Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 5:30

Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Gebruik Run-flat banden? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
992 S cabrio (ex 997 4S cabrio, ex-993 cabrio)
030
Bericht Gebruik Run-flat banden?
Vraagje over run-flat banden. Ik lees bij Profile tyrecenter:

"Het nadeel van een goed functionerende Run-flat band is dat de bestuurder vaak niet merkt dat een band lek is en luchtdruk verliest. Om dit op te vangen zijn alle auto’s die voorzien zijn van Run-flat banden ook voorzien van een verplicht bandenspanningssysteem. Op het moment dat een van de banden luchtdruk verliest, wordt de bestuurder door middel van een signaal op het dashbord gewaarschuwd dat er een probleem met een van de banden is."

Op een 993 zit bij mijn weten geen bandenspanningdetector. Dus geen run-flat banden op een 993?
Of toch :?:

11 dec 2007 21:21
Profiel
PorscheForum Super Junkie
carrera 3.0 1977
Asperen
Bericht 
Ik zou het niet doen, het rijdt nl. ook een stuk stugger/harder. Heb het op mijn BMW zitten, met idd zo'n waarschuwingssysteem. Maar merk wel het verschil qua demping, run flat rijdt stugger.

Moet zeggen dat ik het een leuke gimmick vind, maar niet echt heel noodzakelijk, afkloppen, maar heb de laatste 12 jaar geen lekke band gehad en rijd toch best wat km-tjes per jaar.

11 dec 2007 21:25
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht 
Er bestaan volgens mij ook geen run-flat banden met n-codering, dus die vallen af. Overigens heeft de 959 runflat banden, maar die passen volgens mij niet, heb je namelijk een special velg voor nodig. In inderdaad, de 959 heeft een bandenspanning bewakingssysteem.

11 dec 2007 21:34
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
had ze op de mini cooper s - wat een kl*te banden. nog nooit zo'n slecht weggedrag gehad. was dolblij toen die banden eraf waren en er nieuwe pirelli p-zero's op lagen. :idea:

11 dec 2007 22:00
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Niet iedereen is fan van RFT. Maar als je snelle tijden wil neerzetten op het circuit en geen R-compound wil nemen is RFT de beste keuze (mits het niet regent). Waarschijnlijk doordat de wang zo stug is.

Comfort is daardoor natuurlijk wel minder.

Persoonlijk vind ik het helemaal geen slechte band (althans, de RE050A RFT), alleen monteren op een auto zonder bandenspanningscontrole is niet verstandig. Kan wel achteraf worden gemonteerd en je hebt ook ventieldopjes die e.e.a. aangeven. Van de andere kant, je voelt het wel als er een lekke band bij zit, dus als je op let zou het ook zonder moeten kunnen.

En nee, N-codering zit er niet op, maar dat zou bij een RFT zeker geen probleem moeten zijn.

11 dec 2007 22:36
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster S Spyder 550
Turnhout Belgie
Bericht 
Goede wegligging met Run-flats ?? Had ze ook op mijn mini Cooper S met de Works velgen in 18"; Dunlops.
Banden trekken op niks; slechte wegligging als je wat hard begint te gaan.
Normale banden hebben ongetwijfeld een betere wegliggin.
Mijn mening.

12 dec 2007 0:53
Profiel
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht 
Ook op mijn BMW, heerlijk stug :!:
Zaterdag jl uit Essen dik 240 gereden en super sturend :lol:
Durf het hier eigenlijk niet te zeggen, maar hij voelt safer als een 911 bij die snelheid :oops:

Ojee, daar zal wel wat commentaar op komen :roll:

12 dec 2007 1:03
Profiel
964.c4
assendelft
Bericht 
laat ik die gek maar zijn die hapt:

natuurlijk voelt het veel safer aan dan bij de 911 omdat je meer comfort hebt en minder gevoel, totdat je bij die snelheid moet sturen (kijken welke er dan safer voelt) :wink: :wink:

robert

12 dec 2007 2:03
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
911 3.0 SC & 911 2.4E Targa & Boxster 3.2S
Bericht 
Ik heb ze ook op de beamer zitten, ja de RFT's zijn lekker stug,
sturen lekker strak, maar geven inderdaad een vals gevoel van
veiligheid op hoge snelheid.

Rij dagelijks 300km heen en weer op top speed bij onze oosterburen,
en in de wat flauwere bochten merk je toch wel het verschil t.o.v. normale
banden.

Over de winterbanden (net als zomerversie ook Goodyear) ben ik
al helemaal niet te spreken, geen grip in de regen :shock:
En als ik de TC uitzet (of half uitzet) dan is het helemaal een drama.

Wel fijn dat je met lekke band door kunt rijden, al 2x in 1.5jaar, en je ziet
het inderdaad niet, behalve dan aan de toeters en bellen in je dashboard.

12 dec 2007 2:56
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
spuitbusje schuim kopen, lekke band volspuiten en doorrijden. en wél goede wegligging. mijn oplossing.

12 dec 2007 7:41
Profiel
Haarlem e/o
Bericht 
horn schreef:
spuitbusje schuim kopen, lekke band volspuiten en doorrijden. en wél goede wegligging. mijn oplossing.

Neef van mij heeft een C met een spuitbus, echt een drama :evil:
Maar nog even terugkomen op MetalGreen, "vals gevoel van veiligheid" zoals jij melde vertel daar eens wat meer over :?:
BMW zal toch geen slechte banden monteren :oops:

12 dec 2007 10:00
Profiel
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0 nu: fiets, ov
Utrecht
Bericht 
Die RFTs zijn vrij zwaar.

12 dec 2007 14:44
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht 
Peter 993 schreef:
Er bestaan volgens mij ook geen run-flat banden met n-codering, dus die vallen af. Overigens heeft de 959 runflat banden, maar die passen volgens mij niet, heb je namelijk een special velg voor nodig. In inderdaad, de 959 heeft een bandenspanning bewakingssysteem.

Waarvan de onderdelen GBP 10.000 kosten o.i.d. En ze zijn nogal storingsgevoelig!

12 dec 2007 14:50
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
jampie schreef:
Mijn mening.

Ik baseer het op tests. Gewoon dezelfde auto over het circuit met de niet-RFT versie van een band en de RFT-versie daarvan. Betrof toen iig de RE050A van Bridgestone (die ik ook prettig vind) en ik meen een Michelin.

12 dec 2007 16:45
Profiel
Bericht 
horn schreef:

Naar ik begrepen heb kun je dan de band weg mikken en soms zelfs de velg (alhoewel ik dat laatste vreemd vind).

12 dec 2007 16:47
Profiel
PorscheForum Junkie
911 3.0 SC & 911 2.4E Targa & Boxster 3.2S
Bericht 
@molen934
Met vals gevoel van veiligheid bedoel ik: juist omdat ze zo "strak" sturen
bij normale snelheden is het altijd even schrikken in flauwe bochten bij snelheden >190km/h.
Dan vind ik ze niet strak meer, en dat ligt vlgs mij niet aan de afstelling vd auto.

12 dec 2007 16:50
Profiel
PorscheForum Rakker
992 S cabrio (ex 997 4S cabrio, ex-993 cabrio)
030
Bericht 
Bedankt voor jullie reacties.

Ik zie dat de meningen verschillen over of ze prettig rijden of niet.

Maar de gedachte achter mijn oorspronkelijke vraag was of het überhaupt veilig is om run-flats te gebruiken zonder "verplicht bandenspanningssysteem".
Waarom zou een bandenspanningssysteem verplicht zijn?

Merk je het soms niet bij het rijden als een run-flat [u]achter [/u]kapot gaat? Dus loop je zelf en/of je auto een risico als je dan doorrijdt. Dat is toch juist de bedoeling van de run-flats, dat je door kunt rijden (met aangepaste snelheid) :?:

12 dec 2007 19:43
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
Men probeert alle risico's (claims) zoveel mogelijk uit te bannen. Ergo je merkt waarschijnlijk pas in een snelle bocht dat je run flat een beetje flat is.

12 dec 2007 19:53
Profiel
Bericht 
pat69 schreef:

Merk je het soms niet bij het rijden als een run-flat achter kapot gaat?

Ik merk het (recent nog gebleken toen een achterband van mijn door een schroef was gepenetreerd, ik voelde dat de auto niet meer lekker reed, maar het was aan de band nog niet te zien). Maar veel mensen zullen het niet merken. Ik denk overigens dat je het met een Porsche ook eerder merkt dan met een opel astra oid.

12 dec 2007 20:01
Profiel
Bericht 
Devils son schreef:
Ik denk overigens dat je het met een Porsche ook eerder merkt dan met een opel astra oid.

Mijn vrouw had het laatst met de Mazda, ook een schroef in de rechter voorband, maar die merkte het gelijk.
Kwam thuis en zei > lijkt wel of de auto als ik rem en met konstante snelheid naar rechts wil, en met een bocht naar links voelt hij ook raar aan.
Dus een klein beetje bestuurder valt het wel op dat er met de auto iets mis is, terwijl je het aan de band zelf bijna of nauwelijks kunt zien dat hij lek is.

12 dec 2007 20:28
Bericht 
cabrio wim schreef:

Mijn vrouw had het laatst met de Mazda, ook een schroef in de rechter voorband, maar die merkte het gelijk.
Kwam thuis en zei > lijkt wel of de auto als ik rem en met konstante snelheid naar rechts wil, en met een bocht naar links voelt hij ook raar aan.
Dus een klein beetje bestuurder valt het wel op dat er met de auto iets mis is, terwijl je het aan de band zelf bijna of nauwelijks kunt zien dat hij lek is.

Ik denk wel dat je het met een Porsche sneller merkt...

En dat je geen bijzondere capaciteiten hoeft te hebben om het te merken ben ik met je eens, maar ik zie dagelijks mensen op de weg die volgens mij het nog niet in de gaten zouden hebben als er een 747 op hun dak landt, dus vandaar een beetje pessimisme. En vandaar waarschijnlijk ook dat autoproducenten het nodig vinden om bandenspanningcontrolesystemen te monteren.

12 dec 2007 21:14
Profiel
Haarlem e/o
Bericht 
Tijdje terug een signaal en de comp. gaf aan lekke band :!:
Merkte echt niets aan de auto, toch wel een veilig gevoel als je even gas geeft in Duitsland :idea:
En ging naar de plaatselijke bandenboer, maar deze wist niet wat hij moest doen en toen maar naar de dealer gegaan :oops:
Dacht dat je nog 250 km kan rijden :?: (afstand wel te verstaan) :D

12 dec 2007 21:50
Profiel
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0 nu: fiets, ov
Utrecht
Bericht 
Bandenspanningscontrolesysteem (3x woordwaarde) is aftermarket in te bouwen.

13 dec 2007 1:46
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
volgens mij heb ik nog niet zo lang geleden een test gezien op tv waar ze met een boor een gat in een runflat band boorden en toen met die bmw met gat-in-runflat-band op het circuit gingen karren. met snelheiden boven 200 km/u en nog steeds ging het goed. was indrukwekkend.

13 dec 2007 8:36
Profiel
PorscheForum Rakker
911 SC targa '79, , 968 Clubsport '93, 996 GT3 '99, 997 Carrera S '06 EX: 964 C4 coupe '89, 911 3.2 coupe '84
Bericht 
Ik heb via de bmw dealer in dordt de kans gehad om op het circuit in lelystad de run flat banden te testen onder een bmw 5-serie was echt gaaf en idd tot 200 km kan je er gewoon mee doorrijden je merkt er niks van. alleen in de bochten merke je dat deze wat uitbreek waardoor de kans op slippen groot word. was een gave dag toen heb het wel over 2 jaar geleden. de eerste serie van de RFT banden waren ronduit slecht vooral de dunlops slechte wegliggen, rare slijtage en binnen 30d km op.

Ik heb 1 keer gezien onder een 535d dat de RFT band compleet kapot was gereden deze man had 2 uur lag met deze lekke band 160km/u gereden alles was ook weggeslagen in de wielkast. tsja en niet stoppen he...

maargoed ze zijn nu iig stukken beter dat is mijn mening

13 dec 2007 19:07
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende