De dag begon met wat theorie over zithouding, spiegel instelling en verkeerssituaties. Voor mij niks nieuws onder de zon.
Vervolgens begonnen we op de baan met een kleine simpele slalom. Ook niet erg interessant. De bedoeling was om je stuurtechniek, doorgeven, te oefenen. Toen de slalom achteruit gedaan moest worden begon het leuk te worden. Ik wil geen cliches uit de kast halen maar ze werden wel bevestigd door de deelneemsterS
.
We waren met een kleine groep, 6 personen, waardoor er veel tijd was om alle onderdelen te doen. Je kon veel rijden en experimenteren dus. Er waren 2 autos met winterbanden en verder varieerde het van een Toyota Yaris tot een grote achterwiel aangedreven Lexus met automaat. En ik dan met m'n C4.
Volgende onderdeel was remmen op een glad stuk. Eerst simpel aankomen met 30 en eenmaal geheel op het gladde stuk remmen. Dit werd opgebouwd tot 50 voor auto's met zomerbanden en 60 voor winterbanden. Op dit onderdeel was er een ongelooflijk duidelijk verchil tussen de zomer- en winterbanden! De gladde ondergrond is overeenkomstig een besneeuwde weg, geen geijzelde weg. Remweg met winterbanden is minder dan de helft van die van zomerbanden. En dat neemt exponentieel toe (het verschil) naarmate de snelheid hoger is.
Snelheid is hierbij de belangrijskte factor, massa minst belangrijk .De formule voor versnelling = immers a = 1/2 * m * v2. Dus massa telt voor de helft en snelheid in kwadraat. er zat dus geen noemenswaardig verschil tussen de Lexus en de Toyota
Degene die denken dat je geen winterbanden nodig hebt hier in Nederland moeten nog maar eens goed achter de oren krabben.
Goed het rem oefening is niet zo spannend op het aantal benodigde meters na. Overigens hadden alle auto's ABS.
Nu werd een water gordijn ingezet. We moesten doorrijden totdat het gordijn aanging en dan moest je remmen en uitwijken naar de opening, links of rechts. Er kon ook een 'fietser' oversteken, dit was een smal bewegend gordijn en je moest dan remmen en achter langs sturen anders zat je er bovenop.
Nu begon ik te merken dat al het gewicht van een 911 achter je zit. Ik moest al heel voorzichtig sturen om niet in de rondte te gaan.
Deze rem en uitwijk oefening hebben we ook gedaan op gewoon asfalt, nat. Hier moest je erg snel reageren en ook niet te bruusk sturen. Ook hebben we de oefening gedaan door eerst te sturen en dan pas te remmen. Met de P geen probleem. Hier zag ik geen verschil tussen winter- en zomerbanden.
Ahaa! de gladde cirkel was het volgende onderdeel, hier had ik naar uitgekeken. Lekker driften.... not. Ik kon de cirkel rijden met een vaartje van 30 maar een kilometertje harder of even aan mijn stuur en daar ging het kontje al. Onmiddelijk en veel tegensturen dan hield ik de wagen wel gecontroleerd maar ik kon hem niet binnen de cirkel houden. De instructeur, Chris een zeer ervaren rijder o.a. rally coureur geweest, heeft het ook geprobeerd maar stond toch regelmatig achterstevoren.
Ik heb hier niet echt een voordeel van mijn 4WD gemerkt. Ik had verwacht dat gas geven op moment van driften ik in de cirkel zou blijven maar het werd alleen maar erger. Gas los of gas constant was het beste.
Voor de auto's met winterbanden was het een peuleschil, eigenlijk niet leuk meer
. Opvallend was dat de Toyota Yaris en een Peugot 307 nog vaker dan ik achterstevoren kwamen en dat wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een verschil in profiel tussen voor- en achterbanden. Op zo'n cirkel is een klein verschil al erg merkbaar.
Laatste onderdeel was een berm oefening. Je raakt in de berm door een uitwijk manouvre en wat nu? Vooral niet de koppeling intrappen maar alles behalve je stuur (en je geloof) loslaten! Zolang je nog met 2 wielen contact hebt met het asfalt is er eignelijk weinig aan de hand, rustid terug sturen en dan kun je remmen.
Met 4 wielen in de berm is het lastiger. Als je terugstuurt is de kans groot dat je iets teveel stuurt en de auto lichtjes over de voorwielen glijdt. Zodra je het asfalt raakt, met je linker (of rechter) voorwiel eerst krijgt die grip en zal je auto rond willen slingeren. Het is dus zaak goed op dat moment te letten en onmiddelijk tegenstuur te geven. Alle auto's de Lexus incluis hadden niet veel moeite met deze oefening. Maar ik kan je zeggen dat met 911 di nog moeilijker is dan de galdde cirkel. Je krijgt ineens een ruk door de combi van grip op 1 wiel en gewicht achteraan. Ik heb heel heftig moeten sturen en kwam meermaals driften op het asfalt door het poortje. Ook een aantal keer de auto echt verloren. Resultaat ik stond dwars kont naar achter midden op de (fictieve) weg.
Al met al een heel nuttige dag en ik heb enorm meer gevoel gekregen voor de 911. De winterbanden rem sessie was toch ook een eye opener voor mij.
Plaatjes mochten helaas niet geschoten worden omdat het terrein van RDW was en er testen plaatsvonden waar geheimhouding mee gemoied was. Nee ik heb geen hybride Panamera oid gezien maar het mocht toch niet. Ik zag wel een touringcar in de bovenste baan van de kombochten rondgaan, erg vreemd en indrukkwekkend om te zien!