk voor je, maar wel een supershot adrenaline.

Ik had toen nog geen Porsche, maar zou ik nu voor de keus staan dan nam ik op zeker de Porsche. De BMW heeft in t dagelijks gebruik zoveel automatische correcties voor je in petto dat t gewoon minder spannend is. (als je tenminste de dagelijks real life situatie nabootst en alles aan laat staan)

Succes en krijgen we nog een verslagje?
Peter
_________________________________________
Mijn vader zei altijd: Het hebben van de zaak, is 't einde van t vermaak!
Nou, sinds mijn 911 weet ik het, hij had het mooi fout.........


25 dec 2007 2:40
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4 Jubi 793
uit Uithoorn
Bericht 
Ik heb geboekt voor de 16e januari. Er komt zeker een verslagje. Als het even kan probeer ik nog iets van een statiefje te regelen die ik aan het raam kan plakken. Kan ik wat plaatjes en filmpjes schieten tijdens het glijden.

Iemand een idee waar ik het best terecht kan voor zoiets?


25 dec 2007 22:40
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
nice ...keep us in touch! :D
_________________________________________
Respekt für die Eltern


26 dec 2007 0:42
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911/996 C4 Cabrio, Automaat 3,6 ltr
Soest
Bericht 
@gassen

Ik heb ooit zo'n glazenwasserszuignapding gekocht op marktplaats.
Heb er verder nog geen statief/bal hoofd op gemonteerd.
Je mag m wel even lenen maar dan moet je er nog wel zelf even wat aan vast knutselen voor je camera.

Let me know,
Peter
_________________________________________
Mijn vader zei altijd: Het hebben van de zaak, is 't einde van t vermaak!
Nou, sinds mijn 911 weet ik het, hij had het mooi fout.........


26 dec 2007 3:16
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
___________________ ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ ησ ѕυвѕтιтυтє ___________________
een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
Bericht 
hallo bonjour monsieur gassen :wink:

toen wij afgelopen jaar bij maaskant traning hadden met onzer porsche bolides, mochten wij ook gebruik maken van de daar tot onze beschikking staande bmw 3 serie e30 :wink:

zou natuurlijk kostelijke sjonde sjijn als je met je bmw komt en daar staat nog een bmw totje beschikking :shock:
hadje idd beter je porsche mee kunnen nemen kunje immers beide autoos proberen 8)

ik zeg u dat was tijdens onzer traningsdag, belt u anders of die mogelijkhied daar nog steeds is aanstaande 16 januarie :idea:

ik heb uit die dag veel leering getrokken, je leert er veel nuttige dingen waarje voorheen nog nooit bij stilgestaan hebt :D

veel plzr nog de 16de :mrgreen:
_________________________________________
WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN

_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:


26 dec 2007 3:50
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4 Jubi 793
uit Uithoorn
Bericht 
drknauf bedankt voor de tip. Ik zal inderdaad vragen of er ook bmw's ter plekke zijn. Ik ga zeker met de Porsche maar dan kan ik ook eens met een 'achtertrekker' de baan op. Zal heel anders zijn dan met een 'allestrekker' of hoe noemen de belgen een 4wd?


26 dec 2007 13:41
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4 Jubi 793
uit Uithoorn
Bericht 
De dag begon met wat theorie over zithouding, spiegel instelling en verkeerssituaties. Voor mij niks nieuws onder de zon.

Vervolgens begonnen we op de baan met een kleine simpele slalom. Ook niet erg interessant. De bedoeling was om je stuurtechniek, doorgeven, te oefenen. Toen de slalom achteruit gedaan moest worden begon het leuk te worden. Ik wil geen cliches uit de kast halen maar ze werden wel bevestigd door de deelneemsterS :).

We waren met een kleine groep, 6 personen, waardoor er veel tijd was om alle onderdelen te doen. Je kon veel rijden en experimenteren dus. Er waren 2 autos met winterbanden en verder varieerde het van een Toyota Yaris tot een grote achterwiel aangedreven Lexus met automaat. En ik dan met m'n C4.

Volgende onderdeel was remmen op een glad stuk. Eerst simpel aankomen met 30 en eenmaal geheel op het gladde stuk remmen. Dit werd opgebouwd tot 50 voor auto's met zomerbanden en 60 voor winterbanden. Op dit onderdeel was er een ongelooflijk duidelijk verchil tussen de zomer- en winterbanden! De gladde ondergrond is overeenkomstig een besneeuwde weg, geen geijzelde weg. Remweg met winterbanden is minder dan de helft van die van zomerbanden. En dat neemt exponentieel toe (het verschil) naarmate de snelheid hoger is.

Snelheid is hierbij de belangrijskte factor, massa minst belangrijk .De formule voor versnelling = immers a = 1/2 * m * v2. Dus massa telt voor de helft en snelheid in kwadraat. er zat dus geen noemenswaardig verschil tussen de Lexus en de Toyota :shock:

Degene die denken dat je geen winterbanden nodig hebt hier in Nederland moeten nog maar eens goed achter de oren krabben.

Goed het rem oefening is niet zo spannend op het aantal benodigde meters na. Overigens hadden alle auto's ABS.
Nu werd een water gordijn ingezet. We moesten doorrijden totdat het gordijn aanging en dan moest je remmen en uitwijken naar de opening, links of rechts. Er kon ook een 'fietser' oversteken, dit was een smal bewegend gordijn en je moest dan remmen en achter langs sturen anders zat je er bovenop.
Nu begon ik te merken dat al het gewicht van een 911 achter je zit. Ik moest al heel voorzichtig sturen om niet in de rondte te gaan.

Deze rem en uitwijk oefening hebben we ook gedaan op gewoon asfalt, nat. Hier moest je erg snel reageren en ook niet te bruusk sturen. Ook hebben we de oefening gedaan door eerst te sturen en dan pas te remmen. Met de P geen probleem. Hier zag ik geen verschil tussen winter- en zomerbanden.

Ahaa! de gladde cirkel was het volgende onderdeel, hier had ik naar uitgekeken. Lekker driften.... not. Ik kon de cirkel rijden met een vaartje van 30 maar een kilometertje harder of even aan mijn stuur en daar ging het kontje al. Onmiddelijk en veel tegensturen dan hield ik de wagen wel gecontroleerd maar ik kon hem niet binnen de cirkel houden. De instructeur, Chris een zeer ervaren rijder o.a. rally coureur geweest, heeft het ook geprobeerd maar stond toch regelmatig achterstevoren.
Ik heb hier niet echt een voordeel van mijn 4WD gemerkt. Ik had verwacht dat gas geven op moment van driften ik in de cirkel zou blijven maar het werd alleen maar erger. Gas los of gas constant was het beste.
Voor de auto's met winterbanden was het een peuleschil, eigenlijk niet leuk meer ;). Opvallend was dat de Toyota Yaris en een Peugot 307 nog vaker dan ik achterstevoren kwamen en dat wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een verschil in profiel tussen voor- en achterbanden. Op zo'n cirkel is een klein verschil al erg merkbaar.

Laatste onderdeel was een berm oefening. Je raakt in de berm door een uitwijk manouvre en wat nu? Vooral niet de koppeling intrappen maar alles behalve je stuur (en je geloof) loslaten! Zolang je nog met 2 wielen contact hebt met het asfalt is er eignelijk weinig aan de hand, rustid terug sturen en dan kun je remmen.
Met 4 wielen in de berm is het lastiger. Als je terugstuurt is de kans groot dat je iets teveel stuurt en de auto lichtjes over de voorwielen glijdt. Zodra je het asfalt raakt, met je linker (of rechter) voorwiel eerst krijgt die grip en zal je auto rond willen slingeren. Het is dus zaak goed op dat moment te letten en onmiddelijk tegenstuur te geven. Alle auto's de Lexus incluis hadden niet veel moeite met deze oefening. Maar ik kan je zeggen dat met 911 di nog moeilijker is dan de galdde cirkel. Je krijgt ineens een ruk door de combi van grip op 1 wiel en gewicht achteraan. Ik heb heel heftig moeten sturen en kwam meermaals driften op het asfalt door het poortje. Ook een aantal keer de auto echt verloren. Resultaat ik stond dwars kont naar achter midden op de (fictieve) weg.

Al met al een heel nuttige dag en ik heb enorm meer gevoel gekregen voor de 911. De winterbanden rem sessie was toch ook een eye opener voor mij.

Plaatjes mochten helaas niet geschoten worden omdat het terrein van RDW was en er testen plaatsvonden waar geheimhouding mee gemoied was. Nee ik heb geen hybride Panamera oid gezien maar het mocht toch niet. Ik zag wel een touringcar in de bovenste baan van de kombochten rondgaan, erg vreemd en indrukkwekkend om te zien!


17 jan 2008 13:49
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: quickstep


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.